Η AUDIOKULTURA ΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΩΝΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΥΕΤΑΙ ΣΤΑ ΣΤΟΥΝΤΙΑΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΥΛΙΑΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ, ΠΑΡΑΓΕΙ ΟΜΩΣ ΚΙ ΕΝΑ ΠΡΟΣΙΤΟ ΑΛΛΑ ΚΑΛΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ PHONO STAGE ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΙΝΗΣΕ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ.
Το Iskra1 δείχνει σαν ένα ακόμη εισαγωγικό phono stage για να προσθέσει κανείς στον ολοκληρωμένο ενισχυτή του την αναπαραγωγή βινυλίου. Απλό και λιτό, το μικρό αυτό phono κατασκευάζεται στην Πολωνία από την Audiokultura και είναι μέχρι στιγμής το μόνο προϊόν της για οικιακό hi-fi αφού η υπόλοιπη γκάμα απευθύνεται στον επαγγελματία ηχολήπτη (προενισχυτές μικροφώνου, compressor, συναυλιακός εξοπλισμός).
Σύντομα πάντως το Iskra1 θα αποκτήσει ένα αδελφό μοντέλο σημαντικά μεγαλύτερο και ακριβότερο, το Iskra2, με μεγαλύτερο σασί, ισορροπημένες εξόδους και ενσωματωμένο τροφοδοτικό που θα προσφέρει τις ρυθμίσεις από την πρόσοψη. Ας επιστρέψουμε όμως στο «ταπεινό» Iskra1 με το απλό ατσάλινο σασί, που παράγεται τόσο στην όμορφη απόχρωση daphne blue όσο και με βουρτσισμένη πρόσοψη σε μαύρο και ασημί.
Αυτό στηρίζεται βέβαια σε ολοκληρωμένα και συνοδεύεται από μικρό διακοπτικό τροφοδοτικό, όμως υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες αποκλίσεις προς τα πάνω σε σχέση με τον κανόνα της κατηγορίας. Ας ξεκινήσουμε όμως από τα «περίεργα». Πας να το συνδέσεις και συνειδητοποιείς ότι τα βύσματα είναι… χωμένα μέσα στο σασί, όχι όμως σε ρηχή εσοχή και βιδωμένα επάνω του αλλά κολλημένα απευθείας στην πλακέτα σε μεταλλικές βάσεις.
Εργονομικά δεν υπάρχει πρόβλημα, τα βύσματα είναι σταθερά και δεν παίζουν καθόλου καθώς τα πιέζεις. Το επόμενο σημείο που μας προβλημάτισε είναι ο ακροδέκτης της γείωσης, το περιστρεφόμενο τμήμα του οποίου είναι πλαστικό με μεταλλικό σπείρωμα εσωτερικά και στο δείγμα μας δεν έσφιγγε καλά. Δεν μπορέσαμε λοιπόν να συνδέσουμε σωστά το δίχαλο και επιλέξαμε τη μπανάνα που μπαίνει πιο σταθερά μέσα αλλά με κάποιο «παίξιμο» που δεν διέκοπτε την επαφή.
Δηλαδή όσο κι αν κουνήσαμε τη μπανάνα ο θόρυβος παρέμεινε πολύ χαμηλός, οπότε ας πάμε παρακάτω. Ή μάλλον ας μείνουμε σε αυτό που είναι ίσως το πιο ακραίο κατόρθωμα του Iskra1: είναι ήσυχο σαν νεκροταφείο! Το συνδέσαμε στο Pro-Ject X2 B αμέσως μετά την ισορροπημένη σύνδεση με το ομόσταυλο S3 B και ο θόρυβος (χωρίς σήμα με τέρμα το volume) παρέμεινε στα ίδια χαμηλά επίπεδα!
Αυτό δεν σημαίνει ότι ισοφάρισε παντού τις επιδόσεις του ισορροπημένου phono της Pro-Ject, όπως θα δούμε παρακάτω, γι’ αρχή όμως ήταν ένα γκολ από τα αποδυτήρια. Έπειτα ήρθε η ώρα των ρυθμίσεων. Σε αυτή την κατηγορία τιμής, όσα phono κάνουν ΜΜ και MC έχουν δύο επίπεδα κέρδους, συνήθως 40 και 60dB. Το Iskra1 έχει δέκα και μάλιστα ρυθμίσιμα σε δύο στάδια.
Πρώτα ρυθμίζουμε το κέρδος στο πρώτο στάδιο ενίσχυσης (20 και 40dB) κι έπειτα το κέρδος στο δεύτερο στάδιο ενίσχυσης (πέντε τιμές). Για ΜΜ και high MC πρέπει να επιλέξουμε τα 20dB και για low MC τα 40dB και στη συνέχεια προσθέτουμε κέρδος από το δεύτερο στάδιο μέχρι να «μπουκώσει» ο ήχος.
Για την κόκκινη Quintet του Χ2 Β επιλέξαμε τα 20dB (σύνολο 60, όσο βάλαμε και στο S3 B) καθώς στα 25dB ο ήχος βρώμισε. Οι ρυθμίσεις χωρητικότητας είναι επίσης ασυνήθιστα πολλές, έντεκα συν την μηδενική όπου έχουμε μόνο τη χωρητικότητα του καλωδίου.
Όλα αυτά γίνονται στο πάτωμα, με τρία σετ μικροδιακοπτών ανά κανάλι και πίνακες που τα εξηγούν όλα πολύ καθαρά. Οι εκπλήξεις συνεχίστηκαν κατά τις ακροάσεις, όπου το Iskra1 έπαιξε με τον Rotel RA-1570 και το ATC SCM70SL.
H ανάλυση, η ακρίβεια στις μεταβατικές, η εστίαση και ο αέρας στα πρίμα είναι εφάμιλλα με την ισορροπημένη σύνδεση του πικάπ με το S3 B αλλά υποχωρούν ελαφρώς καθώς οι συχνότητες μικραίνουν.
Έτσι η σκηνή είναι συγκριτικά μικρότερη, όπως και οι αποστάσεις ανάμεσα στα όργανα, όμως το βάθος γράφει εξαιρετικά. Από την άλλη, το Iskra1 έδωσε ρέστα στις χροιές και την υφή των οργάνων, αναδεικνύοντας έξοχα τις αρμονικές του βινυλίου, την ατμόσφαιρα και τον βιωματικό χαρακτήρα του.
Η κορυφαία μουσικότητα του πολωνικού phono έχει αυθεντικά ρετρό στοιχεία και δεν θυμίζει τίποτε άλλο στην κατηγορία τιμής. Καθώς ακούγαμε, νομίζαμε πως είχαμε κάνει λάθος και δεν έπαιζαν τα ATC αλλά τα KLH Model 5! Τόσο γρήγορο είναι το μπάσο του Iskra1 και τόσο ζεστές και οργανικές οι μεσαίες του.
Βέβαια, υπάρχει μια μικρή έμφαση χαμηλά που το κολακεύει αλλά εξασφαλίζει ότι ποτέ δεν θα ακουστεί λεπτό και αναιμικό, χωρίς να ανακόπτει τον φρενήρη ρυθμό του. Αν ψάχνετε ένα εξωτερικό phono μέχρι το πεντακοσάρικο, μην αφήσετε να ξεφύγει το Iskra1 από το ραντάρ σας, είναι πιο μεγάλο από το μπόι του…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Phono stage MM και MC
ΕΙΣΟΔΟΣ: RCA (κοινή)
ANTIΣΤΑΣΗ: 100/300/500/1Κ/47Κ
ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: 0/47/100/147/200/220/247/267/320/367/420/467pF
ΚΕΡΔΟΣ ΤΑΣΗΣ: 20/40dB + 6/15/20/25/30 dB
ΕΞ. ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ: 12VDC/1A
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxYxB): 180x45x115 χλστ.
ΣΧΟΛΙΟ
Ένα πολύ ενδιαφέρον phono stage που έρχεται από την Πολωνία και παρέχει πλήρεις ρυθμίσεις για κεφαλές κινητού μαγνήτη και κινητού πηνίου. Μικρό, προσιτό και εξαιρετικά ήσυχο και μουσικό, διαθέτει προικισμένη σχεδίαση και κατασκευή.
ΤΙΜΗ: 450€