Η Q ACOUSTICS «ΛΕΕΙ» ΛΙΓΑ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙ ΠΟΛΛΑ. ΤΩΡΑ ΚΛΕΙΝΕΙ ΤΟ ΚΕΝΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΑΠΕΔΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΦΙΛΟΥΣ ΣΕΙΡΑΣ 3000i ΜΕ ΕΝΑ ΗΧΕΙΟ ΠΟΥ «ΓΕΜΙΖΕΙ ΤΟ ΜΑΤΙ» ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΜΕ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΙ ΩΡΙΜΟ ΗΧΟ ΤΟΥ.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΡΙΣ ΚΩΤΣΗΣ
Τι να γράψει κανείς για το 3030i όταν έχουμε πει τόσα και τόσα υπερθετικά σχόλια για τα 3020i και 3050i; Ανατρέχοντας στις κριτικές μας και την πορεία αυτών των μοντέλων στη διεθνή σκηνή, καταλαβαίνουμε ότι η απόφαση της βρετανικής εταιρίας να κατεβάσει στην αγορά το 3030i δεν σχετίζεται μόνο με τη μεγάλη διαφορά τιμής -άρα και το κενό- ανάμεσα στα προαναφερθέντα.
Το μεν 3050i ενδέχεται να προβληματίσει σε μικρομεσαίους χώρους, ειδικά αν το «πετάξεις» επάνω σε μια μοκέτα χωρίς σωστή στήριξη και κοντά στους τοίχους, όπως έχουν κάνει κάποιοι Αμερικανοί συνάδελφοι που ίσως το σνόμπαραν εξαιτίας της τιμής του.
Το δε 3020i (και ακόμη περισσότερο το λιλιπούτειο 3010i) έχει την ανάγκη του room gain για να γεμίσει χαμηλά και να έρθει σε ισορροπία το υπόλοιπο φάσμα με τα μπάσα. Το 3030i δεν κάνει λοιπόν τίποτε παραπάνω και τίποτε λιγότερο από το να προσφέρει πλούσια παρουσία και έκταση χαμηλού ακόμη και ελεύθερο στο χώρο, ωστόσο δεν θα προβληματίσει σε μικρότερους χώρους και θα ανεχτεί πιο πολύ την προσέγγιση με τους τοίχους.
Ότι πρέπει δηλαδή για το τυπικό ελληνικό σαλόνι ή τους αποκλειστικούς χώρους ακρόασης πολλών από εμάς, που συνήθως δεν ξεπερνούν τα 20 τ.μ. Σαφώς δεν χρειάζεται υπογούφερ και όσοι το σκέφτονται ως 2.1 για μεγάλους χώρους με βάση την πολύ καλή τιμή του, μάλλον θα γλιτώσουν χρήματα και κόπο πηγαίνοντας στο εξαιρετικό 3050i.
Εξ όψεως το 3030i δεν φέρνει τίποτε το καινούργιο και στις φωτογραφίες δεν γίνεται αντιληπτό το μέγεθός του και η σημαντική διαφορά από το μικρότερο μοντέλο, αφού οι αναλογίες παραμένουν ίδιες. Όμως το νέο ηχείο έχει διπλάσιο εσωτερικό όγκο (12,5 λίτρα έναντι 6,1) και η έκταση των 46Hz «συνθλίβει» τα 64Hz του 3020i με την ίδια ευαισθησία των 88dB, πλησιάζοντας σε απόσταση αναπνοής τα 44Hz της ναυαρχίδας της σειράς.
Το αγέρωχο 3050i με τα 32,4 λίτρα του, την καλύτερη διαχείριση ισχύος και τα 91dB ευαισθησίας είναι προφανώς σε άλλο επίπεδο σε ότι αφορά τα μεγέθη, τις στάθμες και την ηχοκάλυψη και δίκαια κοστίζει τα διπλάσια χρήματα. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια εξαιρετικά διαρθρωμένα γκάμα χωρίς «εσωτερικό» ανταγωνισμό.
Είναι φανερό από τα χαρακτηριστικά πως η Q Acoustics δεν θυσιάζει τη γραμμικότητα προς όφελος του εντυπωσιασμού και δεν «εκβιάζει» τις σχεδιάσεις της. Έτσι, το 3030i έχει επακριβώς την εξαιρετικά ισορροπημένη τονική καμπύλη του 3020i κι έτσι έπρεπε να γίνει διπλάσιο για να κατέβει κοντά στα 40Hz.
Η ουσία όλων των Q είναι ο αόρατος ήχος -κάτι σαν τα ATC στο πιο προσιτό- που πολλοί επιδιώκουν αλλά τελικά ελάχιστοι επιτυγχάνουν. Τα Q δεν έχουν μεν τα πανέμορφα πρίμα των Dali, τις οργανικές χροιές των Heritage της Wharfedale, τη συναρπαστική δυναμική ροή των Montior Audio ή τις εντυπωσιακά ανοιχτές σκηνές των B&W.
Η συνταγή τους είναι αυτή της «εξαφάνισης», της απουσίας χαρακτήρα, της απόλυτης ομοιογένειας. Κι ενώ αποφεύγουν με άνεση τα προσθετικά λάθη και την ευφωνικότητα, ξύνουμε το κεφάλι μας για να βρούμε τι αφήνουν απ’ έξω, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Λίγη γκρίνια για την έκταση χαμηλά του περίφημου 3020i είναι το μόνο που βρίσκουμε στα γραφόμενα και η Q… μας άκουσε και «χαρίζει» το 3030i με μόλις εκατό ευρώ επιπλέον.
Αν βέβαια ακούτε σε 10-15 τ.μ, με τα ηχεία στα 50 εκ. από τον τοίχο, τότε αρκούν τα μικρότερα μοντέλα και ίσως να είναι προτιμότερα.
ΠΛΗΘΩΡΙΚΟ ΚΑΙ ΑΟΡΑΤΟ
Αν εξαιρέσουμε την έκταση του χαμηλού και τις διαστάσεις καμπίνας-γούφερ, τα νούμερα και η τεχνολογία του 3030i είναι απαράλλακτα με αυτά του 3020i. Το διάφραγμα είναι επεξεργασμένο χαρτί, το τουίτερ των 22 χλστ. θόλου-δακτυλίου έχει ελαστική σύζευξη με την καμπίνα, τα δεσίματα της καμπίνας γίνονται σε στρατηγικά σημεία με τη βοήθεια υπολογιστή (τεχνική Point to Point-P2P) και το φίλτρο επενεργεί στα 2,4KHz.
Η γενική εικόνα της κατασκευής είναι εξαιρετική, το ντιζάιν απαράμιλλο για όσους σκέφτονται μοντέρνα και τα ματ φινιρίσματα βαφής (λευκό, μαύρο, γκρι) άψογα, ενώ υπάρχει και η απομίμηση ξύλου για πιο κλασική εμφάνιση.
Η Q Acoustics έχει πάθος με τη σωστή στήριξη και παράγει βάσεις για κάθε μοντέλο κι έτσι το 3030i έχει τη δική του, την 3030FSi (63,5 εκ. ύψος, 7 κιλά βάρος-μεγαλύτερο από του ίδιου του ηχείου, laser cut ατσάλι, τρία πόδια), στην οποία βιδώνεται για απόλυτα συμπαγή και ακλόνητη επαφή.
Τέτοιες νοοτροπίες high end σε τιμές hi-fi έχει οπωσδήποτε ανάγκη ο χώρος μας για να γίνει ξανά αρεστός στο ευρύ κοινό. Με δυο λόγια, το 3030i τικάρει όλα τα κουτάκια ώστε να αισθάνεται υπερήφανος ο ιδιοκτήτης του και παράλληλα τυχερός που δεν πλήρωσε ένα σκασμό λεφτά για να το αποκτήσει. Ας δούμε όμως ποιο είναι το στίγμα του νέου μοντέλου κατά τις ακροάσεις.
Η ογκώδης καμπίνα που εκτείνεται έντονα σε βάθος δείχνει πολύ ήσυχη και άριστα ταιριασμένη με το μεγαλύτερο γούφερ. Παράγεται μια μεγάλη σκηνή, χωρίς προβολικότητες, με εξαιρετικό ύψος και βάθος, ενώ το πλάτος εξαρτάται πολύ από τις αποστάσεις ανάμεσα στα ηχεία.
Τα ηχεία είναι αρκετά κατευθυντικά και χρειάζεται να στοχεύσουν προς τον ακροατή για να εστιάσουν σωστά στο κέντρο της. Η pin point εστίαση και η εξαφάνιση δεν είναι τόσο εύκολη όσο στο 3020i και το 3050i, αφού το νέο ηχείο είναι πολύ πιο ογκώδες από το πρώτο και, παράλληλα, στερείται της ευεργετικής γεωμετρίας WTW της ναυαρχίδας.
Θα δώσει εύκολα μεν τα μεγάλα μεγέθη αλλά η ακρίβεια της σκηνής απαιτεί δουλειά στο σύστημα, όπως με ένα απαιτητικό μόνιτορ. Σ’ εμάς έπαιζε λίγο φλου, παρέα με τον Rotel A11 στον οποίο είχαμε συνδέσει τρεις πηγές (προς δοκιμή σε μεταγενέστερο χρόνο), μέχρι που καταλάβαμε πως είχαμε δημιουργήσει περιττούς βρόχους γείωσης και, όταν τους διακόψαμε, το 3030i αποκρυστάλλωσε την εστίασή του, αναπτύχθηκε έντονα σε ύψος και βάθος και κέρδισε σε ανάλυση.
Η εναλλαγή των πηγών φανέρωσε πως το νέο Q είναι πράγματι αποκαλυπτικό του σήματος και δεν επιβάλλει τον δικό του χαρακτήρα, αντίθετα αλλάζει σαν χαμαιλέοντας τις χροιές, την ανάλυση και την υφή του, σκιαγραφώντας άψογα τους χαρακτήρες των πηγών.
Η σχετική τονική ισορροπία ποτέ δεν αλλάζει όμως, είναι πάντα flat και τα είδωλα τοποθετούνται επακριβώς στο επίπεδο των ηχείων, δεν γίνονται ποτέ απόμακρα και η λεπτομέρεια στις ανώτερες συχνότητες είναι πολύ ευδιάκριτη. Η ατάκα του 3030i είναι σαφής, χωρίς αιχμές και χωρίς να πρωταγωνιστεί έναντι της διάρκειας.
Σε αυτό μοιάζει πολύ περισσότερο με το 3050i παρά με το 3020i, το οποίο την ευνοεί λίγο τείνοντας προς το στεγνό, όταν δεν γεμίσει χαμηλά με τη βοήθεια του χώρου. Χρονικά είναι πολύ ισορροπημένο, δεν αφήνει καμία αίσθηση γρήγορου ή αργού και η ροή είναι πειστικότατη, αν και όχι τόσο ελεύθερη ή συναρπαστική όσο, ας πούμε, στο μοντέλο βάσης αναφοράς μας το ATC SCM 11.
Η ποιότητα του τόνου είναι καλώς κορεσμένη, με πολύ καλή ποικιλία αποχρώσεων και πλήρη απουσία δικού του χρώματος, υστερεί όμως σε πυκνότητα αρμονικών δίπλα στα προαναφερθέντα αλλά και στο κορυφαίο σε αυτό τον τομέα Wharfedale Denton 85 που, βέβαια, κοστίζει αρκετά περισσότερα χρήματα.
Τα μπάσα αγγίζουν με τη βοήθεια του χώρου τα 40Hz, είναι πλούσια και ολοστρόγγυλα χωρίς αιχμές και εντυπωσιάζουν με τον ευκολία που διεγείρουν το χώρο χωρίς να τον «ταλαιπωρούν». Τα πρίμα ισορροπούν αυτή την συμπεριφορά, δεν εξέχουν, είναι σωματώδη, αέρινα και απαλά, με πολιτισμένα συριστικά, μεγάλη ποικιλία οξύτητας αναλόγως ηχογράφησης και πάντα σε σύνδεση με τις χαμηλές.
Η δυναμική αμεσότητα δεν είναι ίσως το φόρτε του 3030i όπως συμβαίνει με ηχεία της γαλλικής σχολής (Cabasse, Triangle, Focal) ή με τα Klipsch και τα JBL. Όμως τα 3030i δεν είναι «άψυχα», μάλλον πιο προσεκτικά να μην κάνουν λάθη χωρίς ποτέ να καταλήγουν βαρετά, δίνοντας προτεραιότητα στην παρουσία παρά τις μεγάλες αντιθέσεις.
Θα λέγαμε συμπερασματικά πως τα νέα Q Acoustics αποτελούν ένα δώρο προς τον απαιτητικό μουσικόφιλο. Είναι τελειοποιημένα μόνιτορ με αψεγάδιαστη τονική ισορροπία, αποκαλυπτικά χωρίς να γίνονται υστερικά και ο μεγάλος ήχος με το έξοχο βαθύ χαμηλό που παρέχουν σπανίζει στην κατηγορία τιμής.
Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο μικρό που έχουμε δοκιμάσει μέχρι τα 500 ευρώ, δεν είναι όμως το πιο ευχάριστο ή το πιο εντυπωσιακό από μόνο του και σαφώς απευθύνεται σε πιο έμπειρους ακροατές, που θα μπορέσουν να το αξιοποιήσουν όπως του αξίζει.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχεία βάσης δύο δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝA: γούφερ 165 χλστ., τουίτερ 22 χλστ.
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 88 dB
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 46Hz-30KHz
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 6Ω μέση, 4Ω ελάχιστη
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΣ: 25-75W προτ. ισχύς
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΠxΒ): 325x200x329 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 6,4 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Το νέο μέλος της προσιτής σειράς «3000i» των Q Acoustics είναι ένα ογκώδες ηχείο βάσης με πλούσιο βαθύ χαμηλό και πολύ καλές δυνατότητες ηχοκάλυψης. Θα βολευτεί εκεί που το βραβευμένο δαπέδου 3050i δεν χωράει αλλά θα προτιμήσει να παίξει ελεύθερο στο χώρο, χωρίς την ευεργετική «βοήθεια» του δωματίου που αποζητούν τα μικρότερα μοντέλα βάσης.
ΤΙΜΗ: 399€