48 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΤΟΥ ΕΚΔΟΣΗ, ΤΟ SL-1500 ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ! ΔΙΑΤΗΡΕΙ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΛΑ ΟΣΑ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣ, ΔΑΝΕΙΖΕΤΑΙ ΟΜΩΣ ΥΠΕΡΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟ ΤΗ «ΜΑΜΑ» PANASONIC ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΠΙΟ ΟΜΑΛΗ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ.
Η επιστροφή της Technics το 2016 σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη θρυλική εταιρία, με την πολυτελή έκδοση G του πασίγνωστου SL-1200 να θέτει νέα στάνταρντ στην τεχνολογία αμέσου οδήγησης, χάρη στο νέο coreless μοτέρ που ελαχιστοποιεί την μικροαστάθεια της περιστροφής, το λεγόμενο cogging. Αυτή πέρασε στην κορυφαία σειρά Reference Class, που εντυπωσίασε τους πάντες με την πολυτέλεια της κατασκευής και τις απόλυτες επιδόσεις της και εξοπλίζει πια όλες τις εκδόσεις του SL-1200.
Χάρη στη βινυλιακή αναβίωση, εξάλλου, η Technics αποφάσισε να «ξυπνήσει» μια ακόμη παλιά της δόξα, βγάζοντας από το χρονοντούλαπο της ιστορίας το SL-1500 που έχει παρόμοια κατασκευή με το SL-1200 χωρίς όμως τα επαγγελματικά χειριστήρια. Η νέα έκδοση λέγεται «C», γράμμα που σηματοδοτεί και τα άλλα μέλη της μεσαίας σειράς Premium Class. Σίγουρα δεν είναι πολύ προσιτό και σε αυτά τα χρήματα ο ανταγωνισμός είναι έντονος.
Όμως το SL-1500C μεταφέρει την ψυχή του μακρινού του προγόνου του που μεσουράνησε τη δεκαετία του 70, χάρη σε μια νέα, τότε, απλούστερη τεχνολογία άμεσης οδήγησης, που περιλάμβανε ενσωμάτωση στο πλατό του μαγνητικού ρότορα του μοτέρ. Το SL-1500 ξεκίνησε το 1975 με σερβοέλεγχο της ταχύτητας περιστροφής και ακολούθησε το MkII με έλεγχο quartz και πιο μοντέρνα εμφάνιση.
Μπορεί στην Technics να διατήρησαν τις βασικές γραμμές του MkIΙ που είναι και οι πιο γοητευτικές και νοσταλγικές αλλά εξόπλισαν το νέο SL-1500C με σύγχρονη τεχνολογία για τον ηλεκτρονικό έλεγχο της περιστροφής, που προέρχεται από τα BD player της Panasonic και στηρίζεται σε μικροεπεξεργαστή και σε μια σειρά από ημίτονα που είναι αποθηκευμένα σε μνήμη ROM.
Το DC μοτέρ είναι φυσικά η καρδιά του πικάπ και στηρίζεται σε πηνία χωρίς σιδηροπυρήνα (coreless) για μεγαλύτερη σταθερότητα της περιστροφής, στην οποία συνεισφέρει και η μάζα των 2 κιλών του αλουμινένιου πλατό.
ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΟ!
Το πικάπ παράγεται σε μαύρο και ασημί φινίρισμα, με ματ βαφή για όλα τα μέρη που δείχνει πολύ ανθεκτική. Το συμπαγές σασί συνδυάζει σκελετό και επικάλυψη του άνω μέρους από αλουμίνιο με τμήματα από συνθετικό ΑBS (με αυτό κατασκευάζονται οι χοάνες της Avantgarde) και υαλονήματα.
Τα τέσσερα μεγάλα πόδια στις γωνίες του πικάπ είναι ρυθμιζόμενα για το αλφάδιασμα και εμπεριέχουν ανάρτηση που το απομονώνει σε μεγάλο βαθμό από το ράφι. Χτυπώντας εκεί, είναι ελάχιστη η ανάδραση που περνάει στα ηχεία ενώ χτυπώντας το σασί αυτή δυναμώνει και εμπεριέχει κυρίως πολύ χαμηλές συχνότητες. Το SL-1500C έχει με διαφορά το πιο βαθύ και καθαρό χαμηλό της κατηγορίας του και είναι απαλλαγμένο από χρωματισμούς ξύλου στις ανώτερες χαμηλές, χωρίς να έχει την παραμικρή υστέρηση σε όγκο εκεί, δείγμα μιας βελτιστοποιημένης σχεδίασης.
Όλα τα χειριστήρια είναι ηλεκτρονικά και ενεργοποιούνται με απλή πίεση και η εργονομία είναι εξαιρετική. Απουσιάζει βέβαια το στροβοσκόπιο στο κεκλιμένο προφίλ του πλατό που υπήρχε στην αρχική έκδοση των seventies, όμως η εμφάνιση είναι πιο κομψή χωρίς αυτό, πιο «ώριμη» αν θέλετε κι αυτό ήταν ζητούμενο για την Technics.
Υπάρχει εξάλλου η ευκολία του auto lift αλλά ο χρήστης μπορεί να την απενεργοποιήσει, αν και ο μηχανισμός είναι συγκριτικά απλός και ελάχιστα παρεμβατικός. Ίσως γι’ αυτό δεν δουλεύει πάντα στην ώρα του, συνήθως αργεί αρκετές περιστροφές μέχρι να δουλέψει. Ο βραχίονας αποτελεί μια κλασική καρντανική σχεδίαση τύπου S με αποσπώμενο κέλυφος για ευκολία στο μοντάρισμα της κεφαλής. Το SL-1500C έρχεται έτοιμο με την Ortofon Red κι εμείς πρέπει να την ζυγίσουμε πριν εφαρμόσουμε την αντιολίσθηση, κάτι που γίνεται και χωρίς ζυγαριά χάρη στο βαθμονονημένο δακτυλίδι που περιστρέφεται ελεύθερα εμπρός από το αντίβαρο.
Το τελευταίο έχει σπείρωμα στην πλάτη του και δέχεται βοηθητικό αντίβαρο, που αυξάνει το εύρος των κεφαλών που μπορούν να ζυγιστούν μέχρι τις πιο βαριές. Αξιοσημείωτο είναι το VTA, με μικρό, χειροκίνητο διακόπτη «lock» στη βάση του βραχίονα αντί για τις άβολες βίδες. Το μεγάλο δακτυλίδι με σαγρέ υφή και βαθμονομημένη κλίμακα που πιάνει όλη τη βάση είναι το χερούλι, από το οποίο πιάνουμε τον βραχίονα για να του δώσουμε το επιθυμητό ύψος, οπότε σφίγγουμε ξανά το lock.
Στο manual υπάρχει πίνακας για τα σωστά VTA με βάση το ύψος της κεφαλής (από 14 έως 20 χλστ.) που αντιστοιχίζονται στις έξι γραμμές της κλίμακας ρύθμισης. Φυσικά αυτό είναι ένας απλός μπούσουλας και κάθε κεφαλή έχει τα χούγια της, πάντως στη Red η θέση «4» είναι η ενδεδειγμένη. O βραχίονας προσφέρει επίσης ρύθμιση ύψους για το lift, όπως τον παλιό καλό καιρό, ώστε η κεφαλή που θα επιλέξουμε να έχει αρκετή απόσταση από το πλατό πριν την κατεβάσουμε.
Το κρυφό ταλέντο του SL-1500C είναι το ενσωματωμένο phono stage, αρκούντως ταχύ, αναλυτικό και δυναμικό, που επιλέγεται από διακόπτη στην εσοχή του πίσω μέρους. Εκεί θα βρούμε τα τέσσερα βύσματα (2xline out, 2xphono out), τον ακροδέκτη της γείωσης, την υποδοχή IEC για την τροφοδοσία και τον διακόπτη για το auto lift. Το πλατό των δύο κιλών είναι σάντουιτς, με αλουμίνιο και παχύ αποσβεστικό υλικό σε όλο το πίσω μέρος του και στο κέντρο του υπάρχει μια ασυνήθιστη διάταξη με τον δακτυλιοειδή μαγνήτη-ρότορα (δρομέα) του μοτέρ.
