Geometric Harmony Congas Review | Γύρω, γύρω και επί τα αυτά
ΤΕΣΤ ΠΑΝΤΟΚΑΤΕΥΝΤΙΚΑ HXEIA
Omni-directional
Full range
Δεν μοιάζει καν με ηχείο
Ένα ελληνικό ηχείο από έναν ανήσυχο δημιουργό που δεν μοιάζει με κανένα άλλο. Παντοκατευθυντικό και πλήρους περιοχής επιχειρεί να μας χαρίζει τρισδιάστατο ήχο και ολογράμματα.
Τα ηχεία πάντα αποτέλεσαν τον πλέον αδύναμο κρίκο της αλυσίδας της ηχητικής αναπαραγωγής, καθώς καλούνται να μετατρέψουν το ηλεκτρικό σήμα που λαμβάνουν από τα ενισχυτικά μας σε ακουστική ενέργεια, σε ήχο που μέσω των αυτιών μας διεγείρει το ακουστικό μας κέντρο.
Αποτελούν ένα τεράστιο πεδίο πειραματισμών και ασκήσεων όπου ο κάθε σχεδιαστής επιστρατεύει τη μέγιστη φαντασία του, όπου μέσω υλικών, αρχιτεκτονικής και τεχνολογίας, προσπαθώντας ουσιαστικά να υπερνικήσει τους νόμους της φύσης και τους φόβους των ορίων για να δημιουργήσει κάτι μοναδικό. Μια κατασκευή για παράγει όσο το δυνατόν καλύτερα μουσική.
Η θεωρία ορίζει πάντως ότι το ιδανικό ηχείο πρέπει να προσομοιώνει την σημειακή πηγή ήχου. Ουσιαστικά μια σημειακή πηγή είναι απόλυτα παντοκατευθυντική στο πλήρες ακουστικό φάσμα, δηλαδή ακτινοβολεί ομοιογενώς προς όλες τις κατευθύνσεις, λειτουργώντας ουσιαστικά σαν μια δονούμενη σφαίρα.
Αρκετοί κατασκευαστές έχουν πλησιάσει εξαιρετικά κοντά στην ιδανική σημειακή πηγή, χρησιμοποιώντας εντελώς διαφορετικές τεχνολογίες. Οι «σβούρες» της Duevel, η μονάδα DDD της German Physiks και η μονάδα Radiastrahler της MBL, είναι ηχεία που συμπεριφέρονται σαν ιδανική σημειακή πηγή στο πλήρες ακουστικό φάσμα.
Αυτό ήταν το ζητούμενο για τη νέα υλοποίηση Congas της Ελληνικής εταιρείας Geometric Harmony. Μετά από μια λαμπρή πορεία στην κατασκευή ηχείων, με τέσσερις σειρές ηχείων (Basic, Diamond, T-Line, Nature) και πολλές άκρως επιτυχημένες υλοποιήσεις, ο Έλληνας κατασκευαστής στράφηκε στην υλοποίηση ενός ηχείου που θα αγγίζει το θεωρητικό ιδεώδες της σημειακής πηγής ήχου.
Έτσι γεννήθηκε το εντυπωσιακό και άκρως ασυνήθιστο Congas, ένα παντοκατεθυντικό ηχείο πλήρους φάσματος που μοιάζει περισσότερο με έργο σύχρονης τέχνης παρά με συμβατικό ηχείο.
Παντοκατευθυντικό και full–range
Το Congas είναι το πιο ασυνήθιστο σχεδιαστικά και οπτικά ηχείο που έχουμε αντικρύσει και ακούσει έως σήμερα. Η διαφορετικότητα του δεν οφείλεται σε εξωτικές ορέξεις του κατασκευαστή του για περίεργα ηχεία, αλλά για την απόπειρα δημιουργίας ενός ηχητικού αναπαραγωγέα που αγγίζει το θεωρητικό ιδεώδες της σημειακής ηχητικής πηγής.
Για το λόγο αυτό το Congas είναι παντοκατεθυντικό, με διασπορά 4π σε όλο το ακουστικό φάσμα. Το ένα και μόνο μεγάφωνο που φοράει «πυροβολεί» προς τα πάνω, εκεί βρίσκεται αναρτημένη μια «σβούρα» από ξύλο με τη μύτη της να σημαδεύει το κέντρο του μεγαφώνου που λειτουργεί ως διάχυτης, μετατρέποντας το ηχείο σε omni-directional.
H παντοκατεθυντική του διασπορά απαλλάσσει πλήρως τον ακροατή από το πρόβλημα του sweet spot και την εύρεση της ιδανικής θέσης τοποθέτησης, ενώ η έλλειψη κροσόβερ έχει ως αποτέλεσμα την συμφασική λειτουργία του σε όλο το φάσμα. Οι διαστάσεις και το σχήμα της κατασκευής της καμπίνας ακολουθούν τις αναλογίες της χρυσής τομής, ενώ σχεδιαστικά και οπτικά το Congas δεν μοιάζει καν με ηχείο.
Το μεγάφωνο που χρησιμοποιείται είναι 5,5 ιντσών πλήρους φάσματος, με ειδικό phase plug που βελτιώνει τη συμπεριφορά του στις συχνότητες άνω των 8ΚHz. Ο κατασκευαστής επεμβαίνει δε στον κώνο του γούφερ, αυξάνοντας την κινούμενη μάζα, για να επιτευχθεί έτσι καλύτερη απόκριση στις χαμηλές συχνότητες.
Η φόρτιση του ηχείου είναι υβριδική, transmission line και bass reflex, με τη γραμμή μεταφορά να είναι συντονισμένη στα 85Hz και την ανάκλαση χαμηλών στα 58Hz (-3dB), εκτείνοντας έτσι την απόκριση του ηχείου έως τα 55Hz (-6dB). Η υβριδική αυτή φόρτιση συμπεριφέρεται δε σαν κόρνα στις χαμηλές συχνότητες.
Η ξύλινη «σβούρα» που είναι τοποθετημένη στο πάνω τμήμα του κώνου αναλαμβάνει τη διάχυση του ήχου προς όλες τις κατευθύνσεις, δίνοντας ουσιαστικά στο ηχείο την παντοκατευθυντική του συμπεριφορά. Το Congas μπορεί κάλλιστα να τοποθετηθεί στο δάπεδο, σε βάση ή ράφι αλλά και αναρτηθεί από την οροφή με την η ηχητική του συμπεριφορά να παραμείνει ίδια.
Σε επόμενη βελτιωμένη έκδοση του ηχείου μάλιστα η ξύλινη σβούρα θα είναι διάτρητη, επιτρέποντας τη διασπορά ήχου και σε εκείνο το σημείο του ηχείου. H διασπορά του ηχείου είναι συμμετρική τόσο στις δύο διαστάσεις του οριζόντιου επιπέδου, λόγω του κώνου (που κοιτάει προς τα πάνω) και του διαχυτή (ξύλινη σβούρα) όσο και στον κατακόρυφο άξονα λόγω της μονόδρομης σχεδίασης με μονάδα full range. Yπάρχει κατά συνέπεια η δυνατότητα δύο ή περισσότερα Congas να μην τοποθετηθούν στο ίδιο ύψος χωρίς αυτό να δημιουργήσει πρόβλημα στη στερεοφωνική εικόνα.
Η καμπίνα του ηχείου, όπως και η ξύλινη «σβούρα» είναι κατασκευασμένη από σημύδα υψηλής σκληρότητας, με βάση από αλουμίνιο, ενώ το Congas διατίθεται στο χρώμα του ξύλου, αλλά και σε μαύρο, λευκό και κόκκινο.
Ακούγοντας το Congas
Τo Congas δεν μοιάζει με κανένα άλλο ηχείο από τα συνηθισμένα ηχεία. Επίσης δεν ακούγεται σαν κανένα άλλο ηχείο από τα συμβατικά ηχεία που περνάν από τα εργαστήρια του περιοδικού κάθε μήνα. Καταρχήν ο ήχος του δεν επηρεάζεται από την τοποθέτηση του ηχείου, όπου και εάν τοποθετήσαμε τα Congas το τελικό ηχητικό αποτέλεσμα δεν άλλαξε. Τοποθετήσαμε τα δύο ηχεία σε διαφορετικό ύψος το ένα από το άλλο και η στερεοφωνική εικόνα δεν επηρεάστηκε.
Δοκιμάσαμε επίσης να ακούσουμε με ένα μόνον ηχείο στο κέντρο του χώρου μας και το ηχητικό αποτέλεσμα επίσης παρέμεινε αμετάβλητο, χωρίς βέβαια δημιουργία στερεοφωνικού ειδώλου.
Με το Congas η θέση ακρόασης, αλλά και η θέση τοποθέτησης του ηχείου παύουν να έχουν σημασία και ο ακροατής ακούει το ίδιο σε κάθε σημείο στο χώρο. Στον τομέα αυτό τα Geometric Harmony συμπεριφέρονται αντίστοιχα με τα μεγάλα μοντέλα της MBL, που επίσης είναι παντοκατευθυντικά σε όλο το φάσμα.
Ο ήχος των Congas είναι «ολογραφικός» υπό την έννοια ότι το ηχείο ακτινοβολεί ήχο προς όλες τις κατευθύνσεις, ακριβώς όπως μια λάμπα ακτινοβολεί φως, ενώ η έλλειψη κροσόβερ και η μονάδα πλήρους φάσματος παρέχει εντυπωσιακή ομοιογένεια σε όλο το ακουστικό φάσμα. Η έλλειψη κροσόβερ παρέχει απόλυτη φασική και συχνοτική συνέπεια, χωρίς να επηρεάζει τις κρίσιμες μεσαίες συχνότητες όπως συμβαίνει στα συμβατικά ηχεία.
Ο ήχος του Geometric Harmony θυμίζει ένα καλό ηχείο βάσης, απλά εδώ το στερεοφωνικό είδωλο είναι πιο τρισδιάστατο λόγω της omnidirectional λειτουργίας, αλλά και κάπως πιο ασαφές συγκριτικά με άλλες omni υλοποιήσεις που έχουμε ακούσει κατά καιρούς. Συχνοτικά και τονικά το ηχείο έχει ιδιαίτερα ξεκούραστο και μουσικό ήχο, με πλούσιες και προβολικές μεσαίες, καθαρά πρίμα και ιδιαίτερα σφικτό και ελεγχόμενο μπάσο.
Δεν κατεβαίνει ιδιαίτερα χαμηλά (στο χώρο μας δεν κατέβηκε κάτω από τα 70Hz), ενώ και τα πρίμα υστερούν ελαφρά σε έκταση και αέρα, αλλά αυτό είναι το αποτέλεσμα της επιλογής μονάδας πλήρους φάσματος με όλα τα θετικά και αρνητικά που αυτό συνεπάγεται.
Σε γενικές γραμμές θα λέγαμε ότι το πείραμα του Έλληνα κατασκευαστή έχει στεφθεί με επιτυχία, καθώς έχει όντως καταφέρει να δημιουργήσει ένα omni-directional ηχείο full-range που βάζει τέλος στα συμβατικά προβλήματα τοποθέτησης των ηχείων και του ακροατή.
Επιπλέον δεν μοιάζει καν με ηχείο, το μικρό μέγεθος επιτρέπει την τοποθέτηση του οπουδήποτε, ενώ η ασυνήθιστη του σχεδίαση το καθιστά εντυπωσιακό όπως ένα έργο σύγχρονης τέχνης. Αποστολή εξετελέσθη!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Σχεδίαση: ηλεκτροδυναμικό ηχείο full range, γραμμής μεταφοράς/ανάκλασης χαμηλών, με παντοκατεθυντική διασπορά 4π
Μονάδες: 5,5 ιντσών, χάρτινου κώνου με phase plug
Απόκριση Συχνοτήτων: 51Hz – 20kHz, (-6dB)
Ευαισθησία: 91dB/m/W
Αντίσταση: 8Ω, ελάχιστη 6,2Ω
Μέγιστη ισχύς: 60W
Διαστάσεις: 590x340x340 χλστ.
ΣΧΟΛΙΟ
Τo Geometric Harmony Congas δεν μοιάζει με κανένα άλλο ηχείο που έχουμε δει και δοκιμάσει έως σήμερα. Ο ήχος του δεν επηρεάζεται από την τοποθέτηση του ηχείου, ούτε από τη θέση του ακροατή, ενώ η μονάδα πλήρους φάσματος παρέχει στο ηχείο εντυπωσιακή ομοιογένεια
TIMH: 2.650 ευρώ (φινίρισμα ξύλου), 2.950 ευρώ (μαύρο, λευκό, κόκκινο)