hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Epos ES14N Review | TEST ΗΧΕΙΑ ΒΑΣΗΣ

ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ES14, Η EPOS LOUDSPEAKERS ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ FINKTEAM ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ES14N ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΓΕΓΟΝΟΣ.

Η βρετανική Epos ήταν από τους πρωτοπόρους στην καινοτομία κατά τη δεκαετία του 1980 και το περίφημο ηχείο βάσης ES14 του 1983 είχε ακρίβεια και ανάλυση πολύ πέραν των στάνταρντ της κατηγορίας του.

Η ογκώδης καμπίνα, το μεγάλο γούφερ πολυπροπυλενίου χωρίς φίλτρο, το αλουμινένιο τουίτερ και η μεταλλική ενίσχυση της μπάφλας ως προέκταση των σασί των δύο custom μεγαφώνων του, ήταν στοιχεία που θυμίζουν σύγχρονες σχεδιάσεις. Αυτός ο σχεδιαστικός δρόμος δεν άλλαξε στην πορεία παρά τις αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς (1988 Mordaunt-Short, 1999 Creek), όμως οι επόμενες δεκαετίες κατέστησαν αδρανή τη μάρκα στα χέρια του Mike Creek.

Αυτό άλλαξε το 2020 όταν ο Karl-Heinz Fink αγόρασε την Epos και την ενέταξε στο γκρουπ FinkTeam, μια ευρωπαϊκή ομάδα σχεδιαστών με πολυετή εμπειρία που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε γνωστούς κατασκευαστές. Η FinkTeam παράγει στην Ευρώπη και τρία δικά της μοντέλα, που ανήκουν στη σφαίρα του ultra high end και με τα made in PRC Epos αφήνει πλέον το δικό της στίγμα στις προσιτές, παραδοσιακές κατηγορίες τιμής του high end.

Τα νέα ES14N στηρίζονται φυσικά στο αρχικό μοντέλο αλλά υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις στη σχεδιαστική τους φιλοσοφία που είναι προσαρμοσμένη στα σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα. Η τιμή τους δεν είναι ιδιαίτερη χαμηλή παρά την κατασκευή στην Κίνα, είναι μάλιστα αρκετά -σχεδόν κατά 50%- ακριβότερα από το αρχικό μοντέλο του 1983, το οποίο σήμερα θα κόστιζε περί τα 2.700 ευρώ συν 500 ευρώ για τις βάσεις του.

Αυτό δικαιολογείται καταρχήν από την πιο φιλόδοξη σχεδιαστικά καμπίνα, που δεν είναι ορθογώνια αλλά έχει έντονες κλίσεις στην πρόσοψη και την επάνω πλευρά της και ένα μεγάλο «σκαλί» χαμηλά στην πρόσοψη, που κλίνει προς τα μέσα με αμβλεία γωνία. Είναι επίσης λίγο μεγαλύτερη σε βάθος και πλάτος και, αντί για τις μεταλλικές ενισχύσεις του αρχικού, διαθέτει μια έξτρα πρόσοψη μεγάλου πάχους (2 εκ.) για το μοντάρισμα των μεγαφώνων που προστίθεται στα διπλά τοιχώματα από MDF (άλλα 2 εκ.) της υπόλοιπης καμπίνας.

Αυτά ενώνονται με ειδική αποσβεστική κόλλα μεταξύ τους και η έξτρα πρόσοψη είναι τόσο κολλημένη όσο και βιδωμένη επάνω στην καμπίνα και φέρει περιφερειακά φάλτσα 45˚ για εξομάλυνση των διαθλάσεων.

ΣΥΧΡΟΝΑ ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Το 7ιντσο γούφερ διαθέτει όπως το παλιό διάφραγμα πολυπροπυλενίου και σταθερό phase plug, είναι όμως ενισχυμένο με mica και έχει μεταβλητά πάχη. Εξοπλίζεται με χάλκινο πηνίο φωνής διαμέτρου 36 χλστ. σε βάση εποξική/υαλονημάτων και φέρει στο μαγνητικό του σύστημα έναν δίσκο από νεοδύμιο που σταθεροποιεί τη μαγνητική ροή για καλύτερη γραμμικότητα.

Το σασί του δεν είναι μεταλλικό αλλά ένα πολύ δυνατό πλαστικό ενισχυμένο με γυαλί που αναφέρεται πως παρέχει άριστο συνδυασμό ακαμψίας και απόσβεσης. Το τουίτερ των 28 χλστ. είναι αλουμινένιο με κεραμική επεξεργασία, λειτουργεί χωρίς μαγνητικό υγρό ferrofluid και φέρει σιδηρομαγνήτη αντί για νεοδύμιο, το μεγάλο μέγεθος του οποίου επιτρέπει μεγαλύτερο χώρο και χαμηλότερη συμπίεση στο πίσω κύμα του θόλου. Διαθέτει μεταλλικό σασί με τέσσερα μόλις σημεία επαφής με την πρόσοψη, σταθερή οβάλ γρίλια προστασίας και φιλοξενείται στον δικό του θάλαμο εντός της καμπίνας.

Το φίλτρο του νέου ES14N αποκλίνει από τα μινιμαλιστικά πρότυπα του αρχικού μοντέλου και είναι σχεδιασμένο με σύγχρονες τεχνικές, καθώς το λογισμικό σήμερα είναι μονόδρομος για πετυχημένα φίλτρα, ειδικά όσα εφαρμόζουν μεγάλες κλίσεις αποκοπής. Περιέχει εξάλλου διόρθωση φάσης στις άνω μεσαίες για ευκολία οδήγησης από λυχνιακούς ενισχυτές.

Τα βύσματα είναι εσωτερικού τύπου όπως παλιά, έχουν ελάχιστο μέταλλο και δέχονται μόνο μπανάνα αλλά παρέχονται adaptors για δίχαλο ή γυμνό. Η φόρτιση του ηχείου γίνεται στα 38Hz με μια ενδιαφέρουσα οπή/σωλήνα στην πλάτη του.

Οι άκρες του ανοίγουν μέσα-έξω και στο πιο στενό κεντρικό τμήμα υπάρχουν οπές αποσυντονισμού που καλύπτονται από μαλακό υλικό για να μην μειωθεί η αποτελεσματικότητα της φόρτισης. Το ηχείο παράγεται σε τρία φινιρίσματα καπλαμά (καρυδιά, μαύρο και λευκό ημι-ματ, όλα με μαύρη πρόσοψη) και η βάση του (έξτρα χρέωση, έκπτωση 200 ευρώ αν αγοραστούν μαζί) έχει ένα χονδρό κεντρικό πόδι από τέσσερα στρώματα MDF, ενωμένα με την ίδια κόλλα που υπάρχει στην καμπίνα του ηχείου.

Η πατούρα της είναι σάντουιτς από δύο φέτες ατσάλι και μπιτουμίνη ανάμεσά τους και το ηχείο βιδώνεται επάνω της, ενώ το κάτω μέρος είναι επίσης ατσάλινο, έχει ένα κόψιμο εμπρός σε σχήμα V και φέρει κώνους που ρυθμίζονται από επάνω με Άλεν.

Το μόνο που δεν μας άρεσε στο νέο ES14N είναι τα πανάκια προστασίας που δεν εφαρμόζουν μαγνητικά αλλά σε τέσσερις αρκετά μεγάλες οπές.

BODY & TONE

Εξαρχής είναι φανερή η ισορροπημένη τονική καμπύλη του νέου Epos, παραδίδοντας μια άψογη ουδετερότητα που θα ικανοποιούσε ακόμη και τις απαιτήσεις ενός ηχολήπτη. Αυτό δεν σημαίνει λεπτό και λαμπρό ήχο με χειρουργική αναλυτικότητα, όπως ίσως φοβούνται κάποιοι.

Το αντίθετο θα λέγαμε, το ES14N ιεραρχεί πάνω απ’ όλα το σώμα και τον τόνο. Διαθέτει εντυπωσιακό βαθύ χαμηλό, πολύ ισχυρό αλλά ομαλό και ελεγχόμενο και πλούσια, πυκνά σώματα στις μεσαίες. Έτσι, μολονότι η σκηνή του δεν είναι αχανής, σε αγκαλιάζει με μεγάλα είδωλα που έχουν παράλληλα άριστη σαφήνεια στην εστίαση ακόμη και σε μεγάλο βάθος.

Τα πρίμα του είναι δυναμικά και ζωηρά αλλά πολιτισμένα και τα ανώτερα (10-20Κ) είναι σχετικά ήπια, έτσι δεν θα δημιουργήσουν προβλήματα σε ζωντανούς χώρους. Το βασικό «κρυφό» χάρισμα του ηχείου είναι η ομοιογένεια και ο άριστος συγχρονισμός φίλτρου, μεγαφώνων και καμπίνας. Έτσι, παρά την πανδαισία των σωμάτων, το ηχείο είναι ευκίνητο και ρυθμικά άμεσο αλλά πάντα ήρεμο.

Εξάλλου, όσοι φοβούνται πως το ζεστό και ογκώδες πολυπροπυλένιο τείνει προς το μουντό, δεν θα έχουν παράπονο με την οξύτητα και την ταχύτητα του γούφερ του ES14N. Το ηχείο δέχεται μεγάλη ισχύ και ανεβάζει στάθμες χωρίς να χάνει τον έλεγχο ακόμη και σε έντονες δυναμικές συνθήκες.

Και παρά το πολύπλοκο φίλτρο, δεν υστερεί ούτε στη ζωντάνια των μεταβατικών δίπλα στον μακρινό «άφιλτρο» προγόνό του χάρη στη χρονική ευθυγράμμιση, έτσι είναι εξίσου ζωηρό αλλά πιο ισορροπημένο και ξεκούραστο. Τελικά, μας άρεσε πολύ το νέο ES14N. Είναι, μαζί με το Spendor Classic 1/2, τα πιο ολοκληρωμένα ηχεία βάσης «βαρέως τύπου» της κατηγορίας αυτής, με την έννοια της απόλυτης ισορροπίας, της απουσίας χρωματισμών, της διεισδυτικής ανάλυσης και της αυθεντικής μουσικότητας χωρίς εντυπωσιασμούς.

Τι κι αν το σχεδιάζουν Γερμανοί και το κατασκευάζουν Κινέζοι, το νέο ES14N έχει μια μεγάλη βρετανική ψυχή που θα «μιλήσει» στην καρδιά πολλών έμπειρων μουσικόφιλων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΥΠΟΣ: Hχεία βάσης δύο δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 178 χλστ. γούφερ, 28 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 40Ηz-23ΚΗz@-6dB
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 87dB/2,83V/m
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ/ΦΙΛΤΡΟ: 6Ω (4,3Ω ελάχιστη@160Hz)/2,7KHz
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΗΧΕΙΟΥ (ΥxΠxΒ): 491x250x385 χλστ.
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΒΑΣΗΣ (ΥxΠxΒ): 530x250x350 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 16 κιλά

96%

ΣΧΟΛΙΟ

Ένα ηχείο βάσης μεγάλου μεγέθους με ισχυρό βαθύ χαμηλό, ικανό για υψηλές στάθμες και σοβαρή ανάλυση. Διαθέτει ώριμη τονική ισορροπία χωρίς εντυπωσιασμούς, χαμηλούς χρωματισμούς και απολαυστικά σώματα στις φωνές και στην ουσία βελτιώνει σημαντικά τον μακρινό του πρόγονο.

Diapason hifi
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 4.000€ (Hχεία), 800€ (Bάση)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα