hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Pro-Ject X2 B Review | Τεστ Balanced πικάπ

ΤΟ ΜΕΣΑΙΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ «ΖΥΓΙΣΜΕΝΗΣ ΤΡΙΑΔΑΣ» ΤΗΣ PRO-JECT ΞΕΠΕΡΝΑΕΙ… ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΗΣΥΧΙΑ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΠΕΜΠΟΥΝ ΣΤΟ HIGH END X8 B.

Σημαντικά φθηνότερο από το νέο Χ8 B και σαφώς πιο πλήρες κατασκευαστικά από το εισαγωγικό Χ1 Β, το Χ2 Β αποτελεί τη χρυσή μέση οδό για να ανεβεί κάποιος στο «ζυγισμένο τραίνο» της Pro-ject απολαμβάνοντας ένα ήσυχο και ξένοιαστο ταξίδι προς την ηχητική νιρβάνα.

Το σασί του κατασκευάζεται από ένα χορταστικά μεγάλο κομμάτι MDF πάχους 50 χλστ. με επένδυση καπλαμά ή φινίρισμα με οχτώ στρώματα βαφής σε λευκό και μαύρο χρώμα, ενώ το σχεδιαστικό οπλοστάσιο και τα υλικά του Χ2 Β ανήκουν στη μεσαία γκάμα της Pro-ject.

Το βαρύ ακρυλικό πλατό συνεργάζεται με συνθετικό υποπλατό και βραχίονα  9 ιντσών με σωλήνα από συνδυασμό ανθρακονημάτων και αλουμινίου, παρουσιάζει δε 13,5 γραμμάρια ενεργούς μάζας, τιμή που θα καλύψει κεφαλές με μεσαία και χαμηλή ενδοτικότητα.

Στο Χ8 Β ο κατασκευαστής τοποθέτησε την μπλε Quintet και στο Χ2 Β επέλεξε την λίγο πιο προσιτή κόκκινη, που έχει επίσης ελλειπτικό διαμάντι αλλά όχι γυμνό και χάλκινα πηνία φωνής. Μια κεφαλή κινητού πηνίου είναι η απαραίτητη επιλογή για να δουλέψει η balanced σύνδεση στις νέες εκδόσεις «Β» των Pro-ject και αυτές οι Quintet είναι κλασικές επιλογές που δεν κοστίζουν πολλά, έχουν δε αρκετά υψηλή έξοδο ώστε να μην προβληματίζουν τα phono stage.

Αυτή τη φορά τα πράγματα είναι πιο απλά στη σύνδεση και στο σασί του Χ2 Β θα βρούμε το ειδικό βύσμα πέντε ακροδεκτών mini XLR που συνυπάρχει με τα κλασικά RCA και τον ξεχωριστό ακροδέκτη γείωσης. Αντίστοιχο βύσμα έχει και το εισαγωγικό phono stage S3 B της Pro-ject με το οποίο κάναμε τις ακροάσεις μας, δίνοντας μεγάλο βάρος στη σύγκριση ανάμεσα στις RCA και την mini XLR, αν και από τις πρώτες παίρνουμε ήδη κάτι σαν «ημιζυγισμένη» σύνδεση που προσφέρει πολλά από τα οφέλη της πλήρως ζυγισμένης.

Και στις δύο περιπτώσεις, το καλώδιο ήταν το Connect IT στις εκδόσεις «Ε» και «mini XLR», αλλά μόνο η πρώτη συνοδεύει το πικάπ στη συσκευασία του. Το Χ2 Β διακρίνεται για τον ηλεκτρονικό έλεγχο των στροφών με κύκλωμα DC/AC generator, το αναρτημένο μοτέρ με θερμοπλαστικό ιμάντα που το απομονώνει μηχανικά από το σύστημα ανάγνωσης, την απόσβεση στο αντίβαρο που μειώνει κατά 50% τους κραδασμούς και τη δυνατότητα για 78 σ.α.λ, με τοποθέτηση του δεύτερου ιμάντα που το συνοδεύει (κυκλικής διατομής) και εναλλαγή της θέσης του στο pulley.

Ο βραχίονας των 9 ιντσών αποσβένει το ανθρακόνημα με τον εσωτερικό σωλήνα από αλουμίνιο και διαθέτει αλουμινένια βάση, με δύο βίδες για τη ρύθμιση του VTA ενώ παρέχει και αζιμούθιο (περιστροφή του σωλήνα ως προς τον άξονά του) με βίδα κοντά στο pivot.

Τέλος, το έδρανο του Χ2 Β περιλαμβάνει ατσάλινο άξονα σε πηγάδι με σημεία επαφής-δακτυλίδια από μαλακό μπρούτζο και τεφλόν για μείωση των τριβών.

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ

Ξεκινήσαμε τις ακροάσεις με την κλασική single ended σύνδεση του Χ2 Β στο S3 B με καλώδια RCA, αφού ρυθμίσαμε τα εργονομικά χειριστήρια στην πρόσοψη του τελευταίου για την Quintet στα 100Ω/60dB και ενεργοποιήσαμε το υποηχητικό φίλτρο.

Παρότι υπάρχει επιλογέας στην πρόσοψη του phono για εναλλαγή ανάμεσα σε RCA και mini XLR, η εταιρία αποτρέπει την ταυτόχρονη σύνδεση των δύο εξόδων του πικάπ, έτσι η σύγκριση δεν είναι τόσο γρήγορη όσο θα ευχόμασταν καθώς έπρεπε πρώτα να θέσουμε σε αναμονή το phono και να αλλάξουμε καλώδια.

To Χ2 Β μας ήταν «του κουτιού» και ξεκίνησε «μουδιασμένο» χωρίς πολλή ανάλυση και δυναμικές αντιθέσεις αλλά μετά από 2-3 βινύλια άρχισε να «λάμπει» και να δείχνει τις δυνατότητές του. Η σκηνή που στήνει έχει πολύ μεγάλο πλάτος και ακολουθούν το βάθος και το ύψος με χαρακτηριστικά άνετες αποστάσεις ανάμεσα στα όργανα, θυμίζοντας σαφώς περισσότερο αυτήν του Χ8 Β παρά του Χ1.

Πήραμε μια αρκετά ζεστή τονική υπογραφή που πιθανότατα συνδέεται με την κεφαλή, παρόλα αυτά υπάρχει έντονη δράση στα πρίμα και πολύ καλή οξύτητα στα περιγράμματα ,ώστε το αποτέλεσμα να μην είναι στρογγυλεμένο αλλά να παραμένει ανοιχτό και αναλυτικό, όπως ταιριάζει στην κατηγορία και τη μάζα του πικάπ.

Το μπάσο είναι γενναιόδωρο, με πλούσια παρουσία και πολύ καλό έλεγχο, πάει βαθιά με σαφήνεια και μεγάλα σώματα αλλά ευτυχώς είναι ταχύ και αποσύρεται γρήγορα χωρίς να βιάζεται, έτσι χαίρεσαι ν’ ακούς τις διαδοχικές νότες του μπασίστα να μην χάνονται στη μίξη. Οι μεσαίες είναι ελαφρώς laid back αλλά παραμένουν πλούσιες, γλυκές και ιδιαίτερα ατμοσφαιρικές.

Είναι ουσιαστικά διάφανες και οργανικές και θα τις χαρακτηρίζαμε σχετικά ευφωνικές δίπλα στις πιο ουδέτερες και λεπτομερείς μεσαίες του Χ8 Β. Σαφώς εντυπωσιάζουν με την ολογραφική τους υπόσταση και τον άπλετο χώρο γύρω από τα όργανα, ο οποίος τονίζεται από τα ελαφρώς εμφατικά πρίμα, ένα τυπικό γνώρισμα των Ortofon που όμως ποτέ δεν περνάει το όριο για να ενοχλήσει. Αντίθετα αναδεικνύει τα πιο δυναμικά ακούσματα και τη λεπτομέρεια ώστε να μιλάμε για συναρπαστικό μουσικό χαρακτήρα με δυναμική αμεσότητα.

Οι δυναμικές και η κλίμακα είναι άλλωστε το βασικό προσόν του Χ2 Β σε σχέση με τα μικρότερα μοντέλα, γράφουν έντονα και στρωτά επάνω στη σιωπή η οποία είναι πολύ καλή, χωρίς πάντως να φθάνει όσα ακούσαμε από το high end Χ8 Β με τα RCA καλώδια.

Σε αυτό το σημείο ήταν επόμενο να ψάξουμε πόσο βελτιώνει την ησυχία του πικάπ η ζυγισμένη σύνδεση και αν τελικά καλύπτει την απόσταση που εξασφαλίζουν τα καλύτερα υλικά και οι ανώτερες τεχνικές απόσβεσης του μεγαλύτερου μοντέλου, έτσι αλλάξαμε καλώδια και είσοδο στο S3 B και επανήλθαμε. Η βελτίωση ήταν αναμφίβολα δραματική σε όλους τους τομείς!

Πολύ καλύτερη εστίαση ειδικά στο κέντρο της σκηνής, πιο ξεκάθαρα περιγράμματα, περισσότερη ανάλυση και αέρας, πιο ζωηρές μικροδυναμικές αντιθέσεις, καλύτερη ταχύτητα και εν γένει ακρίβεια. Φθάσαμε λοιπόν σε επίπεδα Χ8 Β; Όχι βέβαια, το μεγάλο μοντέλο εξακολουθεί να προηγείται σε όλους τους τομείς αφού παράγει ένα εγγενώς πιο ήσυχο, ουδέτερο, δυναμικό και αναλυτικό σήμα, όμως ο θόρυβος φόντου του phono stage με το volume ανοιχτό τέρμα χωρίς σήμα ήταν πλέον λιγότερος από την RCA σύνδεση του Χ8 Β.

Το συμπέρασμα είναι αβίαστο, η balanced σύνδεση πετυχαίνει θεαματικά οφέλη στην ακρίβεια της μετάδοσης αλλά δεν κάνει τη μέρα-νύχτα στα συνοδά, αντίθετα κάνει ακόμη πιο προφανή τον χαρακτήρα τους.

Αν ήταν όμως να διαλέξουμε ανάμεσα σε δύο ισοδύναμα πικάπ εκ των οποίων το ένα έχει balanced έξοδο, θα επιλέγαμε το «ζυγισμένο» με κλειστά μάτια!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Pro-Ject X2 B

ΕΙΔΟΣ: Πικάπ με υποπλατό και οδήγηση ιμάντα
ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ: 33,3/45/78 σ.α.λ
ΠΛΑΤΟ/ΣΑΣΙ: ακρυλικό 2 κιλά, ύψος 30 χλστ./MDF ύψος 50 χλστ.
ΠΟΔΙΑ: αλουμίνιο/τσόχα, ρυθμιζόμενα
ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ: 15VDC /800mA
ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ: 230 χλστ., αλουμίνιο/ανθρακονήματα, 13,5 γρ. ενεργή μάζα
ΚΕΦΑΛΗ: Ortofon MC Quintet Red (0,5mV, 7Ω/>20Ω, 2,1-2,5 γρ.)
ΕΞΟΔΟΣ: RCA, 5-pin mini XLR
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 46x34x15 εκ. (ΠΒΥ)
ΒΑΡΟΣ: 10 κιλά

93%

ΣΧΟΛΙΟ

Η ειδική έκδοση «Β» του Χ2 έρχεται με balanced έξοδο για την κεφαλή κινητού πηνίου με την οποία εξοπλίζεται. Το ακούσαμε παρέα με το ασορτί phono stage S3 B, συνδεδεμένα με το καλώδιο Connect It mini XLR και μας έπεισε ότι το balanced βινύλιο ήρθε για να μείνει!

Orpheus Audio
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 1.749 €

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα