hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

KEF LS50 Meta Review | 12η γενιά Uni-Q με metamaterial

ΕΠΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΟΥ ΕΚΔΟΣΗ, ΤΟ LS50 ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΜΟΝΑΔΑ UNI-Q. ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΙΟ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟ, ΤΟ «META» ΦΙΓΟΥΡΑΡΕΙ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΩΣ Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΡΟΣΙΤΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ.

Metamaterial Absorption Technology ή αλλιώς Μ.Α.Τ. Πρόκειται για μια νέα τεχνική για την απόσβεση του πίσω κύματος του τουίτερ που ανέπτυξε τα τελευταία χρόνια η KEF σε συνεργασία με την εταιρία Acoustic Metamaterials Group (AMG). Στηρίζεται στον τομέα των μεταϋλικών, που είναι συνθετικές δομές, ειδικά σχεδιασμένες για να «ξεπερνάνε» τους φυσικούς περιορισμούς της ύλης.

Στην περίπτωσή μας, για παράδειγμα, ο αποσβεστικός δίσκος Μ.Α.Τ στο νέο LS50 Meta της KEF πετυχαίνει ένα πρωτοφανές συχνοτικό εύρος απόσβεσης με το απολύτως μικρότερο θεωρητικό μέγεθος, κάτι αδύνατο με τα τυπικά αποσβεστικά υλικά. Μπορεί να πάρει πολλές μορφές αναλόγως της εφαρμογής κι εδώ είναι ένας διπλός δίσκος διαμέτρου 8 εκ. που μοιάζει με λαβύρινθο, κατασκευασμένος από ABS.

Εφαρμόζει στο πίσω τμήμα του μαγνήτη του τουίτερ στην ομοκεντρική μονάδα Uni-Q και αποσβένει το 99% του πίσω κύματος του μεγαφώνου. Εμπεριέχει τριάντα ανεξάρτητες διαδρομές απόσβεσης-σωλήνες, υπολογισμένους βάσει της αρχής του quarter wave, που αναδιπλώνονται και «πλέκονται» μεταξύ τους ώστε να δώσουν το βολικό σχήμα του δίσκου σε μια κόμπακτ δομή με πολύ μικρό πάχος 11 χλστ., διευκολύνοντας έτσι την κατασκευή του μεγαφώνου.

Κάθε σωλήνας συντονίζει με βάση το μήκος του σε συγκεκριμένη συχνότητα με πολύ υψηλό Q (μικρό εύρος-μεγάλη απορρόφηση) και το σύνολο αποσβένει ομοιογενώς για πολύ μεγάλο συχνοτικό εύρος, που ξεκινάει από τα 620Hz. Η απόσβεση-μετατροπή σε θερμότητα του πίσω κύματος προέρχεται αποκλειστικά από την τριβή του αέρα με τα τοιχώματα κάθε σωλήνα και η KEF υποστηρίζει πως το φίλτρο που υλοποιεί αυτή η τεχνική είναι ελάχιστης φάσης και δεν εισάγει προβλήματα χρονισμού.

Το πρόβλημα του πίσω κύματος απασχολεί εδώ και δεκαετίες τους κατασκευαστές ηχείων με καμπίνες, εφόσον η παραμικρή επιστροφή του προς το διάφραγμα είναι καταστροφική για την ακρίβεια του ήχου. Αεριζόμενοι μαγνήτες, σωλήνες απόσβεσης, ακόμη και χοάνες έχουν κληθεί να το αποσβέσουν εντελώς αλλά η επιτυχία αυτών των τεχνικών ξεκινάει από το 60% και δύσκολα μεγιστοποιείται, όταν το M.A.T του νέου LS50 φθάνει στο 99%. Με τη νέα απόσβεση η KEF διευρύνει παραπέρα τις δυνατότητες του γνωστού διπλού αλουμινένιου τουίτερ της χωρίς να καταφεύγει σε εξωτικά υλικά που θα ανέβαζαν το κόστος.

Για να υλοποιηθεί η τεχνική αυτή,  το γνωστό ομοκεντρικό μεγάφωνο του LS50 δέχθηκε πληθώρα αλλαγών που το περνάνε στη 12η γενιά του, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι ολόιδιο με το Uni-Q του R3, καθώς εδώ καλείται να αναπαράγει και τις χαμηλές συχνότητες. Με την ευκαιρία της νέας έκδοσης η εταιρία πραγματοποίησε αρκετές ακόμη αλλαγές στα σημεία και φρεσκάρισε την εμφάνιση του πετυχημένου της μοντέλου με διακριτικό τρόπο, προσφέροντας επιπλέον τέσσερα νέα μοδάτα φινιρίσματα-συνδυασμούς χρωμάτων.

FACE LIFT ΜΕ ΝΕΑ «ΜΟΤΕΡ»

Οι εξωτερικές αλλαγές δεν είναι σημαντικές και μπορούμε να μιλήσουμε για ένα προσεκτικό face lift που δεν «ακυρώνει» την πρώτη γενιά του μοντέλου. Το εμπρός συνθετικό τμήμα είναι μάλιστα ολόιδιο και το μόνο που αλλάζει είναι η επιγραφή LS50 Meta στο δακτυλίδι γύρω από το μεγάφωνο. Η πλάτη του ηχείου όμως είναι αρκετά αλλαγμένη. Είναι ελαφρά «θολωτή» -πολύ λιγότερο βέβαια από την πρόσοψη- και δημιουργεί στην περιφέρειά της ένα «σκαλί» με τις υπόλοιπες πλευρές.

Υπάρχουν μικρές εσοχές για τα δύο βύσματα και η οπή δεν εξέχει πια της πλάτης, με το σχήμα της να έχει «ισιώσει», παραμένοντας πάντως οβάλ. Επίσης, υπήρχαν τέσσερις «τάπες» στις γωνίες από όπου βιδωνόταν στην καμπίνα η συνθετική πρόσοψη που έχουν φύγει, μαζί με τα κενά που υπήρχαν στη δομή του ηχείου για τις βίδες. Το εσωτερικό της καμπίνας είναι αρκετά γεμάτο με απορροφητικό υλικό για τις συχνότητες κάτω των 620Hz και υπάρχει, όπως και στην πρώτη γενιά, ένας ογκώδης «σταυρός» που ενισχύει την ακαμψία και επάνω στον οποίο πατάει ο μαγνήτης του μεγαφώνου σε λεπτά ελαστικά «πατάκια».

Η διαφορά εντοπίζεται στα τέσσερα σημεία όπου αυτή η διάταξη ενώνεται με την πρόσοψη, όπου βρήκαμε μεγάλους ελαστικούς συνδέσμους. Αυτά τα σημεία βελτίωσης στη δομή του ηχείου πλαισιώνουν τις μεγάλες αλλαγές που έχει δεχτεί το μεγάφωνο Uni-Q. Η πιο βασική είναι  η αντικατάσταση του μεγάλου μήκους σωλήνα για την εκτόνωση της πίσω ακτινοβολίας του τουίτερ με έναν ελαφρά κωνικό, κοντό κυματοδηγό πολύ μεγαλύτερης διαμέτρου, το οποίο «τροφοδοτεί» με το πίσω κύμα τους δίσκους ΜΑΤ και το οποίο απαίτησε ανασχεδιασμό όλου του μαγνητικού συστήματος του μεγαφώνου.

Στο μιντγούφερ, που είναι μια σχεδίαση overhung (πηνίο μακρύτερο του μαγνητικού διάκενου), αυξήθηκαν τα βοηθητικά αλουμινένια τμήματα (δακτυλίδια) και στο τουίτερ, που είναι μια σχεδίαση underhung (πηνίο κοντύτερο του διάκενου), προστέθηκαν φύλλα χαλκού στον κεντρικό πόλο του μοτέρ με σκοπό να μειωθεί η αυτεπαγωγή των πηνίων φωνής. Σε μηχανικό επίπεδο τώρα, τόσο η βάση της ανάρτησης του τουίτερ όσο και ο κυματοδηγός tangernine δέχθηκαν ενισχυτικές ραβδώσεις στο πίσω μέρος τους ώστε να μην αλλοιώνεται το σχήμα τους σε υψηλές στάθμες, μειώνοντας έτσι τους χρωματισμούς.

Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές στην 12η γενιά Uni-Q στα «R series» είναι η προσθήκη ενός θαλάμου απόσβεσης ανάμεσα στους μαγνήτες των δύο μεγαφώνων, που απορροφά τους συντονισμούς που παράγονται από το πολύ μικρό διάκενο ανάμεσα στο διάφραγμα του μιντρέιντζ και τον σταθερό κυματοδηγό του τουίτερ, μια τεχνική που επανασχεδιάστηκε ειδικά για το Meta, ώστε να προσαρμοστεί στο διαφορετικό μαγνητικό του σύστημα. Προφανώς άλλαξε και το φίλτρο διαχωρισμού των συχνοτήτων, καθώς προστέθηκε ένα κύκλωμα notch για την άνω περιοχή του μιντρέιντζ και ο κλάδος του υψιπερατού φίλτρου απλοποιήθηκε και βελτιώθηκε σε ποιότητα υλικών. Στα βασικά βέβαια δεν έχουμε αλλαγές.

Το τουίτερ είναι το πατενταρισμένο Stiffened Dome (διπλός θόλος αλουμινίου, ημισφαιρικός εξωτερικά και ελλειπτικός εσωτερικά, ο τελευταίος ενιαίος με τη βάση του πηνίου και χωρίς το κεντρικό του τμήμα), το μιντγούφερ κράμα αλουμινίου μαγνησίου με ακτινικές ραβδώσεις και η ανάρτησή του (Ζ-flex) έχει χαμηλό προφίλ ώστε να αποτελεί ομαλή συνέχεια του κυματοδηγού του τουίτερ. Βασικό σημείο αποτελεί η ελαστική ένωση του διαφράγματος του μιντγούφερ με τη βάση του πηνίου φωνής που λέγεται Cone Neck Control και λειτουργεί απωλεστικά, μειώνοντας το έντονο break up του μεγαφώνου στην περιοχή 4 έως 8KHz σε βαθμό που να διευκολύνει πολύ την σχεδίαση του φίλτρου για να μην ενοχλείται το τουίτερ.

Η φόρτιση της καμπίνας γίνεται εκτός του άξονα για μικρότερη διαρροή των εσωτερικών συντονισμών και περιλαμβάνει μαλακό-ελαστικό σωλήνα (Flexible Port) και άνοιγμα της οπής τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Όπως καταλαβαίνετε, το LS50 Meta δεν είναι ένα ακόμη ηχείο βάσης αλλά μια τεχνολογική δύναμη κρούσης, με μοναδικά χαρακτηριστικά κατασκευής και state of the art σχεδίαση. H ΚΕF υποστηρίζει ότι πέτυχε ακόμη χαμηλότερες παραμορφώσεις στη μεσαία περιοχή (0,07%@90dB αντί του ήδη πολύ χαμηλού 0,1% της πρώτης έκδοσης) και μια κατά 40% πιο ομαλή απόκριση συχνοτήτων.

Στο εργαστήριο, το νέο LS50 Meta μέτρησε 2dB πιο ισχυρή έξοδο στα 50Hz από τον προκάτοχό του και έδωσε μια εξαιρετικά ισορροπημένη απόκριση συχνοτήτων σε όλο το φάσμα, σημαντικά πιο flat κοντά στα 3KHz όπου η πρώτη έκδοση είχε έμφαση, με εξαιρετικά επίπεδη off axis συμπεριφορά (σταθερή διασπορά στις 45˚). Τα πρίμα του σημείωσαν εξαιρετικά χαμηλές παραμορφώσεις, στα επίπεδα πιο «εξωτικών» διαφραγμάτων, τα αποσβαινόμενα φάσματα είναι ακόμη πιο καθαρά από πριν, τα μεγάφωνα έχουν απόσταση μεταξύ τους 0,215 ms στη βηματική απόκριση (προηγείται το τουίτερ) και συνδέονται με την ίδια πολικότητα (στην πρώτη έκδοση ήταν ανεστραμμένο το τουίτερ) ενώ οι μέγιστες στάθμες ξεπέρασαν τα 106dB.

ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ

Τα ηχεία τοποθετήθηκαν σε βάσεις στο χώρο, με σκοπό όπως πάντα να ρυθμιστεί σωστά η σκηνική απεικόνιση και ο έλεγχος του χαμηλού. Δεν έχει νόημα να τα πλησιάσουμε πολύ κοντά στον τοίχο για να μεγιστοποιήσουμε το σώμα του χαμηλού, καθώς τότε θα χάσουμε σε ευκρίνεια και έλεγχο κι εμείς καταλήξουμε σε μια απόσταση περί τα 60 εκ. από τον πίσω τοίχο.

Πάντως η KEF αναπτύσσει αυτό τον καιρό ένα νέο υπογούφερ που θα ταιριάζει ιδανικά με τα νέα LS50 Meta, για μεγαλύτερους χώρους. Αρχικά εξετάσαμε την ποιότητα του τόνου που αποδίδουν τα LS50 Meta, που είναι ουδέτερη, πιο ισορροπημένη από την πρώτη γενιά του, η οποία παρέπεμπε στο περίφημο LS3/5a. Το ηχείο απεικονίζει περίφημα τις θέσεις των φυσικών οργάνων στον χώρο, αν και έχει μια τάση να μεγαλώσει τα είδωλα όπως με το πιάνο, λες και τα μικρόφωνα είναι επάνω στο σφυρί, και το ίδιο συμβαίνει με τον χώρο αντήχησης που παρουσιάζεται λίγο πιο θεαματικά ως μέγεθος, με το βάθος της σκηνής, τα ξεχωριστά επίπεδα και την ακρίβεια της τοποθέτησης να εντυπωσιάζουν, παρασύροντας τον ακροατή όλο και περισσότερο στη μαγεία του.

Το τουίτερ του LS50 Meta είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο όπως έδειξαν και οι μετρήσεις. Χρειάζεται να παίξει λίγη ώρα για να αποδώσει τον αέρα που μπορεί και τα βγάζει περίφημα πέρα με τα δύσκολα συριστικά χωρίς να είναι υπερβολικά μαλακό. Αντίθετα, αποδίδει με εξαιρετικό τρόπο τις μεταβατικές στα πιατίνια, με φανταστική έκταση και καθαρότητα, αποδεικνύοντας ότι η νέα τεχνική απόσβεσης δεν μένει στα χαρτιά.

Τα χορωδιακά αποδίδονται με τον απαιτούμενο αέρα, λεπτομέρεια και ακρίβεια στην χωρική τοποθέτηση, με την εστίαση να είναι σταθερή και ακλόνητη, κάτι που δεν είναι κανόνας για τα ομοαξονικά μεγάφωνα. Η προηγούμενη έκδοση ευνοούσε λίγο τις γυναικείες φωνές όμως η νέα είναι πιο ισορροπημένη συχνοτικά και γι’ αυτό εντοπίζει πιο ρεαλιστικά τα φωνητικά στον χώρο. Εκεί που εκπλήσσει το Meta είναι στα μπάσα, που κατεβαίνουν πολύ πιο βαθιά απ’ ότι θα περίμενε κανείς από τόσο μικρό γούφερ και μάλιστα ανεβάζοντας στάθμες δεν διαφοροποιείται καθόλου!

Περιττό λοιπόν να σας πούμε ότι απολαύσαμε τη ροκ μουσική χωρίς κανένα πρόβλημα, από Led Zeppelin και Deep Purple μέχρι Donald Fagen, τίποτε δεν έφερε σε δύσκολη θέση τα ηχεία αυτά! Τελικά, το νέο LS50 Meta αποτελεί μια αξιοσημείωτη βελτίωση της αρχικής έκδοσης, όντας ελαφρά καλύτερο στα μπάσα και τα πρίμα αλλά σημαντικά πιο γραμμικό στη μεσαία περιοχή, με μια φωνή γεμάτη προσωπικότητα που διαφοροποιείται πλέον αρκετά, χωρίς να έχει να ζηλέψει και πολλά, από τα πρότυπα του LS3/5a.

Το πιο καλό βέβαια με το Meta είναι η τιμή του, που παραμένει προσιτή στο ευρύ κοινό. Με μια καλή βάση στήριξης, είναι σε θέση να ικανοποιήσει πλήρως τον απαιτητικό ακροατή, συνεχίζοντας επάξια την παράδοση του προκατόχου του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΤΥΠΟΣ: Ηχεία βάσης δύο δρόμων, ανάκλασης χαμηλών
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 130 χλστ. γούφερ, 25 χλστ. τουίτερ
ΑΠΟΚΡΙΣΗ: 47Ηz-45ΚΗz (-6dB), 79Hz-28Κ (-3dB)
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 85dB/2,83V/m
ΦΙΛΤΡΟ: 2.100Hz
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: 8Ω (3,5Ω ελάχιστη)
ΙΣΧΥΣ: 40-100W (προτεινόμενη)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΥxΠxΒ): 302x203x280 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 7,8 κιλά

90%

ΣΧΟΛΙΟ

Με τη νέα ομοκεντρική μονάδα Uni-Q που περιλαμβάνει - για πρώτη φορά σε ηχείο- την τεχνολογία Μ.Α.Τ για την απορρόφηση του πίσω κύματος του τουίτερ και αρκετές ακόμη αλλαγές, το LS50 Meta συνεχίζει επάξια την παράδοση του προκατόχου του.

Wavemotion
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΙΜΗ: 1.250€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα