ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΗΜΙΕΝΕΡΓΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΥΡΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ PARADIGM, ΤΟ ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ 120Η ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕ ΔΙΑΘΕΣΗ ΝΑ ΓΕΜΙΣΕΙ ΜΕ ΑΦΘΟΝΑ, ΑΠΑΡΑΜΟΡΦΩΤΑ DECIBEL ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΜΑΣ, ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΘΥΤΕΡΑ ΜΠΑΣΑ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΑ ΠΡΙΜΑ.
H Paradigm έχει τη φήμη της τεχνικής αρτιότητας σε ότι σχεδιάζει και παράγει και οι αχανείς εγκαταστάσεις της έξω από το Τορόντο, που περιλαμβάνουν έναν εντυπωσιακό ανηχοϊκό θάλαμο και εξελιγμένους αυτοματισμούς, της επιτρέπουν να κατασκευάζει τα πάντα μόνη της, να τα μετράει εξαντλητικά ξανά και ξανά και τελικά να παραδίδει στον ακροατή ένα προϊόν χωρίς ψεγάδι.
Η εργαστηριακά αποδεδειγμένη ακρίβεια των ηχείων της ιεραρχεί πολύ ψηλά τις επίπεδες αποκρίσεις συχνότητας εντός του άξονα, την πλατιά, ισορροπημένη διασπορά εκτός του άξονα και φυσικά τις χαμηλές παραμορφώσεις, ένα σετ βασικών απαιτήσεων που εξασφαλίζουν, αν μη τι άλλο, ότι τα ηχεία αυτά είναι ουδέτερα, αχρωμάτιστα, ικανότατα σε ανάλυση και δυναμικές και χωρίς ιδιοτροπίες.
Μετά από πολύ καιρό απουσίας της Paradigm από το περιοδικό, είχαμε αυτό τον μήνα την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το μεγαλοπρεπές ηχείο δαπέδου 120Η.
Πρόκειται για το κορυφαίο μοντέλο της σειράς Founder, το μόνο που διαθέτει υβριδική σύσταση με ενεργό τμήμα χαμηλών συχνοτήτων και το οποίο, όπως όλα τα ηχεία του Καναδού κατασκευαστή, είναι «βασισμένο σε πραγματική επιστήμη» και «ρεαλιστικά ακριβές», όπως χαρακτηριστικά δηλώνει η εταιρία.
Ένα ηχείο με πέντε μεγάφωνα και πλήρη έκταση στο χαμηλό, άρτια τεχνική εικόνα και εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, που σίγουρα δείχνει να αξίζει τα χρήματα που ζητάει.
ΣΠΙΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ
Η ημιενεργή «hybrid» σύσταση αφορά μόνο αυτό το μοντέλο με τα 8ιντσα γούφερ και η σειρά περιλαμβάνει αμέσως πιο κάτω σε τιμή το παθητικό 100F με 7ιντσα και πανομοιότυπη κατασκευή. Όπως το «αδελφό» Martin Logan ESL11A, έτσι και το 120Η αναπαράγει με δικό του ενισχυτή το πρόγραμμα κάτω των 300Hz, με το σήμα να ψηφιοποιείται και να επεξεργάζεται μέσω DSP, παρέχοντας μάλιστα τη δυνατότητα της ακουστικής προσαρμογής στον χώρο μέσω του Anthem Room Correction.
Η διαφορά είναι ότι το ML έρχεται χωρίς το πακέτο του ARC (μικρόφωνο, βάση, καλώδια) αλλά παρέχει δύο ρυθμιστικά στο πάνελ των διασυνδέσεων ενώ το Paradigm συνοδεύεται από το ARC και δεν παρέχει καμία ρύθμιση με το χέρι/αυτί.
Από εκεί και πέρα, πιο ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στα δύο ενεργά τμήματα εντοπίζεται στον τρόπο που δουλεύει το ML, ακυρώνοντας το μπάσο πίσω από το κλειστό κουτί του, όταν το 120Η χρησιμοποιεί σωλήνα ανάκλασης του χαμηλού που εκτονώνεται προς το πάτωμα. Έστω κι έτσι, το «μπασοκούτι» του μεγάλου Founder μόνο συμβατικό δεν είναι.
Η καμπίνα έχει ένα σύνθετο σχήμα χωρίς παράλληλες επιφάνειες και, μάλιστα, το έντονο «νεύρο» που διατρέχει τις δύο πλευρές ακολουθεί την εσωτερική δομή των ενισχύσεων. Το γεωμετρικό σχήμα που κυριαρχεί είναι το τραπέζιο, τόσο στον χώρο που βλέπουν από κοινού τα τρία γούφερ όσο και στον απομονωμένο θάλαμο των μιντρέιντζ και τουίτερ.
Κοιτώντας το Founder 120H, δεν μπορούμε παρά να θαυμάσουμε τη διάχυτη κομψότητα της καμπίνας, όπου οι δύο πλευρές «ανοίγουν» προς τα κάτω και «κλείνουν» προς τα πίσω, εξαλείφοντας τις ορθές γωνίες.
Τα εντυπωσιακά custom μεγάφωνα των χαμηλών με βάση τα ανθρακονήματα χωρίς dust cup, οι πρωτότυποι, μη αφαιρούμενοι διασπορείς στα άλλα δύο και ο πελώριος κυματοδηγός για το τουίτερ δημιουργούν μια πολλά υποσχόμενη εικόνα, σε συνδυασμό με την εξαιρετικά φινιρισμένη αλουμινένια έξτρα πρόσοψη.
Η τελευταία έχει πάχος 4 χλστ., όσο και το μεγάλο μεταλλικό πάνελ των συνδέσεων, αλλά δεν είναι σταθερή. Εφάπτεται μαγνητικά στο ξύλο με πολύ μεγάλη δύναμη και με φροντίδα απόσβεσης στα πολλαπλά σημεία επαφής και, όταν αφαιρεθεί με προσοχή και αρκετά μεγάλη δύναμη, «παίρνει» μαζί της την μεταλλική γρίλια-διασπορέα του μιντρέιντζ που η εταιρία ονομάζει Perforated Phase-Aligning (PPA) Lens.
H Paradigm έχει μάθει να παίζει το παιχνίδι του σύγχρονου marketing με τις δικές της πατέντες-ακρωνύμια και το PPA είναι μόνο η αρχή. Το διάφραγμα σε μεσαία και πρίμα είναι από αλουμίνιο-μαγνήσιο με κεραμική επεξεργασία (αλά Monitor Audio) και το ονομάζει AL-MAC (προφανώς όχι πατέντα).
Ο μεγάλος κυματοδηγός του τουίτερ λέγεται Oblate Spherical Waveguide (OSW-σφαίρα πεπλατυσμένη στους πόλους) και η ελαστικομερής σύζευξη των γούφερ και του μιντρέιντζ με την καμπίνα στα σημεία μονταρίσματος με βίδες/μεταλλικά ούπα αποκαλείται Shock-Mount, τεχνική που εφαρμόζεται και στη στήριξη του ηχείου στο πάτωμα, με αλουμινένια πόδια που δέχονται ακίδες και αλφαδιάζονται εύκολα από το επάνω μέρος με Άλεν.
Όπου υπάρχει σπείρωμα και μεταλλική φωλιά στο 120Η, με άλλα λόγια, υπάρχει και απόσβεση, πλην του τουίτερ και του πάνελ των συνδέσεων. Η λίστα δεν τελειώνει εδώ, καθώς το διάφραγμα των γούφερ λέγεται Carbon-X και η ραβδωτή τους ανάρτηση Gen3 Active Ridge Technology (ART) Surround, ενώ οι αεριζόμενες βάσεις των πηνίων φωνής σε γούφερ και μιντ ονομάζονται Apical (από το apex, την κορυφή της καμπύλης).
Εντύπωση προκαλεί, τέλος, το πολύ μεγάλο, 2 ιντσών πηνίο φωνής του μιντρέιντζ ενώ στα γούφερ είναι 1,5ίντσας. Με δεδομένο το ενεργό τμήμα χαμηλά που αγγίζει τα 20Hz, την υψηλή ευαισθησία και τη μεγάλη διαχείριση ισχύος του παθητικού τμήματος, το 120Η είναι αναμφίβολα ένα ηχείο που μπορεί να πιάσει πολύ μεγάλες στάθμες και να καλύψει μεγάλους χώρους με άνεση, χωρίς τη βοήθεια υπογούφερ, παραμένοντας κομψό και βολικό.
ΜΕ ΠΥΓΜΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟ
Το σύστημα «αφύπνισης» του ενεργού τμήματος χρειάζεται 2-3 δλ. για να δουλέψει, στιγμές κατά τις οποίες ακούγεται μόνο το παθητικό τμήμα. Σημαντική φροντίδα για μια καλή απόδοση είναι να συνδέσουμε τα δύο καλώδια ρεύματος στο ίδιο πολύπριζο ή με την ελάχιστη δυνατή απόσταση ανάμεσα στις δύο πρίζες, για να ακούσουμε την ίδια χροιά στις αντρικές φωνές και να πιάσει καλό ρυθμό το ζεύγος.
Στήσαμε το 120Η με αρκετή κλίση ώστε να βλέπουμε μέχρι το νεύρο των εσωτερικών πλευρών αλλά όχι πίσω από αυτό και το τοποθετήσαμε περί το 1μ. από τον πίσω τοίχο. Αντίθετα με άλλα ηχεία με downfiring οπές, το Paradigm δεν γίνεται ποτέ αναιμικό στα μπάσα και δεν χρειάζεται το room gain για να κατέβει χαμηλά με σωστές δυναμικές.
Από εκεί και πέρα, το ηχείο πράγματι δεν διαθέτει κάποιον έντονο χαρακτήρα ή προσωπικότητα, μολονότι είναι εμφανής μια πιο «αμερικανική» νοοτροπία στην τονικότητα στα πλαίσια ενός πιο «σαρκώδους» (meaty) πλούτου σωμάτων σε μπάσα και μεσαίες, περίπου με τον τρόπο που έχουμε ακούσει από τα κορυφαία Polk Legend.
Οι μεσαίες είναι ίσως το καλύτερο σημείο του, με πυκνές περιγραφές, απαλότητα, γλυκύτητα και μια φυσική ζεστασιά που επιτρέπει πολύωρες ακροάσεις, κάτι που όμως απαιτεί 3-4 ημέρες στρωσίματος για να φανεί. Αν και ουδέτερο ως καμπύλη, δεν ακούγεται ακριβώς τόσο επίπεδο όσο το ATC μας, αφού οι μεσαίες είναι μια ιδέα πιο πίσω στη σκηνή -αλλά πολύ γεμάτες- και εξέχουν ελαφρά τα μπάσα και τα πρίμα.
Όσο κι αν ανεβάσαμε στάθμες, το Paradigm παρέμεινε ισορροπημένο, δυναμικό, πλούσιο και αναλυτικό, διεγείροντας με άνεση το δωμάτιο και ποτέ δεν μας «επιτέθηκε» με σκληρότητες ή μπουμαρίσματα.
Οι χαμηλές παραμορφώσεις και η υψηλή ανάλυση κυριαρχούν μεν, όμως αυτό που προκρίνεται είναι οι δυναμικές, η κλίμακα και η σταθερότητα της σκηνικής δομής παρά η σημειακή ακρίβεια της εστίασης.
Έτσι, οι αρχές και τα τέλη κάθε νότας αποδίδονται μάλλον προσεκτικά, με μια ευδιάκριτη ελαστικότητα στην ατάκα ειδικά σε χαμηλές στάθμες, στοιχείο που δεν το καθιστά τόσο διάφανο κατά τις νυχτερινές ακροάσεις αλλά του επιτρέπει να είναι εξαιρετικά σταθερό ως σκηνικό στήσιμο και αχρωμάτιστο τονικά, ακόμη κι όταν τα decibel «ξεφύγουν» σε επίπεδα πάρτι.
Χαμηλά, η έκταση είναι πληρέστατη, η δύναμη περισσεύει και το punch εντυπωσιάζει, έτσι είναι πιθανόν να φέρει σε δύσκολη θέση απεριποίητα δωμάτια αν δεν «τρέξετε» το ARC. Ωστόσο, ο έλεγχος είναι πολύ καλός και δεν υπάρχουν εμφάσεις και ουρές στη θέση ακρόασης.
Υπάρχει ίσως ένας ελαφρά «πιεστικός» χαρακτήρας στις μεσοχαμηλές από τα ενεργά γούφερ που μειώνει λίγο τη φυσικότητα στις πιο βαθιές αντρικές φωνές και «κλείνει» τον χώρο στο βάθος, αλλά οπωσδήποτε αυτό το σημείο θα βελτιωθεί με το πλήρες στρώσιμο των ηλεκτρονικών του, ένας γνωστός «μπελάς» από τα ενεργά υπογούφερ που απαιτούν εκατοντάδες ώρες στρωσίματος.
Τα πρίμα είναι πεντακάθαρα, δυναμικά αλλά όχι τόσο γλυκά ή ατμοσφαιρικά, έχουν άριστη έκταση και ατελείωτη ανάλυση, διατηρώντας πάντα τον έλεγχο στα περιγράμματα και την ομαλότητα στις μεταβατικές.
Η σκηνή είναι πολύ μεγάλη, αναπτύσσεται κυρίως σε πλάτος, διαθέτει μεγάλα είδωλα και πολύ καλό χώρο γύρω από τα όργανα και πετυχαίνει, παρά την ογκώδη καμπίνα, να είναι αρκετά αποκομμένη από τα υλικά και ολογραφική. Ίσως το εξίσου ογκώδες KEF R11 να είναι λίγο πιο εξαφανισμένο ως καμπίνα, χάρη στην ελαστική σύζευξη των εσωτερικών του νεύρων, αλλά το 120Η είναι ακόμη πιο πλούσιο σε σώματα ειδικά στις κατώτερες μεσαίες και παίζει ακόμη πιο δυνατά και με βαθύτερο χαμηλό.
Εν τέλει, το 120Η είναι αναμφίβολα ένα εξαιρετικά ολοκληρωμένο, πλήρους φάσματος ηχείο που δίνει πολλά για την τιμή του. Η άρτια κατασκευή, το made in Canada, η εξαιρετική εμφάνιση και ο πλήρης εξοπλισμός σε μεγάφωνα, hertz και decibel που προσφέρει το μεγάλο Founder είναι βέβαιο πως θα βάλουν πολλούς σε πειρασμό!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχεία δαπέδου τριών δρόμων, με ενεργό χαμηλό
ΜΕΓΑΦΩΝA: Γούφερ 3×21,5 εκ., μιντρέιντζ 15,2εκ., τουίτερ 2,54 εκ.
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 92dB/95dB (ανηχοϊκή/δωμάτιο)
ΙΣΧΥΣ: 1000Wrms, έλεγχος με DSP
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 22Hz-23KHz (±3dB)
ΕΜΠΕΔΗΣΗ/ΚΡΟΣ: 8Ω/300Hz & 2,4KHz
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: 15-400Wrms
ΕΞΤΡΑ: ARC Room EQ, μικρόφωνο, βάση, καλώδια USB
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 354x1153x441 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 41,7 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Η σειρά Founder της Paradigm κατασκευάζεται στον Καναδά και το 120Η είναι το κορυφαίο μέλος της. Πρόκειται για ένα πολύ κομψό ηχείο δαπέδου πλήρους φάσματος, το οποίο ενσωματώνει ενισχυτή 1000W για το ενεργό τμήμα χαμηλών και συνοδεύεται από το σύστημα μέτρησης ARC για τη βέλτιστη προσαρμογή στον χώρο.
ΤΙΜΗ: 9.600 €