hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Leben RS-30EQ Review | Oriental groove

TEST PHONO STAGE

*Orient Core μετασχηματιστής
*RIAA CR Type, zero feedback
*2x12AT7 ενίσχυση (ΜΜ), 6X5GT ανόρθωση

ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΒΙΝΥΛΙΑΚΟΥ ΠΑΘΟΥΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ ΑΠΟ ΕΜΠΕΙΡΑ ΧΕΡΙΑ, ΕΝΑ ΣΠΑΝΙΟ PHONO STAGE ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΚΕΦΑΛΕΣ ΜΜ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΛΥΧΝΙΕΣ NEW OLD STOCK.

Η Iαπωνική Leben έχει στρέψει επάνω της τα φώτα της δημοσιότητας τις τελευταίες δύο δεκαετίες, χάρη στα πιουρίστικα retro style, made in Japan, λαμπάτα ενισχυτικά της που κοστίζουν λογικά χρήματα, εντούτοις κατασκευάζονται στο χέρι και εξοπλίζονται με λυχνίες nos.

Το σύνθημα της εταιρίας «a motion sound», που αναγράφεται επάνω  στις χρυσοπράσινες προσόψεις, ανάμεσα στο παιδικής αισθητικής λογότυπο με το κυκλάκι και τον πλήρη προσδιορισμό Leben Hi-Fi Company, περιγράφει πολύ πετυχημένα τη φιλοσοφία της.

Ο ήχος της «κινείται», έχει ορμή, ζωή και momentum, δίνοντας προτεραιότητα στα δυναμικά στοιχεία της αναπαραγωγής. Δεν είναι τυχαίο πως αποφεύγει την συνολική ανάδραση και, αντίθετα, στηρίζεται στην ποιότητα των μετασχηματιστών τροφοδοσίας, την επιλογή των υλικών και τις λυχνίες new old stock για να δώσει μια υγιή τεχνικά αναπαραγωγή, με χαμηλό θόρυβο και παραμορφώσεις.

Η εταιρία ξεκίνησε το 1991 ως KFH με πρώτο προϊόν έναν τελικό ενισχυτή με την ασυνήθιστη λυχνία 3C33C και εξελίχθηκε σε Leben το 1995, με τον δεύτερο τελικό της βάσει των 6L6GC. Ο σχεδιαστής κ. Taku Hyodo, που αποχώρησε το 1979 από την Luxman και ξεκίνησε το 1979 τις δικές του δραστηριότητες, κάνει με τα Leben το κέφι του, δημιουργώντας συσκευές από πάθος και ανάγκη για μουσική έκφραση (έχει κάνει και επαγγελματίας κιθαρίστας).

Παράγει λοιπόν λίγα μοντέλα και τα αλλάζει σπάνια. To phono stage της δοκιμής παρουσιάστηκε το 2008 και η υπόλοιπη γκάμα περιλαμβάνει έναν προενισχυτή, έναν τελικό και δύο ολοκληρωμένους ενισχυτές. Το πιο γνωστό της κομμάτι είναι ο ολοκληρωμένος CS-300, που σήμερα παράγεται σε δύο εκδόσεις (XS και F) και αποτελεί το φυσικό ταίρι του RS-30EQ, καθώς μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό.

Βέβαια στο phono stage δεν θα βρούμε ρυθμιστικά αλλά μια καθαρή πρόσοψη, με μακρόστενο ενδεικτικό led λειτουργίας και τον χαρακτηριστικό παλιομοδίτικο διακόπτη έναυσης.

Είναι, βλέπετε, ένα phono μόνο για κεφαλές ΜΜ, με χαμηλό κέρδος τάσης και χωρίς κάποια ρύθμιση για χωρητικότητα. Είναι όμως προορισμένο να παίξει και με κορυφαία κινητά πηνία, οπότε θα χρειαστεί τη βοήθεια ενός εξωτερικού μετασχηματιστή που θα ανεβάσει την τάση στα επίπεδα μιας ΜΜ.

ΑΠΟ ΚΟΝΤΑ

Αφού το ξεπακετάραμε, σηκώνοντάς το από το έδαφος νιώσαμε έντονη κίνηση μέσα του και ακούστηκε μεταλλικός θόρυβος,  λες και τα «σωθικά» του πλέουν.

Πράγματι, το RS-30EQ διαθέτει εντός ένα αναρτημένο μεταλλικό υποσασί, με ελατήρια που το στηρίζουν από κάτω, στις τέσσερις γωνίες του, για μείωση των κραδασμών και τα οποία στηρίζονται σε μεταλλικές βάσεις στις πλευρές του μηχανήματος.  

fznor

Το ίδιο το σασί είναι σαν «συναρμολογούμενο», απαρτίζεται από πολλά μικρά τμήματα που βιδώνουν μεταξύ τους και δέχεται μια τελική απόσβεση από τα πολύ σκληρά μασίφ ξύλα των πλευρών. Στο επάνω μέρος του υποσασί βρίσκουμε την τροφοδοσία, με τον ιδιαίτερο μετασχηματιστή που κόβει το hum εν τη γενέσει του (με ενισχυμένο πυρήνα silicon steel), τις λυχνίες σήματος και ανόρθωσης (παράλληλα με την solid state ολοκληρωμένη γέφυρα), όλες παλαιάς παραγωγής κι έναν αξιόλογο πυκνωτικό εξοπλισμό σε ηλεκτρολυτικούς.

Στο κάτω μέρος του υποσασί υλοποιείται το κύκλωμα του σήματος, χωρίς πλακέτα, με το τμήμα της RIAA τύπου CR επάνω σε μπάρες και το κύκλωμα του κέρδους επάνω στις βάσεις των λυχνιών, όπως τον παλιό καλό καιρό.

Στην έξοδο υπάρχει ένα εντυπωσιακό ρελέ της Panasonic (made in Japan) με ασημένιες επαφές και τυλιγμένο με φύλλο αλουμινίου,  που, σε συνδυασμό με μικρή πλακέτα ελέγχου, υλοποιεί  κύκλωμα χρονοκαθυστέρησης προκειμένου να σταθεροποιηθούν οι τάσεις λειτουργίας.

Τα βύσματα της εισόδου και της εξόδου είναι κι αυτά αποζευγμένα από το κυρίως σασί, σε δικές τους αλουμινένιες θήκες-εσοχές, που εφαρμόζουν με τέσσερις βίδες. Ελλείψει ανάδρασης, ο κατασκευαστής έχει κυνηγήσει τον θόρυβο σε κάθε σπιθαμή του RS-30EQ, μηχανικά και ηλεκτρικά, με λύσεις που δεν βλέπουμε συχνά, ανεξαρτήτως τιμής.

Η εταιρία προσδιορίζει το κέρδος του κυκλώματος πολύ χαμηλά, στα 23,5dB και όντως είναι αρκετά πιο μαζεμένο από τα τυπικά 40dB του ανταγωνισμού (με σκοπό και πάλι τον περιορισμό του θορύβου), όμως η εταιρία μάλλον υπερβάλλει και στην πραγματικότητα το RS-30EQ παράγει περίπου τη μισή τάση από το συνηθισμένο, με μια τυπική ΜΜ των 3,5mV.

Αν έχετε έναν πολύ αναίσθητο ενισχυτή, αυτό το σημείο ενδεχομένως να προβληματίσει, αφού η τάση του σήματος δεν θα φθάνει για να δώσει όλη του την ισχύ και πρέπει να το τσεκάρετε για να είστε σίγουροι.

ΜΟΥΣΙΚΗ

Το RS-30EQ διατηρεί όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που έχουμε αγαπήσει στους ολοκληρωμένους ενισχυτές της εταιρίας και ο ήχος του είναι κατά 100% αναγνωρίσιμος Leben. Φυσικά εδώ δεν έχουμε μεγάλη ισχύ και μετασχηματιστές προσαρμογής. Έτσι, τα πρίμα είναι ακόμη πιο ανοιχτά και εκτεταμένα, όσο επιτρέπει η κεφαλή που θα του συνδέσουμε, και τα μπάσα φθάνουν σε απύθμενα βάθη με τις δυναμικές να εντυπωσιάζουν σε όλο το φάσμα και ειδικότερα στη μεσαία περιοχή.

Ακούσαμε σαξόφωνα-καμπάνα, να πλημμυρίζουν το δωμάτιο με την παρουσία τους και να ακούγονται στρογγυλά, μεγάλα και με τρομερό bite (Sony Rollins, Saxophone Colossus), ενώ η πιο ήρεμη Β πλευρά του δίσκου μας αποζημίωσε με τρομερά πιατίνια, λες και ο ντράμερ ήταν μαζί μας στο δωμάτιο. Το Leben τοποθετεί λίγο πιο πίσω τα κρουστά, βέβαια, μειώνοντας την αίσθηση κουτιού σε μεγάλα ηχεία, αλλά ποτέ δεν προκύπτει ευγενικό στη μπότα ώστε να βαρεθούμε.

Ο μπασίστας, από την άλλη, βρίσκεται χορταστικά ανάμεσα στα ηχεία, το όργανο αναπαράγεται με όλο το σκάφος του και ο όγκος είναι σπουδαίος, την ίδια στιγμή που αναδεικνύονται πολύ εύκολα όλες οι υψίσυχνες λεπτομέρειες από τις μεταβατικές του οργάνου.

Περνώντας στο Whole Story της Kate Bush, αντιλαμβάνεσαι μεν ότι τα ανώτερα πρίμα είναι μια ιδέα πιο μαλακά, όμως η φωνή λάμπει από φωτεινές αρμονικές και ανεβάζει το τίμπρο της στα ύψη με μεγάλη άνεση, χωρίς ίχνος από ασάφεια, θορύβους ή σπασίματα στα περιγράμματα. Η Kate ακούγεται όχι μόνο κρύσταλλο αλλά με σάρκα και οστά και ο δίσκος αυτός παίρνει  ζωή λες και είναι σύγχρονη παραγωγή.

Το ίδιο συναίσθημα, ότι ταξιδέψαμε πίσω στο χρόνο, μας έδωσε στη συνέχεια το Mezzanine των Massive Attack. Το βαθύ beat αναπαράγεται μεγαλειωδώς και γεμίζει το δωμάτιο με καθαρές, επιβλητικές χαμηλές συχνότητες. Δεν υπάρχει ίχνος από «βρωμιά» στα φωνητικά, λες και το Leben προσπερνάει τους θορύβους επιφανείας ως δια μαγείας, και ποτέ δεν ακούσαμε τα συριστικά να είναι άτσαλα. Και πάλι τα κρουστά προέκυψαν λίγο πιο πίσω,  χωρίς όμως να προβληματίσουν.

Το φωτεινό λαμπάτο τίμπρο μείωσε μεν λίγο την σκοτεινή υποβλητική ατμόσφαιρα του δίσκου, όμως τελικά ο διπλός αυτός δίσκος κύλησε με μεγαλύτερο ενδιαφέρον από συνήθως, οι συνθέσεις ήταν πιο αντιληπτές και το κλίμα του γκρουπ αποδόθηκε στις ρεαλιστικές του διαστάσεις, χωρίς το βάρος του θορύβου και των παραμορφώσεων.

Στο δε βινύλιο αναφοράς μας (συλλογή Bert Kaempfert), δεν έχουμε ακούσει ξανά τόσο αληθινή τονική κλίμακα και τέτοια αίσθηση live, λες και τα μηχανήματα πήραν δρόμο και βρεθήκαμε εμπρός από το ίδιο το γεγονός.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: phono stage MM
ΚΕΡΔΟΣ ΤΑΣΗΣ: 23,5dB
ΜΕΓΙΣΤΗ ΕΙΣΟΔΟΣ: 400mV
ΤΑΣΗ ΕΞΟΔΟΥ: 175mV
AΝΤ. ΦΟΡΤΙΟΥ: 47KΩ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 340x140x240 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 6 κιλά

97%

ΣΧΟΛΙΟ

Το RS-30EQ ισοφαρίζει ή ξεπερνάει τα καλύτερα λαμπάτα phono που έχουμε ακούσει, όμως κοστίζει λιγότερα από τα μισά χρήματα των απόλυτων λύσεων. Τυχερός όποιος το αποκτήσει...

SOLID FOUNDATION
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 2.380€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα