hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Marantz SACD 30n & MODEL 30 Review | By music masters

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜARANTZ, ΜΕ ΓΕΡΕΣ ΔΟΣΕΙΣ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑΣ ΚΑΙ ΝΕΟ-ΡΕΤΡΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Ο MODEL 30 ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ SACD 30n ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΕΝΑ ΑΧΤΥΠΗΤΟ HIGH-END ΖΕΥΓΑΡΙ.

Ο ολοκληρωμένος ενισχυτής Μodel 30 της Marantz παρουσιάστηκε το 1970, ήταν γεμάτος χειριστήρια και απέδιδε 60W στο κανάλι. Αυτόν επέλεξε η Marantz για να εγκαινιάσει την «μετά Ken Ishiwata» εποχή της, παρουσιάζοντας πενήντα χρόνια αργότερα τον διάδοχό του με τον ίδιο κωδικό, παρέα με ένα ασορτί, εκλεκτό SACD player.

Το σχέδιο της πρόσοψης στο νέο σετ ενισχυτή-πηγής είναι εντελώς καινούργιο και περιλαμβάνει ένα κοίλο «φόντο» συνθετικής υφής με ανάγλυφη επιφάνεια και μια αλουμινένια κεντρική φέτα με τα χειριστήρια σε πρώτο πλάνο. Από τις δύο κάθετες πλευρές της βγαίνει φως όπως και στα άλλα Marantz, δημιουργώντας μια ιδιαίτερα ζεστή και υποβλητική ατμόσφαιρα.

Η διαφορά από την γνώριμη εικόνα των Marantz είναι σίγουρα μεγάλη και αναπόφευκτα κάποιοι θα λατρέψουν αμέσως το νέο σχέδιο ενώ κάποιοι άλλοι θα χρειαστούν εξοικείωση-εμείς ανήκουμε στους πρώτους. Αν το αποδεχτεί ο κόσμος, είναι σίγουρο πως θα το δούμε και σε άλλα Marantz στο προσεχές μέλλον.

Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΣΗ

Ο νέος Model 30 έχει μια πρόσοψη γεμάτη χειριστήρια, θυμίζοντας σε έναν βαθμό τον μακρινό του πρόγονο. Το σημείο που τον διαφοροποιεί πιο έντονα από τους παρόμοιας τεχνολογίας, λίγο ακριβότερους PM-12SE και PM-ΚΙ Ruby, είναι ο επιλογέας φορτίου για τον τερματισμό των MC που παρέχει τρεις τιμές ρύθμισης.

Η Marantz μας βάζει ευχάριστα διλήμματα με την παρουσίαση των «30» σε τιμές τόσο κοντά στα ΚΙ Ruby και τα 12SE, που επίσης είναι αρκετά νέες εκδόσεις. Διαφορές υπάρχουν στα χαρτιά και δεν είναι αμελητέες, με το ζευγάρι των «30» να είναι πιο πλούσια εξοπλισμένο χάρη στην γέφυρα δικτύου της πηγής και το phono stage του ενισχυτή που ρυθμίζεται, ωστόσο τα ΚΙ Ruby και 12SΕ εμφανίζονται με λίγο μεγαλύτερα τροφοδοτικά (για τις πηγές) και βαρύτερα σασί ενώ φυσικά στην έκδοση Ken Ishiwata υπάρχει εκτενής χρήση χαλκού, γι’ αυτό βλέπουμε τη μεγαλύτερη μάζα στις προδιαγραφές τους.

Μολονότι έχουμε πολύ καιρό να ακούσουμε κάποιο από τα άλλα κορυφαία μοντέλα της Marantz, έχουμε την αίσθηση ότι τα «30» ακολουθούν μία λίγο διαφορετική ηχητική φιλοσοφία, πιο ουδέτερη και σύγχρονη, χωρίς βέβαια να ξεχνούν την περίφημη μουσική ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζει εδώ δεκαετίες όλες τις δημιουργίες της διάσημης εταιρίας.

Παρόμοια συμπεριφορά δίνει ο εξαιρετικός δικτυακός ολοκληρωμένος ενισχυτής PM7000N και πιθανόν οι αλλαγές εντοπίζονται στο στάδιο της προενίσχυσης, η οποία στον Model 30 στηρίζεται περισσότερο σε διακριτά εξαρτήματα. Το made in Japan αναγράφεται περήφανα στις πλάτες και τις συσκευασίες των δύο νέων συσκευών και για την ανάπτυξη του Model 30 και του SACD 30n υπεύθυνη είναι η διεθνής ομάδα μηχανικών που η εταιρία αποκαλεί «Marantz Sound Masters».

ΤΑΞΗ Δ, ΗΕΟS ΚΑΙ DSD UPSAMPLER

Το νέο σετ συγκεντρώνει όλα όσα ζητάει η εποχή μας και τα δίνει με άριστη ποιότητα κατασκευής και κορυφαία εργονομία. Στον Model 30 υπάρχει ένας ισχυρός τελικός σε τάξη Δ βάσει του module nCore NC500 και του διακοπτικού τροφοδοτικού του, που ξεπερνάει στον εργαστηριακό πάγκο κατά πολύ την ονομαστική ισχύ των 100W/8Ω και πρακτικά διπλασιάζει στα 4Ω, οδηγώντας περίπου τα πάντα με σιγουριά και αυτοπεποίθηση.

Το ATC SCM70 SL τον λάτρεψε, παίζοντας με πλήρες σώμα, σφιχτό ρυθμό και άφθονη ανάλυση, χωρίς να αποκλίνει στο ελάχιστο προς το ευφωνικό. Το SACD 30n είναι μια high-end πολύ-πηγή που μιλάει αποκλειστικά τη γλώσσα του DSD, δίνοντας ένα πιο ζεστό και αναλογικό ηχόχρωμα. To νέο player διαθέτει την τελευταία έκδοση του custom οδηγού δίσκου με τον κωδικό SACDM-3L.

Το συρτάρι φόρτωσης είναι από ποιοτικό πλαστικό με μαλακή σαγρέ υφή όπου «κολλάει» ο δίσκος με ασφάλεια, μπαίνει και βγαίνει αργά και σταθερά και διαβάζει τα δεδομένα εντός 3-4 δλ. Σε περίπτωση που φορτώσουμε υβριδικό δίσκο, η default θέση είναι για το SACD-layer και με το πλήκτρο option του τ/χ μπορούμε να επιλέξουμε το CD-layer. Όποιο κι αν επιλέξουμε, το SACD 30n θα το αναπαράγει ως DSD μονόμπιτη ψηφιοσειρά, μετατρέποντας στην περίπτωση του CD layer την παλμοκωδική διαμόρφωση (PCM) σε διαμόρφωση της πυκνότητας των παλμών (pulse density modulation-PDM).

Μάλιστα, κάνει upsampling στα 11,2MHz, δηλαδή στο τετραπλό DSD και όλη αυτή η επεξεργασία στηρίζεται στον αλγόριθμο Marantz Musical Mastering (ΜΜΜ) που υλοποιείται με δύο ισχυρές «μηχανές» DSP SHARC.  Πέραν του τράνσπορτ, δέχεται τα .dsf αρχεία από τις δύο USB του (Α και B) μέσω DoP (και προσεχώς από το δίκτυο, μέσω update), πιο ψηλά φθάνει φυσικά η σύνδεση με τον υπολογιστή (11,2 ΜΗz και 384KHz PCM) και από την ethernet μέχρι τα 5,6MHz. Το SACD 30n διαφοροποιείται από τα άλλα high end player της Marantz χάρη στη γέφυρα δικτύου που ενσωματώνει.

H δικτύωση υποστηρίζεται από τη γνωστή πλατφόρμα HEOS που παρέχει app και voice control και στην οποία μπορούμε να αποθηκεύσουμε το αγαπημένο μας πρόγραμμα στα HEOS Favorites. Το μενού επί της οθόνης είναι αναλυτικό και απεικονίζει αλφαβητικά τους σταθμούς του internet radio και τα αρχεία του υπολογιστή οργανωμένα σε φακέλους, δίνοντας πρόσβαση σε όλες τις ρυθμίσεις και επιλογές, έτσι το app control δεν είναι μονόδρομος.

Τόσο η πηγή όσο και ο ενισχυτής συνοδεύονται από το ίδιο τηλεχειριστήριο που είναι πλαστικό με αλουμινένια πρόσοψη, στο οποίο οι λιγοστές λειτουργίες του ενισχυτή οριοθετούνται με χρυσαφί πλαίσιο (επιλογή εισόδου με δύο πλήκτρα up/down, tone/balance, volume) και το μεγάλο μέρος απευθύνεται στο player, με πλήκτρα απευθείας επιλογής των ψηφιακών εισόδων, των tracks των οπτικών δίσκων και της λίστας των αγαπημένων. Τα εσωτερικά των «30» κινούνται στο γνωστό μοτίβο των άλλων κορυφαίων Marantz, μάλιστα ο Model 30 ελάχιστα διαφέρει από τον PM-12SE και μόνο στην πλακέτα της προενίσχυσης υπάρχει σαφής διαφοροποίηση.

Η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι προφανής, υπάρχει χάλκινο διπλό πάτωμα κάτω από το διακοπτικό τροφοδοτικό των nCore και χάλκινο χώρισμα ανάμεσα στα ενισχυτικά module των δύο καναλιών, ενώ το ευαίσθητο στάδιο phono υλοποιείται σε ανεξάρτητο θωρακισμένο τμήμα κάτω από την προενίσχυση.

Τα πιο κρίσιμα σημεία των κυκλωμάτων στηρίζονται στα γνωστά διακριτά μπλοκ HDAM με υλικά επιφανείας αντί για τελεστικούς ενισχυτές, για περισσότερη ησυχία και μικρότερες παρεμβολές, εφαρμόζεται εκτενώς η τεχνική της ανάδρασης ρεύματος ενώ προσεγμένες είναι και οι έξοδοι των ακουστικών και κυρίως αυτή του player, που διαθέτει ανεξάρτητο ρυθμιστικό στάθμης.

UP CLOSE AND PERSONAL

Τα δύο νέα Marantz μπορούν βέβαια να σταθούν χωρίς πρόβλημα με απαιτητικά συνοδά της κατηγορίας τους, όμως μαζί είναι το κάτι άλλο! Από την πλευρά της πηγής, απουσιάζει πλήρως κάθε υψίσυχνη αιχμή από την ολοστρόγγυλη, σαν βινύλιο, ατάκα του και τις μεταβατικές, με αποτέλεσμα πιο ζεστές χροιές, πιο αναπτυγμένη μεσαία περιοχή και μια σκηνική απεικόνιση με απολαυστική παρουσία, απαλή εστίαση και έντονο ολογράφημα.

Το τίμημα είναι τα ελαφρώς ήπια ανώτερα πρίμα με το PCM υλικό στάνταρντ ανάλυσης, μια γνωστή ιδιαιτερότητα του DSD που προφανώς περνάει και κατά τη μετατροπή του red book PCM σε PDM. Στην ουσία, το SACD 30n δεν κρύβει κάτι από τα CD μας αφού η πληροφορία στην τελευταία οκτάβα του red book είναι έτσι κι αλλιώς ολίγον προβληματική (κόβεται απότομα).

Ναι μεν ένα PCM upsampling σε πολύ υψηλή συχνότητα αποκαθιστά αυτό το σημείο, όμως ο αυξημένος αέρας δεν ακούγεται ως φυσική συνέχεια του φάσματος αλλά ως ένα «πρόσθετο», είναι μάλλον «επάνω» από τα όργανα παρά γύρω από αυτά. Αντίθετα, το SACD 30n σβήνει γλυκά και ομαλά στην τελευταία οκτάβα, σαν βινύλιο με κεφαλή ΜΜ, ενώ διευρύνει τον αέρα που περιβάλλει τα όργανα δίνοντας καλύτερο 3D, αφού η «φύση» του DSD είναι ριζικά διαφορετική.

Είναι πιο αναλογική, με πολύ καλύτερη ηχοχρωματική συνοχή και παρέχει χροιές με ευδιάκριτες αρμονικές και ανάγλυφη υφή στα είδωλα, τα οποία πάλλονται πιο ελεύθερα και ρυθμικά, ενώ το PCM προκύπτει πιο φτωχό, επίπεδο και δυσκίνητο.

Αυτό επιτρέπει στο SACD 30n να παίζει μουσική γλυκά και ανάλαφρα σαν πικάπ, κάτι πολύ σημαντικό για τις υπηρεσίες ροής και τις συνηθισμένες ηχογραφήσεις, που προκύπτουν γεμάτες, πολύχρωμες και ξεκούραστες, χωρίς υπερέκθεση των ψηφιακών αδυναμιών τους. Το player δείχνει βέβαια τα δόντια του με αρχεία .dsf (από τις USB) αλλά και 192KHz, δείγμα πως η μετατροπή σε DSD αξιοποιεί το αυξημένο bit rate του PCM, όπου η επιπλέον πληροφορία αποτυπώνεται ευδιάκριτα με μεγαλύτερο ύψος και βάθος σκηνής και κυρίως με πιο ζωηρές δυναμικές από τις μεσαίες συχνότητες κι επάνω .

Τελικά, το player φθάνει στο απώγειό του με δίσκους SACD, όπου η τελευταία οκτάβα παίρνει σάρκα και οστά και η ανάλυση εκτοξεύεται, πάντα όμως ήρεμα, ομαλά, οργανικά και ρυθμικά, οπότε ο ήχος φθάνει σε επίπεδα απόλυτης αναφοράς.  Ένα εισαγωγικό πικάπ με κεφαλή ΜΜ δεν είναι αρκετό για να φθάσει αυτή την απόδοση και σίγουρα θα χρειαστεί κάτι πιο ποιοτικό, με το ενσωματωμένο phono του ενισχυτή να είναι δεόντως ήσυχο, δυναμικό και περιγραφικό ώστε να στηρίξει πικάπ της high-end κατηγορίας .

Από την πλευρά του Model 30, έχει εξαλειφθεί πλήρως κάθε έμφαση στα περιγράμματα και λέπτυνση στις μεταβατικές, οι ξηρές άδειες δυναμικές και το λεπτό άνω χαμηλό που ταλαιπωρούν πολλούς class D και τους κάνουν απόμακρους, χωρίς συναίσθημα. Ο Model 30 είναι ζεστός, γεμάτος, απαλός και ήρεμος, με κτηνώδη βέβαια δύναμη στο βαθύ χαμηλό και κρυστάλλινη καθαρότητα, μα χωρίς ίχνος νευρικότητας. Είναι κι αυτός σχετικά ήπιος στα ανώτερα πρίμα αλλά με πελώριο άνοιγμα σκηνής και ιδιαίτερα πρόθυμος να αποκαλύψει τη δράση της τελευταίας οκτάβας με το κατάλληλο πρόγραμμα.

Το ζευγάρι μας λειτουργεί καταπληκτικά ως συνεργασία, κερδίζει σε ουδετερότητα, ρυθμό και παρουσία και διαθέτει τίμπρο για βραβείο, πλούσιο και ζεστό μα καθόλου παχύ και όσο στεγνό χρειάζεται για έξοχη ακρίβεια και οξύτητα/αντιθέσεις, χαρίζοντας σπουδαίο όγκο στα όργανα της μεσαίας περιοχής. Παίρνουμε μια πελώρια σκηνή με χορταστικά είδωλα και κοντινή δράση, μια αμεσότητα τριοδικού τύπου στη μεσαία περιοχή που σπανίζει, με άφθονο αέρα και χώρο, χωρίς ίχνος «ηλεκτρισμού» στις μεταβατικές ή υπερβολική λαμπρότητα.

Η ροή δείχνει αρχικά κάπως καταλαγιασμένη χωρίς όμως να πλατιάζει και στην πορεία καταλαβαίνεις ότι απλώς δεν βιάζεται, αφού γράφει τον ρυθμό, τις παύσεις και τον βηματισμό με τρόπο εξαιρετικά ανθρώπινο και κοντινό στις αισθήσεις μας. Αυτό το σημείο δε θα το βρείτε πουθενά αλλού τόσο αναπτυγμένο.

Είναι η κληρονομιά της Marantz, η «φωνή» της αν θέλετε, που έχει επιβιώσει μέσα από τις δεκαετίες και τις τεχνολογίες και κυριαρχεί στα «30» ως το βασικό χαρακτηριστικό του ήχου τους, κάνοντάς μας να μιλήσουμε για μια νέο-ρετρό προσέγγιση. Μπορείτε να «σπάσετε» το ζευγάρι π.χ επιλέγοντας μια πιο αναλυτική πηγή με PCM upsampling αλλά θα χάσετε μεγάλο μέρος της μαγικής του μουσικότητας και ατμόσφαιρας.

Το θέμα είναι ότι το ζεύγος μας δεν θέτει όριο στη διαφάνεια και τη μεστότητα των περιγραφών με το κατάλληλο πρόγραμμα και οι κορυφαίες ηχογραφήσεις σε SACD  ή σε βινύλια αποδίδονται όπως τους αξίζει. Αν σας αρέσει ο μεγάλος, φινετσάτος και ατμοσφαιρικός ήχος και η συναισθηματική αμεσότητα σε κάθε νότα, εδώ θα τα βρείτε σε αφθονία, με τα επιμέρους στοιχεία της ανάλυσης, της ταχύτητας και της σκηνικής ακρίβειας να λειτουργούν συμπληρωματικά στην εμπειρία και όχι πρωταγωνιστικά.

Μπορείτε βέβαια να τα μεγιστοποιήσετε όλα αυτά με ηχογραφήσεις αναφοράς, αλλά ποτέ δεν θα χάσετε την ουσία με υποδεέστερο υλικό. Τα «30» τελικά αποδεικνύουν πως δεν υπάρχουν κανόνες στο high end. Μια ψηφιακή πηγή βασισμένη σε DSP κι ένας ενισχυτής σε τάξη Δ δεν θα «έπρεπε» να έχουν τέτοια μουσικότητα και συναίσθημα και να μιλάνε με τέτοια αμεσότητα στην ψυχή μας, όμως τα δύο αυτά Marantz το κάνουν να φαίνεται εύκολο και φυσιολογικό.

Είναι δύο βιρτουόζοι της μουσικής αναπαραγωγής και άξιοι εμπιστοσύνης για έναν βίο ανθόσπαρτο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
MODEL 30
ΕΙΔΟΣ: Ολοκληρωμένος ενισχυτής
ΙΣΧΥΣ: 2x100W/8Ω (200W/4Ω)
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 5Hz-50KHz
ΛΟΓΟΣ S/N: 108-88-75 dB (line, MM, MC)
ΕΙΣΟΔΟΙ: 6xline (220mV/13ΚΩ), phono (MM-2,2mV/39ΚΩ, MC-0,25mV/33-100-390Ω), power amp in
ΕΞΟΔΟΙ: pre-out (RCA), record out, ακουστικών, ηχείων
ΕΞΤΡΑ: balance, bass, treble
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 443 x431x130 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 14,8 κιλά

SACD 30n
ΕΙΔΟΣ: SACD player, DAC, streamer
ΟΔΗΓΟΣ: SACDM-3L
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ: Marantz Musical Mastering (DSP-based 4xDSD upsampler)
ΠΑΙΖΕΙ: 4xDSD (11,2MHz) DoP μέσω USB-B, 5,6MHz μέσω LAN (update)
ΕΙΣΟΔΟΙ: coaxial, 2xtoslink, USB -B, USB -A, LAN/WLAN, Bluetooth, Airplay 2
ΕΞΟΔΟΙ: 2xRCA (fixed + variable), coaxial, Toslink
STREAMER: HEOS (TuneIn, Spotify, Tidal, Deezer), voice control
ΕΞΤΡΑ: Digital out, BT & Wi-Fi off mode, δύο ψηφιακά φίλτρα MMM (PCM)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 443 x424x130 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 13,5 κιλά

96%

ΣΧΟΛΙΟ

H Marantz γυρίζει σελίδα με τα «30», εγκαινιάζοντας την «μετά Κen Ishiwata» εποχή με τρόπο που μας ταξιδεύει στο ένδοξο παρελθόν των seventies. Το νέο σετ μεταφέρει την ουσία των ειδικών εκδόσεων ΚΙ Ruby και 12SE, κοστίζει λιγότερο και έρχεται με ακόμη πιο πλούσιο εξοπλισμό.

Audio Group
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

3.199€ έκαστο

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα