Vitus Audio RI-100 Review
ΤΕΣΤ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΣ ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ
-Τάξης ΑΒ
-Shunt Attenuator
-Θύρες για επέκταση
Δοκιμάζουμε τον φθηνότερο -κι όμως ακριβό- ολοκληρωμένο ενισχυτή της Vitus Audio, η οποία θέτει πολύ ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων.
Συνηθίζεται να λέγεται ότι όλα είναι σχετικά και ο κόσμος του high-end, όπως και αυτός της μουσικής είναι σύμπαντα στα οποία η ρήση αυτή ταιριάζει απόλυτα.
Εμείς κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε, βάζοντας κανόνες και δημιουργώντας φόρμουλες, για να εξημερώσουμε μερικές ατίθασες έννοιες όπως «ρευστή μουσική», «ωραίος ήχος», «audiophile ηχεία» και άλλους πολλούς που ξέρετε και διαβάζετε παντού. Στον ιστό αυτόν της σχετικότητας η Vitus Audio, από την Δανία, ονομάζει την σειρά Reference, την μικρότερη από τις τέσσερις σειρές που έχει, ως «εισαγωγική κατηγορία».
Ενώ σε άλλες εταιρίες η μικρότερη, εισαγωγική σειρά, περιέχει και μοντέλα «εισαγωγικού ήχου» και χαμηλής τιμής, αυτό δεν συμβαίνει σε αυτήν την περίπτωση. Η σειρά Reference είναι μια εξαιρετική σειρά υψηλών προδιαγραφών που προσφέρει μια ολοκληρωμένη γκάμα μηχανημάτων από DAC και CD transport, μέχρι προενισχυτή και τελικό. Ανάμεσα τους είναι ο ολοκληρωμένος Vitus Audio RI-100 που έχουμε στα χέρια μας για δοκιμή. Οι άλλες σειρές που ύπαρχουν είναι, κατά αύξουσα σειρά ποιότητας, οι σειρές Signature, Masterpiece και Design Studio, η τελευταία των οποίων διατίθεται μόνο κατόπιν ειδικών παραγγελιών, με τα λεφτά να μην αποτελούν περιορισμό ως προς το αποτέλεσμα που θα επιτευχθεί.
Ο Hans Ole Vitus ο ιδρυτής της εταιρίας, ένα λαμπρό μυαλό και φανατικός με τον ήχο είχε εργαστεί, μεταξύ άλλων, για αρκετά χρόνια στην Texas Instruments και μετά την ίδρυση της Vitus Audio, η οποία έχει ένα μεγάλο και αξιοσέβαστο όνομα στον χώρο του ήχου, δίνει όλη του την ενέργεια για να πραγματοποιήσει τα όνειρα πολλών audiophiles.
ΑΠΟ ΜΕΤΑΛΛΟ
Το βαρύ σασί του RI-100 είναι κατασκευασμένο από ένα μη μαγνητικό κράμα αλουμινίου-ατσαλιού, αρκετά παχύ και στιβαρό. Δύο μεταλλικές «ασπίδες» στην πρόσοψη φιλοξενούν τους διακόπτες ρύθμισης και περιστοιχίζουν την μικρή αλλά ευανάγνωστη και φωτεινή οθόνη. Το μενού είναι πολύ απλό χωρίς περιττές ρυθμίσεις, καθώς μπορούμε να αυξομειώσουμε την φωτεινότητα της οθόνης, να επαναφέρουμε το σύστημα στις εργοστασιακές ρυθμίσεις και να ορίσουμε την αρχική ένταση, «βήμα έντασης» όπως το αναφέρει η Vitus Audio, της κάθε εισόδου ξεχωριστά.
Έτσι δεν ανησυχούμε για τις διαφορετικές στάθμες εξόδου του κάθε μηχανήματος, δηλαδή μπορούμε να περιηγηθούμε από πηγή σε πηγή χωρίς απότομες αλλαγές της έντασης. Επίσης μέσω του μενού θα συνδέσουμε το μικρό και κομψό τηλεχειριστήριο της Apple που έρχετε μαζί με τον ενισχυτή και έχει τις απλές ρυθμίσεις της εναλλαγής των εισόδων, της έντασης, το play/pause και την είσοδο στο μενού.
Τα ίδια ρυθμιστικά συν ένα σίγασης και standby mode θα βρούμε και στα πλήκτρα της πρόσοψης που αναφέραμε. Τα 300W που έχει ανά κανάλι εκφράζονται σε ένα εύρος από -99dB έως +6dB, με διακριτά και μεταβαλλόμενα βήματα. Από τα -99dB «πετάει» στα -69dB, από εκεί μέχρι και τα -45dB πάει με βήματα των 6dB, τα οποία γίνονται των 3dB μέχρι τα -30dB και από κει και πέρα συνεχίζει με βήματάκια του 1,5dB.
Βασική διαφορά του RI-100 από τους υπόλοιπους ολοκληρωμένους ενισχυτές της Vitus είναι η χρήση του πιο παραδοσιακού μετασχηματιστή τύπου ΕΙ, αντί του ανώτερου UI σχήματος που επιλέγει στα περισσότερα προϊόντα της. Ο μετασχηματιστής είναι καλά κλεισμένος και τοποθετημένος στο κέντρο, καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος του ενισχυτή.
Επίσης η τάξη του ενισχυτή είναι ΑΒ, που ενώ δεν είναι τόσο «θερμή» και ενεργοβόρα, όσο η τάξη Α που υπάρχει στους υπόλοιπους ενισχυτές της εταιρίας, οι ψύκτρες μαζί με τις οπές στις άκρες του σώματος είναι απαραίτητες για την ψύξη του θηρίου αυτού. Ξεχωριστή προσοχή έχει δοθεί στο ρυθμιστικό της έντασης , όπου έχει επιλεγεί μια τοπολογία με δίκτυα αντιστάσεων για κάθε στάθμη και μια σταθερή αντίσταση που είναι σε σειρά με αυτά τα δίκτυα αντί των κλασσικότερων εξασθενητών σειράς ή κλίμακας.
Σύμφωνα με την Vitus αυτή η τοπολογία φέρει τα καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης για να αποφύγουν ανεπιθύμητα στιγμιαία σήματα (pops) που μπορεί να καταλήξουν στα ηχεία, έβαλαν το «παλιό» δίκτυο αντιστάσεων να μην αλλάζει κατευθείαν αλλά να έχει μια καθυστέρηση πριν αποσυρθεί δημιουργώντας μια μικρή πτώση της έντασης κατά την αλλαγή η οποία όμως δεν γίνται αισθητή.
Βέβαια αυτό που μπορεί να ξενίσει μερικούς είναι ο ήχος που κάνουν οι αντιστάσεις όταν αλλάζουν, ένα ελαφρύ κλίκ που ακούγεται από τον ενισχυτή είτε σε χαμηλές στάθμες είτε σε πλήρη ησυχία. Ο RI-100 είναι ένας ολοκληρωμένος ενισχυτής με κυρίως αναλογικό προσανατολισμό, μιας και δεν διαθέτει ψηφιακές θύρες ή ενσωματομένο DAC (το δέχεται ως έξτρα). Έχει τρεις balanced XLR και δύο RCA εισόδους γραμμής ισομοιρασμένους στα αριστερά και τα δεξιά, δίπλα στις πολύ ποιοτικές μπόρνες.
Υπάρχει επίσης δύο XLR έξοδοι pre για πιθανή διενίσχυση ή σύνδεση υποφούφερ. Η ένδειξη RIAA στην είσοδο 5 και η γείωση στο κέντρο της πίσω πλευράς φανερώνουν έναν μεγάλο μπαλαντέρ του ενισχυτή, την δυνατότητα του να δεχτεί μέχρι και δύο αρθρώματα για phono stgae, DAC και ενισχυτή ακουστικών.
Έτσι ο RI-100 μπορεί να μετατραπεί σε ένα πλήρες σύστημα που θα διαχειρίζεται ψηφιακά αρχεία ή το πικάπ μας αλλά και ακουστικά. Μαζί με τον ενισχυτή έρχεται ένα USB με το λογότυπο της εταιρίας σε μεταλλικό κουτάκι, σαν ακριβή κολώνια, που περιέχει τα drivers, τα manuals και τα φυλλάδια όλως των προϊόντων της Vitus Audio.
ΗΧΗΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ
Είναι κάποιες στιγμές που εκεί που έχεις μπει σε μια ρουτίνα και ακούς μουσική από συνήθεια ή στην περίπτωση μας από «υποχρέωση» (τα δύο εισαγωγικά είναι πολύ λίγα), θυμάσαι ξαφνικά γιατί πραγματικά αγαπάς κάποια κομμάτια και τι απόλαυση μπορεί να σου προσφέρει η μουσική. Επανέρχονται στην επιφάνεια συναισθήματα και συγκινήσεις που μπορεί να είχαν ξεχαστεί.
Αυτή η στιγμή ήρθε όταν ακούσαμε τον RI100, στον οποίο βάλαμε να ακούσουμε μουσική και λατρεμένα κομμάτια απλά για απόλαυση, αφού είχε τελειώσει η αξιολόγηση. Ακόμα και κατά την διάρκεια της κριτικής ακρόασης το μυαλό έφευγε και παρασερνόταν με κάποια περάσματα ή στίχους. Αναγκαστικά επιστρατεύσαμε τα ATC SMC70SL, που είναι μεγάλα και αρκετά «αναίσθητα» στο να οδηγηθούν, το πιστό Sony XA9000ES για τα CD μας και ο Oppo UDP-203 για hi-res αρχεία.
Το πρώτο πράγμα που έκανε τον ενισχυτή της Vitus να ξεχωρίζει ήταν η άνεση που επέδειξε στην διαχείριση των δυναμικών του σήματος ανεξαρτήτως συχνότητας, ενώ χάρη στην δύναμη των 300 του watt, δεν αγκομάχησε ούτε στιγμή. Κυματιστή η μουσική με τα πάνω της και τα κάτω της, κυλούσε στα αυτιά μας χωρίς να μας κουράσει και σαν μικρά κύματα ξεπήδησαν λεπτομέρεις που δεν είχαμε παρατηρήσει, όπως τον θόρυβο που έκαναν οι μουσικοί στα ήσυχα περάσματα του Hall Of The Mountain King, που είναι μέρος της σουίτας Peer Gynt του Edward Grieg από την συμφωνική ορχήστρα WDR της Κολωνίας.
Στο εμβληματικό και πομπώδες φινάλε της ακούσαμε τα πιατίνια όπως έπρεπε με την ένταση, το ηχόχρωμα και τον δυναμισμό τους. Αντίστοιχη άνεση έδειξε και στην εισαγωγή του πέμπτου μέρους της 2ης συμφωνίας του Mahler από την Hungarian Radio Chorus, με μαέστρο τον Ivan Fischer. Το τύμπανο απλώθηκε στον χώρο, γεμάτο με τις χαμηλές συχνότητες του που ήρθαν σα γροθιά στο στομάχι μας.
Η προβολή των χαμηλών από τον RI-100 ήταν υποδειγματική, μέχρι και οι τελευταίες συχνότητες που μπορούν να αναπαράγουν τα ATC, υπήρχαν εκεί στεντόρειες και σχηματισμένες. Ο «βυθός» των συχνοτήτων δεν συμπιέστηκε αλλά εκφράστηκε είτε μέσα από το χτύπημα μιας μπότας είτε από τους δακτυλισμούς του κοντραμπάσου που απολαύσαμε στο Take Five του Dave Brubeck. Αν έχουμε ηχεία που φτάνουν χαμηλά η σύνδεση ενός sub ίσως να μην είναι τόσο απαραίτητη.
Η κυριαρχία όμως του ενισχυτή φάνηκε στα δύσκολα και ευαίσθητα τρέμπλα, καθώς ήταν μεταξένια, αεράτα, ελεύθερα από θουρύβους και ηλεκτρονικά σημάδια. Η σκηνή ήταν υπέροχη, τα όργανα ζούσαν στον χώρο τους, τοποθετημένα σωστά σε όλους τους άξονες και διακρίνονταν πανεύκολα. Αλλά και η μεσαία περιοχή είχε την τιμητική της, ειδικά οι φωνές και αυτό το καταλάβαμε όταν στα προσωπικά ξεσπάσματα του Freddie Mercury στο Bohemian Rhapsody, η τρίχα σηκώθηκε κάγκελο και η συγκίνηση του τραγουδιστή πέρασε μέσα μας.
Επίσης ακούγαμε καθαρά τον χώρο και τον ενισχυτή που ηχογραφήθηκε η κιθάρα όταν ο Brian May έπαιζε το σόλο του. Μερικά γρήγορα περάσματα βιολιών, που σε άλλους ενισχυτές ακούγονται σαν ένα μπερδεμένο συνονθήλευμα, αποκρυσταλλώθηκαν και οι νότες παίχτηκαν πεντακάθαρες. Αν θέλαμε να παραπονεθούμε για κάτι αυτό ίσως να ήταν μια μικρή έμφαση στις χαμηλές, η οποία δεν αποτελεί ηχητικό μειονέκτημα αλλά περισσότερο προσωπική αισθητική προτίμηση.
Χρονικά ο ενισχυτής ήταν πολύ καλός, και «διάβαζε» τα γρήγορα και τα αργά σημεία της μουσικής με την ταχύτητα που πρέπει, ούτε γρηγορότερα ούτε καθυστερημένα. Αφήνουμε αυτήν την δοκιμή με δύο επιθυμίες. Μακάρι να κρατούσαμε τον RI-100 λίγο παραπάνω να μας συνοδεύσει και σε άλλες ακροάσεις και πραγματικά αν η σειρά Reference έχει αυτόν τον χαρακτήρα ανυπομονούμε να ακούσουμε και τα ακριβότερα μοντέλα.
Ένας ακόμα εκπληκτικός ενισχυτής, σε μια τιμή που είναι πολύ πιο προσιτή από τους αντίστοιχους των σειρών Signature και Masterpiece, που δικαιώνει την φήμη της Vitus Audio και μπαίνει αποφασιστικά στο wishlist ή καλύτερα στο wish-i-had-list.
ΤΙP01: Μέσα από το μενού μπορούμε να ορίσουμε την στάθμη της κάθε εισόδου, να βάλουμε τον ενισχυτή να τις θυμάται και αυτός θα τις θυμάται ακόμα και με την αποσύνδεση της τροφοδοσίας.
TIP02: Με τα αρθρώματα που μπορούμε να προσθέσουμε ο RI100 γίνεται ένα πλήρες σύστημα για ψηφιακά, αναλογικά και «βινυλιακά» σήματα.
Vitus Audio RI100
Τεχνικά Χαρακτηριστικά:
ΕΙΔΟΣ: Ολοκληρωμένος ενισχυτής τάξης ΑΒ
ΕΙΣΟΔΟΙ: 3xXLR stereo, 2xRCA stereo (1 line/phono)
ΕΞΟΔΟΙ: 1xΗχείων, 1xPre-out
ΣΥΧΝΟΤΙΚΗ ΑΠΟΚΡΙΣΗ: DC έως 500KHz
ΙΣΧΥΣ: 2x300Wrms (8Ω)
SNR: >100dB
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 435x182x435 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 37 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
300W ωμής δύναμης και 37 κιλά υλικά συνθέτουν τον RI100, έναν ενισχυτή «εισαγωγικής κατηγορίας» για την Vitus Audio αλλά «άπιαστης κατηγορίας» για πολλούς από εμάς.
ΤΙΜΗ: €11.500