hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Struss PL10 Review | TEST Ηχεία βάσης

ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ ΣΕ ΠΡΟΣΙΤΗ ΤΙΜΗ, ΜΕ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΑ ΜΕΓΑΦΩΝΑ, ΑΠΛΟ ΦΙΛΤΡΟ ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ. ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΩΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΜΕΝΗ STRUSS ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ΦΙΝΕΤΣΑ ΚΑΙ ΣΥΝΟΧΗ.

Στην Πολωνία, όπου κατασκευάζονται τα ηχεία βάσης PL10, το όνομα του σχεδιαστή Zdzisław Hrynkiewicz-Struss αποτελεί μέρος της εθνικής κληρονομιάς.

Ο άνθρωπος υπήρξε αυθεντία στη σχεδίαση ενισχυτικών στερεάς κατάστασης και αντιμετώπισε την διαβόητη παραμόρφωση TIM (Transient Intermodulation Distortion) με τεχνικές όπως η HPCS (Harmonics and Phase Conversion System) που επιτρέπει στα τρανζίστορ να τιμπράρουν σαν λυχνίες.

Αυτή η κληρονομιά δεν θα μπορούσε να πάει χαμένη μετά τον θάνατό του το 2021 και η συνέχεια δίνεται τώρα μέσω… DNA, καθώς ο γιός του κ. Jacek Hrynkiewicz-Struss έχει πλέον τον πρώτο λόγο στην αναβίωση των θρυλικών ενισχυτών του πατέρα του.

Ο Jacek ίδρυσε το 2019 τη σύγχρονη Struss και έκανε το ντεμπούτο του με δύο μοντέλα ηχείων, τα βάσης PL10 και τα δαπέδου PL20, καθώς είχε ήδη γίνει γνωστός με τη μάρκα Rebel του 2015 και τις σειρές Sentiment, τους προγόνους ας πούμε των ηχείων της δοκιμής.

Τα δύο τρέχοντα μοντέλα είναι δίδρομα, με ένα και δύο γούφερ 6,5 ιντσών αντίστοιχα και χρησιμοποιούν τα ίδια μεγάφωνα και φίλτρα διαχωρισμού 1ης τάξης, με τα ίδια σχεδόν υλικά. Γιατί πρώτης τάξης;

Μα γιατί είναι τα πιο μουσικά και θα ταιριάξουν ιδανικά με τους επερχόμενους ενισχυτές της Struss, ο οποίοι αποθεώνουν την οργανική ηχητική υπογραφή, τον πλούτο των χροιών και τον χρονισμό/φάση του φάσματος.

Ελάχιστοι είναι οι κατασκευαστές ηχείων που επιλέγουν τέτοια φίλτρα, όπως η B&W, η Vandersteen, η Dynaudio και η «δική μας» Geometric Harmony. Αυτό συμβαίνει διότι χρειάζεται απόλυτος έλεγχος επί των μεγαφώνων και των υλικών, ακόμη και των καλωδίων σύνδεσης, καθώς οι μετατροπείς καλούνται να παίξουν στα εξώτερα όρια της γραμμικής τους λειτουργίας.

Αν λοιπόν κάτι δεν πάει καλά, το πρώτο πράγμα που χαλάει είναι η τονική ισορροπία και γι’ αυτό τα βαριά φίλτρα είναι πιο «ασφαλή» για την ουδετερότητα αλλά και πιο ανιαρά μουσικά. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τη λούπα της ανάδρασης στους ενισχυτές, όσο περισσότερα τα dB της τόσο μικρότερη η ανάγκη για καλύτερα σχέδια και υλικά, αφού αυτή θα «ισιώσει» τα κακώς κείμενα του ανοιχτού βρόχου.

Ο σχεδιαστής πήρε λοιπόν τον δύσκολο δρόμο και το PL10, που κοστίζει λίγο επάνω από το χιλιάρικο, στοχεύει σε μια ισορροπημένη τονικότητα χωρίς τη βοήθεια εξωτικών υλικών και τεχνικών που κοστίζουν.

Εδώ δεν θα βρούμε γούφερ με νεοδύμιο, custom διαφράγματα σάντουιτς ή βηρύλλια και διαμάντια σε αλουμινένιες μπάφλες αλλά κλασικά μεγάφωνα σε κλασικές καμπίνες που διεκδικούν τη δικαίωσή τους σε μια «άγρια» εποχή ultra high-end, η οποία αποθεώνει την πολυτέλεια και την τελειομανία με το ανάλογο αντίτιμο.

Ο Jacek Hrynkiewicz-Struss πιστεύει ακράδαντα πως τα ηχεία πρέπει να έχουν την κατάλληλη σχεδίαση και, κυρίως, σοφά επιλεγμένα υλικά και μεγάφωνα. H συνταγή μετράει.

ΤΙΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ
Τα PL10 είναι αρκετά ογκώδη για τα δεδομένα τους, κυρίως επειδή έχουν ασυνήθιστα φαρδιά καμπίνα για το γούφερ αυτό που μετράει 17 εκ. μαζί με το χυτό αλουμινένιο σασί του.
Η τιμή πώλησης αφορά το μαύρο σατινέ φινίρισμα, παράγονται όμως τόσο σε λευκό σατινέ όσο και καπλαμά με έξτρα χρέωση.

Τα τοιχώματα του MDF έχουν μεγάλο πάχος 22 χλστ., υπάρχει μια έξτρα πρόσοψη για τα μεγάφωνα που διαχωρίζεται από εγκοπή με την κυρίως καμπίνα και όλα τα τοιχώματα, μέσα κι έξω, είναι περασμένα με ειδικό βερνίκι.

Παχύ αποσβεστικό υλικό 10 χλστ. με το όνομα poroso καλύπτει εσωτερικά τις πλευρές και ο χώρος γεμίζει με άφθονο μαλλί σιλικόνης που καλύπτει την πλακέτα με το φίλτρο. Δεν εντοπίσαμε κάποιο νεύρο ενίσχυσης στο εσωτερικό και η οπή βρίσκεται ψηλά στην πλάτη, στο ύψος του τουίτερ. Το γούφερ είναι το SB17MFC35-4 της SB.

Φέρει διάφραγμα από πολυπροπυλένιο ενισχυμένο με ορυκτά υλικά, μαλακή λαστιχένια ανάρτηση, χάλκινο δακτυλίδι στο αεριζόμενο μοτέρ για χαμηλές παραμορφώσεις και μειωμένη συμπίεση από το πίσω κύμα καθώς και επιχαλκωμένο αλουμινένιο πηνίο φωνής για χαμηλή μάζα, τυλιγμένο σε βάση από υαλονήματα.

Το σασί του φέρει διπλά νεύρα και η περιφέρεια στο εμπρός μέρος παρουσιάζει κλίση προς τα μέσα, σαν κοντός κυματοδηγός. Το δε τουίτερ είναι το φημισμένο R2604/832000 της Scanspeak, μια κλασική σχεδίαση ring radiator από την εποχή της Vifa, που παρουσιάζει Fs στα 500Hz, γι’ αυτό και «αντέχει» το πρώτης τάξης φίλτρο στα 2,2KHz.

Αυτό έχει κορυφαία υλικά που είναι αδύνατο να βρεθούν σε τέτοια τιμή πώλησης, αλλά η Struss τα βάζει επειδή είναι μόλις δύο, ένα πηνίο αέρος τυλιγμένο με αγωγό πάχους 1,4 χλστ. κι ένας πυκνωτής mkp από τη σειρά cross-cap της Jantzen.

Βρίσκονται σε μικρή πλακέτα με παχιές και σύντομες διαδρομές όπου λογικά υπάρχει και μια αντίσταση για τις στάθμες, αλλά ήταν δύσκολο να τη δούμε, οι δε ενώσεις με τα μεγάφωνα γίνονται με διαφορετικά καλώδια ανά κλάδο και με κόλληση.

Τα βύσματα είναι άριστης ποιότητας, βιδώνονται απευθείας στην πλάτη του χωρίς αφαιρούμενη πατούρα και τα πανάκια που τα συνοδεύουν εφάπτονται μαγνητικά.

Το κομψό και κλασικό σε εμφάνιση PL10, χάρη στο γούφερ που έχει Fs στα 31Hz και την ογκώδη καμπίνα του, φθάνει βαθιά στο μπάσο και το κάνει με πολύ καλή ευαισθησία, διατηρώντας πολύ καλή διαχείριση ισχύος.

Η εταιρία το προτείνει για χώρους μέχρι 18 τ.μ., είναι δηλαδή ιδανικό για μικρομεσαία σαλόνια και ταίριαξε γάντι με τον δικό μας χώρο ακρόασης όπου πιάσαμε υψηλότατες στάθμες με πολύ χαμηλή παραμόρφωση και συμπίεση.

Τα οδηγήσαμε με τον Yamaha A-S2200 και τα τοποθετήσαμε με την πλάτη τους στα 70 εκ. από τον πίσω τοίχο και με μικρή σχετικά κλίση προς την θέση ακρόασης, όπου μας παίδεψαν λιγάκι μέχρι να «κλειδώσει» η εστίαση του ζεύγους.

Το PL10 είναι ένα εξαιρετικά λεπτοφυές και αέρινο ηχείο, με βελούδινες πυκνές περιγραφές και υψηλότατη ευκρίνεια. Παράλληλα, είναι γεμάτο και σωματώδες στα μπάσα και τις κατώτερες μεσαίες, με μια ιδέα έμφασης στο άνω χαμηλό που θυμίζει λίγο BBC.

Παίζει δυνατά χωρίς προβλήματα και παραμένει συνεκτικό τόσο κάτω από πίεση όσο και σε χαμηλές στάθμες ακρόασης. Η λεπτομέρεια έρχεται διακριτικά αλλά είναι άφθονη, απλώς όχι τόσο κοντά στον ακροατή, θυμίζοντας ηχείο μεμβράνης. Τα πρίμα του έχουν εξαιρετική ατάκα, υφή και ομαλότητα και «αναπνέουν» όπως η ζωντανή μουσική, χωρίς περιττή λάμψη ή αιχμές.

Οι δυναμικές του είναι προφανώς λίγο κρατημένες λόγω μεγέθους αλλά δεν απέχουν ιδιαίτερα από τον πρωταθλητή στον τομέα αυτό, το παρόμοιου μεγέθους 805D4 της B&W. Η έκταση του χαμηλού είναι πράγματι εντυπωσιακή για το μέγεθός του και το PL10 πλησιάζει τα 40Hz με τη βοήθεια του χώρου και το κάνει περιγραφικά και ελεγχόμενα, χωρίς βουητά και χαμηλό μιας νότας.

Η τονικότητα στις μεσαίες είναι ισορροπημένη έως ελαφρά σκοτεινή, θυμίζοντας περισσότερο Vandersteen παρά B&W, που σημαίνει ότι το σχέδιο είναι αρκετά ουδέτερο χωρίς προβολικότητες.

Δεν φθάνει την εξωστρεφή διαφάνεια και την ανοιχτοσύνη του 805D4, είναι όμως πεντακάθαρο και όσο χρειάζεται «συγκρατημένο» σκηνικά ώστε να στήνει μια κόμπακτ σκηνή με εξαιρετική ακρίβεια εστίασης σε μεγάλο βάθος.

Το μεγάλο του ατού είναι ότι είναι απαλλαγμένο από στρες στις μεταβατικές και τις κορυφώσεις, παραμένοντας βελούδινο και ευκρινές, με μυθική ευκινησία στις εναλλαγές της στάθμης και το σπάνιο προσόν να πυκνώνει στιγμιαία τη δράση του όταν το πρόγραμμα το απαιτεί χωρίς να μπερδεύει απολύτως τίποτε.

Κι όλα αυτά χωρίς ίχνος εντυπωσιασμού και υπερανάλυσης και χωρίς καμία αίσθηση υπογραφής υλικών. Το μόνο που το «χαλάει» και μάλιστα πολύ είναι οι βρόχοι γείωσης σ ’ένα σύστημα, οπότε βαραίνει στο μπάσο και κλείνει αμέσως τη σκηνή του, ενημερώνοντας τον χρήστη σαν γνήσιο μόνιτορ.

Ένα ηχείο σχεδόν αόρατο, αεικίνητο και βαθιά περιγραφικό, που απελευθερώνει με σπάνια αμεσότητα τα μουσικά συναισθήματα και ποτέ δεν σε καλεί να το προσέξεις. Σαφώς απευθύνεται σε ώριμους ακροατές και ποιοτικά συστήματα, που εκτιμούν την αμεσότητα των πολύ απλών φίλτρων αλλά δεν θέλουν τονικές ιδιαιτερότητες και «μισές δουλειές».

Αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι θέλει πολύ προσεκτικό στήσιμο, το PL10 αποτελεί μια περίφημη πρόταση για όλους όσους αναζητούν ένα καθαρόαιμο, αποκαλυπτικό high-end οικιακό μόνιτορ σε προσιτή τιμή.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΕΙΔΟΣ: Hχεία βάσης δύο δρόμων,
ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 165 χλστ. γούφερ,
26 χλστ. τουίτερ
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: 100W
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 89dB/2,83V/m
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 4Ω
ΑΠΟΚΡΙΣΗ/CROSS: 42Ηz-35ΚΗz/2,2KHz
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΠxΒ): 345x230x310 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 10 κιλά

94%

ΣΧΟΛΙΟ

Η νέα Struss δίνει από το 2019 το δυναμικό παρόν με τα σύγχρονα ηχεία της και θα ακολουθήσει η αναγέννηση των θρυλικών ενισχυτών του πατρός Struss. Ο υιός και σχεδιαστής Jacek Hrynkiewicz-Struss στοχεύει στην απόλυτη φυσικότητα, γνωρίζει καλά τα υλικά του και έχει... χόμπι με τις χαμηλές τιμές πώλησης.

MM Acoustics
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: €1.250

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα