hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Audio Research Galileo GSPre και GS150 Review | Πλούσια αναλογία

HIGH-END TEST ΣΕΤ ΠΡΟΝΙΣΧΥΤΗ & ΤΕΛΙΚΟΥ ΕΝΙΣΧΥΤΗ
-Tung-Sol KT150
-Όργανα και βελόνες
-Phono stage και ενισχυτής ακουστικών

Η νέα σειρά G είναι η πιο όμορφη που κατασκεύασε ποτέ η Audio Research. Ακούγεται όμως τόσο όμορφα όσο δείχνει;

Αυτή τη φορά η Audio Research κοίταξε πίσω, την ιστορία της. Ίσως οι στιλιστικές επιλογές της νέας σειράς Galileo να θυμίζουν κάτι σε όσους γνωρίζουν το παρελθόν της εταιρείας, αλλά την εποχή εκείνη δεν ήταν εύκολο να φθάσουμε σ’ αυτό το πανέμορφο αποτέλεσμα.

Τα Galileo (σειρά G) σφύζουν από πολυτέλεια, με σαφείς αναφορές στην αισθητική των 70ς και πολύ διαφορετικά σχεδιασμένα από τη τρέχουσα χαρακτηριστική γραμμή της εταιρείας που κάνει τα μοντέλα της άμεσα αναγνωρίσιμα ως Audio Research.

Εδώ έχουμε μια εξαιρετικά εκλεπτυσμένη σχεδίαση, υψηλής αισθητικής, χωρίς να είναι φανταχτερός, ούτε υποβλητικός, ο παράγοντας της νοσταλγίας. Για την εμφάνιση τους είναι υπεύθυνος ο Ιταλός σχεδιαστής Livio Cucuzza ο οποίος -όπως βλέπετε- έκανε πολύ καλή δουλειά.

Ο ίδιος είναι υπεύθυνος και για άλλα προϊόντα της Fine Sounds όπου εκτός από την Audio Research περιλαμβάνει στους κόλπους τη McIntosh, τη Sonus Faber και άλλες. Αλλά η απαράμιλλη ομορφιά δεν είναι η μόνη σημαντική πτυχή αυτού του ζευγαριού, το ίδιο ισχύει και για τα κυκλώματα του.

Η σειρά Galileo είναι διαφορετική από τα άλλα Audio Research και δικαίως μπορεί να θεωρηθεί ως ένα προϊόν Statement και ένα προϊόν Concept. Βλέπετε το «επαναστατικό» στις μέρες μας είναι πάντα συνδεδεμένο με την αισθητική. Αλλά το ερώτημα είναι βασικά φιλοσοφικό, μιας και τα υπό δοκιμή προϊόντα διακατέχονται από έλλειψη συμμετρίας στις προσόψεις τους έχοντας όχι και τόσο cool χρωματισμό.

ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΓΟΣ
Ο προενισχυτής, χωρίς να θυσιάζεται η ηχητική ποιότητα προς όφελος της ομορφιάς, χωρίζεται σε τέσσερα τμήματα, τα phono και γραμμής με τα δικά τους ανεξάρτητα τροφοδοτικά. Οπτικά οι δύο συσκευές δείχνουν πολύ ταιριαστές όταν φέρουμε τη μια δίπλα στην άλλη, οι μεγάλοι τους όγκοι ευθυγραμμίζονται, αλλά δεν στοιβάζονται.

Η αισθητική vintage δεν περιορίζεται μόνο στην πρόσοψη, αλλά επεκτείνεται στη μητρική πλακέτα και στις λυχνίες, τουλάχιστον μετά την αφαίρεση των προστατευτικών πλαισίων (απαιτείται από το νόμο). Ο προενισχυτής χαρακτηρίζεται από μία μαύρη περιοχή που καταλαμβάνει σχεδόν το κάτω μέρος της πρόσοψης όπου φιλοξενεί τις διάφορες ενδείξεις με τέλειο στιλ δεκαετίας του ’70.

Εκεί έχουμε δύο μεγάλα κουμπιά για την ένταση και την επιλογή των εισόδων, ενώ ανάμεσα τους είναι 5 στρογγυλά πλήκτρα τα οποία ελέγχουν τις κύριες λειτουργίες όπως mute, mono, menu… Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι μετά τον SP-20, είναι η δεύτερη φορά που η Audio Research εξοπλίζει με ενισχυτή ακουστικών (ναι, έχει ξεχωριστό στάδιο) έναν προενισχυτή.

Η υποδοχή των ακουστικών είναι τοποθετημένη στη δεξιά πλευρά της συσκευής και όχι στην πρόσοψη. Προφανώς υπάρχει τηλεχειριστήριο, είναι ευχάριστα βαρύ και ελέγχει όλες τις λειτουργίες του προενισχυτή. Η πρόσοψη του τελικού ταιριάζει με αυτή του προενισχυτή, με ένα ζεύγος κουμπιών στα άκρα μιας μαύρης περιοχής στην πρόσοψη. Πιο πάνω έχουμε τρία κλασικά όργανα με βελόνες, εδώ έχουμε μια προφανή αναφορά στο θρυλικό μοντέλο D-79 (του 1981) της AR.

Το μεσαίο όργανο δείχνει τη τάση τροφοδοσίας και τα δύο άλλα λειτουργούν ως vu-μέτρα, αλλά χρησιμεύουν επίσης για τον έλεγχο του ρεύματος πόλωσης της κάθε λυχνίας. Οι συσκευές, για τη μεταφορά τους, έχουν χειρολαβές στα πλαϊνά και όχι εμπρός όπως συμβαίνει στις άλλες Audio Research. Μια πολύ έξυπνη λύση που επιτρέπει να χειριζόμαστε τις συσκευές με ασφάλεια, ειδικά τον τελικό.

Στην πίσω όψηο προενισχυτής έχει δύο εισόδους XLR και τέσσερις RCA, ενώ η έξοδος παρέχεται τόσο σε RCA όσο και σε XLR. Ο τελικός έχει μόνο XLR είσοδο και τρείς ακροδέκτες για 4Ω και 8Ω ανά κανάλι για τα ηχεία μας. Από κυκλωματικής άποψης, ο προενισχυτής δείχνει ως μια βελτιωμένη έκδοση του SP-20, με το τμήμα γραμμής να έχει 4 αντί για 2 λυχνίες και με σχεδόν το ίδιο τμήμα phono. Συνολικά στον GSPre έχουμε έξι λυχνίες, πρόκειται για τη γνωστή ρωσική 6N30 (6H30 στα Κυριλλικά) που πριν από πολλά χρόνια είχε χρησιμοποιηθεί ξανά από την Audio Research.

Θα πρέπει να πούμε για τις λυχνίες αυτές ότι η αξία τους δεν είναι τόσο η μεγαλύτερη δύναμη και η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής τους από ότι μια τυπική ECC8x, αλλά το γεγονός ότι υπάρχει πρόσφατο στοκ και επομένως διαθεσιμότητα. Στο στάδιο εισόδου έχουμε JFET, ακολουθούν για το στάδιο κέρδους δύο λυχνίες 6N30 ανά κανάλι με περίπου 13dB. Η ρύθμιση της έντασης γίνεται μέσω μικροεπεξεργαστή. Είναι αυτονόητο ότι το κύκλωμα είναι τάξης Α χωρίς ανάδραση.

Στο τμήμα phono χρησιμοποιείται επίσης στην είσοδο JFET, μετά έχουμε δύο στάδια κέρδους βασισμένα σε δύο λυχνίες 6N30 με φόντο την παθητική RIAA. Το συνολικό κέρδος του τμήματος phono είναι 58dB. Σημειώστε ότι υπάρχει δυνατότητα μεταβολής του φορτίου της κεφαλής στην είσοδο phono από το τηλεχειριστήριο.

Στον τελικό ενισχυτή έχουμε τρεις μετασχηματιστές, ενός για το τροφοδοτικό και δύο εξόδου, ακριβώς πίσω από την πρόσοψη η οποία καλύπτεται από ένα μεταλλικό καπάκι. Ένα άλλο πλαίσιο-πλέγμα καλύπτει τις λυχνίες και υπάρχει εκεί προφανώς μόνο για να ικανοποιεί τις προδιαγραφές ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό είναι εύκολο να απομακρυνθεί. Στο καπάκι υπάρχουν δύο ανεμιστήρες μεταβλητής ταχύτητας για την ψύξη των λυχνιών, έτσι  -στην περίπτωση- που θα το αφαιρέσουμε θα έχουμε ψύξη μόνο τον αέρα του δωματίου μας. Ο εξοπλισμός του τελικού περιλαμβάνει δύο λυχνίες 6N30 και τέσσερις KT150, ματσαρισμένες κατά ζεύγη, ανά κανάλι.

Επιπλέον στην είσοδο έχουμε μια 6N30, που ακολουθείται από μια άλλη 6N30 για τον έλεγχο του push-pull των KT150. Στην περίπτωση του τελικού χρησιμοποιείται τμήμα της ανάδρασης, για την ακρίβεια 14dB.

ΖΕΣΤΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ
Για να αρχίσει κανείς σοβαρές ακροάσεις με το σετ, θα πρέπει σύμφωνα με την AR να τους λειτουργήσει για 600 ώρες. Κάτι που δεν είναι μόνο παράλογο, αλλά σχεδόν γελοίο. Είναι αλήθεια ότι ο ήχος του σετ συνεχίζει ελαφρώς να βελτιώνεται όσο αυξάνουν οι ώρες λειτουργίας του, όπως είναι επίσης αλήθεια ότι περισσότερο από το 90% των επιδόσεων τους επιτυγχάνεται μετά το πέρας των πρώτων 100 ωρών.

Μόνο αυτές οι 100 ώρες απαιτούνται ως στρώσιμο. Πράγματι τα AR την ώρα μηδέν έχουν μια σκληράδα, που δεν έχει καθόλου σχέση με τον τελικό ήχο τους. Δεν είναι μόνο θέμα των λυχνιών για το χρονοβόρο στρώσιμο, αλλά επίσης -και ειδικά- των πυκνωτών.

Εννοείται ότι θα πρέπει να στρώσουμε εκτός από το στάδιο γραμμής και το στάδιο phono, πράγμα μου σημαίνει διπλός χρόνος. Ειδικά για το στρώσιμο του phono χρησιμοποιούμε ένα παλιό iPod σε χαμηλή στάθμη λόγω της μεγαλύτερης ευαισθησίας του phono.

Είναι ένα απαίσιο τέχνασμα για να επιταχυνθεί η όλη διαδικασία. Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι ο τελικός είναι η αποκάλυψη του ζευγαριού, τι κι αν δεν είναι τύπου μονομπλοκ, πρόκειται για τον καλύτερο στερεοφωνικό λαμπάτο τελικό ενισχυτή που πέρασε την πόρτα του σπιτιού μου που ήταν σε θέση να παίξει τα Audiostatic που είναι εξαιρετικά δύσκολα ηχεία.

Η σύγκριση έγινε με τους μονομπλοκ MB-225 της VTL που βασίζονται στις λυχνίες EL34/6CA7 και η διαφορά ήταν πραγματικά ελάχιστη. Τη χαμηλότερη ισχύ, τα 150W του GS150 έναντι των 225W του M-225, το ηχείο δεν την αισθάνθηκε καθόλου. Εδώ έχουμε να κάνουμε με τις νέες λάμπες KT150 που πολλοί τις θεωρούν ως τις λάμπες ισχύος του μέλλοντος.

Το αποτέλεσμα ήταν απλά εξαιρετικό και περισσότερο από τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις μας. Αναπόφευκτα ο προενισχυτής είναι πιο φυσιολογικός. Δηλαδή, πιο προφανής. Ένας προενισχυτής σε ένα ενιαίο πλαίσιο με ενσωματωμένο phono δεν μπορεί να αγωνιστεί επί ίσοις όροις με αυτόν της σειράς Reference για παράδειγμα, που έχει δύο πλαίσια για το τμήμα γραμμής και τα άλλα δύο για το τμήμα phono, με ξεχωριστά τροφοδοτικά.

To τμήμα γραμμής του GSPre συμπεριφέρεται εξαιρετικά: είναι σαφές, η σκηνή δεν είναι – δεν μπορεί να είναι – μνημειώδη όπως εκείνη του μοντέλου Reference, αλλά παραμένει μεγάλη, ευρεία, βαθιά και συγκροτημένη.

Το ηχόχρωμα του ήχου του GSPre είναι όμορφο και από μια καθαρά υποκειμενική άποψη, για ορισμένους παλιούς οπαδούς της AR μπορεί ακόμη να είναι και προτιμότερο από αυτό του Reference: ίσως με λιγότερες λεπτομέρειες, αλλά σίγουρα ζεστό χωρίς να γίνεται ευφωνικό. Στον ήχο του GSPre υπάρχει κάτι σχετικό που μου θυμίζει πολύ αυτή την άφθαστη μαγεία που έχω βιώσει με τον SP-10.

Εκτός από το μοντέλο Reference που έχει διακόπτη επιλογής κέρδος MM και MC, όλα τα στάδια phono των σύγχρονων μοντέλων της Audio Research έχουν σταθερό κέρδος που εδώ είναι 58dB. Εδώ ταιριάζουν σχεδόν όλες οι κεφαλές με στάθμη εξόδου μικρότερη από 0,5mV, αλλά επειδή έχουμε ακόμη 13dB κέρδους από το τμήμα γραμμής τότε ο προενισχυτής είναι σε θέση να δεχθεί κεφαλές από 0,3mV.

Το πρόβλημα προκύπτει όταν θέλετε να χρησιμοποιήσετε κάποια κεφαλή με πραγματικά χαμηλότερο επίπεδο στάθμης εξόδου, τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε step-up που τόσο πολύ ταιριάζουμε με τους AR. Δοκίμασα το phono stage με την κεφαλή Etna της Lyra η οποία δεν έχει μόνο επαρκές επίπεδο εξόδου αλλά είναι επίσης και μια από τις λίγες Ιαπωνικές που παίζουν καλά.

Η συνέργεια του σετ είναι κορυφαία, το αποτέλεσμα είναι ισορροπημένο, προσφέροντας μεγάλη απόλαυση σε σημείο να αυξάνει συνεχώς τον πόθο για ακροάσεις. Είναι ένα σετ για ώριμους μουσικόφιλους, πρόθυμους να δαπανήσουν, όπου εκτός από ομορφιά ήχου θέλουν επίσης και ένα κομψό αντικείμενο αντιληπτής αξίας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
AUDIO RESEARCH GSPre
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 2Hz-80KHz, ±0,3dB (Line), 10Hz-20KHz, ± 0,1dB (phono RIAA),  20Hz-20KHz, ± 0,05dB (Ακουστικά).
ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ THD+N (1ΚHz): <0,002% (2Vrms, Bal οut),  <0,005% (3Vrms, phono), <0,009% (1Vrms, ακουστικά).
ΚΕΡΔΟΣ: 13,8dB (line), 58dB (phono), 11,3dB (ακουστικά).
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΑΝΑΛΙΩΝ: >75dB (line), >70dB (phono), >60 dB (ακουστικά).
ΛΟΓΟΣ S/N: >125dB (line), >94 dB (phono), >110dB (ακουστικά).
ΜΕΓΙΣΤΗ ΕΞΟΔΟΣ: 15Vrms  για <0,5% THD+N στο 1ΚHz (line), 6Vrms από 30 έως 300Ω (ακουστικά).
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 483x197x438 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 11,3 κιλά

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Audio Research Galileo GS150
ΙΣΧΥΣ: 155W ανά κανάλι, από 20Hz έως 20ΚHz
ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ THD+Ν:  0,6% έως 155W, <0,03% έως 1W ( για σήμα 1ΚHz)
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 5Hz έως 80kHz, -3dB/ 0,5Ηz- 120ΚΗz στο 1W
ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΟΔΟΥ: 2 μsec
ΡΥΘΜΟΣ ΑΝΟΔΟΥ: 13V/μsec
ΛΥΧΝΙΕΣ: 4xKT150 ισχύος, 4x6H30 Οδήγηση
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 730W σε ονομαστική ισχύ, 900W max, 420W κατά μέσο όρο
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 483x238x578 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 39,5 κιλά

90%
Awesoe

ΣΧΟΛΙΟ

Ένα σετ προ-τελικού για πλουσίους που θέλουν να επενδύσουν στον απέραντο κόσμο της υψηλής πιστότητας και του μεγαλείου της μουσικής αναπαραγωγής στο σπίτι. Statement και concept μαζί.

SONUS HIFI
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

TIMH: 16.000 ευρώ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα