ΕΝΑ ΘΗΡΙΩΔΕΣ ΗΧΕΙΟ ΒΑΣΗΣ ΜΕ 12ΙΝΤΣΟ, ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΑ CUSTOM ΜΕΓΑΦΩΝΑ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΑΟΡΑΤΗ ΚΑΜΠΙΝΑ, ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΙ ΟΧΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΕ ΜΕΤΡΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ. ΤΟ ATALANTE 5 ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΟΛΑ ΝΑ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΛΑ ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΤΟΥ ΤΟΥ.
Η Revival Audio μας προέκυψε το 2021 ως κεραυνός εν αιθρία, καθώς ο πολύπειρος σχεδιαστής Daniel Emonts (Dynaudio, Focal κ.λπ.) αποφάσισε να ταράξει τα νερά της υψηλής πιστότητας με τη δική του μάρκα.
Εξόρμησε με σύνθημα τον «next level» ήχο που πέτυχε από ηχεία βάσης με κλασική εμφάνιση και πολύ συμφέρουσες τιμές πώλησης, όλα made in France, και με ουσιαστική δύναμη τη ριζική διαφορετικότητα των σχεδιάσεων και των τεχνολογιών.
To «ΒΒC look» του Atalante 5, με την έννοια της ογκωδέστατης καμπίνας βάσης, είναι απλώς επιφανειακό αφού δεν υπάρχουν λεπτές πλευρές και πολύπλοκα φίλτρα διαχωρισμού. Είναι όμως ασυνήθιστα «χτισμένη» έτσι ώστε να μην αποθηκεύει ενέργεια και να εξαφανίζεται αποτελεσματικά, με τεχνικές που η εταιρία δεν αποκαλύπτει.
Το μόνο που εντοπίζουμε δια γυμνού οφθαλμού είναι η διακοσμητική «ζώνη» από μασίφ ξύλο πάχους 10 χλστ. που τη «χωρίζει» στα δύο και καταλήγει σε «κόμπο» με το σκαλισμένο λογότυπο της εταιρίας, στα πλαίσια του ντιζάιν «belt & knot».
Ωστόσο, αυτή εισχωρεί βαθιά στο εσωτερικό της, δημιουργώντας έτσι μια κρίσιμη ασυνέχεια στη δομή του ΗDF. Χτυπώντας με το δάκτυλο όλες τις πλευρές, το κάτω μέρος δίνει έναν σφιχτό, σχεδόν νεκρό ήχο αλλά το πάνω ακούγεται σαφώς πιο ανοιχτό και ελεύθερο.
Αυτό είναι πρωτόγνωρο με βάση την εμπειρία μας και σίγουρα ευθύνεται για την απρόσμενη έλλειψη κουτίλας του Atalante 5 και τη χαρισματική του τονικότητα. Με άλλα λόγια, η πελώρια αυτή καμπίνα δεν είναι ούτε «ζωντανή» αλά BBC ούτε όμως και «τάφος» για τους κραδασμούς (και τη μουσική) από υπερβολική μάζα, γι’ αυτό και αποφεύγει πλήρως το βαρύ, αργόσυρτο χαμηλό και το μπάσο του «κουτιού».
Αποφεύγει επίσης το «φουσκωμένο» άνω χαμηλό που μειώνει τις δυναμικές αντιθέσεις σε υψηλές στάθμες και δίνει ευφωνικό χαρακτήρα όπως και το απόμακρο άνω χαμηλό που πλήττει πολλές «αναλυτικές» σχεδιάσεις τριών δρόμων.
Η εντύπωση του χαμηλού του Atalante 5 είναι αυτή μιας μεγάλης ανοιχτής μπάφλας, χωρίς αιχμές και επιβραδύνσεις από το κουτί, ελεύθερο, ανοιχτό και εξαιρετικά περιγραφικό, με αρμονικές και ταχείες μεταβατικές που απλώς δεν μπορούν να πλησιάσουν οι συμβατικές καμπίνες. Κι ενώ πάει πολύ βαθιά με πελώρια είδωλα, το κάνει ήρεμα, χωρίς αφύσικη πίεση και στροβιλισμούς σωλήνα.
Οι δύο «αόρατες» οπές βρίσκονται αριστερά και δεξιά, ψηλά στην πλάτη του, στο «ζωντανό» κομμάτι της καμπίνας και φορτίζουν το μοναδικό αυτό 12ιντσο γούφερ της αγοράς, με διάφραγμα από ίνες βασάλτη. Αν η καμπίνα είναι παράδοξα αόρατη, τι να πούμε για τα προικισμένα αυτά μεγάφωνα που φέρνουν τα πάνω-κάτω σε επίπεδο τεχνικών και υλικών;
EXTRA LARGE
Το 12ιντσο φέρει στιβαρό μεταλλικό σασί με ασύμμετρα νεύρα για να πετύχει ένα πολύ ανοιχτό πεδίο για το πίσω κύμα του. Το διάφραγμα BSC (Basalt Sandwich Construction) είναι σάντουιτς τριών τμημάτων, εμπρός υπάρχουν εμποτισμένες ίνες από το ορυκτό βασάλτη, ενδιάμεσα τσόχα με πολυμερή κόλλα και πίσω αφρώδες υλικό, ειδικό για τη θέση αυτή.
Οι μαλακοί θόλοι είναι περασμένοι με το custom βερνίκι RASC για έλεγχο του break up και φέρουν από πίσω τους τις διατάξεις ARID (Anti Resonance Inner Dome, έκδοση + στο μιντ), σχεδιασμένες με το πρόγραμμα προσομοίωσης Comsol, ουσιαστικά ραβδωτούς διαχύτες-οδηγούς του πίσω κύματος με ελάχιστη απόσβεση στο κέντρο τους, οι οποίοι αντικαθιστούν τη συμβατική απόσβεση προς όφελος της έκτασης και της ταχύτητας.
Τελικά, το πίσω κύμα οδηγείται στους ειδικούς οπίσθιους θαλάμους BCD (Back Chamber Damping) όπου και αποσβένεται. Η ανάρτηση του τουίτερ είναι ασύμμετρη και αυτή του μιντρέιντζ ανεστραμμένη, με σκοπό την καλύτερη διασπορά στις άνω περιοχές λειτουργίας των μονάδων. Και οι δύο θόλοι χρησιμοποιούν σιδηρομαγνήτες, όχι νεοδύμιο, που έχουν προφανώς μεγάλο μέγεθος (100 χλστ. τουίτερ, 140 χλστ. μιντρέιτζ) και συνεισφέρουν στην απαγωγή της θερμότητας, βελτιώνοντας έτσι την πρόσληψη ισχύος.
Οι μονάδες μεσαίων και υψηλών διαθέτουν πελώρια μεταλλικά σασί, με αυτό του μιντρέιντζ να δημιουργεί μεγάλο κυματοδηγό στον θόλο των 75 χλστ. για έλεγχο της διασποράς και μοντάρονται με πέντε βίδες. Και τα τρία custom μεγάφωνα εργάζονται εντός περιοχών υψηλής γραμμικότητας και αποδοτικά (91dB), με το φίλτρο που τα εξισορροπεί να φέρνει την τελική τιμή της ευαισθησίας στο πολύ ικανοποιητικό 89dB, με την αντίσταση των 4Ω να είναι πολύ ήπια στις βυθίσεις της.
Το φίλτρο περιλαμβάνει μόλις 13 εξαρτήματα, ακούγεται ως δεύτερης τάξης και οι ενώσεις γίνονται με καλώδιο της Van Den Hul (Skyline Hybrid Halogen Free). Ο Daniel Monts ακούει, μετράει, ξανακούει και ρυθμίζει διαρκώς τις τιμές των υλικών μέχρι να πάρει τον ήχο που θέλει, ακόμη κι αν κάποιες αλλαγές έχουν ελάχιστο εργαστηριακό αποτύπωμα.
Το ηχείο προτείνεται για δωμάτια 30 έως 60 τ.μ. και για ισχύ μεγαλύτερη των 30W. Παράγεται με φινίρισμα καπλαμά καρυδιάς, έρχεται με ένα ζεύγος ποιοτικών μεταλλικών ακροδεκτών και το πήραμε για δοκιμή βιδωμένο επάνω στη δική του μεταλλική βάση, βάρους 10,5 κιλών και ύψους 40 εκ. (συν τους κώνους), η οποία κοστίζει 350€.
Τα Atalante 5 έχουν ένα μικρό deep στις μεσοϋψηλές, συγγενές με το voicing στα πρότυπα του BBC, το οποίο τους επιτρέπει να ακούγονται ακόμη και από κοντά χωρίς να υπερφορτώνουν τον ακροατή. Η εικόνα τους είναι πελώρια, ξεκινάει λίγο πίσω από τις προσόψεις και ανοίγει έξοχα σε όλες τις διαστάσεις, παράγοντας φυσικού μεγέθους ολογραφικά είδωλα με έξοχους διαχωρισμούς.
Μπορείς να «περπατήσεις» μέσα της, με τον κατάλληλο ενισχυτή! Οι χροιές τους είναι οργανικές, ζεστές αλλά όχι υπερβολικά ώστε να χρωματίζουν ευφωνικά το πρόγραμμα. Παρουσιάζουν πλήρη απουσία μεταλλικότητας ακόμη και σε υψηλές στάθμες, ωστόσο δεν υστερούν σε οξύτητα στην ατάκα, όταν το πρόγραμμα το επιβάλλει.
Οι μεταβατικές του ηχείου είναι ομαλές, λεπτομερέστατες και συνάμα αστραπιαίες, δείγμα μιας εξαιρετικά μικρής αποθήκευσης ενέργειας στο φίλτρο και την καμπίνα και απόλυτου ελέγχου επί των πηνίων φωνής. Δεν υστερούν ουσιαστικά σε έλεγχο ως προς εκείνες του ATC SCM70SL, ωστόσο παρουσιάζουν την υψηλή ευκρίνεια διαφορετικά, πιο ατμοσφαιρικά και δυναμικά επί της ροής, δίνοντας έναν πιο «ρευστό» ήχο που παραμένει πεντακάθαρος.
Το τίμπρο του Atalante 5 είναι συγκλονιστικά φυσικό, η διαφάνεια είναι κυρίαρχη όπως σε έναν ενισχυτή τύπου SET κι έτσι βιώνουμε αληθινούς μουσικούς σε αληθινούς χώρους και όχι μια τεχνική αναπαράσταση της ηχογράφησης.
Αν και η τονική καμπύλη του Atalante 5 δεν είναι απόλυτα ουδέτερη όπως στο ATC, δίνοντας μια μικρή έμφαση στο σώμα της μουσικής, εντούτοις είναι πολύ πιο ισορροπημένη από ειδικά ηχεία υψηλής ευαισθησίας (χοάνες, ανοιχτές μπάφλες) με τα οποία συγκρίνεται ηχητικά, παρά την προσιτή τιμή του.
Στην πράξη, η τονική του ισορροπία θυμίζει αρκετά ηχεία-επανεκδόσεις, όπως το Linton της Wharfedale, το οποίο είναι μεν ουδέτερο αλλά όχι μόνιτορ. Υπάρχουν ομοιότητες και με την καμπύλη του BBC, όμως είναι μάλλον επιφανειακές και το μεγάλο Revival είναι σαφώς πιο άμεσο τονικά και χρονικά και γι’αυτό πιο σύγχρονο από τα διαχρονικά αυτά πρότυπα.
Αυτό μετράει πολύ στο Atalante 5, σε συνδυασμό με τη δυνατότητά του να πλαισιώνει μικρούς ενισχυτές σε τάξη Α, όπως τον Unison Simply 845 που δοκιμάζουμε στο τεύχος που κρατάτε.
Με τον Yamaha A-S2200 έδειξε την ταυτότητά του, όπως την περιγράφουμε μέχρι τώρα, όμως το ταίριασμα δεν ήταν ακριβώς ευτυχές καθώς ο ενισχυτής μας «προτιμά» τα μόνιτορ ηχεία και το ηχείο τον «υπέδειξε» ως ελαφρά βιαστικό στις μεταβατικές και με μικρότερα είδωλα (τυπικό για push-pull). Αυτό δεν θα το καταλάβουν πολλοί σε μια γρήγορη ακρόαση και, τυπικά, το Atalante 5 δεν «νοιάζεται» για τον ενισχυτή, σε επίπεδο λυχνίας ή τρανζίστορ.
Όμως, κι αυτό είναι ένα μεγάλο «όμως», με τον Simply 845 ο ήχος τους ήταν απόλυτα μεγαλειώδης και πιο ισορροπημένος, ομαλός και εκφραστικός κι ας μην είχε εξίσου «πιεστικό» βαθύ χαμηλό ή τόση ζωντάνια στις μεσοϋψηλές. Είχε όμως πολύ καλύτερη συνοχή και μουσική ευφράδεια, μυθική ομαλότητα και κυρίως ηρεμία.
Μια ηρεμία καθόλου σκηνοθετημένη και ανιαρή, μάλλον μια διάχυτη φιλική διάθεση προσμονής που σε προδιαθέτει να ακούς για ώρες, όπως κάνουν οι τριοδικοί single ended ενισχυτές μα πριν απ’ όλα οι ίδιοι οι συναυλιακοί χώροι.
Το λοιπόν, το Atalante 5 παίζει εύκολα και όμορφα με μεγαλοσύνη, ωστόσο απαιτεί πάρα πολλά από το ταίρι του σε καλλιτεχνικό επίπεδο, όντας ένα μοναδικό ηχείο μουσικής αναφοράς. Ο νοών νοείτω!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΤΥΠΟΣ: Hχεία βάσης 3 δρόμων, ανάκλασης χαμηλού
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 300 χλστ. γούφερ, 75 χλστ. μιντρέιτζ, 28 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 28Ηz-22ΚΗz ±3dB
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 89dB/2,83V/m
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ/CROSS: 4Ω (Rmin:3,2Ω@110Ηz)/450Ηz/3,5KHz
ΠΡΟΤ. ΙΣΧΥΣ: 30-200W
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΠxΒ): 710x420x355 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 33 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Next level με πολλά...κυβικά εκατοστά! Το Atalante 5 είναι το κορυφαίο ηχείο της Revival Audio και το δείχνει, παραμένει ωστόσο προσιτό και βολικό στη χρήση και την τοποθέτηση. Μια σπάνια ευκαιρία για ήχο state of the art, με εξαιρετικές δυνατότητες ηχοκάλυψης, πλήρες φάσμα και οργανικές περιγραφές τριοδικού τύπου.
ΤΙΜΗ: 4.390€ + 350€ (βάση)