hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

LampizatOr Poseidon Review | TEST ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ DAC-ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ

POSEIDON: Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΘΕΟΣ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ Ή ΠΩΣ ΕΝΑΣ ΠΟΛΩΝΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ ΜΕ 12 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΚΑΤΑΤΡΟΠΩΣΕΙ TA ΜΕΓΑΘΗΡΙΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ULTRA HIGH-END.

KEIMENO: ΠΑΡΙΣ ΚΩΤΣΗΣ

Η συνταγή των μετατροπέων της Lampizator παραμένει μυστική. Ο Πολωνός σχεδιαστής Lukasz Fikus δεν ανοίγει τα χαρτιά του και προειδοποιεί στο αναλυτικό εγχειρίδιο χρήσης- προφανώς απευθυνόμενος στον ανταγωνισμό που θέλει να τον αντιγράψει – να μην ανοίξει κανείς τον Poseidon από κάτω για να δει το εσωτερικό του, αν πρώτα δεν είναι σίγουρος ότι θα τον κρατήσει, στα πλαίσια της δοκιμαστικής περιόδου επτά ημερών που παρέχει η εταιρία, αναλόγως και του dealer.

Η εγγύηση ισχύει και μετά το άνοιγμα αλλά προφανώς όχι μετά από μετατροπές τύπου DIY. Η φήμη που ακολουθεί τον Lukasz Fikus είναι ότι παίζει στα δάκτυλα όλα τα τσιπάκια των μετατροπέων της αγοράς και πως έχει ανακαλύψει νέες δυνατότητες σε αυτά.

Για παράδειγμα, για τον Poseidon αναφέρει πως αποτελεί μια «πρωτότυπη σχεδίαση, στηριγμένη σε τσιπάκια που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ξανά μαζί και σε τέτοια συνδεσμολογία, τα οποία είναι κορυφαία multi bit μοντέλα σύγχρονης παραγωγής, όχι νοσταλγικά 16bit, με πλήρως ισορροπημένη έξοδο και κάνουν υψηλές αναλύσεις 768KHz PCM και 512x DSD».

Ονομάζει τη νέα αυτή ψηφιακή σχεδίαση «Engine Eleven-P» και την περιγράφει ως Digital Powerhouse. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, εδώ έχουμε έναν εξαιρετικά ταλαντούχο σχεδιαστή ψηφιακών κυκλωμάτων, ο οποίος παράλληλα είναι βαθύς γνώστης της περίφημης λαμπάτης σχολής της Ανατολικής Ευρώπης.

Ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι η Lampizator, που ιδρύθηκε το 2010 και διαθέτει εγκαταστάσεις στη Βαρσοβία, όπου απασχολούνται 12 υπάλληλοι. Ο Lukasz Fikus γεννήθηκε εκεί το 1965 και σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Πολυτεχνείο της πολωνικής πρωτεύουσας, με ειδικότητα ενεργειακού (μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας) και μεταπτυχιακό στη Φυσική των υψηλών τάσεων.

Δημιούργησε τη Lampizator αφού ξόδεψε πρώτα 19 χρόνια σε μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, δίνοντας στον εαυτό του την υπόσχεση να μην εργαστεί ξανά σε τέτοια εταιρικά περιβάλλοντα. Απελευθέρωσε έτσι τις δημιουργικές του δυνάμεις και τις έθεσε στην υπηρεσία της μουσικής.

Η φήμη της Lampizator στους κύκλους του ultra high-end είναι τεράστια, αφού οι μετατροπείς της κάνουν πολλά πανάκριβα DAC να ακούγονται στεγνά, ενίοτε σκληρά και συνήθως με ασαφή μουσικό προσανατολισμό, χωρίς να υστερούν τα ίδια σε λεπτομέρεια και ταχύτητα.

Και με τον Poseidon, αυτή η φήμη αναμένεται να μεγαλώσει παραπέρα, καθώς πρόκειται για μια οριακή υλοποίηση, η οποία αντικαθιστά δώδεκα (!) μοντέλα και φέρνει σε πιο «προσιτή» τιμή, τουλάχιστον για τους πελάτες της εν λόγω σκηνής, τον περισσότερο από τον ήχο της ναυαρχίδας των DAC της εταιρίας, το Horizon των πενήντα χιλιάδων ευρώ. Από όποια γωνιά κι αν τον κοιτάξεις, ο Poseidon είναι το λιγότερο επιβλητικός, χωρίς ίχνος ορατής βίδας.

Το πελώριο αλουμινένιο σασί του ίσα που χώρεσε στο ράφι για τους τελικούς ενισχυτές, με το ύψος των 25 εκ. λόγω της κεντρικά τοποθετημένης ανορθώτριας λυχνίας 5U4G να μην αφήνει και πολλά περιθώρια από την αμέσως επόμενη θέση στο ρακ μας. Τα μέταλλα κόβονται με CNC, φέρουν σαγρέ φινίρισμα και φθάνουν σε πάχος τα 20 χλστ.

Το μεγάλο πλαίσιο που περιβάλλει το άνω τμήμα φέρει κοψίματα σε γωνία 45°, τόσο στην εμπρός ακμή όπου συναντά την (αντίστοιχα κομμένη) πρόσοψη όσο και στην εσωτερική του περιφέρεια. Το άνω τμήμα καλύπτεται από παχιά μεταλλική πλάκα με γρίλιες εξαερισμού  και φιλοξενεί τις εννέα λυχνίες του κυκλώματος.

Στο δείγμα της δοκιμής ήταν φινιρισμένο στο χρώμα του χαλκού για πιο κλασική εμφάνιση, αλλά παράγεται τόσο σε μαύρο χρώμα όσο και επιχρωμιωμένο. Η ίδια η πρόσοψη είναι υπόδειγμα απλότητας, με μια οθόνη OLED και τρία μεγάλα πιεστικά πλήκτρα με εκπληκτική αίσθηση χειρισμού, που θέλουν αρκετή δύναμη για να επενεργήσουν στα ρελέ.

Με το Select, τον θέτουμε σε αναμονή (παρατεταμένη πίεση), τον «ξυπνάμε» από αυτήν και επιλέγουμε την είσοδο και με τα +/- ρυθμίζουμε τη στάθμη από -63 έως 0dB, με τη μέγιστη θέση να αναγράφει «bypass». Η θέση αυτή απενεργοποιεί τα τέσσερα ladder ρυθμιστικά στάθμης, ένα για κάθε πολικότητα, για χρήση με εξωτερικό προενισχυτή.

Η εταιρία αποτρέπει τη χρήση τέτοιων με ολοκληρωμένα κυκλώματα που «κλέβουν τη χαρά της μουσικής» και η δική μας εκτίμηση είναι πως η προενίσχυση του Poseidon είναι απαγορευτικά ανώτερη για να την παρακάμψουμε.

Στηρίζεται σε μια νέα υλοποίηση του volume control ανάμεσα στα λαμπάτα στάδια και θυμάται την τελευταία ρύθμιση της στάθμης για κάθε είσοδο ξεχωριστά. Παρέχει πολλαπλές εξόδους, συμπεριλαμβανομένης μιας δεύτερης XLR για υπογούφερ και συνοδεύεται από ένα μεταλλικό τ/χ εξαιρετικής ποιότητας κατασκευής.

Ο Poseidon έχει αρκετά χαμηλή αντίσταση στην έξοδο (400Ω) για λαμπάτο line, άρα είναι συμβατός τουλάχιστον με τα τυπικά φορτία των 47ΚΩ, ωστόσο η εταιρία συμβουλεύει να αποφεύγονται solid state συνοδά που είναι πιο δύσκολα φορτία, με αντίσταση εισόδου <20ΚΩ.

Ο μετατροπέας στηρίζεται σε custom μετασχηματιστές τροφοδοσίας, πλήρη εξάλειψη της ανάδρασης, τοπικής και ολικής, πλακέτες τεσσάρων επιπέδων με ειδικά αντικραδασμικά στηρίγματα και 12 ανεξάρτητα τροφοδοτικά, με τα υλικά να περιλαμβάνουν custom πυκνωτές σήματος copper foil paper in oil και αποκλειστικά ασημένια καλωδίωση.

Το λαμπάτο κύκλωμα αποτελείται από τρία στάδια για κάθε μια από τις τέσσερις πολικότητες, τον απομονωτή της εισόδου, την ενίσχυση και τον απομονωτή της εξόδου, δηλαδή τέσσερα ανεξάρτητα μονοφωνικά κυκλώματα εφόσον είναι πλήρως ισορροπημένος.

ΩΚΑΙΑΝΟΣ ΨΗΦΙΩΝ
Ο Poseidon έρχεται με τις λυχνίες στο δικό τους κουτί και μέσα σε πελώριο flying case, που τον καθιστά άτρωτο στην κακομεταχείριση κατά τη μεταφορά. Eκκινείται αρχικά από το φωτιζόμενο πλήκτρο έναυσης δίπλα στην υποδοχή IEC και έκτοτε δεν τον ξανασβήνουμε αλλά τον θέτουμε σε αναμονή.

Συνδέσαμε τον μετατροπέα τόσο στη line in (με volume bypass) όσο και στη main in (με το volume ενεργό) είσοδο του Yamaha A-S2200, ο οποίος οδήγησε τα ATC SCM70SL και τα Ophidian Audio Mambo 2. Σύντομα φάνηκε πως η απευθείας σύνδεση στο τελικό στάδιο ήταν κλάσεις ανώτερη κι ας είχε την ίδια αντίσταση φορτίου (47ΚΩ), άρα όντως ο Lampizator προτιμά τις διακριτές σχεδιάσεις στο διάβα του.

Δώσαμε αναλογικό σήμα από το Clearaudio Compact Innovation/iFi Phono 3 BL και ψηφιακό από τα Pioneer UDP-LX800 (coaxial) και Pioneer XDP-02U (USB-B) και ξεκινήσαμε τις ακροάσεις.

Με τόσες λυχνίες σε κοινή θέα, το μόνο που δεν περιμέναμε είναι οι αστραπιαίες μεταβατικές και η ανάλυση μέχρι το κόκκαλο, για να μην μιλήσουμε για την πελώρια δυναμική περιοχή και την ησυχία της σχεδίασης. Ο Poseidon δείχνει χωρίς υπερβολή ταχύτερος κι από solid state, χωρίς σε καμία περίπτωση να μιμείται επιφανειακά, με τεχνάσματα, τον ήχο των τρανζίστορ.

Αντίθετα, προσφέρει μια εντελώς φρέσκια οπτική στον ήχο των λυχνιών που δεν έχουμε ξανακούσει. Πρώτη φορά ακούμε το πικάπ μας να παίζει τόσο αναλυτικά και διάφανα, τόσο μουσικά, συνεκτικά και ατμοσφαιρικά και πρώτη φορά στήνει ο ενισχυτής μας μια τόσο αχανή σκηνή και έχει τόσο διακριτές -ενεργειακά και τονικά- τις τρεις περιοχές του φάσματος.

Αυτό που θα μας μείνει όμως από τον Poseidon είναι οι γνωστές ψηφιακές ηχογραφήσεις που αναπαράγονται με τρόπο πρωτόγνωρο. Χωρίς κομπιάσματα στις μεταβατικές, μικροκενά στην υφή, ασυνέχειες και μηχανικότητες, χωρίς προσθετικό αέρα και χωρίς ασάφειες και μεθοδεύσεις στη ροή και το τίμπρο. Χωρίς ψηφιακά τερτίπια, με άλλα λόγια.

Ο Poseidon αναλύει έξοχα την κάθε στιγμή της ηχογράφησης και συγχρονίζει τα όργανα ιδανικά χωρίς να τα ομογενοποιεί, με αποτέλεσμα κορυφαία απόδοση των συνθέσεων και των εκτελέσεων και μια αίσθηση ταχύτητας από άλλο πλανήτη.

Η υφή των οργάνων είναι αφάνταστα πλούσια και πυκνή μα παντελώς άπαχη και απόλυτα αέρινη, ένας συνδυασμός που όμοιό του δεν έχουμε ξανακούσει. Στην ουσία, ο Lukasz Fikus έχει πετύχει το ακατόρθωτο, έναν ψηφιακό ήχο χωρίς δικό του χαρακτήρα, που ακούγεται ως καθαρή μουσική -ούτε ως βινύλιο, ούτε ως PCM ή DSD- και γι’ αυτό μάταια προσπαθεί κανείς να βρει το αδύνατο σημείο του.

Όταν συγκρίναμε ψηφιακό hi-res (24/192, DSD64) με βινύλιο, ακούσαμε μεν λίγο πιο καθαρά/υγρά από το τελευταίο και πιο ήσυχα/στεγνά από το πρώτο, με το DSD σαφώς πιο κοντά στο βινύλιο, αλλά πρωτίστως έγινε σαφές ότι οι δύο πηγές μας είχαν κάποιο χαρακτήρα που τον σκιαγράφησε με ανατριχιαστική ακρίβεια ο Poseidon.

Δηλαδή ο μετατροπέας «προέκρινε» ως πιο σημαντικές τις εταιρικές ταυτότητες (Clearaudio, Pioneer) από τις διαφορές στα φορμά. Τι είναι λοιπόν ο Poseidon; Φανταστείτε τα καλά από όλες τις σχολές -τρανζίστορ, λυχνία, βινύλιο, ψηφιακό- και προσθέσετε μια επιπλέον πράξη «εξαφάνισης» και ολοκλήρωσης, επιπέδου ιδιοφυίας. Αυτό είναι!

Λες και ο σχεδιαστής κλείδωσε την πόρτα και πρόλαβε να πετάξει το κλειδί μέσα, ένα πράγμα. Δεν υπάρχει όμως τίποτε το οριακό επάνω του, είναι φανερά μια ώριμη σχεδίαση με απόλυτη ισορροπία και βάθος δεκαετιών.

Ένας ήχος που απελευθερώνει από τα δεσμά της τεχνητής αναπαραγωγής, αόρατος, αλλά και τόσο ικανός να αναδεικνύει το ανθρώπινο πρόσωπο της τέχνης. Βγάζουμε λοιπόν το καπέλο στον σχεδιαστή Lukasz Fikus για το επίπεδο απόδοσης που προσφέρει και πλέον μπορούμε να συστήσουμε κάτι τόσο ακριβό ανεπιφύλακτα, εφόσον επιστρέφει το αντίτιμο με τόνους ελευθερίας και πηγαίας μουσικής έκφρασης. Αστέρι!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: DAC, προενισχυτής
ΛΥΧΝΙΕΣ: 4×6Ν1P (6N6P, 6N30P, ECC88, E88CC, PCC88, 6DJ9, 6922, προσαρμογέας ECC99, ECC40, VT99, 6F8G, 6900, 126AU77), 4x6J5 (6V6, 6C2C, L63, CV1067), 5U4G (274B, 5Y3, 5C3S, GZ34, GZ37, GZ480, 5AR4WGB)
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ: Engine Eleven-P
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 15Hz-100KHz@±1,5dB, >500kHz@-6dB
ΚΕΡΔΟΣ ΤΑΣΗΣ: 4x(6dB)
ΕΙΣΟΔΟI: AES/EBU, coaxial, optical, USB-B, RCA (625mV/100KΩ), XLR (160mV/200KΩ)
ΕΞΟΔΟI: pre out (XLR-22Vrms, RCA-11Vrms/400Ω), sub out (XLR)
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ: PCM 768KHz, DSD512
ΕΞΤΡΑ: τ/χ, preamp bypass (3Vrms SE, 4,7Vrms XLR), ακροδέκτης γείωσης
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxYxB): 440×170(250 με λυχνίες)x550 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 23 κιλά

100%

ΣΧΟΛΙΟ

Τα Lampizator κατέφθασαν στην Ελλάδα, με τον νέο DAC/προενισχυτή Poseidon να μας πείθει ότι η φήμη τους μόνο τυχαία δεν είναι. Εξωτερικά είναι σαν άρμα μάχης, ξεχειλίζει από λυχνίες και εντυπωσιακά πάχη μετάλλων στο πελώριο σασί του. Εσωτερικά, χτυπάει μια μοναδική ψηφιακή καρδιά, παίζοντας μουσική με τον ακαταμάχητο τρόπο που μόνο ο Πολωνός σχεδιαστής Lukasz Fikus γνωρίζει πως να πετύχει.

Chameleon Audio
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 23.000€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα