Το κορυφαίο ηχείο της νέας σειράς 700 με την εμπειρία της έρευνας, της κατασκευής και των υλικών της σειράς 800.
H νέα σειρά 700 παρουσιάστηκε πρόσφατα από την Bowers & Wilkins και αποτελείται από τρία ηχεία δαπέδου, τρία βάσης και δύο κεντρικά για home cinema. Εδώ δοκιμάζουμε το μεγαλύτερο μοντέλο δαπέδου, το 702 S2.
Το πρώτο που παρατηρεί κανείς είναι το μεταλλικό προστατευτικό του τουίτερ, που είναι πολύ δύσκολο να αφαιρεθεί. Και καλά κάνει, αφού στα προηγούμενα μοντέλα υπήρξε τεράστιο πρόβλημα με την καταστροφή των άκαμπτων θόλων των τουίτερ… από περίεργους.
Το μέγεθος και το βάρος του 702 S2 είναι παρόμοια με το μοντέλο CM10, που αντικαθιστά, αλλά είναι προφανές ότι οι κατασκευαστικές διαφορές είναι …αλλού και πολλές.
Για να δούμε από κοντά το ηχείο σημαίνει… αποσυναρμολόγηση, όπως κάνουμε στα περισσότερα ηχεία τελευταία. Για να γίνει μια τέτοια εργασία θέλει σοβαρότητα, ηρεμία και ειδικά εργαλεία, αφού η B&W έχει πολλά μυστικά. Το πιο εύκολο πράγμα είναι να αφαιρέσει κανείς τα τρία γούφερ. Κάτω από τη στεφάνη αλουμινίου υπάρχουν οκτώ ατσαλόβιδες, που δεν πιάνουν κατευθείαν στο ξύλο, όπως στα περισσότερα ηχεία, αλλά σε μεταλλικά ούπα για πιο μεγάλη απομόνωση από τις δονήσεις της καμπίνας. Κάτω υπάρχει ο σωλήνας εκτόνωσης των χαμηλών συχνοτήτων, που έχει μελετημένη γεωμετρία.
Τα δύο άκρα του σωλήνα, το εσωτερικό και αυτό που βλέπουμε στο πίσω μέρος του ηχείου, έχουν επιφάνεια μπάλας γκολφ και μεγαλύτερη διάμετρο από το κεντρικό τμήμα. Αυτό για περισσότερη σταθερότητα και περιορισμό της ταχύτητας του αέρα στην επιφάνεια του σωλήνα, για να διατηρείται μεγάλη στο κέντρο, ώστε να μην «χάνονται» οι πολύ χαμηλές συχνότητες. Πρέπει να πούμε ότι το ηχείο φθάνει χαμηλά μέχρι τα 26Hz και ότι ο συνδυασμός της ομάδας των γούφερ με τον σωλήνα εκτόνωσης είναι πολύ καλά «φορτισμένος».
Για τον έλεγχο των χαμηλών, ο κατασκευαστής, παρέχει δύο ειδικά ομοαξονικά «σφουγγαράκια», για να «ταπώνουμε» (δηλαδή να εξασθενούμε περισσότερο από 3dB) την οπή ανάκλασης μπάσου, ανάλογα με τις χαμηλές που θέλουμε. Πάντως, δεν είναι εύκολη η σχεδίαση ενός ηχείου με τρία γούφερ των 6,5 ιντσών, όμως η B&W κατέχει την τέχνη από χρόνια. Στο 702 S2 έχουμε τρία ίδια γούφερ, που προφανώς είναι παράλληλα συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Έχουν κώνο από δύο στρώματα κυτταρίνης, μεταξύ των οποίων υπάρχει αποσβεστικό υλικό από διογκωμένο πολυστυρένιο, Aerofoil το λέει η εταιρεία. Η καινοτομία αυτή πηγάζει από την σειρά 800. Κι’ εδώ το πάχος του κώνου είναι μικρό στην περιφέρεια και αυξάνεται προς το κέντρο, κοντά στο πηνίο κίνησης.
Ο στόχος είναι o κώνος να κινείται πιο ψηλά, πριν εμφανιστούν τα πρώτα break-up φαινόμενα, που εδώ κάνουν την εμφάνιση τους στα 1.500Ηz. Μια πολύ υψηλότερη συχνότητα, από τη συχνότητα που κόβει το κροσόβερ, το οποίο έχει υψηλότερη κλίση από τα κλασικής πρώτης τάξης. Το μιντρέιντζ είναι το ισχυρό κομμάτι του ηχείου… αλλά και το πιο απαιτητικό της μουσικής.
Ο κώνος εδώ έχει τις ρίζες του στη σειρά 800, με το ασημί σε χρώμα πλεκτό υλικό Continuum, που στην πραγματικότητα είναι η απάντηση της B&W στο Kevlar. Ως γνωστόν το Kevlar είναι ένα υλικό που παράγει η Dupont και η B&W πιθανόν δεν ήθελε να το χρησιμοποιεί άλλο… γιατί έφτιαξε το δικό της.
Τα δύο υλικά μοιάζουν, με το χρώμα του ενός να είναι ασημί και του άλλου κίτρινο. Έχουν ίδια ύφανση, που ανάλογα με το «βήμα» της, μεταβάλλονται και τα χαρακτηριστικά της διασποράς. Το μιντρέιντζ δεν είναι βιδωμένο περιφερειακά στην καμπίνα, όπως τα γούφερ, αλλά αναρτάται από μια κεντρική βίδα, που την κρύβει ένα μαύρο αφρώδες «εικονικό» dust-cup.
Η τεχνολογία ανάρτησης του μιντ ονομάζεται από την εταιρία FST (Fixed Suspension Technology), παρέχοντας υψηλή αδράνεια. Το καλάθι (σασί) του μιντ έχει επανασχεδιαστεί πλήρως, σε σύγκριση με αυτό που χρησιμοποιείται στο CM10, αφού είναι από αλουμίνιο για μεγαλύτερη ακαμψία ολόκληρης της δομής.
Η στερέωση (το βίδωμα) του μιντρέιντζ από το άξονα του στην καμπίνα (μέσα στον δικό του υποθάλαμο) λειτουργεί ως «απομόνωση», ώστε το μεγάφωνο να μην δέχεται, αλλά και να μην εισάγει κραδασμούς… από το ηχείο. Έτσι αυξάνεται η ανάλυση και η ταχύτητα του. Με άλλα λόγια το μιντ δείχνει σαν να «κολυμπά» στην καμπίνα… χωρίς να την αγγίζει.
Το τουίτερ είναι εξωτερικά τοποθετημένο και σίγουρα χρησιμοποιεί τεχνολογίες που αποκτήθηκαν από την έρευνα της σειράς 800. Βρίσκεται στην δική του «καμπίνα», που έχει την χαρακτηριστικά μορφή «μακριάς σταγόνας», με όλο το σύστημα να είναι αναρτημένο στην κορυφή του ηχείου με τζελ. Αν το πιέσεις δηλαδή, κουνιέται.
Η κατασκευή του θόλου είναι απίστευτη. Ο κατασκευαστής αναφέρει ότι είναι από άνθρακα, αλλά και το διαμαντένιο τουίτερ της σειράς 800… άνθρακας δεν είναι; Στην ουσία η B&W για την κατασκευή του τουίτερ χρησιμοποιεί έναν ελαφρύ θόλο αλουμινίου πάχους 30 μικρών, στον οποίο εναποθέτει με εξάχνωση ένα στρώμα άνθρακα.
Το όλο υλικό, με κάποιο τρόπο, σκληραίνει προοδευτικά και ελεγχόμενα. Αντίθετα με το «διαμάντι» της σειράς 800, που η B&W το φτιάχνει σε υψηλή θερμοκρασία και υψηλή πίεση για να λάβει παρόμοια χαρακτηριστικά με το φυσικό διαμάντι, μια διαδικασία πραγματικά δαπανηρή. Το τουίτερ του 702 S2 έχει το πρώτο break-up περίπου στα 47ΚHz, έχοντας εξαιρετική συμπεριφορά και γραμμικότητα… χωρίς τα έξοδα του διαμαντιού.
Εσωτερικά η καμπίνα έχει πολλά δεσίματα τύπου matrix, λευκό ακρυλικό ηχοαπορροφητικό υλικό μέσης πυκνότητας, ενώ υπάρχουν δύο κροσόβερ βιδωμένα στην πλάτη του ηχείου. Στο πίσω μέρος έχουμε δύο ζεύγη ποιοτικών ακροδεκτών.
Από την ανάλυση της κατασκευής του ηχείου προκύπτει το συμπέρασμα ότι τα 702 S2 θα μπορούσαν να είναι αρκετά υψηλότερης τιμής, γιατί είναι εξαιρετικής σχεδίασης (έχοντας ωφεληθεί από τη μεγάλη έρευνα που έγινε για τη σειρά 800) και παρουσιάζουν φοβερές μετρήσεις στο εργαστήριο.
Και η ακρόασή τους, βέβαια, είναι μια «ακριβή» εμπειρία. Όπως ξέρουμε, σ’ αυτό τον κόσμο, τίποτε δεν είναι δωρεάν και όμως αυτά κοστίζουν μόνο 2.000 ευρώ το ένα.
ΙΣΧΥΡΑ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΑ
Δίχως άλλο, η σειρά 700 είναι κληρονόμος μιας σημαντικής παράδοσης, ενός κατασκευαστή, που ξέρει να παίζει μουσική. Το έχει αποδείξει αυτό πολλές φορές. Τα ηχεία αυτά, τα 702 S2, βρίσκονται στην κορυφή της νέας σειράς και έχουν ηχητική συμπεριφορά πολύ υψηλότερου επιπέδου, από την κατηγορία τους.
Για την ακρόαση των B&W 702 S2 χρησιμοποιήσαμε αναλογικές και ψηφιακές πηγές, όπως τρανζιστοράτα και λαμπάτα ενισχυτικά. Θα χρειαστεί να τα τοποθετήσουμε μερικά εκατοστά μακριά από τους πίσω τοίχους, για να «αναπνέουν» οι οπές ανάκλασης μπάσου. Αφού ληφθεί μέριμνα στην τοποθέτηση τους, τα 702 S2 αμέσως θα δηλώσουν παρόντα, με σωματώδη χαμηλά και δυναμικότητα. Από τις πρώτες κιόλας στιγμές, το ηχείο έσπασε τον πάγο και η αμηχανία της ακρόασης, απέναντι σε κάτι καινούριο, έγινε συμμετοχή.
Ξεκινήσαμε με λαντινοαμερικάνικες μουσικές, για να εξετάσουμε την σύμπραξη ακουστικών και ηλεκτρικών οργάνων. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικά ομαλό και εκλεπτυσμένο. Ήχος ζεστός με δυναμικά και με έντονη την παρουσία της αίσθησης του ρυθμού. Σε μικρά σχήματα τζαζ, το ηχείο αποδίδει την ατμόσφαιρα και το mood, αναδεικνύοντας εύκολα τη χωρική πληροφορία, αναπαριστώντας μουσικούς και θέσεις… κάτι που εντοπίζουμε μόνο από πολύ ακριβά ηχεία.
Διαφανείς, λεπτομερείς και κρυστάλλινες μεσαίες, χωρίς οξύτητα, κυριαρχούσαν στο χώρο. Οι μεσοχαμηλές είχαν συνοχή και όλα εκείνα τα στοιχεία που «δένουν» μια σταθερή εικόνα στο κέντρο των ηχείων. Υπάρχει φυσικότητα, διεισδυτικότητα και περιγραφή, σε συνδυασμό με μια απλή ισορροπία. Ακούγοντας το παλιό και καλό, «The Dark Side of the Moon», λάβαμε από το ηχείο ενέργεια και μια γενναιόδωρη διάθεση, σε συνδυασμό με τα εξαιρετικά δυναμικά και τη γοητεία της ηχογράφησης.
Το μπάσο αποδίδεται με την σωστή ποσότητα χαμηλού, έχοντας συνοχή και υψηλή ενέργεια. Η ανάλυση των άνω αρμονικών, αν και είναι εξαιρετική, είναι λιγότερο μεταξένια από αυτή της σειράς 800, αλλά δεν παύει να είναι πολύ ευχάριστη. Τα μεγάλα σύνολα και οι πληθωρικές ενορχηστρώσεις αποδίδονται με ισορροπία και τα απαραίτητα δυναμικά, χωρίς κανένα στοιχείο κόπωσης.
Οι ανδρικές φωνές έχουν υποδειγματική σαφήνεια, ζωντάνια και φυσικότητα, ενώ παρουσιάζονται άφθονες λεπτομέρειες στις συνοδευτικές κιθάρες ή το σαξόφωνο.
Ο νέος θόλος του τουίτερ παρουσίασε μια εντελώς πειστική απόδοση, πολύ κοντά σε ήχο με το διαμαντένιο θόλο των μεγάλων ηχείων της B&W. Το τουίτερ δεν κρύβεται, δεν επιβάλλεται και είναι διακριτικό, ενώ πάντοτε βρίσκεται εντός των ορίων. Έχει έναν ανοιχτό και πολύ ευχάριστο ήχο, αλλά όμως δεν είναι ο πρωταγωνιστής.
Όμως, όπως είπαμε, εκεί που δίνει ρεσιτάλ το ηχείο είναι στις χαμηλομεσαίες, με έναν γεμάτο ήχο, για να προσφέρει τη σωστή παλέτα, επάνω στην οποία κτίζεται η μουσική. Η στερεοφωνική εικόνα έχει πλάτος και εκτεταμένο ύψος, χωρίς σημάδια συμπίεσης. Τα 702 S2 είναι πολύ επιτυχημένα ηχεία, για να ικανοποιήσουν ακόμη και τους πιο απαιτητικούς μουσικόφιλους.
Έχουν χαμηλή τιμή αν σκεφτεί κανείς ότι «οπλοφορούν» με την τεχνογνωσία αιχμής της Bowers & Wilkins, παίρνοντας την σκυτάλη από τα 800 για να μεταδώσουν κορυφαίο ήχο σε πιο μαζικά… βαλάντια.
TIP01 Από τα 400Ηz και πάνω τον ήχο αναλαμβάνει το μιντ και το τουίτερ.
ΤΙP02 Υπάρχει και ειδική βάση στην συσκευασία για όσους θέλουν περισσότερη σταθερότητα και ασφάλεια.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Bowers & Wilkins 702 S2
EIΔΟΣ: Ηχείο δαπέδου bass reflex
ΔΡΟΜΟΙ: 3
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 1xToυίτερ 25 χλστ., 1xΜιντρέιντζ 150 χλστ., 3xΓούφερ 160 χλστ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΙΜΗ ΙΣΧΥΣ: 30-300Wrms
EYΑΙΣΘΗΣΙΑ: 90dB/2,83V/1 μέτρο
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 45-28.000Hz, ±3 dB
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 8Ω (ελάχιστη 3,1Ω)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ME TH BAΣΗ (ΠxYxΒ): 366×1.087×364 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 29,5 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Ένα ηχείο πραγματικό «εργαστήριο» τεχνολογιών, από έναν κατασκευαστή, που του αρέσει πάντα η εξέλιξη. Ήχος πολύ πιο ακριβός για την τιμή των ηχείων.
TIMH: 4.000 ευρώ