ΤΟ MAYA II ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΗΧΕΙΟ ΑΛΛΑ….ΤΡΙΑ ΣΕ ΕΝΑ! Ο ΧΡΗΣΤΗΣ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΤΟ DSP ΤΗΣ ΑΡΚΕΣΚΕΙΑΣ ΤΟΥ, ΟΠΟΙΟ ΚΙ ΑΝ ΔΙΑΛΕΞΕΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΙΠΟΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΚΘΑΜΒΩΤΙΚΟ!
KEIMENO: ΠΑΡΙΣ ΚΩΤΣΗΣ
Έχουμε πλέον συνηθίσει την ιδέα ότι τα σύγχρονα προϊόντα ήχου είναι ουδέτερα, εκτός ίσως από τους λαμπάτους ενισχυτές και τα ηχεία χοάνης που, όπως πιστεύουν αρκετοί, «προσθέτουν χαρακτήρα».
Όμως, ακόμη δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε γιατί όλα τα υπόλοιπα -ενισχυτές τρανζίστορ και συμβατικά ηχεία- εξακολουθούν να ηχούν τόσο διαφορετικά μεταξύ τους.
Στην πραγματικότητα, η «απόλυτη» ουδετερότητα είναι ένας μακρινός στόχος που ποτέ δεν κατακτιέται αλλά προσεγγίζεται όλο και περισσότερο. Αυτή η ασυμπτωτική πορεία γίνεται βέβαια από διαφορετικές διαδρομές, γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν τόσοι κατασκευαστές και γούστα, ακόμη και στον επαγγελματικό χώρο.
Η ελληνική AKu Audio έχει βαλθεί να το ανατρέψει αυτό με τα μοναδικά ενεργά ηχεία της, τα οποία στοχεύουν στην απόλυτη ουδετερότητα μέσα από τελειομανείς κατασκευές καμπίνας και χρήση ψηφιακής επεξεργασίας σήματος, όπως τα MaYa II της δοκιμής που απευθύνονται τόσο στον ηχολήπτη όσο και τον απλό μουσικόφιλο.
Ακούγοντας το ηχείο από το φίλτρο-πρόγραμμα Νο 2 (Smooth) με το γλυκό roll-off, νομίζεις ότι ακούς μεγάλο βρετανικό ηχείο βάσης, τόσο μουσικό, πλούσιο και ατμοσφαιρικό είναι! Το Νο 1 είναι το Flat και λέει μια τελείως διαφορετική ιστορία, όντας πιο φωτεινό και λεπτομερές, αφού η τονική καμπύλη του είναι μια απέραντη ευθεία.
Τέλος, το No 3 λέγεται Studio και εφαρμόζει πελώριες κλίσεις αποκοπής 48dB στο σημείο cross, αυξάνει την πρόσληψη ισχύος και δίνει ανάλυση μέχρι το κόκκαλο, για πολύ υψηλές ασυμπίεστες στάθμες. Ποιο φίλτρο είναι το πιο σωστό; Κανένα από τα τρία!
Είναι όλα τους ισορροπημένα και ουδέτερα, με τα Flat και Studio να δίνονται ανηχοϊκά στα 49Hz-22000Hz@±1dB (30Hz@-2dB στο δωμάτιο) και το Smooth να ρίχνει πολύ ομαλά και σταδιακά την απόκριση στις μεσαίες και τα πρίμα, ξεκινώντας από τα 200Hz και φθάνοντας στα 20KHz με πτώση μόλις 2,5dB.
Παρόλη την καταφανή ουδετερότητα και των τριών όμως, οι ηχητικές διαφορές μεταξύ τους είναι πασιφανείς σε μια πρώτη επαφή και, παράλληλα, οι μουσικές διαφορές ανάμεσά τους αποδεικνύονται ασήμαντες συν τω χρόνω!
Αυτό συμβαίνει επειδή τα διαφορετικά προγράμματα δεν επεμβαίνουν στην «καρδιά» της επεξεργασίας του συστήματος αλλά στην «επιφάνεια», διατηρώντας τα ίδια κορυφαία χαρακτηριστικά φάσης που είναι εγγενή στην ακουστική σχεδίαση και την κατασκευή της καμπίνας κι αυτό είναι που μετράει στο MaYa II.
Πέρα από τα τρία έτοιμα φίλτρα-προγράμματα, ο χρήστης μπορεί να αγοράσει αντί 400 ευρώ τις δικές του καμπύλες, οπότε οι άνθρωποι της AKu τον επισκέπτονται για να κάνουν μετρήσεις στον χώρο του (Room EQ) ή ακόμη και στα αυτιά του (ακουόγραμμα), δημιουργώντας custom φίλτρα για κάθε περίσταση. Κάθε νέα custom ρύθμιση αποθηκεύεται σε μια από τις τρεις έτοιμες θέσεις των MaYa II αλλά δεν σβήνει τις default.
Μπορούμε μάλιστα να επαναφέρουμε τις αρχικές με σύνδεση υπολογιστή στη micro USB του ηχείου και με πρόγραμμα ελέγχου της ADP.
AKuΣΟΝ!
Αυτή τη φορά δεν καταφέραμε να ανιχνεύσουμε το σημείο cross όπως στο δαπέδου Talos της AKu, ίσως χάρη στη χρονική ευθυγράμμιση των μεγαφώνων του Maya II που εξασφαλίζει ο μεγάλος ασύμμετρος κυματοδηγός, με τα έντονα «αυλάκια» που τον διατρέχουν να σπάνε τους εναπομείναντες συντονισμούς της διάταξης.
Ο ήχος που πήραμε ήταν απόλυτα συνεκτικός και κατανοητός μουσικά σε ευρύ φάσμα, με την έκταση του χαμηλού να πλησιάζει μέσα στο δωμάτιο τα 30Hz. Η φάση του συστήματος είναι «κλειδωμένη» και η αρμονική δομή των ήχων του αδιαπραγμάτευτη. Όλα ξεκινούν από ένα καταπληκτικό σε όγκο και διαγραφή βαθύ χαμηλό και συνεχίζουν με ένα εξαιρετικά πυκνό και αέρινο άνω χαμηλό, «επάνω» στα οποία οι μεσαίες και τα πρίμα ενώνονται ιδανικά στον τόνο και τον χρόνο.
Έτσι το ηχείο παίζει μουσική με τις δέουσες ατμόσφαιρες και κάθε ηχογράφηση παράγει ένα πλήρες, δικό της καλλιτεχνικό νόημα. Αυτό το έχουμε ακούσει και σε κορυφαία παθητικά ηχεία δύο δρόμων, αλλά ποτέ με τόσο χαμηλές αρμονικές παραμορφώσεις (0,2%@95dB) σε τόσο υψηλές στάθμες (110dB), ειδικά στη θέση Studio.
Μόνο τα 805D της B&W του «αντιστέκονται» σθεναρά, όντας πιο ανοιχτά και άμεσα χάρη στη σχεδόν μονοκόμματη καμπίνα τους Reverse Wrap/Matrix και το μίνιμαλ φίλτρο 1ης τάξης, αλλά δεν το φθάνουν σε έκταση χαμηλού και ουδετερότητα.
Τα τρία φίλτρα-προγράμματα DSP είναι εκεί για να επιλέξουμε αυτό της αρεσκείας μας, κάτι που στην πράξη αντιστοιχεί με τις ανάγκες του χώρου ακρόασης ή της ηχογράφησης. Ένας καλά «ντυμένος» χώρος θα θέλει το Flat, ένας σχετικά ζωηρός σε ανακλάσεις θα προτιμήσει το Smooth και ένας σχεδόν «νεκρός» θα αξιοποιήσει τις μέγιστες στάθμες του Studio.
Για την εναλλαγή τους προστρέχουμε στο τηλεχειριστήριο ή το πάνελ του master ηχείου (η εντολή περνάει στο slave) και η ένδειξη δίνεται με LED στα πάνελ των δύο ηχείων, ωστόσο εδώ υπάρχει μια εργονομική ιδιαιτερότητα. Καθώς η αρχιτεκτονική του MaYa II ευνοεί τη χρήση σε στούντιο και τις διαρκείς εναλλαγές πηγών, συνδέει την επιλογή του φίλτρου με αυτή της εισόδου και συγκεκριμένα «θυμάται» την τελευταία είσοδο με την οποία ακούσαμε ένα φίλτρο.
Έτσι, αν ακούμε π.χ. από την XLR και θέλουμε να δοκιμάσουμε και τα τρία φίλτρα στη σειρά ενώ πριν ακούγαμε την coaxial με το Νο 2, επιλέγοντας αυτό το φίλτρο το MaYa II γυρίζει «πίσω» στην coaxial κι εμείς πρέπει να αλλάξουμε είσοδο σε XLR, κάτι που γίνεται άπαξ καθώς τώρα πλέον το No 2 «θυμάται» την XLR κ.ο.κ.
Αν όμως έχουμε πολλές πηγές επάνω στα ηχεία και αλλάζουμε συχνά φίλτρα με βάση τις ηχογραφήσεις μας, θα ήταν τουλάχιστον ευπρόσδεκτη μια οθόνη ενδείξεων ή και απευθείας πλήκτρα επιλογής της εισόδου.
250 ΒΙΔΕΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΗΧΕΙΟ!
Αυτό που κάνει η AKu Audio στην καμπίνα του ηχείου είναι ομολογουμένως ακραίο. Κάθε ηχείο «χτίζεται» με οχτώ φέτες MDF σύνθετου σχήματος και πάχους 40 χλστ., το εξωτερικό περίγραμμα των οποίων παράγει τις έντονες «θηλυκές» καμπύλες του MaYa II.
Εσωτερικά, οι φέτες αυτές έχουν ημιτονοειδές περίγραμμα με σταθερή διαφορά φάσης ανάμεσα στις διαδοχικές φέτες, έτσι βλέπουμε ένα «κυματιστό» εσωτερικό που σπάει κάθε στάσιμο.
Τα ξύλα είναι περασμένα εσωτερικά και εξωτερικά με ειδικό βερνίκι που τα στεγανοποιεί, έπειτα κάθε φέτα καλύπτεται εσωτερικά με καουτσούκ πάχους 3,5 χλστ. και τέλος ακολουθεί παχύ φύλλο αλουμινίου, δηλαδή η απόσβεση ακολουθεί τον ημιτονοειδή κυματισμό. Σε δύο φέτες, μπρος και πίσω, έχουν αφεθεί ενδιάμεσα τμήματα σύνθετου σχήματος που σχηματίζουν περίτεχνες ενισχύσεις που ενώνουν τις «πλευρές» του.
Οι φέτες βιδώνονται και κολλούνται μεταξύ τους και η πρόσοψη των 40 χλστ. βιδώνεται με ντίζες από το εσωτερικό της πλάτης του και κολλιέται μόνιμα. Μόνο η αφαιρούμενη πλάτη των 40 χλστ. (μοντάρεται με 14 πελώριες αλενόβιδες) παρέχει πρόσβαση στο εσωτερικό του για αλλαγή του τουίτερ (το γούφερ αφαιρείται από εμπρός).
Για να μην μειωθεί η ακαμψία πίσω από το τουίτερ, υπάρχουν δύο αφαιρούμενες «αντιστρεπτικές δοκοί» στο ύψος της μονάδας (οριζόντιες ενισχύσεις) που ξεβιδώνουν για να φθάσουμε στο μεγάφωνο και να το αλλάξουμε.
Τέλος, το module με τα ηλεκτρονικά και τους ενισχυτές είναι σε δικό του σφραγισμένο θάλαμο και αφαιρείται εύκολα. Συνολικά, μια καμπίνα «από άλλο πλανήτη», με πολύ μεγάλη αποσυντονισμένη μάζα, κορυφαία ακαμψία και συνολικά 250 βίδες μονταρίσματος ανά κανάλι!
Τα μεγάφωνα είναι premium μοντέλα της Scan-Speak, με αλουμινένιο κώνο για το γούφερ και υφασμάτινο τουίτερ που αντέχει μεγάλη ισχύ και το χαμηλό σημείο cross (1KHz). Η συχνότητα αυτή επιλέχθηκε για να εξαλειφθεί κάθε ίχνος break-up από το μεταλλικό διάφραγμα του γούφερ ενώ και τα δύο μεγάφωνα ελέγχονται από ισχυρούς μαγνήτες νεοδυμίου.
Οι κλίσεις αποκοπής είναι τέταρτης τάξης εκτός από το φίλτρο Studio που είναι όγδοης. Τα δύο ηχεία είναι σχεδόν ίδια μεταξύ τους, ωστόσο το Master είναι αυτό που περιλαμβάνει χαμηλά στην πρόσοψη ενδεικτικό led λειτουργίας (πράσινο), αναμονής (κόκκινο) και παρουσίας σήματος (αναβοσβήνει πράσινο χωρίς σήμα) καθώς και τον αισθητήρα του τηλεχειρισμού.
Γι’ αυτό πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους με το παρεχόμενο ομοαξονικό καλώδιο και μάλιστα για να επικοινωνήσουν, πρέπει πρώτα να εκκινήσουμε το slave ή ταυτόχρονα. Με ψηφιακό σήμα πηγής, συνδέουμε τo καλώδιοo μόνο στο Master ενώ με αναλογικό, σε RCA ή XLR, πρέπει και στα δύο ηχεία.
Για τις ακροάσεις, συνδέσαμε στο MaYa II το νέο CXN100 της Cambridge αναλογικά στις XLR τους και το τράνσπορτ μας Pioneer UDP-LX800 στην ομοαξονική είσοδο του Master. Το μπάσο είναι βαθύ και ισχυρό και κανένα φίλτρο δεν το επηρεάζει απευθείας, αλλάζει όμως ο τρόπος της παρουσίασης, με το Smooth να δίνει πιο γεμάτο upper bass και το Studio λίγο πιο στεγνό από το Flat.
Οι μεσαίες του MaYa II παρέχουν κορυφαία σώματα και πυκνότητα αρμονικών, παρόλα αυτά είναι εξαιρετικά ευκίνητες και αέρινες, χωρίς ίχνος μεταλλικότητας, στρογγυλέματος των κορυφώσεων ή ασαφών περιγραμμάτων.
Ξεκίνησα με το Smooth και απόλαυσα πλούσιες τονικές αποχρώσεις και πανέμορφες μελωδικές γραμμές με ελαφρώς σκοτεινό τίμπρο, παρόλα αυτά η διαφάνεια ήταν καθηλωτική.
Συνέχισα με το πιο φωτεινό όλων Flat, που βρήκα αρχικά λίγο βαρετό αλλά αποδείχτηκε το πιο ξεκούραστο από τα τρία και ολοκλήρωσα με το Studio, το οποίο αρχικά λάτρεψα για την ατελείωτη ανάλυση, το μεγάλο βάθος της σκηνής και την ταχύτητά του, σύντομα όμως μου φάνηκε λίγο στεγνό στις μεταβατικές και ελαφρώς κουραστικό για πολύωρη χρήση, όμως με αυτό έπιασα στάθμες σχεδόν για πάρτυ!
Συν τω χρόνω, καμία μουσική σημασία δεν είχε τι φίλτρο είχα επιλέξει και αυτό που μου έμεινε είναι η κορυφαία ακρίβεια των ήχων του MaYa II, η ποικιλία των οποίων σε θερμοκρασία ηχοχρωμάτων, ταχύτητες μεταβατικών, οξύτητα ατάκας και δυναμικές αντιθέσεις είναι τουλάχιστον μια τάξη μεγέθους ανώτερη από οτιδήποτε άλλο έχω ακούσει σε δίδρομο.
Αυτό θα πει ουδετερότητα!
Το MaYa II θα αποκτήσει σύντομα ένα μικρό, μονόδρομο «αδελφάκι» (Maya I) ενώ αναμένεται κι ένα μεγαλύτερο ηχείο βάσης τριών δρόμων (ΜaYa III), με γούφερ 10 ιντσών και θόλους βηρυλλίου σε μιντρέιτζ και τουίτερ, της ίδιας σχεδιαστικής φιλοσοφίας.
Με τέτοιες τιμές πώλησης, τίποτε δεν σταματά την AKu!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 178 χλστ. γούφερ, 1×25,4 χλστ. τουίτερ
ΕΙΔΟΣ: Eνεργά ηχεία 2 δρόμων, ανάκλασης χαμηλού
ΕΙΣΟΔΟΙ/ΕΞΟΔΟΙ: RCA, XLR, AES/EBU, coaxial, optical/XLR, AES/EBU, coaxial
ΙΣΧΥΣ: 150W+150W (2 ενισχυτές/ηχείο), φίλτρο με DSP
ΑΠΟΚΡΙΣΗ/CROSS: 30Hz-22KHz@±2dB/1,03KHz
ΕΞΤΡΑ: 3xDSP (flat, smooth, studio)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 320x450x490 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 19,2 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Ένα μόνιτορ αλλιώτικο από τ’ άλλα, με ακραία κατασκευή καμπίνας, τρία διαφορετικά τονικά «ζυγίσματα» και ηχητικές επιδόσεις state of the art! Απευθύνεται τόσο στον επαγγελματία ηχολήπτη όσο και τον μουσικόφιλο, με τον τελευταίο να κάνει μικρές παραχωρήσεις σε θέματα εργονομίας. Κατασκευάζεται στην Ελλάδα και πωλείται σε μια τιμή ιδιαίτερα ανταγωνιστική για όσα προσφέρει.
ΤΙΜΗ: 5.000€