hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Elipson Legacy 3210 Review | Ντελικατέσεν

ΛΙΓΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ELIPSON ΚΑΙ ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΥΠΗΡΞΕ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΥΨΗΛΗΣ ΠΙΣΤΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟΥ ΑΙΩΝΑ. ΣΦΑΙΡΙΚΕΣ ΚΑΜΠΙΝΕΣ, ΑΝΑΚΛΑΣΤΗΡΕΣ, ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ ΚΑΙ ΑΝΕΛΕΗΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΗΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ELIPSON ΡΟΥΤΙΝΑ ΕΔΩ ΚΑΙ 70 ΧΡΟΝΙΑ.

Η εταιρία ξεκίνησε το 1938 ως Multimoteur και μετονομάστηκε σε Elipson το 1951, με ιθύνοντα νου τον Joseph Leon από το 1948. Το χρονολόγιο στην ιστοσελίδα της είναι πολύ κατατοπιστικό και κανείς δεν μπορεί παρά να θαυμάσει τα αντισυμβατικά σχέδια των ηχείων αυτών ακόμη και με σημερινά κριτήρια.

Τα αρχικά Elipson ήταν μονόδρομα, όπως το BS50 του 1953, με σφαιρικές καμπίνες και οριζόντια τοποθετημένες μονάδες που ακτινοβολούσαν σε ανακλαστήρες, αυξάνοντας την χωρική ανάπλαση του ήχου και την ευαισθησία. Το θέμα της διάχυσης των υψηλότερων συχνοτήτων ήταν από τις πρώτες προτεραιότητες της Elipson, αφού ο άνθρωπος είναι πολύ πιο ευαίσθητος σε θέματα κατευθυντικότητας (μηχανισμός επιβίωσης γαρ) παρά σχετικής στάθμης των συχνοτήτων.

Η εταιρία πειραματίστηκε πολύ με τα σχήματα και τις γωνίες των ανακλαστήρων της, μάλιστα σε κάποια μοντέλα όπως το Chambord έδινε δύο επιλογές για γωνίες 90 και 140 μοιρών στους ανακλαστήρες, με τον πρώτο να δίνει πιο ακριβές κέντρο και τον δεύτερο πιο ευρεία σκηνή για περισσότερες θέσεις ακρόασης, κάτι αντίστοιχο με το toe in στα σημερινά ηχεία.

Η Elipson εξόπλισε πολλά γαλλικά στούντιο ηχογραφήσεων τις χρυσές εκείνες δεκαετίες της μουσικής και φυσικά «μπήκε» σε πολλά σπίτια ντόπιων μουσικόφιλων με πετυχημένα εμπορικά μοντέλα, όπως τα δίδρομα 402 και 502 που ήταν σφαίρες με διάμετρο 40 και 50 εκ. αντίστοιχα.

Ακολούθησαν διάφορες πολύδρομες σχεδιάσεις, με πιο εμβληματική το τρίδρομο La Religieuse του 1962, με κοινό χαρακτηριστικό τις ανεξάρτητες, χρονικά ευθυγραμμισμένες υποκαμπίνες με τις έντονες καμπύλες, είτε σφαιρικές και ελλειψοειδείς είτε κυλινδρικές, για περιορισμό των στάσιμων κυμάτων.

Αυτά τα μπελαλίδικα σχήματα, που τα αποφεύγουν ακόμη και σήμερα επειδή κοστίζουν, έγιναν εφικτά χάρη στη χρήση μίγματος γύψου και φυτικών ινών! Από το 1973 και ύστερα η Elipson έκανε στροφή στο ξύλο και τα σχήματα των ηχείων της έγιναν  πιο συμβατικά, ποτέ όμως δεν ξέχασε τις σφαίρες όπως με τους διάφορους δορυφόρους Planet, κάτι που πάντως είναι συνηθισμένο στις μέρες μας χάρη στο αλουμίνιο και τα σύνθετα υλικά.

Την επόμενη φορά, πάντως, που θα θαυμάσετε κάποιο high end ηχείο με σφαιρικό «κεφάλι», ας θυμάστε πως η ιδέα ξεκίνησε από τον Joseph Leon της Elipson εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες. Ας επιστρέψουμε όμως στο παρόν και τη νέα τριμελή σειρά Legacy, που κατασκευάζεται στη Γαλλία και προσφέρεται σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές, μεταφέροντας την πελώρια κληρονομιά της πρωτοπόρας γαλλικής εταιρίας.

ΕΠΙΛΟΓΕΣ «ΑΦΡΟΚΡΕΜΑΣ»

Η σειρά Legacy ξεκινάει με το 3210 της δοκιμής μας, ένα μεγαλούτσικο ηχείο βάσης με γούφερ 165 χιλιοστών και τουίτερ τύπου ΑΜΤ, μονταρισμένα σε καμπίνα από MDF με έντονες καμπύλες και μη ορθογώνιο σχήμα, πιο στενή στο πίσω μέρος της.

Εκ πρώτης όψεως το μεγάφωνο δείχνει μικρό γι’ αυτή την καμπίνα, αλλά τα φαινόμενα απατούν αφού τα τοιχώματά της έχουν πολύ μεγάλο πάχος. Η εμφάνιση είναι εξαιρετική, με πετυχημένη διχρωμία όπου συνδυάζονται το μαύρο σατινέ στο επάνω μέρος και η επένδυση ξύλου στο κάτω και υπάρχει αλουμίνιο που καλύπτει όλη την επάνω πλευρά αλλά και στο πάνελ με τα τέσσερα ποιοτικά βύσματα, όπου μας περιμένουν καλώδια με δίχαλο και όχι οι τυπικοί βραχυκυκλωτήρες.

Τόσο το γούφερ όσο και το τουίτερ διαθέτουν στιβαρά μεταλλικά σασί και φέρουν το λογότυπο της εταιρίας. Το τουίτερ είναι απομονωμένο σε πολύ μικρό θάλαμο και ο μαγνήτης του γούφερ «τερματίζεται» σε μεγάλο οριζόντιο νεύρο με απόσβεση στα σημεία επαφής, που απορροφά την «κλωτσιά» των πολύ χαμηλών συχνοτήτων.

Η καμπίνα φορτίζεται με σωλήνα/οπή στην πλάτη του 3210 που είναι κατασκευασμένα από πλαστικό με ανοιχτά χείλη μόνο στο εξωτερικό άκρο και είναι γεμάτη με απορροφητικό υλικό. Το φίλτρο περιλαμβάνει πηνία αέρος και πυρήνα και πυκνωτές πολυπροπυλενίου, επενεργεί κοντά στα 3ΚHz με δεύτερη τάξη στο γούφερ και τρίτη στο τουίτερ.

Τα πάχη των τοιχωμάτων είναι μεγάλα, από 22 έως 25 χιλιοστά και η συνολική μάζα του ηχείου πλησιάζει το εντυπωσιακό νούμερο των 14 κιλών. Συνολικά, το 3210 διαθέτει εικόνα καθαρόαιμου high end ηχείου και κοστίζει πολύ λογικά χρήματα για το επίπεδο της κατασκευής του.

Για τις χαμηλές και μεσαίες συχνότητες οι Γάλλοι επέλεξαν ένα κοίλο διάφραγμα από αλουμίνιο με κεραμική επεξεργασία, με πολύ χαμηλή μάζα ώστε να ταιριάζει με το τάχιστο τουίτερ τύπου ΑΜΤ και πρόκριναν την έκταση του χαμηλού έναντι μιας υψηλότερης τιμής ευαισθησίας ή/και πολύ χαμηλής αντίστασης, ώστε το ηχείο να είναι σχετικά εύκολο στην οδήγηση.

Πάντως, τα 88dB είναι μια μάλλον αισιόδοξη τιμή και το 3210 είναι πιο κοντά στα 85-86dB ενώ διαθέτει ένα ιδιαίτερα βαθύ χαμηλό και μεγάλα σώματα, ώστε να δίνει εύκολα την εντύπωση ηχείου δαπέδου. Παράλληλα, είναι τόσο απαλό και ήσυχο, τόσο πολιτισμένο και ήρεμο στις μεταβατικές του, χωρίς ίχνος περιττής λαμπρότητας μα και τόσο λεπτομερές και διεισδυτικό, που παραπέμπει σε ηχείο μεμβράνης.

Είναι ένας εξαιρετικά ώριμος, οργανικός και αέρινος ήχος, που δεν πασχίζει να αποδείξει απολύτως τίποτε και αποφεύγει τον εντυπωσιασμό όπως ο διάβολος το λιβάνι, όπως άλλωστε αρμόζει σε μια τόσο ιστορική εταιρία.

Η σειρά Legacy περιλαμβάνει ακόμη την έκδοση δαπέδου του 3210 με ένα επιπλέον γούφερ (3220, 4.500€) και κορυφώνεται με το 3230 (7.500€), που διαθέτει ανεξάρτητη σφαιρική καμπίνα ρητίνης/πυριτίου για το καθαρό κεραμικό 6ιντσο μιντρέιντζ του και δύο 8ιντσα γούφερ από χαρτί και αλουμίνιο, το οποίο θυμίζει πολύ έντονα τα θρυλικά Elipson των περασμένων δεκαετιών.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΡΕΤΡΟ

Μολονότι το 3210 έχει πολύ μοντέρνο εξοπλισμό σε επίπεδο διαφραγμάτων, η «φωνή» του κάθε άλλο παρά τέτοια είναι, παραπέμποντας σε vintage σχεδίαση. Η τονική καμπύλη είναι ελαφρώς «κατηφορική» με πολύ ομαλή πάντως κλίση, με τα πρίμα να προκύπτουν ήπια και τα μπάσα να είναι εξαιρετικά σωματώδη και βαθιά.

Οι μεσαίες συχνότητες κυριαρχούν στον ήχο του μικρού Legacy χωρίς να γίνονται προβολικές στη σκηνή, ξεκινούν όμως από το επίπεδο των ηχείων και τα πρίμα είναι πλήρως ενσωματωμένα στη δράση πηγάζοντας μέσα από τις μεσαίες, λες και πρόκειται για ομοκεντρική σχεδίαση.

Οι κατώτερες μεσαίες διεισδύουν κι αυτές αδιόρατα στις χαμηλές και τελικά το ηχείο αυτό τιμπράρει σε εξαιρετικά ευρύ φάσμα, χωρίς ποτέ να ακούγονται ξεκομμένα τα μπάσα και τα πρίμα του. Κι όταν λέμε «τιμπράρει» δεν εννοούμε μόνο ένα πλήρες περιεχόμενο σε αρμονικές με προφανή γλυκύτητα, φυσικές χροιές και πλούτο υφής, αλλά και πολύ πετυχημένες μικροδυναμικές αντιθέσεις, με σοβαρή ανάλυση των μικρών διακυμάνσεων της στάθμης και εξαιρετικό έλεγχο επί των κορυφώσεων.

Επίσης, αυτά χαρακτηρίζουν το 3210 στο low level, όπου δεν θα ακούσετε αχνούς ήχους-φαντάσματα, ξεκομμένους από την αρμονία της ηχογράφησης αλλά τα πάντα έχουν μουσικό νόημα και όλες οι λεπτομέρειες συνδέονται μεταξύ τους μουσικά. Για να τα πετύχει αυτά, η Elipson πέτυχε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα θορύβου και χρωματισμών αφενός και αφετέρου απόλυτο δέσιμο ανάμεσα στα μεγάφωνα.

Μπορεί να θυσίασε την πλατιά διασπορά στις μεσοϋψηλές αφήνοντας το γούφερ να ανεβεί ψηλά στο φάσμα, κάτι που μας αναγκάζει σε αρκετό toe-in, αλλά εξασφάλισε ότι το ΑΜΤ δεν θα ζοριστεί ποτέ από το πρόγραμμα και δεν θα εκτεθεί ο πρώτος συντονισμός του.

Έτσι τα πάντα προκύπτουν απαλά, χωρίς υψίσυχνες αιχμές στην ατάκα, ξηρότητα και εμφατικές ακμές στα περιγράμματα. Το 3210 αναδεικνύει το όλον χωρίς να ομογενοποιεί τα επιμέρους και το κάνει τόσο χρονικά, με ελεύθερο βηματισμό και σφιχτή ανάπλαση του ρυθμού, όσο και τονικά με μια εξαιρετικά πολυσχιδή ανάπλαση των χροιών.

Στους λιγοστούς συμβιβασμούς του περιλαμβάνεται ένα σχετικά αφράτο βαθύ χαμηλό που θα προβληματίσει μόνο πολύ κοντά στους τοίχους και στα αρκετά laid-back πρίμα, που ίσως δώσουν μια «γλυκερή» ισορροπία αν ο χώρος σας είναι υπερβολικά «ντυμένος».  

Δεν είναι όμως μπελαλίδικο και δεν αργεί να προσαρμοστεί, αρκεί να το στήσουμε με επαρκή απόσταση από τους τοίχους, να το στρέψουμε προς τα αυτιά μας και σε ύψος που θα φέρνει το αυτί ανάμεσα στα δύο μεγάφωνα. Το πιο σημαντικό είναι να έχουμε αρκετή ισχύ λόγω χαμηλής ευαισθησίας αλλά όχι υπερβολική, καθώς δεν είναι ένα ηχείο που θα απορροφήσει αδιαμαρτύρητα 200W.

Είναι δηλαδή πιο κατάλληλο για μικρομεσαίους χώρους, που θα τους γεμίσει με σπουδαία σώματα και δυναμικές σε υψηλές στάθμες αλλά πάντα με κορυφαία φινέτσα και ευκρίνεια. Είναι ένα ηχείο αναφοράς στην ευρύτερη μεσαία περιοχή, βολικό στα ταιριάσματά του και με πολύ καλή τιμή για τον ήχο του.

Ένα ηχείο με προσωπικότητα-ογκόλιθο και φυσικότητα με «βάθος» δεκαετιών, ιδανικό για ένα σύγχρονο ρετρό ηχοσύστημα που θα συνδυάζει παρελθόν και παρόν με τρόπο αφοπλιστικό!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχεία βάσης δύο δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝA: γούφερ 165 χλστ., τουίτερ AMT
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 88dB
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 42Hz-30KHz
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 6Ω (4,9Ω@175Ηz ελάχιστη)
ΙΣΧΥΣ: 100Wrms
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 276x404x360 χλστ.
ΒΑΡΟΣ:  13,9 κιλά

94%

ΣΧΟΛΙΟ

Η πλέον ιστορική εταιρία της Γαλλίας δημιούργησε τη σύγχρονη σειρά Legacy ως φόρο τιμής στις vintage σχεδιάσεις της. Μπορεί να μην «επαναστατούν»  όπως οι μακρινοί πρόγονοί τους, όμως τα ηχεία αυτά αποτελούν σχολείο φυσικότητας.

Athens Pro Audio
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 2.290€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα