ΕΝΑ ΦΙΛΤΡΟ-ΠΟΛΥΠΡΙΖΟ ΤΗΣ HIGH-END ΠΟΙΚΙΛΙΑΣ, ΜΕ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΟΥ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΕΙ ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΟΘΟΡΥΒΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ.
KEIMENO: NIKOΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Η σειρά Niagara της AudioQuest διαθέτει τέσσερα μέλη, εκ των οποίων το 3000 είναι το δεύτερο στη σειρά μετά το εισαγωγικό 1200 και το πρώτο που περιλαμβάνει το κύκλωμα Transient Power Correction. Αυτό απευθύνεται σε τελικούς ενισχυτές, με την υπόσχεση ότι δεν περιορίζει τις στιγμιαίες ανάγκες τους σε ρεύμα, άρα δεν συγκρατεί τις δυναμικές τους.
Μολονότι και οι εφτά πρίζες του δίνονται στα 15Α RMS, οι δύο πρώτες (1-2) είναι σε θέση να δώσουν για πολύ μικρή διάρκεια (μέχρι τα 25ms) ρεύματα κορυφής στα 55Α. Αυτό επιτυγχάνεται με την παρουσία ενός πολύ μεγάλου πυκνωτή ο οποίος λειτουργεί σαν μπαταρία, απορροφώντας και αποδίδοντας ρεύμα πολλές φορές κατά τη διάρκεια ενός δευτερολέπτου.
Το κύκλωμα αυτό εισάγει μια μεγάλη χωρητική αντίδραση στη γραμμή του ac και δημιουργεί μια «αντλία» άεργου ρεύματος της τάξης των 4-5Α RMS σε κατάσταση idle, δηλαδή χωρίς κατανάλωση. Έτσι φαίνεται σαν να καταναλώνει πολύ το ίδιο (αν εξεταστεί με έξυπνους μετρητές κατανάλωσης) ενώ κάτι τέτοιο δεν ισχύει όπως μας διαβεβαιώνει η εταιρεία, καθώς η δική του κατανάλωση είναι μόλις ένα μικρό κλάσμα του Αμπέρ.
Το ίδιο αυτό κύκλωμα μπορεί, σε σπάνιες περιπτώσεις πολύ μεγάλης αρμονικής παραμόρφωσης στη γραμμή του AC να προκαλέσει έντονο buzz. Για τους δύο αυτούς λόγους, η AudioQuest έχει προσθέσει στην πλάτη του 3000 έναν διακόπτη απενεργοποίησης του κυκλώματος, μολονότι μας προτείνει να το έχουμε πάντα ενεργό. Άλλωστε, ο εν λόγω διακόπτης ενεργοποιεί, παράλληλα, ένα μέρος του φιλτραρίσματος στις πρίζες 3-7 που απευθύνονται σε πηγές.
Το φίλτρο στις πρίζες αυτές λέγεται Level-X και αναφέρεται ως γραμμικό, καλύπτει δε το φάσμα από 10KHz-1GHz, δηλαδή σε πολύ μεγάλο εύρος για καλύτερα αποτελέσματα. Παρεμπιπτόντως, στο manual αναφέρονται τα 3KHz ως η αρχή της επενέργειας του φίλτρου.
Αυτό μειώνει τον διαφορικό θόρυβο (differential mode) που εμφανίζεται ανάμεσα στη φάση και τον ουδέτερο αλλά δεν κάνει κάτι για τον κοινό θόρυβο (common mode) που επιστρέφει από τις γειώσεις των συσκευών μας στον ουδέτερο και τη φάση, τον οποίον αναλαμβάνουν τα μεγαλύτερα μοντέλα της σειράς. Το manual είναι λίγο ασαφές για τις πρίζες 3-7, υπονοώντας ότι αυτές είναι χωρισμένες σε δύο απομονωμένες μεταξύ τους ομάδες, μία για τις ψηφιακές πηγές και μία για τις αναλογικές.
Δεν διευκρινίζει όμως ρητά πως και με ποιόν τρόπο διαχωρίζονται και, σε τελική ανάλυση, μας προτείνει να πειραματιστούμε για καλύτερα αποτελέσματα. Στα παραδείγματα που δίνει με σχέδια, πάντως, φαίνεται πως οι θέσεις 3,4 και 5 είναι για τις αναλογικές πηγές και οι 6, 7 για τις ψηφιακές.
Σημαντική σημείωση είναι πως το μοντέλο της δοκιμής έχει τη δυνατότητα για στιγμιαία 50Α ακόμη και από τις πρίζες για τις πηγές, έτσι αν για παράδειγμα έχουμε μονομπλόκ τελικούς και υπογούφερ, μπορούμε να συνδέσουμε το τελευταίο σε αυτές.
Το Niagara 3000 διαθέτει έξοχη αντιληπτή ποιότητα κατασκευής, με παχιά επιχρωμιωμένη αλουμινένια πρόσοψη και επαφές από κράμα χαλκού/βηρυλλίου με επίστρωση αργύρου. Παρέχει όλες τις κλασικές προστασίες από υπερτάσεις, αιχμές κ.λπ., μέσω «μη θυσιαζόμενων» στοιχείων που επανέρχονται άμεσα σε λειτουργική κατάσταση.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Η διαδικασία της δοκιμής των συσκευών καθαρισμού του AC είναι πάντα μπελαλίδικη και συχνά αμφιλεγόμενη. Αφενός, σβήνουμε τα μηχανήματα που χρησιμοποιούμε και, αφετέρου, συχνά επιλέγουμε «πρόχειρες» διαδρομές στα καλώδια ρεύματος για να φθάσουμε ως το νέο φίλτρο που δοκιμάζουμε, άρα προκαλούμε μια αναστάτωση στην ισορροπία της εγκατάστασης.
Κάποιες φορές μάλιστα μπορεί να μπερδέψουμε τις πολικότητες στα καλώδια ρεύματος, ειδικά όταν βιαζόμαστε να ακούσουμε το νέο μας φίλτρο.
Συνεπώς, χρειάζεται υπομονή, μεράκι και σίγουρες κινήσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πιο σημαντική φροντίδα για τη μείωση των παρεμβολών σε κάθε σύστημα είναι η βέλτιστη δρομολόγηση των καλωδίων ρεύματος και σήματος, αλλιώς οι δοκιμές μας θα είναι ατελείς.
Η δοκιμή του Niagara 3000 μας ανάγκασε να αφιερώσουμε πολύ ώρα στο πάτωμα γύρω από τα ρακ προκειμένου τα καλώδια να απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον 10 εκατοστά ενώ, καθ’ ύψος, φροντίσαμε όσο γίνεται τα ρεύματος να είναι στο «ισόγειο» και τα σήματος στους «ορόφους».
Καθώς το σύστημα αναφοράς μας είναι πολυπληθές (τρεις ενισχυτές, DAC, transport, τρία πικάπ, phono και τουλάχιστον τρία ζευγάρια ηχείων) και απλώνεται σε δύο ρακ, φαντάζεστε πόσα καλώδια υπάρχουν στη γειτονιά των συσκευών.
Όταν επιτέλους ολοκληρώσαμε, συνδέσαμε το Niagara 3000 στο μεγάλο custom πολύπριζο που παίρνει ρεύμα από καλώδια της Mamalos Cables και δεν έχει ίχνος φίλτρου. Ξεκινήσαμε τη δοκιμή με τον ενισχυτή MAVIS M60, περιμένοντας ένα 24ωρο μέχρι να σταθεροποιηθεί η απόδοση, οπότε μετακινήσαμε και τις πηγές στο AudioQuest για να μην υπάρχει κατανάλωση «αφιλτράριστη» η οποία, ενδεχομένως, να μετριάζει την αποτελεσματικότητα του Niagara 3000.
Η γενική εντύπωση από το μικρομεσαίο Niagara είναι αυτή της φινέτσας και της εμβάθυνσης της πληροφορίας, που έρχεται με πιο καλή σιωπή ανάμεσα στις νότες, πιο σκοτεινό φόντο, περισσότερο ολογραφικά είδωλα και πιο καθαρό βάθος σκηνής και, πριν απ’ όλα, με σημαντική διεύρυνση των δυναμικών αντιθέσεων.
Η αίσθηση της ταχύτητας επιβάλλεται στο σύστημα και προκύπτει περισσότερο λόγω απαλλαγής από τις ουρές στο βαθύ χαμηλό, τα βουητά στο άνω χαμηλό και την εξάλειψη της λαμπρότητας στα πρίμα, με προφανή κέρδη στους χρόνους σβησίματος και τις αρμονικές.
Αρχικά, το 3000 επιμένει λίγο στα περιγράμματα αλλά σύντομα εξομαλύνεται και ρέει με χαρακτηριστική συνέχεια και συνέπεια στις μεταβατικές και τις χροιές. Ο MAVIS Μ60 «είδε» τα λαμπάτα στάδια του να καθαρίζουν και να γίνονται πιο λεπτομερή και αχρωμάτιστα και το solid-state τελικό του τμήμα πιο ταχύ και ελεγχόμενο, χωρίς να χάσει σε σώματα.
Ωστόσο, ίσως λόγω του σπάνιου χαρακτήρα της σχεδίασης, φάνηκε να συγκρατείται λίγο ως δυναμική έκφραση η οποία «κανονικοποιήθηκε» από το AudioQuest, έγινε λιγότερο αυθόρμητη.
Αντίθετα, μόνο κέρδη σημειώσαμε με τον Yamaha A-S2200, ο οποίος απέδωσε στο 100% των δυνατοτήτων του, αναδεικνύοντας υπέροχα την ανάλαφρη γλυκύτητα του τίμπρου του και την εθιστική υπερδιαφάνεια της σχεδίασης, με τα πρίμα πεντακάθαρα να πάλλονται σαν live.
Σε κάθε περίπτωση, η δουλειά ολοκληρώθηκε μόνο αφότου συνδέσαμε και τις πηγές στο φίλτρο, αλλιώς υπήρχαν απομεινάρια χρωματισμών και ταραχής στα σήματα χαμηλής στάθμης. Δίχως άλλο, το Niagara 3000 κάνει πολύ καλή δουλειά και αξίζει το κόστος του, ωστόσο μια δοκιμή είναι απαραίτητη πριν εκταμιεύσετε, όπως είναι ο κανόνας με όλα τα αξεσουάρ καθαρισμού του ΑC.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: ΦΙΛΤΡΟ – ΠΟΛΥΠΡΙΖΟ
AC ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Level-X γραμμικός θόρυβος & διάχυση θορύβου γείωσης
ΑΠΟΔΟΣΗ: >24dB@10KHz-1GHz
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ: Μέχρι τα 6000V/3000A
ΑΜΠΕΡΑΖ: 15A RMS i/o
ΕΞΤΡΑ: Μεταβατική διόρθωση ισχύος (55A/25ms) on/off
ΠΡΙΖΕΣ: 2 Low-Z για ενισχυτές, 5 Level-X για πηγές
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 445x88x386 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 13,1 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Ρέει ομαλά η ηλεκτρική ενέργεια από την πρίζα μέχρι τα τροφοδοτικά των συσκευών μας ή μεσολαβούν εμπόδια; Με τη σειρά φίλτρων Niagara, η AudioQuest υπόσχεται έναν καθαρό δρόμο για το AC ώστε τα αγαπημένα μας μηχανήματα να αποδίδουν τα δέοντα και με το μοντέλο 3000 παίρνουμε το βασικό οπλοστάσιο της σειράς, που καλύπτει και μεγάλους τελικούς ενισχυτές.
ΤΙΜΗ: 3.995€