hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

PMC prodigy1 Review | Test Ηχεία βάσης ή ραφιού

H PMC ιδρύθηκε το 1991 από τον Peter Thomas, μηχανικό στα Maida Vale Studios του BBC στο Λονδίνο (που ορίζεται το «σπίτι της BBC Symphony Orchestra») και από τον Adrian Loader, επίσης τεχνικό ήχου στην αντιπροσωπία FWO Bauch του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η PMC εδρεύει στο Biggleswade και απασχολεί περισσότερα από 50 άτομα. Η εταιρεία είναι συνώνυμη με τη γραμμή μεταφοράς, όπως οι IMF, TDL και Audio Spectrum ήταν στο παρελθόν. H πιο κλασική διαμόρφωση γραμμής μεταφοράς είναι ένας μακρύς αγωγός επενδυμένος με υλικό απόσβεσης, ανοιχτός στη μία πλευρά.

Ο κατασκευαστής έχει αναπτύξει μια σύγχρονη προσέγγιση της γραμμής μεταφοράς που την ονομάζει ATL (Advanced Transmission Line). Αυτός είναι ένας τύπος ακουστικής φόρτισης όπου το πίσω κύμα του γούφερ ενσωματώνεται με το μπροστινό μέσω μιας μεγάλου μήκους διαδρομής, κατάλληλα μονωμένης.

Το μεγάλο πλεονέκτημα των ηχείων αυτής της αρχιτεκτονικής είναι τα γρήγορα και ελεγχόμενα μπάσα. Χαμηλά στην πρόσοψη του ηχείου υπάρχει ένα σύστημα που ονομάζεται Laminair. Αυτό αποτελείται από μια σειρά από 5 κατακόρυφες περσίδες που μειώνουν τον θόρυβο λόγω του στροβιλισμού της ροής του αέρα που εξέρχεται από τον αγωγό της ATL.

Η γραμμή μεταφοράς του prodigy1 έχει μήκος 191 εκ. και σχεδόν σε όλο της το μήκος είναι γεμάτη με 50% αφρό πολυουρεθάνης, ένα υλικό απόσβεσης που επιδρά και στην ταχύτητα του ήχου.

ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ
Τα μέλη της σειράς prodigy είναι δύο. Το prodigy1 που δοκιμάζουμε εδώ και το δαπέδου prodigy5. Αυτά τα δύο αποδεικνύουν ότι είναι δυνατή η δημιουργία ηχείων γραμμής μεταφοράς ακόμη και πολύ μικρών διαστάσεων.

Απλά κοιτάζοντάς και μόνο τη συσκευασία των prodigy1, η οποία περιλαμβάνει και τα δύο ηχεία, καταρρέει αμέσως κάθε προκατάληψη ότι τα ηχεία γραμμής μεταφοράς θα πρέπει να είναι απαραίτητα μεγάλα σε μέγεθος.

Τα prodigy1 είναι Made in Britain γεγονός που πρέπει να θυμόμαστε όταν εξετάσουμε την τιμή τους, καθώς η PMC σχεδιάζει και συναρμολογεί τα προϊόντα στην Αγγλία, όπου τα κόστη είναι υψηλότερα.

Ανοίγοντας το χαρτοκιβώτιο από πάνω εμφανίζεται μια σημαντική αναφορά, η οποία μας προτείνει να καταχωρήσουμε αμέσως την αγορά μας στον ιστότοπο pmc-speakers.com για δωρεάν επέκταση της εγγύησης των ηχείων στα πέντε χρόνια. Εξαιρετικό!

Από το εγχειρίδιο χρήσης μαθαίνουμε ότι τα ηχεία απαιτούν μια περίοδο λειτουργίας περίπου 50 ωρών για να φτάσουν οι χαμηλές στο βέλτιστο επίπεδο που απαιτείται από το σύστημα φόρτισης ATL.

Το εγχειρίδιο χρήσης παρέχει επίσης πληροφορίες για τη τοποθέτηση των ηχείων και για τον τρόπο αύξησης της έκτασης των χαμηλών, μετακινώντας τα πιο κοντά ή πιο μακριά από στους τοίχους.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Εκτός από το μικρό τους μέγεθος, το πρώτο πλεονέκτημα που εκτιμά κανείς όταν ξεπακετάρει τα prodigy1 είναι η διακριτική τους κομψότητα.

Η καμπίνα έχει ένα άψογο σατινέ μαύρο φινίρισμα με το λογότυπο της PMC στην πρόσοψη, ενώ δύο λεπτοί μεταλλικοί δακτύλιοι περιγράφουν τα μεγάφωνα. Τα τελευταία είναι απόλυτα τοποθετημένα στο ίδιο επίπεδο, αλλά λίγο χωνευτά, δημιουργώντας «ήπιους» κυματοδηγούς για προσαρμογή της διασποράς τους.

Η ακρίβεια της συναρμολόγησης είναι τέτοια που χρειάστηκε να προσπαθήσουμε πολύ για να αφαιρέσουμε τα μεγάφωνα ώστε να τα εξετάσουμε από πολύ κοντά. Οι βίδες, που στην πραγματικότητα είναι Allen μπουλόνια πυκνού βήματος, πιάνουν σε παξιμάδια που είναι ενσωματωμένα στο ξύλο (MDF 18 χλστ.).

Οι καμπίνες είναι κατασκευασμένες με αρκετή προσοχή ακόμη και στις εσωτερικές τους λεπτομέρειες, κάτι τέτοιο άλλωστε είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα ATL. Το μιντ/γούφερ έχει χάρτινο κώνο ονομαστικής διαμέτρου 13 εκ. (10,5 εκ. αποτελεσματικό) με ελαστική ανάρτηση, ενώ χρησιμοποιεί μεταλλικό καλάθι με μεγάλα ανοίγματα και νευρώσεις.

Αυτά προέρχονται από την σειρά Superior Dynamic Sounds (SDS) της Peerless με προδιαγραφές της PMC. Το πηνίο φωνής του μιντ/γούφερ είναι 26 χλστ., έχει μαγνήτη φερρίτη και γραμμική διαδρομή περίπου 6 χλστ.

Το τουίτερ είναι μαλακού θόλου 27 χλστ. από μετάξι και προστατεύεται από μια στιβαρή μεταλλική γρίλια, η κίνηση γίνεται με μαγνήτη νεοδυμίου έχοντας ψύκτρα στο πίσω μέρος για σωστή διαχείριση της ισχύος.

Ο κατασκευαστής δηλώνει ότι είναι μεγάφωνο που προέρχεται από τις επαγγελματικές του σειρές, ικανό να κατεβαίνει σε πολύ χαμηλή συχνότητα, κάτι που υποδεικνύει και η συχνότητα διαχωρισμού (cross) των 1,75KHz, που λαμβάνεται από ένα φίλτρο κροσόβερ δεύτερης τάξης και στους δύο κλάδους, συν αντιστάσεις εξασθένησης διαχωρισμού για τις υψηλές συχνότητες.

Τα εξαρτήματα του φίλτρου είναι τοποθετημένα σε μια πλακέτα τυπωμένου κυκλώματος δύο στρώσεων, στερεωμένη με 5 βίδες στο εσωτερικό τοίχωμα της καμπίνας επάνω σε μια στρώση αντικραδασμικού νεοπρενίου. Τα καλώδια καλύπτονται επίσης με υλικό απόσβεσης.

ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ
Τα prodigy1 είναι σχεδιασμένα αν μη τι άλλο για ακρόαση από κοντινή απόσταση και κυρίως τοποθετημένα κοντά στον πίσω τοίχο. Μια βιβλιοθήκη, από αυτές τις όμορφες, θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια ιδανική θέση τοποθέτησης των ηχείων αυτών.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς τα τοποθετήσαμε στο χώρο ακρόασης ώστε να εκτιμήσουμε τα ηχοχρώματα και τον χαρακτήρα αυτών των μικρών «θαυμάτων». Μπορέσαμε να αξιολογούμε και άλλες παραμέτρους όπως είναι η δυναμική άρθρωση και η σκηνική τους έκταση.

Οι διαστάσεις και το μέγεθος της μπροστινής τους επιφάνειας είναι καθοριστικής σημασίας για την αποστολή τους. Μας συνόδευσαν χωρίς καμιά προκατάληψη στην ακρόαση μιας μεγάλης ποικιλίας κομματιών για πιάνο.

Το εξαιρετικά πολύ βαθύ μπάσο, φυσικά, μπορούμε μόνο να το φανταστούμε. Από αυτή την άποψη, η ίδια η PMC έχει διαθέσιμο ένα υπογούφερ με το οποίο θα μπορούσε εύκολα κανείς να δημιουργήσει ένα ωραιότατο σύστημα 2.1 καναλιών.

Η χροιά των ηχείων είναι ουδέτερη, αλλά μπορεί να γίνει φωτεινή όταν είναι απαραίτητο. Ο ήχος στο σύνολό του παρουσιάζεται καθορισμένος και διαφανής, έχοντας μια διαύγεια που επεκτείνεται σ’ όλες τις συχνότητες, χωρίς να περιορίζεται στην υψηλή περιοχή.

Οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ενός πολύ καθαρού ηχείου, μια αίσθηση που επίσης προκύπτει από την ταχύτητα της απόκρισης και την αμεσότητα προσφέρει. Οι μικροαντιθέσεις και οι εκφραστικές αποχρώσεις στην απόδοση των ακουστικών οργάνων αποκαλύπτουν την ένταση της μουσικής ερμηνείας.

Δεν χρειάζεται «θεαματικό» μουσικό υλικό για να αντιληφθεί κανείς την ορθότητα αυτής της προσέγγισης. Τα Κοντσέρτα για πλήκτρα του Μπαχ αναπαράγονται με την άψογη άρθρωση του πιάνου σε σχέση με τις χορδές και παρουσιάζονται με συνοχή και την αίσθηση του απτού σώματος στο κεντρικό μέρος του οργάνου, εκεί που πρέπει.

Μπορείτε να ακούσετε τον Μότσαρτ, το μικρό σύνολο εγχόρδων και πνευστών των ηχογραφήσεων DSD της Pentatone να αποδίδονται με χάρη και διαφάνεια. Αντιμέτωπα τα ηχεία με κορυφαίες ηχογραφήσεις, είναι εύκολα να εκτιμήσει κανείς τη ζωντάνια του συνόλου, το ρυθμό, την παρουσία των αστραφτερών υψηλών αρμονικών των βιολιών αλλά και μια καθόλου υποτιμημένη απόδοση των χαμηλών.

Παρατηρούμε την λάμψη των φυσικών πνευστών, αλλά πάνω απ’ όλα αντιλαμβανόμαστε την παρουσία των μουσικών, την ανάσα και τον αέρα του αρχικού περιβάλλοντος της ηχογράφησης λόγω της εξαιρετικής ανάλυσης που επιτυγχάνεται ακόμα και σε χαμηλές στάθμες σήματος. Από τη μια άκρη του ρεπερτορίου μέχρι την άλλη δεν λείπουν οι φωνητικές ερμηνείες.

Από αυτούς αναφέρω τουλάχιστον τη ζεστή και εκφραστική φωνή του Fischer-Dieskau στο έργο «Lieder» του Schubert, με τη συνοδεία του Alfred Brendel στο πιάνο. Ο εξαιρετικός γερμανικός βαρύτονος βρίσκεται σε καλά χέρια, η ικανότητα των φωνητικών χορδών επιβεβαιώνεται εδώ χωρίς δισταγμό, η δυναμική έκφραση είναι απαλλαγμένη από κάθε πίεση έχοντας ένα φυσικό άνοιγμα της ηχητικής σκηνής.

Η καλή τζαζ, που προσφέρουν δισκογραφικές εταιρείες όπως οι Chesky Records, Telarc και 2L, αξίζει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, ειδικά για την αίσθηση του αέρα και του βάθους της ανάπλασης της εικονικής σκηνής.

Παρατηρήσαμε επίσης τα καλά ηχοχρώματα των ακουστικών οργάνων και τον ορισμό της ρυθμικής βάσης, ένα υποβλητικό μα καθόλου κουραστικό παιχνίδι ήχων. Φοβηθήκαμε για την ακεραιότητα των ηχείων όταν υπερβάλαμε λίγο με κάποιες ηχογραφήσεις της Telarc οδηγώντας τα πάνω από τα 100 watt, κανένα πρόβλημα τα διαχειριστήκαν χωρίς αμηχανία.

Το τμήμα του μπάσου βρίσκει το αναπόφευκτο όριο του εδώ, αλλά μέχρι εκεί υπάρχει αυτή η αρετή που θυμίζει τη γοητεία των μίνι ηχείων του παρελθόντος, σε συνδυασμό όμως με μια υποδειγματική καθαρότητα και διαφάνεια.

Τα prodigy1 είναι ένα γνήσιο μικρό μουσικό «θαύμα» για όσους ξέρουν να εκτιμούν τη λεπτομέρεια του κοντινού πεδίου μιας προσεκτικής ακρόασης.

Οι ιδιότητες και τα αξιοσημείωτα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά των υπό δοκιμή ηχείων, τα οδηγούν σε μια ηχητική απόδοση που τιμούν ακόμη περισσότερο το όνομα «μικρό θαύμα» που τους αποδώσαμε. Έχουν προσιτή τιμή, παρά την Made in Britain κατασκευή τους.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχεία βάσης δύο δρόμων, γραμμής μεταφοράς
MEΓΑΦΩΝΑ: 133 χλστ. (5,25 ιντσών) γούφερ, 27 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 50Ηz-25ΚHz, -3dB
ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ: 1.700 Hz
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 87,5dB/2,83V/m
ΜΕΓΙΣΤΗ ΣΤΑΘΜΗ: 123dB SPL κορυφής
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 6Ω
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: 20-250Wrms
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 320x165x237 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 4,5 κιλά

95%

ΣΧΟΛΙΟ

Προσφέρουν λεπτομέρεια, φινίρισμα, ταχύτητα και φυσικότητα ήχου, σε σχέση με το μέγεθός τους. Ιδιότητες που αντικατοπτρίζουν επίσης την εμπειρία της αγγλικής εταιρείας στον επαγγελματικό τομέα.

Solid Foundation
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: €1.650

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα