hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Ideon Audio Absolute DAC Review | Απόλυτα ψηφία

ΜΙΑ ΥΠΕΡΜΗΧΑΝΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ, ΠΟΥ ΑΝΕΒΑΖΕΙ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΑΛΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ! Ο ABSOLUTE DAC ΕΧΕΙ… ΑΝΟΣΙΑ ΣΤΙΣ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ULTRA HIGH-END ΣΚΗΝΗΣ.

Η Ideon Audio ξεκίνησε το 2015 με το προσιτό DAC Ayazi και έδωσε μεγάλο βάρος στην αποθoρυβοποίηση της USB μέσω των υλοποιήσεων 3R, με αξιοθαύμαστα αποτελέσματα όπως είδαμε στην πρόσφατη δοκιμή του 3R Master Time.

Αυτή τη φορά πήραμε για δοκιμή τον κορυφαίο της μετατροπέα Absolute DAC, που εμφανίζεται αλλαγμένος στα σημεία σε σχέση με την αρχική του έκδοση. Τη BNC είσοδο έχει αντικαταστήσει μια AES/EBU και οι πυκνωτές εξομάλυνσης του τροφοδοτικού είναι περισσότεροι.

Οι επιγραφές στο σασί είναι πλέον σκαλιστές, όπως ταιριάζει με την υπερυψηλή κατηγορία τιμής όπου ανήκει και το κεντρικό ρυθμιστικό έχει μεγαλώσει και δεν βρίσκεται πια σε εσοχή. Το μενού των ρυθμίσεων έχει απλοποιηθεί, π.χ. απουσιάζει η επιλογή του oversampling και τα επτά φίλτρα για το PCM είναι μόνιμα διαθέσιμα.

Με επιλεγμένη μια πηγή που παίζει, στο κάτω μέρος της οθόνης φαίνεται το ενεργοποιημένο φίλτρο και μπορεί κανείς να το αλλάξει ενώ ακούει χωρίς να μπει στο μενού, με απλή πίεση του κεντρικού ρυθμιστικού και στη συνέχεια με περιστροφή του. Προσοχή θέλει με την είσοδο στο μενού, όπου απαιτείται πίεση για 2-3 δευτερόλεπτα αλλά όχι παραπάνω, διότι έτσι το μηχάνημα θα μπει σε αναμονή.

Εξάλλου, η επιλογή της επιστροφής (αλλά και κάθε άλλη επιλογή) από τη σελίδα του μενού γίνεται με περιστροφή και η πλοήγηση στο μενού με διαδοχικές πιέσεις, κάτι που απλοποιεί μεν τη διαδικασία αλλά χρειάζεται εξοικείωση αφού συνήθως η δουλειά γίνεται αντίστροφα (πλοήγηση με περιστροφή, επιλογή με πίεση, ρύθμιση με περιστροφή, έξοδος με πίεση). Γενικότερα, ο Absolute δίνει την εντύπωση πολύ προχωρημένης εργονομίας κατά τον χειρισμό του και φανερώνει τη διάθεση του σχεδιαστή να κάνει τα πράγματα πιο απλά και αποτελεσματικά.

Το ίδιο ισχύει για την εσωτερική κατασκευή του DAC, όπου η εξωτική εικόνα είναι αποτέλεσμα ανελέητου κυνηγητού του θορύβου και όχι μια βιτρίνα υψηλής τεχνολογίας με ωραία χρώματα αλλά γκρίζες ζώνες. Είναι πραγματικά ευχάριστο που μια ελληνική εταιρία τα βάζει με τους γίγαντες του χώρου -βλέπε MSB, dCS και Totaldac- ασχέτως αν χρησιμοποιεί Sabre ή custom τεχνολογία R2R, καθώς σε αυτά τα επίπεδα τιμών ο πελάτης ενδιαφέρεται καθαρά για το τι θα ακούσει και πόσο τον ευχαριστεί το μηχάνημα οπτικά και εργονομικά.

Αυτοί οι σπάνιοι χομπίστες, με τα συστήματα των πολλών δεκάδων ή και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ έχουν συνήθως τρομερά set up που βγάζουν τα πάντα στη φόρα και οι ψηφιακές πηγές τους πρέπει συχνά να αντιμετωπίσουν εξωτικά πικάπ. Από την εμπειρία μας μέχρι σήμερα με DAC της ultra high-end κατηγορίας, μπορούμε να πούμε πως δεν υπάρχει κάτι που να ηγείται ξεκάθαρα των υπολοίπων, έτσι υπάρχει άνετα χώρος για εναλλακτικές προτάσεις.

Ίσως τα γαλλικά Totaldac να είναι τα πιο οργανικά, τα βρετανικά dCS τα πιο λεπτομερή και δυναμικά και τα αμερικανικά MSB μια πολύ ενδιαφέρουσα κατάσταση ανάμεσα σε αυτά τα δύο. Η Ideon Audio, από την πλευρά της, επιλέγει το Sabre 9038PRO ως πιο «ταπεινή» λύση έναντι των R2R και των custom DSP και μπαίνει σφήνα για να αποδείξει πως αυτό που μετράει είναι η υλοποίηση και όχι μόνο το «μοτέρ» του μετατροπέα.

Χρησιμοποιεί από τέσσερα κανάλια του Sabre για διπλή ζυγισμένη τοπολογία που φθάνει μέχρι την αναλογική έξοδο, για πολύ χαμηλές παραμορφώσεις και δυναμική περιοχή που φλερτάρει με τα 140dB! Οι μόλις τρεις είσοδοι του Absolute είναι φυσικά απομονωμένες και υπάρχει επιπλέον περιποίηση για την πάντα θορυβώδη USB με ειδικό κύκλωμα τριών σταδίων.

ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ ΓΙΑ ΒΡΑΒΕΙΟ

Το σασί του Absolute κατασκευάζεται από παχύ αλουμίνιο, με έντονες καμπύλες στις ακμές και φθάνει σε μάζα τα 22 κιλά! Το φινίρισμα είναι άριστο και το μηχάνημα πατάει σε τέσσερα μεγάλα πόδια-προέκταση του σασί από μασίφ αλουμίνιο, που προσθέτει στο ντιζάιν.

Ως έχει, το interface με το ράφι είναι σκληρό και μπορείτε να πειραματιστείτε με πατάκια, εμείς βάλαμε μικρά κομμάτια από παχύ φελλό και παρατηρήσαμε διακριτικές διαφορές στις μικροδυναμικές και την στρογγυλάδα της σκηνής. Το πλάτος του μετατροπέα είναι παραπάνω από το τυπικό (47 εκ.) και μόλις που μπήκε στο ράφι μας.

Οι τρεις μετασχηματιστές τροφοδοσίας προσθέτουν σε βάρος και τα συνολικά 26 κιλά του Absolute απαιτούν προσοχή κατά τις μετακινήσεις και πολύ καλή στήριξη. Το κορυφαίο μηχάνημα της  Ideon Audio έχει τον «αέρα» που απαιτείται σε αυτή την κατηγορία τιμής, το παρουσιαστικό του αποπνέει αυτοπεποίθηση, σκοπό και πολυτέλεια.

Το καπάκι του διανθίζεται από περιφερειακές εγκοπές, η κεντρική εγκοπή της πρόσοψης συνεχίζεται στις πλευρές και τα σκαλίσματα για τις επιγραφές είναι άρτια. Οι είσοδοι βρίσκονται μέσα σε εσοχές και η πρόσοψη είναι μινιμαλιστική, με την μεγάλη οθόνη που «σβήνει» γλυκά με το μεγάλο ρυθμιστικό στα αριστερά της.

Εκκινείται από διακόπτη με led στο πίσω μέρος, εκεί που βρίσκεται η υποδοχή για τον ρευματολήπτη και στη συνέχεια μπαίνει σε αναμονή με παρατεταμένη πίεση του ρυθμιστικού. Στον Absolute λειτουργούν ούτε λίγο ούτε πολύ 17 ανεξάρτητα τροφοδοτικά και σταθεροποιήσεις τάσεις και η εξομάλυνση του ac γίνεται με 48 μικρούς πυκνωτές ELNA Silmic II, για μεγαλύτερη ταχύτητα. Τρία από αυτά είναι αφιερωμένα στους υψηλής ακρίβειας ταλαντωτές της Crystek για μείωση του jitter σε επίπεδα femtosecond.

Τέλος, αυτό το «εργοστάσιο» ψηφιακής μετατροπής με την εξαιρετική τροφοδοσία στηρίζεται σε modular αρχιτεκτονική, ώστε να είναι ανοιχτό σε μελλοντικές αναβαθμίσεις. Σε επίπεδο λειτουργιών, δεν μπορούμε να το κατηγορήσουμε για ελλείψεις όπως Bluetooth και Wi-Fi, εφόσον ο φάκελός του στοχεύει ξεκάθαρα στις κορυφαίες επιδόσεις με τις κλασικές ενσύρματες συνδέσεις.

Από την άλλη, παρέχει συνολικά έντεκα φίλτρα (7 για το PCM, 4 για το DSD), ρύθμιση του lock range και ενεργοποίηση της αποέμφασης, ενώ δεν υπάρχουν πια οι επιλογές για το jitter και το dither. Οι διαφορές ανάμεσα στα φίλτρα είναι ταυτόχρονα ξεκάθαρες και πολύ διακριτικές κι αυτό συμβαίνει επειδή το μηχάνημα είναι τόσο ήσυχο και γραμμικό ώστε δείχνει ακριβώς την έκταση αυτών των αλλαγών στα πρίμα και τις μεταβατικές, χωρίς να επηρεάζεται δραματικά όλο το φάσμα από αυτές.

Το brickwall για παράδειγμα δεν είναι σκληρό και απότομο, το slow roll off/minimum phase δεν είναι «κουρεμένο» κλπ. και όλα επενεργούν με τρόπο ευδιάκριτο και εξαιρετικά οριοθετημένο.

ΗΡΕΜΟ, ΠΕΛΩΡΙΟ ΚΑΙ ΔΙΕΙΣΔΥΤΙΚΟ

Συνδέσαμε τον Absolute DAC μέσω της USB και της ομοαξονικής με το player UDP-LX800 της Pioneer, ρυθμισμένο σε λειτουργία τράνσπορτ, για ακρόαση δίσκων CD αλλά και DVD-ROM με αρχεία υψηλής ανάλυσης. Πήραμε την αναλογική του έξοδο μέσω των RCA εξόδων με το καλώδιο Mamalos The Epitome και την συνδέσαμε με τον Naim Nait XS3, ο οποίος οδήγησε το KEF R11.

Δεν παρεμβλήθηκαν εξωτερικά φίλτρα ρεύματος, όπως απαιτεί ο ενισχυτής κι έτσι αρκεστήκαμε στο επαρκέστατο καθάρισμα του ac που συμβαίνει στην είσοδο της τροφοδοσίας του Absolute. Με αυτό το σύστημα πήραμε μια καλή γεύση από τις δυνατότητες του κορυφαίου μετατροπέα της Ideon Audio, ασφαλώς όμως πιο ταιριαστό θα ήταν ένα σύστημα με ηχεία από τη σειρά Reference της KEF και ένα σετ προενισχυτή-τελικού της Naim, ώστε οι τιμές πώλησης των συστατικών να είναι ασορτί.

Έστω κι έτσι, η διαφορά που εισπράξαμε όταν πήγαμε από τον εσωτερικό μετατροπέα του Pioneer στον Absolute ήταν κυριολεκτικά πελώρια, καμία σχέση με τους DAC του τριχίλιαρου που το βελτιώνουν στα σημεία. Μιλάμε, καταρχήν, για πολύ-πολύ μεγάλα μεγέθη σκηνής και ειδώλων, όπου παίρνει κανείς στην πράξη τον τεράστιο σηματοθορυβικό λόγο.

Πέραν της ρεαλιστικής κλίμακας όμως σε ό,τι «μεγάλο» υπάρχει στις ηχογραφήσεις μας, που προφανώς εκδηλώνεται απολαυστικά στις μεγάλες δυναμικές αντιθέσεις, ο Absolute έδειξε σπουδαίο ταλέντο στις λεπτομέρειες και την εσωτερική συνοχή, με ανάλυση χρονισμού για βραβείο, καταπληκτική συνέχεια στις μεταβατικές  και πολύ εκφραστική, ελεύθερη ροή που παραπέμπει σε πικάπ.

Οι εκρηκτικές δυναμικές του εντυπωσιάζουν, άλλο τόσο όμως εντυπωσιάζει η ικανότητά του να διατηρεί συνεκτικά τα περιγράμματα στις κορυφώσεις και να αναλύει σε βάθος την υφή των οργάνων, αποδίδοντας έξοχη πυκνότητα ανεξάρτητα από τις ταχύτητες και τις δυναμικές εξάρσεις.

Με απλά λόγια, τίποτε δεν μπορεί να αποσταθεροποιήσει και να βρωμίσει το σήμα στον Absolute, καμία ασάφεια ή ψηφιακή μηχανικότητα δεν αφήνεται να παρεισφρήσει στη μουσική και, τελικά, αυτό που εισπράττουμε είναι εξόχως αναλογικό, πολύχρωμο και αραχνοΰφαντο, χωρίς καμιά βιασύνη και σκληρότητα αλλά με όλο τον αρμονικό πλούτο που δίνει υπόσταση στα είδωλα των οργάνων.

Ξεχάστε PCMίλα με άδεια υφή, σκοτεινό φόντο αποκομμένο από τον αέρα των οργάνων, επιθετική ατάκα και ψευτοεστίαση ενός σημείου. Εδώ υπάρχει οργανικός πλούτος μέχρι τελευταίου μορίου της μουσικής, ενιαίος χώρος που πάλλεται γύρω από τα όργανα, απαλή ατάκα όσο πατάει η γάτα και πολυεπίπεδη εστίαση, ακλόνητη μα απαλή, με αποτέλεσμα έναν πλούτο συριστικών και μεγάλη ποικιλία οξύτητας στις μεσοϋψηλές.

Η τονική καμπύλη είναι βέβαια επίπεδη και δεν επιβάλλεται κάποια «όμορφη» ατμόσφαιρα από μόνη της, ωστόσο τα ανώτερα πρίμα δείχνουν μάλλον ήπια σε σχέση π.χ. με ένα dCS ή MSB, όντας πιο κοντά στην απαλή φύση των R2R με διακριτούς μετατροπείς. Βέβαια, εμείς επιλέξαμε το slow roll off/minimum phase ενώ με άλλες επιλογές τονώνεται ελαφρά το άνω άκρο, παραμένει όμως πάντα πολιτισμένο και μη επιθετικό.

Εδώ που τα λέμε, είναι η πρώτη φορά που μεγάλο Sabre ακούγεται τόσο ήρεμο, μεγάλο και πολύχρωμο, σαφώς πιο αναλυτικό, πυκνό και δυναμικό από πολύ σοβαρά μηχανήματα π.χ. τον Auralic Vega G2 με την «τρελή» custom τεχνολογία και τον πανέμορφο ήχο.

Συγκρίνοντας στον Absolute DAC ίδια αρχεία PCM (24/192) με DSD (2,8MHz) από την USB-B, ενώ γίνεται φανερή η ανώτερη περιγραφή του τελευταίου στις μεσαίες και ο πιο δυναμικός χαρακτήρας του πρώτου, εντούτοις οι διαφορές είναι και πάλι θέμα προοπτικής παρά μέρα-νύχτα: το PCM έχει μια χαρά χρώμα και υφή και το DSD δεν αφήνει υπόνοιες θορύβου στα ανώτερα πρίμα ή μαζεμένης δυναμικής.

Παίζουν και τα δύο καλύτερα από συνήθως ενώ εξαιρετικά αποδόθηκε και το υλικό MQA στα 24/192, έστω κι αν ο Absolute δεν ξεδιπλώνει όλο το πακέτο της ανάλυσης τέτοιων αρχείων. Αν ανήκετε στους τυχερούς που αναζητούν μια κορυφαία cost-no-object ψηφιακή πηγή για να πλαισιώσουν το εξωτικό high end σύστημα που με κόπο έχουν συνθέσει, βάλτε στη λίστα σας τον Absolute DAC της Ideon Audio.

Μπορεί να προέρχεται από την ταπεινή Ελλαδίτσα μας, όμως είναι σε θέση να αντιπαρατεθεί στα ίσια με την αφρόκρεμα της διεθνούς σκηνής!

Δείτε το βίντεο εδώ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ψηφιοαναλογικός μετατροπέας
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ: Sabre ES9038PRO
ΕΙΣΟΔΟΙ: USB-B, coaxial, AES/EBU
ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΕΞΟΔΟΣ: RCA (2,7Vrms), XLR (4,2Vrms)
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ: PCM μέχρι 384KHz/32bit, DSD128-DoP (USB-B)
ΕΞΤΡΑ: fixed/variable, 4 φίλτρα IIR-DSD, 7 φίλτρα PCM, lock speed, De emphasis
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ(ΠxΥxΒ): 470x130x350 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 26 κιλά

100%

ΣΧΟΛΙΟ

Πόλεμο στον θόρυβο, απ’ όπου κι αν προέρχεται, έχει κηρύξει η Ideon Audio και με το κορυφαίο της DAC πετυχαίνει αστρονομικές επιδόσεις σε δυναμική περιοχή και γραμμικότητα, όπως ταιριάζει άλλωστε στην εξίσου αστρονομική τιμή του.

Ideon Audio
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 27.750€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα