hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Aqua La Voce S3 Review | Πλήρως διακριτό DAC

ΕΝΑΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΑΔΟΥΣ ΤΗΣ ΑΠΛΟΤΗΤΑΣ, ΜΕ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΡΙΖΙΚΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΗΧΟ. ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΝΤΑΚΑΘΑΡΟ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΑΚΟ ΗΧΟ ΤΟΥ.

Aqua σημαίνει «Acoustic Quality» μας ενημερώνει η επιγραφή στην πρόσοψη του εντυπωσιακού μετατροπέα La Voce S3, ο οποίος δείχνει να προέρχεται από άλλες εποχές, πιο «αντρικές», πιο 90’ς.

Δεν υπάρχει οθόνη, δεν υπάρχει καν τηλεχειρισμός, απλώς μια έντονη εσοχή με έναν «αεροπορικό» διακόπτη για την αντιστροφή της πολικότητας του ψηφιακού σήματος και δύο σφιχτοί στην αίσθηση του χειρισμού επιλογείς, ο ένας για την εκκίνηση και ο άλλος για την ψηφιακή είσοδο.

Απλά πράγματα δηλαδή που γίνονται ακόμη απλούστερα όταν εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί αυτός ο μετατροπέας. Απλά και θεμελιώδη, όπως το υγρό στοιχείο που κατακλύζει τα σώματα και τον πλανήτη μας, στο οποίο επίσης παραπέμπει το όνομα της ιταλικής εταιρίας. Απλά και ρέοντα σαν το νεράκι και φυσικά αναφερόμαστε στη ροή της μουσικής πληροφορίας που κάπου «στράβωσε» με τα σύγχρονα ψηφιακά αλλά εξακολουθεί να λάμπει μέσα από το βινύλιο.

Όσοι βρίσκουν υπερβολικά επεξεργασμένο και τεχνητό, ειδικά σε θέματα στιγμιαίας ορμής (momentum) και ροής, τον ήχο ακόμη και των καλύτερων oversampling/upsampling DAC με τα τσιπ των Sabre, AKM κ.λ.π., τότε η επιλογή ενός πολύμπιτου μετατροπέα R2R είναι ίσως μονόδρομος. Η Aqua ασχολείται πολύ καιρό με το είδος, οι κατασκευές της είναι state of the art και, φυσιολογικά, οι τιμές της είναι αρκετά υψηλές.

Ο La Voce S3 είναι το εισαγωγικό της μοντέλο, παρόλα αυτά διαθέτει έξοδο I2S για σύνδεση με το transport της γκάμας και modular κατασκευή. Μπορούμε να τον παραγγείλουμε με BNC, ST και απλή οπτική είσοδο και μπορούμε να τον αναβαθμίσουμε όταν προκύψουν νέα δεδομένα στον σχεδιαστικό φάκελο της εταιρίας.

Οι κάτοχοι της έκδοσης S2 μπορούν να την μετατρέψουν σε S3, κάτι που σημαίνει ότι αποκτούν σε δεύτερο χρόνο την επεξεργασία μέσω του FPGA, που επιτρέπει πολύ υψηλές αναλύσεις σε PCM και DSD, τις νέες πλακέτες διακριτών αντιστάσεων, την υποδοχή της USB-B κλπ.

Επειδή πρόκειται για μια σοβαρή επένδυση χρημάτων και, φανερά, αν ξεκινήσεις με την Aqua θα θέλεις να παραμείνεις στο τραίνο των αναβαθμίσεων, πιστεύουμε ότι όποιος την επιλέξει συνειδητά έχει «καθαρίσει» στο θέμα της ψηφιακής μετατροπής αλλά ταυτόχρονα έχει δεσμευτεί.

Θέλει λοιπόν προσοχή αφού δεν μιλάμε για έναν ακόμη μετατροπέα «αναλυτικό Sabre», «βελούδινο ΑΚΜ», «ρωμαλέο ΒΒ» αλλά για κάτι εντελώς διαφορετικό που περισσότερο θυμίζει μια καλή κεφαλή κινητού πηνίου.

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ-ΚΕΝΤΗΜΑ

Οι πολύμπιτοι DAC κυριάρχησαν στις απαρχές του είδους, όμως η έλλειψη ακριβείας στις ανοχές των αντιστάσεων οδηγούσαν συχνά σε υψηλές παραμορφώσεις. Ύστερα «ολοκληρώθηκαν» σε τσιπ όπως τα διάσημα TDA-1541 της Philips, το PCM-1704 της Burr-Brown και το AD1865 της Analogue Devices, πριν αντικατασταθούν πλήρως από τη μονόμπιτη, «ΔΣ» ποικιλία που κυριαρχεί στις μέρες μας.

Αυτή έχει το πλεονέκτημα των πολύ χαμηλών παραμορφώσεων και της υψηλότατης δυναμικής περιοχής, όμως περιλαμβάνει βαριά επεξεργασία των δειγμάτων μέσω υπερδειγματοληψίας, αναδειγματοληψίας και ψηφιακού φιλτραρίσματος που προκαλεί αρκετά προβλήματα στο πεδίο του χρόνου. Αυτά δεν είναι εύκολο να καταγραφούν ως μέτρηση στο σύνολό τους, χώρια που πολλοί ακροατές δεν είναι καν ευαίσθητοι στα λάθη χρονισμού, έτσι ήταν φυσιολογικό να παραλειφθούν.

Όταν με το καλό βρεθεί τρόπος να μετρηθεί με ακρίβεια η «χρονική ανάλυση» που περιλαμβάνει την πυκνότητα του τόνου και τη ροή ως ακουστικές ποιότητες, ίσως έχουμε μια μικρή επανάσταση στο audio, αλλά μέχρι τότε… απλώς κάποιοι θα γκρινιάζουν και κάποιοι άλλοι θα τους κοροϊδεύουν. Παρόλα αυτά και ενάντια στις αντιξοότητες, υπήρξαν κατασκευαστές που επέμειναν ότι τα αρχαία αυτά τσιπ είναι πιο μουσικά και ρέοντα και τα επέλεγαν για να εξοπλίσουν τους DAC τους.

Μια τέτοια περίπτωση ήταν και ο La Voce στην απερχόμενη έκδοση, πλέον όμως φοράει τις πλακέτες με τις διακριτές αντιστάσεις που είναι υψηλότατης ακρίβειας και έχει ξεπεράσει τα κουσούρια του παρελθόντος. Στην ουσία δεν υπάρχει επεξεργασία του σήματος στα πρότυπα του DFD (Direct from Decoder) και κάθε δείγμα μετατρέπεται σε αναλογικό ανεξάρτητα από το προηγούμενο και το επόμενο δείγμα (στους ΔΣ, γίνεται βάσει της μεταξύ τους διαφοράς).

Χάρη στη χρήση FPGA, αποφεύγεται πλήρως η αναδειγματοληψία και το ψηφιακό φιλτράρισμα και το μηχάνημα φθάνει σε υψηλές αναλύσεις με τον πλέον άμεσο τρόπο. Παρόλα αυτά, δεν μπορεί να επεξεργαστεί το DSD σε native μορφή παρά μόνο σε DoP όπου μετατρέπεται σε PCM. Αυτή η οδός θεωρήθηκε προτιμότερη από την Aqua, αλλιώς θα έπρεπε να σχεδιαστεί έναν εντελώς αυτόνομος δρόμος για τα DSD εις βάρος της απλότητας.

Το La Voce S3 είναι κατασκευασμένο σαν τανκ, έχει κορυφαίας ποιότητας σασί αλουμινίου με ειδική αντικραδασμική βαφή nextel, δύο μετασχηματιστές τροφοδοσίας, εξαιρετικά τροφοδοτικά και σταθεροποιήσεις τάσης, κορυφαίας ποιότητας υλικά και βύσματα και δεν γνωρίζει τι θα πει ολοκληρωμένο κύκλωμα, αναλογικό ή ψηφιακό, στον δρόμο του σήματος. Πιο high-end δεν γίνεται δηλαδή και η εσωτερική εικόνα του είναι υπόδειγμα τάξης και ακρίβειας. Αλλά ας δούμε πως αποδίδει.

ΥΓΡΟ ΜΕΤΑΛΛΟ (DAC TERMINATOR)

Ο La Voce S3 είναι κρυστάλλινα καθαρός, με απαράμιλλη εστίαση και διαύγεια, εξαιρετικά σφιχτός στο πεδίο του χρόνου, ικανός να αναπλάσει την παραμικρή πληροφορία ρυθμού, ροής και εξέλιξης των μεταβατικών. Παράλληλα, διαθέτει μια πολύ μεγάλη ηχητική σκηνή με υπέροχο βάθος και ύψος, είναι γίγαντας σε θέματα κλίμακας και έχει χαρακτηριστικά ανοιχτό ήχο, πιο ανοιχτό από κάθε συμβατικό DAC που έχουμε ακούσει.

Τον συγκρίναμε με τον κορυφαίο DAC που ενσωματώνει ο Simaudio 390 (AKM), που είναι μεν ακριβότερος αλλά εμπεριέχει streamer και ρύθμιση στάθμης ανάμεσα στ’ άλλα. Ο Aqua έχει πιο διακριτά ηχοχρώματα και αρμονικές, καλύτερη εστίαση (εκτός της τελευταίας οκτάβας των πρίμων), καλύτερη κλίμακα και ρυθμό, καλύτερο ύψος σκηνής και μεγαλύτερο πλάτος στα πίσω πλάνα της. Από εκεί και πέρα, κι επειδή το τεχνικά ορθότερο ποτέ δεν μένει στα χαρτιά, ο 390 υπερτέρησε σε τονική ουδετερότητα, punch, ζωηράδα των ανώτερων πρίμων, ικανότητα να γράφει με κορυφαία ανάλυση και δυναμικές εξίσου σε όλο το φάσμα των συχνοτήτων.

Ο χαρακτήρας του La Voce θυμίζει ιαπωνική κεφαλή κινητού πηνίου, είναι αέρινος, λεπτοφυής, φωτεινός και ακαριαίος. Το βαθύ μπάσο έχει πελώρια είδωλα αλλά οι ανώτερες χαμηλές είναι ελαφρώς ήπιες, όπως και οι ανώτερες υψηλές, αλλά ποτέ λεπτές. Αυτό τις κάνει πιο ομαλές και ατμοσφαιρικές αλλά όχι τόσο δυναμικές, με την έννοια ότι το φόντο επάνω στο οποίο γράφουν δεν είναι τόσο ερεβώδες-ήσυχο όσο του Simaudio.

H πολύ ανοιχτή «φύση» του Aqua, εξάλλου, το καθιστά πιο ευάλωτο στο κάκιστο ρεύμα που μας πουλάει η ΔΕΗ, το εκθέτει με μικροκενά περιγραφής και κατά τόπους ασάφειες, ενώ το Simaudio είναι πιο άτρωτο. Θα χρειαστείτε λοιπόν ένα πολύ καλό φίλτρο για να του προσφέρετε σταθερότητα. Για τους φανατικούς του χρονισμού, αυτά είναι ασήμαντα: η οversampling/upsampling ποικιλία ακούγεται δίπλα του μονότονη, ευνοεί τα peak του προγράμματος και χτίζει τις μεταβατικές της με βάση τα πρίμα. Το La Voce είναι συγκριτικά πολύχρωμο, πολυεπίπεδο, με επίκεντρο τη μεσαία περιοχή και έχει πιο ελεύθερες και εκφραστικές μεταβατικές.

Η οκτάβα 10Κ-20Κ ανέκαθεν προβλημάτιζε στους R2R αλλά ο Aqua αποφεύγει με άνεση το στρογγύλεμα και τον μειωμένο αέρα. Στην ουσία, δεν υστερεί εκεί ως πληροφορία δίπλα σε έναν συμβατικό μετατροπέα, είναι όμως πιο ήπιος και ίσως δεν αρέσει τόσο σε όσους ακούνε πολύ ηλεκτρονική μουσική.

Τα όριά του γίνονται σαφή σε σύγκριση με την Lyra Delos, που είναι πιο αναλυτική, δυναμική και γεμάτη πληροφορία στην τελευταία οκτάβα των πρίμων, αλλά στέκεται άνετα δίπλα σε λιγότερο χαρισματικές MC. Στον Aqua La Voce S3 βρήκαμε μια από καιρό ξεχασμένη μουσική φρεσκάδα, μια φυσικότητα αναλογικού τύπου και μια ανοιχτοσύνη πρωτόγνωρη για ψηφιακό μέσο, χωρίς ποτέ να αισθανθούμε υποχώρηση στην ακρίβεια και την ανάλυση.

Αν τύχει και τον ακούσετε με κάποιο transport που έχει αναλογική έξοδο, να ξέρετε ότι θα απορρίψει τη διπλή σύνδεση του τελευταίου (αναλογική με τον ενισχυτή σας, ψηφιακή με το ίδιο, για fast food συγκρίσεις της κακιάς ώρας), παίζοντας πολύ κάτω του αναμενόμενου. Ναι, είναι τόσο λεπτολόγος και απαιτητικός, αλλά αξίζει κάθε φροντίδα που θα του παρέχετε.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Μodular R2R DAC
ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ: discrete R2R με FPGA
ΕΙΣΟΔΟΙ: USB-B, coaxial, AES/EBU, I2S (AQ Link-RJ45)
ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ ΕΞΟΔΟΣ: RCA (2,5Vrms@100Ω), XLR (5,5Vrms@200Ω)
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ: PCM μέχρι 384KHz/24bit, DSD128 DoP
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 20Hz -50kHz ±+0,5dB
ΕΞΤΡΑ: Phase invert
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ(ΠxΥxΒ):  450x100x310 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 9 κιλά

98%

ΣΧΟΛΙΟ

Αν βαρεθήκατε τις κόντρες ανάμεσα στα Sabre, τα AKM και τα Burr Brown και είστε επιφυλακτικοί απέναντι στο «κάν’ τα όλα DSD», τότε πιθανώς ένας εξελιγμένος R2R DAC όπως ο La Voce να είναι ακριβώς αυτό που ψάχνετε.

Audio Soul Ultra
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 3.900€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα