hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

COS Engineering D10 Review | TEST STREAMING DAC-PRE-H/P AMP

ΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΥ ΛΕΙΠΕΙ ΤΙΠΟΤΕ, Ο D10 ΤΗΣ COS ENGINEERING ΑΠΟΦΕΥΓΕΙ ΤΙΣ SMART ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΕΥΚΟΛΙΕΣ, ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΕΙ ΤΗ ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΥΝΑΤΗ ΑΓΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ.

Τα τελευταία χρόνια έχουν «ξεφυτρώσει» αρκετοί κατασκευαστές από χώρες της Ανατολικής Ασίας -εκτός της «μητρόπολης» του high-end, δηλαδή της Ιαπωνίας- που συχνά βάζουν τα γυαλιά στον καταξιωμένο ανταγωνισμό και σχεδόν πάντα εντυπωσιάζουν με τις δημιουργίες τους, όπως οι Aurender, Hi-Fi Rose, Denafrips και Auralic.

Ένας από αυτούς είναι και η COS Engineering, η οποία εδρεύει στην Ν. Κορέα και έχει γίνει γνωστή χάρη στον D1, έναν premium προενισχυτή και μετατροπέα με μοναδικό ντιζάιν που αποτελεί ακόμη και σήμερα τη ναυαρχίδα στη γκάμα της.

Με τον υπό δοκιμή D10 έχει δημιουργήσει μια λιγότερο απόλυτη εκδοχή του ως ποιότητα κατασκευής αλλά την έχει εξοπλίσει πληρέστερα και τη χρεώνει σχεδόν στα μισά χρήματα.

ΑΠΟ «3 ΣΕ 1» ΜΕΧΡΙ «5 ΣΕ 1»

Ο D10 διαθέτει εξειδικευμένο ενισχυτή ακουστικών με ζυγισμένες εξόδους, πλήρη προενίσχυση που παραμένει στο αναλογικό πεδίο κατά τη ρύθμιση της στάθμης και φυσικά μετατροπέα ψηφιακού σε αναλογικό. Από εκεί και πέρα, ο χρήστης μπορεί να τον εξοπλίσει με ένα πλήρες στάδιο phono που παρέχει ρυθμίσεις με μικροδιακόπτες και ένα streamer που κατέχει τα Roon και MQA και ελέγχεται από τη γνωστή εφαρμογή Mconnect Control.

H επέμβαση γίνεται εύκολα χάρη στη modular αρχιτεκτονική και δεν χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό ενώ το πιο σημαντικό είναι πως τα module αυτά χρεώνονται πολύ λογικά για όσα προσφέρουν. Η όψη του D10 δεν παύει να είναι εντυπωσιακή και η αντιληπτή ποιότητα κατασκευής κορυφαία για το κόστος του κι ας μην έχει το υπερμοντέρνο ντιζάιν του D1.

Η ουσία του D10 είναι πάντως κλασική audiophile, ακριβώς όπως και του D1. Υπάρχουν μόνο γραμμικά τροφοδοτικά με δύο μετασχηματιστές ανεξάρτητα για τα αναλογικά και τα ψηφιακά κυκλώματα, τα αναλογικά σήματα δεν ψηφιοποιούνται και η ρύθμιση της στάθμης τύπου ladder γίνεται με ρελέ και διακριτές αντιστάσεις, σε βήματα του 0,5dB.

Το δε προαιρετικό phono stage είναι μια μεγάλη πλακέτα με jfet στην είσοδο και παθητική RIAA με καλοδιαλεγμένα υλικά, η οποία δίνει αρκετές ρυθμίσεις στην πλάτη του με μικροδιακόπτες και δεν αποτελεί απλώς μια προσθήκη ευκολίας. Το ψηφιακό του τμήμα είναι πρακτικά ίδιο με του D1, στηρίζεται σε αλγόριθμο που τρέχει σε DSP και κάνει upsampling στα 192KHz και custom ψηφιακό φιλτράρισμα linear-phase delay ενώ παρέχει και έξτρα buffer ενός δευτερολέπτου που επιλέγεται από τον χρήστη με διακόπτη στην πλάτη του για χαμηλότερο jitter (το βάζουμε στο οff για sync με οπτικοακουστικό υλικό).

Τέλος, ο D10 μπορεί να δεχτεί το module με τη γέφυρα δικτύου που ελέγχεται από την εφαρμογή MConnect. Η σχεδίαση είναι πλήρως ζυγισμένη σε όλα τα στάδια και η μετατροπή χρησιμοποιεί έναν μετατροπέα της Burr Brown στο κάθε κανάλι. Φυσικά παρέχονται XLR θύρες αλλά ο αριθμός των αναλογικών εισόδων είναι περιορισμένος, μόλις δύο, ωστόσο πολύ περισσότερες είναι οι ψηφιακές και μάλιστα βρίσκουμε BNC, XLR και έξοδο I2S με βύσμα HDMI.

Δίχως άλλο, πρόκειται για ένα πληρέστατο μηχάνημα που έρχεται σε πολύ καλή τιμή με δεδομένη την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, ακόμη κι αν κάποιος πάρει και τα δύο modules. Αυτά που του λείπουν βέβαια δεν είναι λίγα αλλά δεν είναι και ουσιαστικά. Έτσι, δεν υπάρχει ίχνος από ασύρματη λειτουργία και το Wi-Fi έρχεται με το παρεχόμενο dongle με κεραία που συνδέεται στη USB-A της πλάτης του οπότε, αν θέλουμε, το αφήνουμε στην άκρη.

Ούτε λόγος για Bluetooth και AirPlay ενώ δεν υπάρχει καν μενού ρυθμίσεων π.χ. της ευαισθησίας των εισόδων ή για επιλογή ψηφιακών φίλτρων, ούτε μπορούμε να τον ορίσουμε ως fixed output για λειτουργία ως πηγή. Η OLED οθόνη διαβάζεται άνετα από μακριά και μας πληροφορεί για τα χαρακτηριστικά του αρχείου που αναπαράγει, αν έχουμε ενεργοποιήσει το buffer, τη στάθμη και ποια είσοδος παίζει. Δεν μπορεί να σβήσει και η ελάχιστη φωτεινότητα που πετυχαίνουμε μέσω του αλουμινένιου τ/χ δεν είναι πολύ χαμηλή.

Το μόνο που ρυθμίζει ο χρήστης είναι το κέρδος του phono stage και ο τερματισμός της κεφαλής που γίνονται κλασικά, με μικροδιακόπτες. Με άλλα λόγια, η εμπειρία χρήσης του D10 δεν θα ξενίσει κανέναν, δεν χρειάζεται μελέτη του manual για να ανακαλύψουμε τι κάνει και το περιστροφικό ρυθμιστικό στάθμης (που γίνεται πιεστικό για τον επιλογέα) ολοκληρώνει την εργονομική του εμπειρία, με την ενσωμάτωση στο δίκτυο και τον έλεγχο του MConnect να είναι πανεύκολα και απροβλημάτιστα.

Το μόνο σημείο που πρέπει να προσέξει κανείς είναι στους μικροδιακόπτες της πλάτης κατά τις ρυθμίσεις. Υπάρχουν πέντε για την αντίσταση και τρεις για την χωρητικότητα, όμως μπορούμε να επιλέξουμε παραπάνω από μια παραλληλίζοντας τα φορτία ώστε να πετύχουμε ενδιάμεσες ή χαμηλότερες τιμές για την αντίσταση και υψηλότερες για την χωρητικότητα.

Η εσωτερική κατασκευή του D10 είναι υποδειγματική, υπάρχει διώροφη αρχιτεκτονική με απομόνωση μεταξύ των τμημάτων και το σασί είναι εξαιρετικό, αποτελούμενο από ατσάλινο σκελετό και πλήρως αλουμινένιο εξωτερικό με υπέροχο φινίρισμα σε μαύρο ή ασημί.

ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΠΑΝΤΟΥ

Το D10 όλο και κάτι θυμίζει αρχικά από τη σχολή της Ανατολικής Ασίας, με τον πολύ τακτικό, ουδέτερο, καθαρό και λεπτομερή ήχο του, από τον οποίο δεν φαίνεται να λείπει τίποτε ούτε όμως και να ξεχωρίζει κάπου ιδιαίτερα με δικές του εξάρσεις.

Όσο περισσότερο το ακούς, όμως, τόσο συνειδητοποιείς ότι αποπνέει μια ασυνήθιστη ηρεμία και αποφεύγει πλήρως τις αιχμές και τις εμφάσεις στις μεταβατικές, χωρίς ποτέ να γίνεται βαρετό ή άτονο. Ενώ δεν μπορείς να του καταλογίσεις ευφωνικότητα στην τονική καμπύλη π.χ. ότι τονίζει τα σώματα της μεσαίας περιοχής ή φουσκώνει το άνω χαμηλό, είναι γεγονός ότι χαρίζει μια ζεστασιά αναλογικού τύπου σε ό,τι κάνει, αποδίδοντας έναν εξαιρετικά συνεκτικό πλούτο αρμονικών στη μεσαία περιοχή και μια πολύ άνω του μέσου όρου πυκνότητα τόνου, χωρίς αυτό να καλύπτει τις λεπτομέρειες, τον βηματισμό ή την ευκρίνεια στην ατάκα και την καλώς εννοούμενη λαμπρότητα.

Θα λέγαμε ότι το D10 αποφεύγει μεν την «υπερδιαφάνεια» που βρήκαμε π.χ. στο HiFi Rose RS150 αλλά δεν φθάνει να γίνει τόσο βινυλιακό, δυναμικό και βιωματικό όσο π.χ ο προενισχυτής/μετατροπέας Fidelice του Rupert Neve. Βαδίζει σε μια χρυσή μέση οδό σε όλους τους τομείς και πολύ δύσκολα θα απογοητεύσει τον ακροατή ή θα αποτύχει στη χημεία του με μια μεγάλη ποικιλία συστημάτων.

Σαφώς κανείς δεν θα το κατηγορήσει για «ψηφιακίτιδα» και ψυχρότητα αλλά ούτε για ωραιοποίηση. Στο τέλος της ημέρας και καθώς το συνηθίζεις, ανακαλύπτεις ότι φεύγει από το προσκήνιο εντελώς και αυτό που μένει είναι η εξαιρετική έκφραση στις πιο δυσδιάκριτες μουσικές φράσεις και ρυθμούς, ειδικά στα φωνητικά, που έρχονται πιο ανθρώπινα, μεταφέροντας σύνθετα ψυχικά μηνύματα παρά επιτηδευμένες ατμόσφαιρες.

Το ίδιο ισχύει με τα πνευστά, τα έγχορδα, τα κρουστά – όλα τα φυσικά όργανα αναπλάθονται με έκδηλο ρεαλισμό στον τόνο και τις χρονικές τους αξίες, απλώς με τις φωνές έχουμε καλύτερο κριτήριο. Ίσως να το θέλαμε λίγο πιο δραματικό στα δυναμικά ξεσπάσματα και πιο εξωστρεφώς ταχύ αλλά τότε ίσως να χάναμε την κορυφαία ρυθμική του δεινότητα που ποτέ δεν συνδέεται με «ξέφρενες» ταχύτητες.

Με αυτά τα χαρακτηριστικά, λοιπόν, τόσο στον μετατροπέα όσο και την αναλογική προενίσχυση, περιμέναμε ένα ντέρμπι ανάμεσα στο βινύλιο και τα wav ίδιων ηχογραφήσεων και δεν απογοητευτήκαμε. Αν εξαιρέσεις κανείς πως στο βινύλιο ο αέρας είναι λίγο πιο καλά ενωμένος με τα όργανα που περιβάλλει, δίνοντας έτσι έναν πιο ρωμαλέο ήχο σε όλο το φάσμα, πρακτικά δεν υπήρχαν διαφορές ανάμεσα στα φορμά!

Το πιο καλό με τον D10 είναι ότι δεν απορρίπτει υστερικά τις συμπιεσμένες ροές και ποτέ δεν επιμένει στα λάθη και τις ανεπάρκειες των πηγών που το τροφοδοτούν, έτσι ποτέ δεν ακούς μέτρια αλλά βέβαια σου υποδεικνύει αμέσως πότε ακούς καλύτερα και ποιες ηχογραφήσεις ξεχωρίζουν.

Με δεδομένη λοιπόν την καλή τιμή, την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και τον πλούσιο εξοπλισμό με δυνατότητα σταδιακής αναβάθμισης, δεν μπορούμε παρά να συστήσουμε χωρίς επιφυλάξεις τον D10 ως το πλέον πασπαρτού, απόλυτων επιδόσεων πολυμηχάνημα της κατηγορίας του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Προενισχυτής/streamer/DAC
DAC: 2xBurr-Brown PCM1792
ΠΑΙΖΕΙ: PCM 192KHz/24bit, DSD256 (DoP)
ΕΙΣΟΔΟΙ: XLR, RCA (100ΚΩ), phono (40-50-60dB), BNC, toslink, USB-B, AES/EBU, HDMI (I2S), Ethernet, Wi-Fi (με USB dongle)
ΕΞΟΔΟΙ: RCA (8V/100Ω), XLR (16V/200Ω), ακουστικών XLR4, 2xXLR3/6,35mm
ΕΞΤΡΑ: 1 sec buffer switch (digital), MQA full decoding, Roon Ready, R/C phono (R:22-51-110-330-470Ω/47KΩ, C:100-220-390pF/0pF)
STREAMING: Tidal, Deezer, Qobuz, Spotify Connect, UPnP, Mconnect app control
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 415x100x280 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 10 κιλά

98%

ΣΧΟΛΙΟ

Ένας καθαρόαιμος audiophile προενισχυτής με γραμμικό τροφοδοτικό και αναλογική ρύθμιση στάθμης με διακριτές αντιστάσεις. Έρχεται από τη N.Κορέα και μας εντυπωσιάζει με την ποιότητα κατασκευής και τον ώριμο, εκφραστικό και αγχολυτικό ήχο του. Με χαμηλό κόστος και εύκολη τοποθέτηση από τον χρήστη, μπορεί να επεκταθεί με δύο πλήρη τμήματα phono stage και streaming.

Audio Soul Ultra
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 5.600€ (streamer 1.100€, phono 870€)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα