ΜΕΡΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΠΕΡΝΙΟΥΝΤΑΙ. ΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΦΗΜΟ ΜΙΝΙ ΜΟΝΙΤΟΡ LS3/5A ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ Η MUSICAL FIDELITY ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΝΤΕΜΠΟΥΤΟ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ΗΧΕΙΩΝ.
H είδηση έσκασε σαν «βόμβα»: η Musical Fidelity μπαίνει δυναμικά στην αγορά των ηχείων με ένα αχτύπητο δίδυμο. Τα LS3/5a και LS5/9, κατασκευασμένα ως πιστά αντίγραφα των αρχικών βρετανικών μόνιτορ, ανήκουν πλέον στη σύγχρονη γκάμα της ιστορικής εταιρίας!
Βέβαια, η Μusical Fidelity δεν είναι πια τυπικά βρετανική καθώς λειτουργεί υπό την ιδιοκτησία της αυστριακής Audio Tuning Vertriebs GmbH και διευθύνεται από τον συμπαθέστατο σχεδιαστή της Project Audio Systems, κ. Heinz Lichtenegger.
Όμως η ψυχή της κινείται πάντα στην Αγγλία και γι’ αυτό το νέο της project είναι ένα προϊόν αγάπης για τον καλό βρετανικό ήχο των περασμένων δεκαετιών. Οι πληροφορίες μας αναφέρουν μάλιστα ότι τα δύο μόνιτορ του BBC προορίζονται να ταιριάξουν με την επερχόμενη επανέκδοση του θρυλικού ολοκληρωμένου σε Tάξη Α της Musical Fidelity της δεκαετίας του 80, του Α1.
Αυτός έκανε τη διαφορά όταν βγήκε στην αγορά με τον ζεστό, πλούσιο και διάφανο ήχο του αλλά εμφάνισε στην πορεία θέματα αξιοπιστίας λόγω των πολύ υψηλών θερμοκρασιών που ανέπτυσσε στο εσωτερικό του. Ήταν μια σχεδίαση του Tim De Paravincini στα 20Wrms, μια ισχύς που φθάνει και περισσεύει για τα λιλιπούτεια LS3/5a τα οποία έχουν διαχείριση ισχύος μόλις στα 30W.
Η νέα έκδοση της Musical Fidelity είναι φυσικά ένα πιστό αντίγραφο των αρχικών μόνιτορ για μικρούς χώρους και ακολουθεί κατά γράμμα τις προδιαγραφές R&D 1976/29 του BBC. Το μόνο που ξεχωρίζει είναι τα σύγχρονα βύσματα διασύνδεσης και η μικρή διακριτική ταμπέλα με το όνομα της εταιρίας κάτω αριστερά στην πρόσοψη.
Τα ηχεία κοστίζουν τα αναμενόμενα για κατασκευή επί της Ευρώπης και παράγονται με το πολύ όμορφο φινίρισμα καπλαμά Palisander (ροδόξυλο). Απευθύνονται σε σχετικά κοντινές αποστάσεις ακροάσης 2-4 μέτρα και είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να «εξαφανίζονται» ιδανικά σε μικρούς χώρους.
Ο συνδυασμός πολύ χαμηλής ευαισθησίας (82,5dB), μέτριας διαχείρισης ισχύος, υψηλής αντίστασης (15Ω) και περιορισμένης έκτασης χαμηλού (80Hz) δείχνει βέβαια παράδοξος στις μέρες μας και καθιστά ακόμη πιο αινιγματική την πελώρια φήμη που συνοδεύει το θρυλικό μοντέλο του BBC.
Παρόλα αυτά, τα LS3/5a αψηφούν τους κανόνες της λογικής, παίζουν απίθανα με λίγες δεκάδες watt και «πιάνουν» τη δεύτερη οκτάβα (40-80Hz) εντυπωσιακά καλά, μέσω αρμονικών.
Γι’ αυτό αποζητούν μεγάλες αποστάσεις από τους τοίχους παρά το γεγονός ότι σχεδιάστηκαν για ακρίβεια σε κινητή μονάδα ηχοληψίας, με άλλα λόγια δημιουργήθηκαν για να παίζουν αξιόπιστα μέσα σε ένα βαν! Μόνο οι στάθμες, συνεπώς, τα περιορίζουν.
ΔΕΝ «ΑΣΤΕΙΕΥΟΝΤΑΙ»!
Δεν παίζουν όμως με «ό,τι να ‘ναι»! Προτιμούν ενισχυτές με μέτρια ισχύ και μεγάλο, οργανικό ήχο πλήρη αρμονικών, όπως σχεδιάσεις σε τάξη Α (βλέπε Α1) και λαμπάτους push-pull, ενώ έχουν ταιριάξει έξοχα ακόμη και με SET με μονοψήφιο αριθμό watt.
Για κάποιο λόγο, αυτά τα ηχεία εκθέτουν ως το κόκκαλο την ποιότητα των τροφοδοτικών και τη γραμμικότητα των ενισχυτικών σταδίων, με άλλα λόγια τείνουν να είναι υπερ-αποκαλυπτικά όπως ένα καλοσχεδιασμένο ηχείο χοάνης που είναι το ακριβώς αντίθετό τους, πελώριο και πολύ ευαίσθητο.
Και ο λόγος αυτός είναι ότι αποδίδουν τη μεσαία περιοχή με τρόπο αριστουργηματικό, όπου μας περιμένουν μεγάλα είδωλα, σπουδαία ανάλυση, καταιγιστικός ρυθμός και αδιαπραγμάτευτη διαφάνεια. Το LS3/5a της Musical Fidelity ακούγεται ακριβώς όπως πρέπει, χωρίς μοντέρνα στοιχεία και «βελτιώσεις» στα σημεία που ίσως θα το εξέθεταν.
Είναι συμπαγές, αχρωμάτιστο, διεισδυτικό και ομοιογενές. Ρέει αδιάλειπτα, πιάνει ιδανικά την αρχή κάθε νότας, ιχνηλατεί περίφημα τη διάρκειά της και αποσβένει ήρεμα και φυσικά. Αναπλάθει έξοχα την αρμονική αύρα γύρω από τα όργανα και αποκαλύπτει τις εναλλαγές του ρυθμού και τις πιο δυσδιάκριτες παύσεις με άνεση.
Η καλοδεμένη καμπίνα είναι γεμάτη απορροφητικό υλικό, κατασκευάζεται από κόντρα πλακέ σημύδας με σχετικά λεπτές πλευρές πάχους 12 χλστ. και είναι κλειστή. Γι’ αυτό η αποκοπή χαμηλά γίνεται με μικρή κλίση, κάτι που επιτρέπει στο μικρό ηχείο, σε συνδυασμό με μια καλά υπολογισμένη τόνωση στο άνω χαμηλό, να αποδώσει ικανότατο όγκο στο μπάσο και τις αντρικές φωνές, με εξαιρετική ταχύτητα, παλμό και διαγραφή.
Επιπλέον, ολόκληρη η πρόσοψη είναι αφαιρούμενη και συγκρατείται με οχτώ βίδες που εφαρμόζουν σε μεταλλικές φωλιές. Τα μεγάφωνα δείχνουν κι αυτά πιστά αντίγραφα αλλά δε φέρουν επάνω τους κάποια επιγραφή ώστε να διαπιστώσουμε την καταγωγή τους.
Το μικρό γούφερ από Bextrene βιδώνεται από μέσα και το φίλτρο διαχωρισμού υλοποιείται σε πλακέτα που μοντάρεται πίσω από την πρόσοψη κι επάνω από τον μαγνήτη του mylar τουίτερ, όπου βρήκαμε ποιοτικά υλικά και τα τρία χαρακτηριστικά πηνία με πυρήνα, σαν μετασχηματιστές.
Το ηχείο είναι σχεδιασμένο να παίζει με το πανάκι του, το οποίο εφαρμόζει με βέλκρο όπως το αρχικό και αφαιρείται σχετικά εύκολα, τραβώντας από τη φαρδιά θηλιά του. Σημαντικό ρόλο για την «εξαφάνιση» του ηχείου παίζει, επίσης, η απόσβεση γύρω από το τουίτερ.
Παρά τα χρόνια που έχουν περάσει, τα LS3/5a διατηρούν τη «μπογιά» τους ακόμη και σήμερα αφού είναι πεντακάθαρα, λεπτομερή, ακαριαία και εστιάζουν εξαιρετικά «σφιχτά» τον ήχο τους στον χώρο.
Έχουν ιδεώδη οξύτητα στην ατάκα χωρίς ίχνος περιττής λαμπρότητας και αποδίδουν τις φωνές με ανατριχιαστική φυσικότητα! Η σκηνή στήνεται λίγο πιο πίσω από τις προσόψεις, είναι χαρακτηριστικά τρισδιάστατη και «αεράτη» με μεγάλο βάθος και διατηρεί πιστά τις αναλογίες του ηχογραφημένου χώρου.
Το LS3/5a ροκάρει κιόλας, αναπλάθοντας πειστικά την παραμόρφωση της ηλεκτρικής κιθάρας και τις ριπές των κρουστών και γενικά δείχνει ότι δεν του ξεφεύγει απολύτως τίποτε από το τίμπρο των οργάνων, τη χροιά τους και τον τρόπο που τα παίζει ένας καλλιτέχνης στην εκάστοτε ηχογράφηση.
Με άλλα λόγια, εδώ θα βρείτε μεταβατικές και χρονισμό για βραβείο. Αν έπαιζε και δυνατά, θα ήταν το τέλειο ηχείο! Ακόμη όμως κι αν τα LS3/5a περιορίζονται πολύ ως προς τα μέγιστα dB που μπορούν να δώσουν, έχουν το μοναδικό ταλέντο να περνούν από τις κορυφώσεις στη σιωπή σε χρόνο dt, να «κατεβάζουν» δηλαδή τα dB με τρόπο που υποδηλώνει μηδαμινή αποθήκευση ενέργειας και γι’ αυτό δίνουν κορυφαία ησυχία ανάμεσα στις μεταβατικές και έξοχη low level πληροφορία.
Ένα σχολείο φυσικότητας σε μικρογραφία, που εξέφρασε απόλυτα την εποχή του όταν πρωτοπαράχθηκε και στέκεται ακόμη και σήμερα ως φάρος που μας δείχνει τον δρόμο προς τη μουσική αλήθεια.
Ναι, έχουμε ακούσει πολύ πιο ικανά τεχνικά και πολύ πιο ακριβά μικρά ηχεία, αλλά κανένα δεν είναι σε θέση να συγκινήσει μουσικά όσο αυτό, ίσως επειδή «γεννήθηκε» σε μια εποχή όπου η μουσική δεν ήταν ένα ακόμη αξεσουάρ αλλά το «οξυγόνο» μας…
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχεία βάσης δύο δρόμων, κλειστής καμπίνας
ΜΕΓΑΦΩΝA: Γούφερ 110 χλστ., τουίτερ 19 χλστ.
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 82,5dB/W/m
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 80Hz-20KHz ±3dB
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 15Ω
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: 20-150Wrms
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 190x305x165 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 4,9 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Nέα εποχή «ηχείων» για την Musical Fidelity με τη σφραγίδα του BBC! Δοκιμάζουμε το λιλιπούτειο LS3/5a και αναμένουμε το επίσης νέο LS5/9, τα οποία είναι κατασκευασμένα με τα αυστηρά στάνταρντ των αρχικών και έρχονται σε λογικές τιμές.
ΤΙΜΗ: 2.590€