Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΡΑΓΕΙ ΑΠΟ ΑΡΧΑΙΟΤΑΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΞΥΠΝΑΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΛΗΘΑΡΓΟ ΑΙΩΝΩΝ. Η ΑΚU AUDIO ΕΝΩΝΕΙ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΜΕ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΙΔΕΙ ΗΧΕΙΑ STATE OF THE ART, ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΚΑΙ ΗΧΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΠΟ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙ.
Για την Aku Audio του Έλληνα σχεδιαστή Γιώργου Καζαντζή τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Κατέβηκε στην (παγκόσμια) αγορά με αποκλειστικό στόχο την κορυφή, κάνοντας όμως το ντεμπούτο της σε πάτρια εδάφη και συγκεκριμένα στην HES2020, όπου είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε συνέντευξη από τον 35χρονο σχεδιαστή.
Οι βασικές τεχνικές κατασκευής της Aku δεν μοιάζουν με τίποτε άλλο στον κόσμο: καμπίνες πελώριας μάζας, κατασκευασμένες από πολλαπλές φέτες MDF που δεν γνωρίζουν από γωνίες, δημιουργώντας περίτεχνα σχήματα γεμάτα καμπύλες, άτρωτα στα στάσιμα κύματα, που δείχνουν σαν να κινούνται στον χώρο!
Η Aku κατασκευάζει τα μεταλλικά μέρη των ηχείων της συχνά με εκτύπωση 3D, της αρέσει να «κρεμάει» τις καμπίνες από αυτά και πρακτικά κατασκευάζει τα πάντα μόνη της, πλην των μεγαφώνων που όμως είναι custom από εξειδικευμένους Ευρωπαίους κατασκευαστές και των ενισχυτικών module, που είναι τα nCore, κι αυτά προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της εκάστοτε εφαρμογής. Το υπό δοκιμή ηχείο βάσης Talos κατέφθασε στη στάνταρντ έκδοση, χωρίς προενίσχυση και ανεξάρτητη μονάδα DSP τα οποία διαθέτει η premium έκδοση.
Τα ηχεία συνοδεύονται από εξωτερική μονάδα η οποία ενσωματώνει ένα βασικό DSP για το ενεργό κρος των μεγαφώνων με τρεις επιλογές τονικότητας (flat, bass contour και party) και δύο τρικάναλους nCore, συνολικής ισχύος 1.100Wrms/κανάλι, όμως δεν παρέχει ρύθμιση στάθμης.
Παρά τα συνολικά 2,2kW απόδοσης, χάρη στη διακοπτική λειτουργία η μέγιστη κατανάλωση περιορίζεται στα 2,4kW, που σπάνια θα τα φθάσει κανείς, ενώ δεν επηρεάζεται από την τάση λειτουργίας της ΔΕΗ (δουλεύει από 100 έως 240 Vac). Η μόνη «θυσία» που απαιτούν τα Talos, πέραν της υψηλής λιανικής τιμής και του μεγάλου μεγέθους τους, είναι το πολύ χονδρό καλώδιο με τερματισμό τύπου speakon που τα ενώνει με την εξωτερική μονάδα, όπου χρησιμοποιείται ένα πελώριο 8πολικό βύσμα της Neutrik εξαιρετικής ποιότητας.
Το δύο μέτρων μήκους καλώδιο που βρήκαμε είναι της γερμανικής Sommer, περιλαμβάνει οχτώ αγωγούς των 2,5 τ.χ. και τρέχει από αθέατο σημείο στο κάτω μέρος της βάσης των ηχείων, μα σίγουρα δεν είναι κάτι που μπορεί εύκολα να κρυφτεί κατά τη διαδρομή του στο πάτωμα. Η Aku μας ενημέρωσε πως ο πελάτης μπορεί στην ουσία να επιλέξει ό,τι χρώμα θέλει για όλα τα συστατικά του σετ κατά την παραγγελία καθώς και το αν η υφή της βαφής θα είναι ματ, σατινέ ή γυαλιστερή.
Η μεταλλική βάση είναι κι αυτή περίτεχνη, με κοψίματα που σχηματίζουν τη μάρκα, το μοντέλο και δύο «ανοίγματα» στο πόδι της όπως αυτά του βιολιού. Στην ουσία αναρτά τα πελώρια ηχεία χάρη στο καμπυλωμένο σχήμα της και τα ελαστικά παρεμβύσματα με τις καμπίνες και κατασκευάζεται από ατσάλι πάχους 6 χλστ. που κόβεται με λέιζερ, εξοπλίζεται δε με ρόδες για να μπορεί κανείς πιο εύκολα να μετακινήσει το κάθε Talos, καθώς το βάρος των 94 κιλών/κανάλι είναι πρακτικά μη διαχειρίσιμο, ωστόσο παρέχονται και ακίδες για πιο σταθερή στήριξη άπαξ και έχουμε καταλήξει στην τελική τους θέση.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΑΛΩ ΣΤΑ TALOS
Η Aku Audio χρησιμοποιεί φυσικά ελληνικά ονόματα για τα ηχεία της και μάλιστα με πολύ πετυχημένο τρόπο. Τα πerix, για παράδειγμα, σημαίνουν τα περίχωρα, τα όρια μιας περιοχής που την περιβάλλουν και παραπέμπουν στον πολυκάναλο ήχο καθώς με αυτά μπορεί κανείς να στήσει ένα πολύ απαιτητικό σύστημα surround.
Το κορυφαίο μοντέλο λέγεται Enarghia που σημαίνει διαύγεια, καθαρότητα και συνοχή, στοιχεία που πάντα αναζητούμε στις πολύδρομες ναυαρχίδες πέραν των dB και των χαμηλών παραμορφώσεων που πάντα παρέχουν. Στην περίπτωση των Talos, που ομολογουμένως είναι το πιο ακραίο σχεδιαστικά ηχείο της γκάμας, η Aku Audio επέλεξε κάτι ακραίο από την ελληνική μυθολογία, τον Τάλω.
Αυτός ήταν δημιούργημα των Θεών και είχε αποστολή να προστατεύει την Κρήτη και να τηρεί τη δικαιοσύνη στη μεγαλόνησο κατά την εποχή του Μινωικού πολιτισμού. Είχε σώμα από χαλκό, φτερά, στις φλέβες του έρεε λιωμένο μέταλλο και αποτελούσε τον φόβο και τον τρόμο των εχθρών της Κρήτης ή των απείθαρχων ντόπιων, αφού ήταν ανίκητος με ένα μόνο αδύνατο σημείο, μια «τάπα» στο πόδι του από την οποία και τελικά έχασε τη «ζωή» του χάνοντας όλο το «αίμα» του.
Ασφαλώς τα Talos δεν έχουν καμπίνα από χαλκό ή χυτοσίδηρο (με το οποίο έχουν δουλέψει στην Aku-υπάρχει όμως το μόνιτορ Ichor με αλουμινένια), η καμπίνα του όμως είναι κατασκευασμένη φέτα-φέτα από τέσσερα υλικά με διαφορετικά πάχη στα σημεία και περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλους θαλάμους με σχήμα οβίδας.
Οι δύο για τα μιντρέιντζ στηρίζουν τον μεγαλύτερο τρίτο για το γούφερ και στηρίζονται στο βασικό πλαίσιο που έχει σχήμα αυτιού, το επάνω «πτερύγιο» του οποίου καταλήγει στον τέταρτο και μικρότερο θάλαμο του τουίτερ, η μικρή πλάτη του οποίου ενώνεται με τον θάλαμο του γούφερ. Γεωμετρικά, το τουίτερ είναι ομοαξονικό με το 12ιντσο γούφερ και τα μιντρέιτζ σχηματίζουν το δημοφιλές σχήμα ΜΤΜ του D’Apolito.
Τα μεγάφωνα είναι όλα custom και, με την εξαίρεση του τουίτερ που κατασκευάζεται στη Γερμανία, τα υπόλοιπα αναλαμβάνει η Scanspeak. Τα 7ιντσα μιντ φέρουν διαφράγματα από χαρτί/νάιλον, το γούφερ από αλουμίνιο και το τουίτερ με τον μεγάλο θόλο των 34χλστ. από αλουμίνιο και μαγνήσιο (βηρύλλιο στην premium έκδοση).
Το 40bit DSP στην στάνταρντ έκδοση υλοποιεί φίλτρα Infinite Impulse Response (IIR) στα 113Hz και τα 1300Hz και μετατοπίζει χρονικά τους δρόμους για ευθυγράμμιση, ώστε να συμπίπτουν τα ακουστικά τους κέντρα. Καλύπτει δηλαδή τα 60 εκ. απόστασης από την πρόσοψη στην πλάτη και τα λιγοστά εκατοστά που χωρίζουν τα κέντρα των μιντ και του τουίτερ, καθώς οι προσόψεις των θαλάμων τους ανήκουν στο ίδιο κατακόρυφο επίπεδο. Παρέχονται τρεις επιλογές τονικότητας από μπουτόν στην εξωτερική μονάδα, η Flat, η Bass Contour (-3dB μπάσα/πρίμα) και η Party Mode (+3dB μπάσα/πρίμα).
Στην premium έκδοση το DSP είναι πιο προηγμένο, επιτρέπει μεγαλύτερο customization και φιλτράρει με τεχνική Finite Impulse Response (FIR), κάνοντας ακόμη πιο πετυχημένο δέσιμο ανάμεσα στους τρεις δρόμους του Talos. Τα μεγάφωνα, τέλος, καλύπτονται με ακρυλικές γρίλιες μαγνητικά εφαπτόμενες που δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα τον ήχο, ωστόσο αυτές των μιντρέιντζ προτείνεται να αφαιρούνται για καλύτερη απόδοση.
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Τα Talos σε προδιαθέτουν για ηχοκάλυψη μεγάλων χώρων κι εμείς αποφύγαμε το καλοντυμένο στούντιο των 20 τ.μ. και τα τοποθετήσαμε στον μεγάλο χώρο με τα γραφεία μας που είναι υπερδιπλάσιος και τα στήσαμε περί τα 3,5 μέτρα από τον πίσω τοίχο. Απαίτησαν πολύ ακριβές στήσιμο για να εστιάσουν καλά και, όταν το πετύχαμε, δημιουργήθηκε μια αχανής ηχητική σκηνή που εκτεινόταν πολύ πίσω από αυτά, πρακτικά στο επίπεδο του πίσω τοίχου, φθάνοντας μέχρι την πρόσοψη των Talos μα χωρίς να προβάλλεται ιδιαίτερα εμπρός τους.
Στη θέση Flat είχαμε μια απόλυτα ουδέτερη τονική καμπύλη, γεγονός που έφερε σε δύσκολη θέση τον αρκετά γυμνό χώρο μας σε μεγάλες στάθμες, οπότε είτε συγκρατούσαμε τις στάθμες είτε το γυρίζαμε στο Bass Contour, που αποδείχτηκε πιο στρογγυλό και ανεκτικό με τον χώρο.
Στη θέση αυτή το ηχείο μάζεψε λίγο το βάθος της σκηνής του και έγινε μια ιδέα πιο προβολικό στις μεσαίες συχνότητες, με τα πρίμα να προκύπτουν λίγο πιο γλυκά και οργανικά. Αυτό συνέβη πιθανότατα επειδή αυτή η θέση αφήνει τη φυσική αποκοπή του τουίτερ να λειτουργήσει χωρίς παρέμβαση από το DSP (ο μεγάλος θόλος σβήνει γλυκά στα 20KHz με -2dB), ενώ στη Flat το ενισχύει για να έρθει στα 0dB.
Πάντως, οι ακροάσεις μας έγιναν κυρίως στη Flat σε νορμάλ εντάσεις για σπίτι, καθώς αυτό μεγιστοποίησε την ανάλυση και την ακρίβεια. Τα στοιχεία που ξεχωρίζουν είναι η πελώρια δυναμική περιοχή των Talos, η σκηνική ακρίβεια, η μυθική δυναμική τους άνεση στις κορυφώσεις και το απύθμενο low level, με αποτέλεσμα να βιώσουμε μια εικονική πραγματικότητα εφάμιλλη με πελώριες χοάνες χωρίς τα προβλήματά τους.
Τα μπάσα των Talos δεν έχουν καθόλου κουτίλα, παρέχουν σπουδαία ανάλυση και έλεγχο και είναι ό,τι πιο αχρωμάτιστο έχουμε ακούσει σε ηχείο με καμπίνα. Ίσως δεν φθάνουν την πιο λεπτομερή υφή ηχείων με σπέσιαλ καμπίνες (υλικό X) όπως το Wilson Sabrina X, είναι όμως πιο ελεύθερα και διεγείρουν πιο ανάλαφρα και πιο ισχυρά μαζί τον χώρο.
Οι μεσαίες είναι οργανικές, ουδέτερες και λεπτομερείς, πλήρεις αέρα και χώρου και τα πρίμα είναι διεισδυτικά, αναλυτικά και εξόχως δυναμικά. Κάποιες φορές και αναλόγως προγράμματος/συχνοτήτων, είχαμε την αίσθηση πως «τσιμπάμε» το DSP στο άνω σημείο κρος, πως είναι δηλαδή λίγο πιο μπροστά το τουίτερ από τα μιντ, παράγοντας ένα ελαφρά πιο ψυχρό και κατά τόπους αιχμηρό αποτέλεσμα σε κάποιες μεταβατικές, κάτι που πάντως συνέβη λίγες φορές και ποτέ μα ποτέ στα συριστικά. Ίσα-ίσα, αυτά είχαν μεγάλη ποικιλία οξύτητας και κορυφαία εστίαση, ακόμη και όταν ο τραγουδιστής στηνόταν τρία μέτρα πίσω από τα ηχεία, με όλο του το σώμα και το ύψος. Κι αυτή είναι η ουσία του Talos, το μεγαλείο.
Δεν διαφέρουν πρακτικά από έναν μεγάλο συναυλιακό χώρο, καθώς είναι πλήρως εξαφανισμένα και ανεβάζουν/κατεβάζουν στάθμες με μυθική άνεση, όπως ακριβώς ο Τάλως κατατρόπωνε τους εχθρούς του! Το ηχείο αυτό σίγουρα θέλει μεγάλους χώρους για να αναδειχθεί και κορυφαία συνοδά σε προενίσχυση και πηγή, αποτελεί όμως μια ανεπανάληπτη εμπειρία που αξίζει κανείς να την γευτεί. Ένα made in Greece θαύμα μηχανικής και ακουστικής σχεδίασης που επαναπροσδιορίζει την έννοια του ενεργού hign-end ηχείου.
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ενεργά ηχεία με βάσεις
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 300 χλστ. γούφερ, 2×178 χλστ. μιντρέιτζ, 34 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 33Hz-25KHz ±2,5dB
ΕΙΣΟΔΟΙ: XLR, RCA, AES/EBU, S/PDIF opt&coax.
ΕΞΟΔΟΙ: XLR, AES/EBU, coax
ΙΣΧΥΣ: 2x(500+500+100)Wrms, custom nCore
ΕΞΤΡΑ: 3xDSP (flat, bass contour, party mode), καλώδια 8×2,5mm2
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ(ΠxΥxΒ): 600x1400x610 χλστ. ηχείο
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ(ΠxΥxΒ): 450x350x90 χλστ. (όρθια, στο πόδι της)
ΒΑΡΟΣ: 94 κιλά (ηχείο), 10,5 κιλά εξωτερική μονάδα
ΣΧΟΛΙΟ
Σίγουρα όχι ένα ακόμα ενεργό ηχείο! Το Talos αποτελεί ένα ορόσημο εμφάνισης και απόδοσης που κινείται στα όρια της τέχνης. Στηρίζεται σε εξελιγμένη τεχνολογία ψηφιακής επεξεργασίας, εξεζητημένες τεχνικές κατασκευής μα, πριν απ’όλα, στην τελειομανία των δημιουργών του.
ΤΙΜΗ: 17.000€