Η εταιρία συνιστά να αποφεύγουμε την αφαίρεση του πλατό, καθώς το τμήμα αυτό είναι ευαίσθητο σε σκόνες κ.λ.π. και οι τρεις βίδες που συγκρατούν τη διάταξη δεν πρέπει να μετακινηθούν στο ελάχιστο. Ένα ποιοτικό λαστιχένιο ματ με 23 ομόκεντρους κύκλους με διαφορετικά ύψη (κάνει εσοχή στην ετικέτα) και το αρκετά παχύ καπάκι για τη σκόνη με τον χαρακτηριστικό θόλο στην περιοχή του βραχίονα συμπληρώνουν την εικόνα του SL-1500C, που δείχνει συνολικά άτρωτο στην κριτική.
ΣΥΜΠΑΓΕΣ ΚΑΙ ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ
Μεγάλες ροπές, ξαφνικές επιταχύνσεις, πλάκωμα στα φρένα. Όχι, δεν μιλάμε για sports car αλλά για πικάπ! Η αρχική ροπή κατά την εκκίνηση του SL-1500C αγγίζει τα 1,8 kg-cm και το πικάπ φθάνει από την ακινησία στις 33,3 στροφές εντός 0,7 δευτερολέπτων, ενώ έχει ηλεκτρονικό «φρένο» που του επιτρέπει να σταματάει αμέσως.
Ίσως όλα αυτά να μην έχουν τόσο νόημα από την άποψη της απόδοσης όσο σε συνθήκες DJ, όπου οι άμεσοι χειρισμοί της ταχύτητας και του start/stop είναι κρίσιμοι, γιατί όμως ακούγοντας το νέο Technics αισθάνεται κανείς τη δύναμη και την ακουστική ενέργεια στο πετσί του, κάνοντας τα συμβατικά πικάπ της κατηγορίας να ακούγονται… μικρά και χαριτωμένα;
Τα direct drive, όπως το SL-1500C, έχουν γενικά πιο σταθερή ταχύτητα ελλείψει ιμάντα (που φθείρεται, «τραβάει» μονόπατα το πλατό και είναι πιο ευάλωτος σε εξωτερικές δυνάμεις) και αυτό εκδηλώνεται στα πιο συμπαγή είδωλα της σκηνής, τις πιο εκρηκτικές μεγάλες δυναμικές αντιθέσεις και μια σπάνια αίσθηση στιβαρότητας στο βαθύ χαμηλό.
Στον αντίποδα, τείνουν να είναι πιο «άτσαλα» με τα μικρότερα μήκη κύματος, όχι μόνο λόγω του cogging αλλά επειδή δεν υπάρχει ο ιμάντας και η απόσταση που αυτός αφήνει από το μοτέρ και τους κραδασμούς του. Όμως στο SL-1500C τα πάντα είναι εξελιγμένα κι έτσι ποτέ δεν θα ακούσουμε ψυχρές μεταβατικές, μονοκόμματη ροή ή μικροδυναμική λιτότητα, απλώς λίγο πιο σύντομα σβησίματα στα ανώτερα πρίμα (αλλά και λιγότερο θόρυβο επιφανείας).
Μέχρι εκεί όμως, διότι το πικάπ δεν έχει επαγγελματικό στυλ ήχου αλλά 100% audiophile, δεν του λείπει δηλαδή η γλυκύτητα και η ατμόσφαιρα, απλώς δεν είναι τόσο ευφωνικό όσο αυτά με τον ιμάντα. Από την άλλη πλευρά, έχει μεγαλύτερα σώματα στις χαμηλές, ογκωδέστερες μεσαίες συχνότητες, τεράστιο τίμπρο γεμάτο ανάλυση και πυκνή πληροφορία με πεντακάθαρες νότες, πιο σαφή ατάκα, καλύτερη αίσθηση μεγάλων αντιθέσεων και γενικότερα δίνει την εντύπωση ενός πιο άμεσου, αχρωμάτιστου και δυναμικού ακούσματος, παραπέμποντας σε πικάπ διπλάσιας τιμής σε αυτούς τους τομείς.
Επίσης, έχει πιο ισορροπημένη σκηνή και αποφεύγει πλήρως τις προβολικότητες και τις ασυνέχειες. Για να αξιοποιηθούν αυτά, βεβαίως, χρειάζεται ένα πραγματικά ήσυχο phono stage και το δικό του ίσως να είναι προτιμότερο από τα περισσότερα ενσωματωμένα σε ενισχυτές αυτής της κατηγορίας τιμής, τόσο καλό είναι! Απενεργοποιώντας το auto lift, φεύγει ένα μικρό πάχος από τις κατώτερες μεσαίες, αυξάνει ο αέρας στα ανώτερα πρίμα και το φάσμα προκύπτει πιο ανάλαφρο, ρέον και διάφανο.
Το SL-1500C ποτέ δεν τραβάει την προσοχή στον ήχο του, που είναι ουδέτερος και σύγχρονος, θυμίζοντας τα καταπληκτικά ηχεία βάσης της Premium σειράς, τα SB-C700. Πιστό στα ιαπωνικά πρότυπα, δεν επιβάλλει κάποιον τονικό χαρακτήρα, χωρίς ποτέ να γίνεται λεπτό, επιτρέποντας ένα απολαυστικό όσο και ξεκούραστο ακρόαμα. Αυτός ο ήχος ίσως δεν εντυπωσιάζει αρχικά καθώς λείπουν οι επιτηδεύσεις και οι ευχάριστοι χρωματισμοί.
Όμως σε κερδίζει συν τω χρόνω με την ακρίβεια, τη δυναμική ετοιμότητα και την ευκρίνεια που επιτρέπει και, ενώ αποκαλύπτει άνετα την ποιότητα της ηχογράφησης, ποτέ δεν σε κρατάει μακριά από το συναίσθημα της μουσικής.
Συνολικά, το SL-1500C αποτελεί ορόσημο για την κατηγορία τιμής του, είναι μια πηγή αξιώσεων που δεν παίζει σαν κλασικό πικάπ ούτε βεβαίως σαν ψηφιακό, αλλά έχει ήχο Technics στην πιο εξελιγμένη εκδοχή του κι αυτό τα λέει όλα!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Πικάπ με άμεση οδήγηση
ΜΟΤΕΡ: brushless coreless DC
ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ: 33 1/3, 45, 78 σ.α.λ (ηλεκτρονική ρύθμιση)
ΠΛΑΤΟ: αλουμίνιο-λάστιχο, ύψος 15 χλστ, βάρος 2 κιλά
ΣΑΣΙ: αλουμίνιο, ABS, υαλονήματα, ύψος 75 χιλιοστά
ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ: 230 χλστ. καρντανικός, αλουμίνιο, αποσπώμενο κέλυφος 7,6γρ.
ΚΕΦΑΛΗ: Ortofon 2M Red (5,5mV/47KΩ/Μάζα 7,2γρ./TF: 1,8γρ.)
ΕΞΤΡΑ: ρυθμιζόμενα πόδια, VTA, βοηθητικό αντίβαρο (κεφαλές μέχρι 16,4 γρ.)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 453x372x169 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 9,9 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Το κόνσεπτ του προσιτού direct drive των seventies αναβιώνει η νέα έκδοση “C” του SL-1500. Κατασκευασμένο σαν τανκ, απλό και εργονομικό, το νέο πικάπ της Technics συγκεράζει παλιές και νέες τεχνολογίες, αναδεικνύοντας όλη την ουσία του βινυλίου.
ΤΙΜΗ: 999€