hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Perpetuum Ebner PE 4040 Review

TEST ΠΙΚΑΠ

*Αναρτημένο υποσασί αλουμινίου
*Ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών
*Πλατό-υποπλατό αλουμινίου

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΚΛΑΣΙΚΟΥ, ΤΟ ΕΝΔΟΞΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΠΑΡΟΝ. ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η PERPETUUM EBNER, ΠΟΥ ΑΝΑΒΙΩΝΕΙ ΤΟΝ ΗΧΟ ΤΟΥ ΒΙΝΥΛΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΙΟ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ.

Πριν από εβδομήντα χρόνια, η Γερμανική Perpetuum Ebner ζούσε ημέρες δόξας, ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής πικάπ στον κόσμο, με προσωπικό 1.500 υπαλλήλων!

Ιδρύθηκε το 1911 και αποτέλεσε το καμάρι των Γερμανών για πάρα πολλά χρόνια, μαζί με την «αδελφή» εταιρία Dual, με την οποία συγχωνεύτηκε στις αρχές των seventies και στην ουσία απορροφήθηκε από αυτήν, σταματώντας το 1973 την πολυετή παρουσία της στην αγορά του hi-fi.

Μέχρι που το 2014 άρχισε και πάλι να χτυπάει ο σφυγμός της, όταν της έδωσε το φιλί της ζωής η εταιρία WE Audio Systems του Γερμανού Wolfgang Epting. Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρίας εδρεύουν στην ίδια περιοχή που η Perpetuum Ebner έγραψε την ιστορία της τον περασμένο αιώνα, στο Black Forest, ενώ το προσωπικό έχει στελεχωθεί, συν τοις άλλοις, από πρώην συνεργάτες της Dual.

Η νέα Perpetuum Ebner δείχνει να είναι δηλαδή, συμβολικά και αντικειμενικά, απευθείας απόγονος της αρχικής εταιρίας και όχι απλά ένα όνομα «που ξεθάψαμε» και τα υπόλοιπα… στην Κίνα. Η εντύπωση, άλλωστε, που μας άφησε το PE 4040 είναι εξαιρετικά παρόμοια με την ηχητική φιλοσοφία των κορυφαίων σύγχρονων Dual, όπως το CS600, με πιο σαφές ίσως το στίγμα του κλασικού ήχου και σαφώς περισσότερη ανάλυση, σώμα και ακρίβεια σε όλο το ακουστικό φάσμα.

Το PE 4040 είναι, μην ξεχνάμε, το κορυφαίο μοντέλο της Γερμανικής εταιρίας, παρέχοντας την μεγαλύτερη αναρτημένη μάζα και το πιο ανεπτυγμένο τροφοδοτικό στην ολιγομελή γκάμα της εταιρίας. Εδώ θα βρούμε τον εξαιρετικό 9ιντσο βραχίονα  TP-92 της Thorens, με το χαρακτηριστικό δακτυλίδι της απόσβεσης στη μέση του σωλήνα και τη φημισμένη Bronze της Ortofon, μια από τις καλύτερες ΜΜ της αγοράς.

Η ουσία των Perpetuum Ebner είναι, προφανώς, η χρήση της κλασικής ανάρτησης, με ελατήρια σε εσωτερικό, αθέατο υποσασί, που «κρέμεται» από το κυρίως σασί και το οποίο στηρίζει/απομονώνει πλατό και βραχίονα, όπως ήταν το πρότυπο παλιά.

Έτσι είναι κατασκευσμένο  το Thorens TD160/TP16 της συλλογής μας από το 1970, το Linn LP12 και πολλά ακόμη, αλλά είναι μια μπελαλίδικη σχεδίαση που αποφεύγεται στις ημέρες μας και έχει «μετακομίσει», με ελάχιστες εξαιρέσεις, στην υψηλή κατηγορία τιμών (βλέπε Avid, Kuzma, SME, Kronos κλπ). Πολλοί τη θεωρούν, όμως, αξεπέραστη και η Perpetuum Ebner την τιμά όπως της αξίζει.

ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ…ΜΕ ΔΙΑΚΕΝΟ

Τα αναρτημένα πικάπ, όταν δεν είναι ένας απλός σκελετός όπου όλα τα συστατικά τους βγαίνουν στη φόρα, αλλά διαθέτουν το κλασικό σασί -«κουτί», σχεδόν πάντα κρύβουν το υποσασί τους.

Τα πικάπ της Perpetuum Ebner κάνουν την εξαίρεση καθώς «σπάνε» το ογκώδες MDF σασί των 5 εκ. σε δύο άνισα τμήματα, αφήνοντας ένα μικρό διάκενο 5 χλστ. ανάμεσα στην περιοχή του βραχίονα και του πλατό, μέσα από το οποίο φαίνεται καθαρά το αλουμινένιο υποσασί.

Αυτό έχει σύνθετο σχήμα, δεξιά υπάρχει ορθογώνιο τμήμα για τον βραχίονα και καταλήγει αριστερά σε τρίγωνο, με τη μύτη του τριγώνου να φθάνει στην περιοχή του μοτέρ και του τροφοδοτικού. Στην ουσία καλύπτει όλο το πλάτος του πικάπ.

Τα κωνικά ελατήρια είναι τρία, τα δύο βρίσκονται δεξιά από το πηγάδι, εμπρός και πίσω και κοντά στο διάκενο και το τρίτο βρίσκεται στη μύτη του τριγώνου, αριστερά, πιο πέρα κι από το μοτέρ. Το αναρτημένο υποσασί βιδώνεται στο σασί με έξι βίδες γύρω από το πηγάδι για τη μεταφορά, που πρέπει να αφαιρεθούν.

Το κάτω μέρος των ελατηρίων έχει βίδες ρύθμισης, πρόσβαση στις οποίες έχουμε μέσω οπών στο μεταλλικό καπάκι το οποίο ντύνει το κάτω μέρος του πικάπ (στο κομμάτι της δοκιμής, η ευθυγράμμιση με τις οπές δεν ήταν ιδανική).

Σύμφωνα με την εταιρία, η ανάρτηση περιορίζει τις οριζόντιες πλεύσεις  και λειτουργεί μόνο στο κατακόρυφο επίπεδο. Οι βίδες έρχονται ρυθμισμένες από το εργοστάσιο, ώστε η απόσταση του πλατό από το σασί και της βάσης του βραχίονα να είναι 5 χλστ. Υπάρχει μια ακόμη ανάρτηση, μαγνητική που είναι της μόδας, με δακτυλίδια στο πηγάδι και τη βάση του άξονα.

Οι δυνάμεις άπωσης μειώνουν το φορτίο της μπίλιας και τις τριβές. Καθώς με τα χρόνια το μαγνητικό πεδίο αδυνατίζει, μια βίδα στη βάση του πηγαδιού μπορεί να μειώσει την απόσταση ανάμεσα στα δακτυλίδια και να αποκαταστήσει την ένταση του πεδίου.

Το πηγάδι και ο άξονας (10×40 χλστ.) κατασκευάζονται από ατσάλι, με μπρούτζο στα τοιχώματα και επίπεδο τελείωμα στον άξονα, όπου ακουμπάει τη μπίλια. Το μοτέρ συνεχούς ρεύματος χρησιμοποιεί αισθητήρες για τον έλεγχο της ταχύτητας και ηλεκτρονική ρύθμιση στροφών, ενώ η μετάδοση της κίνησης γίνεται από μπρούτζινη τροχαλία με ιμάντα ορθογώνιας διατομής, που εφαρμόζει σε μεγάλο αλουμινένιο υποπλατό (15 εκ. διάμετρος, 3 εκ. ύψος και  10 χλστ. πάχος).

Επάνω σε αυτό κάθεται το αλουμινένιο πλατό (37 χλστ. ύψος και 8 χλστ. πάχος μετάλλου), με την επαφή μεταξύ τους να στηρίζεται στη διαφορετική υφή του φινιρίσματος των μετάλλων (πιο ματ, σαγρέ το πλατό). Το πλατό και το υποσασί είναι ντυμένα από κάτω με αποσβεστικό υλικό, το μοτέρ αναρτάται από σφιχτούς ελαστικούς συνδέσμους και υπάρχουν δακτυλίδια απόσβεσης που μπαίνουν σε εσοχές στα τρία ογκώδη αλουμινένια πόδια.

Τα πόδια δεν ρυθμίζονται και τα δακτυλίδια αυτά τείνουν να φύγουν κατά τις μετακινήσεις. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι ο βραχίονας της Thorens παρέχει ρύθμιση αντιολίσθησης με μαγνητικό σύστημα, ρύθμιση ύψους VTA με μια βίδα στη βάση του και το αντίβαρο θα χρειαστεί ζυγαριά για να ρυθμιστεί, ελλείψει γέφυρας.

Η αλλαγή κεφαλής γίνεται εύκολα χάρη στο αποσπώμενο κέλυφος, που ενώνεται με μια βίδα με τον σωλήνα, επιτρέποντας την εύκολη ρύθμιση της υπερκρέμασης κατά ±3 χλστ. Η βίδα στην κορυφή του pivot, εξάλλου, παρέχει ρύθμιση αζιμούθιου κατά ±5° και υπερκρέμασης κατά ±2,5 χλστ.

ΜΟΥΣΙΚΗ

Το ΡΕ 4040 δεν έχει μεν ρετρό ήχο, απέχει όμως σημαντικά από τα μοντέρνα πρότυπα της εποχής. Ο όγκος της αναπαραγωγής παίρνει εδώ τον πρώτο ρόλο και το πικάπ πάντα ακούγεται μεγάλο, ως σκηνή και δυναμικές, με βαθύ χαμηλό που δεν «αστειεύεται».

Πολλά πικάπ προτάσσουν τη λεπτομέρεια τα τελευταία χρόνια για να ανταγωνιστούν τα αρχεία αλλά συχνά αυτή η λεπτομέρεια, μολονότι άφθονη, δείχνει ξεκομμένη από τη γενικότερη ροή ενός έργου καθώς επικεντρώνεται στις υψηλότερες συχνότητες.

Στο Perpetuum Ebner η λεπτομέρεια πάντα «ανήκει κάπου» και βοηθάει να αντιληφθούμε καλύτερα τι παίζει το κάθε όργανο, μα ποτέ δεν παίρνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο εις βάρος του σώματος ή του ρυθμού της μουσικής. Βασικό προσόν του γερμανικού πικάπ είναι η έλλειψη μηχανικών χρωματισμών στην ευρύτερη χαμηλή περιοχή, που απελευθερώνει τις πρώτες οκτάβες ως περιγραφή και δυναμική περιοχή.

Έτσι, πέραν του απολαυστικού βαθέως χαμηλού, η σκηνή κερδίζει σε διαστάσεις και το ύψος/βάθος εντυπωσιάζουν με την ανάπτυξή τους, συνεισφέροντας σε μια πολυεπίπεδη ολογραφική σκηνή. Η τονική καμπύλη είναι ουδέτερη μεν, αλλά υπάρχει μια πληθωρική αίσθηση σε όλο το φάσμα που ποτέ δεν μετατρέπεται σε πάχος, διατηρώντας άριστη εστίαση σε όλες τις συχνότητες.

Η ταχύτητα διακρίνει τις μεσαίες συχνότητες, που στήνονται λίγο πιο πίσω στη σκηνή και διαθέτουν πυκνότητα και ανάλυση αντάξια της κατηγορίας. Τα πρίμα είναι κι αυτά τάχιστα, λεπτομερή, δίνουν  ζωή στις μεταβατικές και συνεισφέρουν στη βινυλιακή ατμόσφαιρα με αρμονικές, ίσως ελάχιστα πιο αυστηρά σε σχέση με τις αναφορές μας.

Γενικότερα, το μεγάλο Perpetuum Ebner είναι πάντα μετρημένο και συγκροτημένο, σαφώς προικισμένο ηχητικά σε όλους τους τομείς, αφήνοντας μια επίγευση κλασικής μουσικότητας που πείθει με τις αυθεντικές ερμηνείες της, ειδικά σε καλές αναλογικές ηχογραφήσεις.

Μια σίγουρη επένδυση για να γιορτάσετε τη βινυλιακή αναβίωση, με όνομα βαρύ σαν ιστορία.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Πικάπ με αναρτημένο υποσασί
ΣΧΕΔΙΑΣΗ: απόσβεση ανάρτησης, με πλατό-υποπλατό και οδήγηση ιμάντα
ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ: 33 1/3, 45 σ.α.λ
ΠΛΑΤΟ:  αλουμίνιο, ύψος 37χλστ., βάρος 3 κιλά με απόσβεση
ΜΟΤΕΡ: τριφασικό, με ηλεκτρονικό έλεγχο μέσω PWM & ρύθμιση στροφών
ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ: εσωτερικό σταθεροποιημένο (IEC είσοδος)
ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ: Thorens TP92, 232,8 χλστ. καρντανικός, αλουμίνιο, 11 γρ. ενεργή μάζα
ΚΕΦΑΛΗ: Ortofon Bronze MM (5mV/47KΩ, 1,5gr)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 47x34x17,5 εκ.
ΒΑΡΟΣ: 14 κιλά

94%

ΣΧΟΛΙΟ

Οι Γερμανοί έχουν τη δική τους ιστορία στον αναλογικό ήχο και το PE-4040 είναι ο σύγχρονος εκφραστής της, ένα πλατό που μεταφέρει τη γνώση και το μεράκι των βετεράνων κατασκευαστών του περασμένου αιώνα με τρόπο αυθεντικό.

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: €3.950

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα