hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

Dali Opticon 6, Opticon Vokal, Opticon 2 & Sub K-14 F Review | σετ ηχείων 5.1

Ένα σετ ηχείων 5.1 που δεν ξεχνά τη μουσική παίζοντας μόνο ταινίες με ένα subγούφερ που «σπρώχνει» εκτός από τους ακροατές και τη Dali στα βαθιά. Ποιο Dolby Atmos…

Με ευφωνικό χαρακτήρα και Δανέζικη ποιότητα, η Dali δημιούργησε μια σειρά ηχείων που ιδιαίτερες επιδόσεις, χωρίς ιδιαίτερα ακριβές τιμές. Αυτή τη φορά η παρέα μεγάλωσε, αφού έφθασε κοντά μας για δοκιμή το Opticon 2, το ταιριασμένο κεντρικό της σειράς Vokal και το ολόφρεσκο subγούφερ K-14 F.

Τα έξι αυτά ηχεία, δημιουργούν ένα σετ 5.1 καναλιών για πολυκάναλες σινέ αλλά και μουσικές ακροάσεις. Δηλαδή τρία ηχεία εμπρός, δύο πίσω και το ενεργό υπογούφερ να πυροβολεί κατά βούληση.

Στη μπροστινή τριάδα, το υβριδικό τουίτερ, μια μονάδα ταινίας και μια θόλου, είναι εκείνο που έχει την ευθύνη για το μουσικό χαρακτήρα των Opticon, που ξεχωρίζει από τη βασική σειρά Zensor τόσο κατασκευαστικά όσο και ακουστικά.

Παρόντες είναι φυσικά και οι γνωστοί «κοκκινωποί» κώνοι των γούφερ από πολτό χαρτού ζυμωμένο με ίνες ξύλου για όλα τα ηχεία του σετ, εκτός του sub. Στα Opticon 6 τα γούφερ, βρίσκονται σε ξεχωριστό θάλαμο το καθένα εντός της καμπίνας, ενώ κοινός σε όλα τα ηχεία της δοκιμής είναι ο μαγνήτης από επιλεγμένη σκόνη μαλακού σιδήρου για ομοιόμορφο μαγνητικό πεδίο.

Επιπλέον υπάρχει ειδική πρόβλεψη στα σημεία που αυτά πατάνε ώστε να υπάρχει καλύτερη κατανομή του αέρα από την οπίσθια ακτινοβολία των μεγαφώνων. Στα Opticon 6 λειτουργούν μαζί έως τα 800Hz με το ένα να «σβήνει» σταδιακά από το σημείο αυτό και πάνω, αφήνοντας το άλλο γούφερ να παίξει μέχρι τα 2,2KHz. Από αυτό το σημείο και μέχρι τα 10KHz εργάζεται αποκλειστικά το τουίτερ θόλου, για να αρχίσει σταδιακά να μπαίνει στο παιχνίδι και το εταίρο τουίτερ ταινίας (ribbon) όπου ήδη στα 14KHz εργάζεται με… τις μηχανές στο φουλ, για εκτείνει την απόκριση συχνότητας του ηχείου πέρα από τα 30KHz.

Στις άκρες τις καμπίνας του κεντρικού ηχείου, αντί των οπών bass reflex της πλάτης που ενσωματώνουν τόσο τα δαπέδου όσο και τα βάσης του σετ, υπάρχουν δύο σχισμές. Το δε μέγεθός του είναι και αυτό μελετημένο, καθώς παραμένει μαζεμένο σε ύψος και πλάτος αλλά εκτείνει αρκετά την καμπίνα του προς τα πίσω, πράγμα σημαντικό για τον όγκο του ήχου. Η Dali επέλεξε να μην τοποθετήσει το υβριδικό τουίτερ στα Opticon 2 που χρησιμοποιήσαμε στη δοκιμή για πίσω ηχεία. Η ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα τους είναι εξαιρετικά για το επίπεδο τιμής.

Οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά, ακόμη πως το προστατευτικό δίχτυ εμπρός από το τουίτερ ταινίας, η μεταλλική βάση των τουίτερ και η γυαλιστερή λακαριστή μπάφλα.

ΒΑΘΥ-ΣΤΟΧΑΣΤΗ

Η Dali συνηθίζει να σχεδιάζει subwoofer με ασυνήθιστη διάμετρο κώνου, στο παρελθόν έχουμε δει 9-ιντσα αντί για 10-ιντσα και τώρα βλέπουμε ένα subwoofer με αλουμινένιο κώνο διαμέτρου 14 ιντσών. Χωρίς να σταματά αναγκαστικά σε «στρογγυλούς» αριθμούς προκειμένου να έχει την απόδοση που χρειάζεται, η Dali τον όπλισε με την απαραίτητη ακαμψία.

Το αλουμίνιο σε σχέση με το χαρτί αντέχει πολύ μεγαλύτερη πίεση πριν αρχίσει να παραμορφώνει το σχήμα του (69 GPa στην κλίμακα Young σε σχέση με τα μόλις 4GPa που βαθμονομείται το χαρτί). Το πηνίο του γούφερ έχει μήκος 30 χιλιοστά, μαγνήτη από φερίτη και ένα εντυπωσιακό νούμερο 17N/A στο συντελεστή B/L (η δύναμη που ασκείται σε ένα μεγάφωνο όταν φορτίζεται με ρεύμα 1Α) όταν ένας αντίστοιχος 15-ιντσος κώνος έχει συνήθως γύρω στο 12 με 13N/A.

Το Sub K-14 F φορά έναν ενισχυτή τάξης Δ ισχύος 450W και έχει όγκο καμπίνας  44 λίτρα. Έτσι έχει όλα τα εχέγγυα για να εντυπωσιάσει ηχητικά, ενώ οπτικά δίνει την αίσθηση ενός μεγάλου subwoofer με τον κώνο να φτάνει έως τα άκρα της καμπίνας, χωρίς ο συνολικός όγκος του να είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Σε αυτό συμβάλλει και η αλουμινένια βάση που του δίνει την αίσθηση ότι «επιπλέει» 5 εκατοστά πάνω από το δάπεδο. Ακόμα και αυτή έχει τον ακουστικό σκοπό της.

Βρίσκεται εκεί για να δώσει τον απαραίτητο αέρα στην οπή bass reflex που με τη σειρά της, ακριβώς επειδή είναι τοποθετημένη έτσι, αποκλείει οποιοδήποτε θόρυβο από στροβιλισμό του αέρα και βοηθά στην εύκολη τοποθέτηση του ηχείου. Η προσοχή στη λεπτομέρεια, όπως τα ρυθμιστικά που είναι από κατεργασμένο αλουμίνιο και η εμπρός λακαριστή μπάφλα που εδώ δεν έχει σίτα, αποπνέει τον ίδιο αέρα ποιότητας της σειράς Opticon.

ΟΠΤΙΚΗ… ΓΩΝΙΑ

Γνωρίζοντας ότι τα Opticon είναι καθαρά ηχεία 4Ω, θεωρήσαμε σκόπιμο να τους δώσουμε το… σωστό μάγειρα. Έτσι επιλέχτηκε να τα οδηγήσει το… τέρας DTR-60.6 της Integra, ένας ενισχυτής AV που με την ισχύ του υπερκαλύπτει και με το παραπάνω τις απαιτήσεις τους.

Το στιβαρό και πολύ ρεύμα επέδρασε θετικά σε αυτά, ιδιαίτερα σε μουσικές ακροάσεις. Αυτή τη φορά ξεκινήσαμε ανάποδα, επειδή γνωρίζαμε από πριν ότι οι μουσικές τους επιδόσεις θα ήταν τουλάχιστον πολύ καλές. Οι ακροάσεις ξεκίνησαν με το A Night At The Opera των Queen σε DTS 96/24… για να σταματήσουν αμέσως!

Ο λόγος ήταν ότι η τοποθέτηση των ηχείων σύμφωνα με τις προδιαγραφές ITU-R για το 5.1 στις 30° για τα εμπρός, μας έκανε να ξεχάσουμε ότι τα Dali δεν έχουν ανάγκη από σύγκλιση (toe-in). Στην περίπτωση των Opticon καλό είναι να αποφεύγεται η «συμβολή» της κατευθυντικότητας όλων αυτών των τουίτερ στη θέση ακρόασης. Με τη σύγκλιση σχεδόν παράλληλη με τον πίσω τοίχο, κάναμε επανεκκίνηση και… πολύ απλά μείναμε με το στόμα ανοιχτό όταν το επίπεδο της λεπτομέρειας στο Prophet Song συνοδευόταν από ένα εύρος σκηνής τουλάχιστον άλλο τόσο από όσο απείχαν τα εμπρός ηχεία μεταξύ τους!

Τα Dali προσθέτουν απλόχερα αύρα, αέρα και πυκνότητα σε αυτό που ακούμε με τρόπο που δεν θυμίζουν ηχεία home cinema έως ότου ξεκινήσουν οι κιθάρες και τα ντραμς και να μας στείλει δονήσεις το Sub K-14 F. Ακόμα εντυπωσιακότερα στο Victim Of Love των Eagles με γραμμικό PCM στα 96KHz, το sub έδινε παράλληλα μαθήματα φασικής ακρίβειας με τον κώνο να μη δίνει ούτε… microsecond παραπάνω κίνησης από όσο χρειάζεται. Είναι χαρακτηριστικό του πολύ καλού ελέγχου το πόσο άνετα ανεβάζαμε την ένταση χωρίς ούτε μια φορά να υπάρξει υποψία χαλαρότητας ή «φουσκώματος» στο χαμηλό.

Αν όμως η μουσική συμπεριφορά των Opticon και του subwoofer μπορεί να θεωρηθεί εντυπωσιακή, η κινηματογραφική τους διάσταση είναι συγκλονιστική. Χρειάστηκε να περάσουμε από το Star Wars σε DTS HD Master Audio για να πάρουμε ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα των φωνών (εδώ φάνηκε πόσο σωστά η Dali δεν περιόρισε τον όγκο του κεντρικού).

Όμως εκεί που πραγματικά «κουνήσαμε το κτίριο» ήταν στη σκηνή κατάρρευσης του φράγματος στο San Andeas. Έντρομος ο συνάδελφος reviewer των τηλεοράσεων και παρ’ όλο που ήταν σε διαφορετικό χώρο, έσπευσε να απομακρυνθεί νομίζοντας ότι ξαναζούσαμε στιγμές του ’99!

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Το μόνο που μπορούμε να πούμε ότι λείπει από τη σειρά Opticon είναι κάποιο μοντέλο add-on για Dolby Atmos ή DTS:X. Σε «απλό» 5.1 είχαμε να ζήσουμε τέτοια εμπειρία πραγματικά πολύ καιρό. Θα εκτιμηθεί δεόντως από εκείνους που γνωρίζουν ότι η σωστή βάση ενός πολυκάναλου συστήματος οφείλει να μην αφήνει πίσω τις μουσικές επιδόσεις προβάλλοντας μόνο τις κινηματογραφικές, στις οποίες θέτει νέα σημεία αναφοράς (ιδιαίτερα το sub) για την κατηγορία του.

Επειδή είναι σίγουρο ότι τα λίγα περισσότερα ευρώ πάνω από τα 4.000 που κοστίζει «κομμάτι-κομμάτιι» το σετ δεν θα αποτελέσουν εμπόδιο για όποιον αποφασίσει να το αποκτήσει, είναι ταυτόχρονα και ευκαιρία. Οδηγήστε τα με έναν ενισχυτή AV του επιπέδου τους, τουλάχιστον της μεσαίας κατηγορίας και χαθείτε στην απόλαυση.

Σχόλιο:

Η «μαγική» εμπρός τριάδα σε αυτό το σύστημα ηχείων έχει τη σπάνια ιδιότητα, παίζει μουσική και σινεμά. Συμπληρωμένη από το ολοκαίνουργιο και πολύ ικανό Sub K-14 F είναι μια πρόταση που δύσκολα μπορεί να αγνοήσει κανείς.

Tip: Τα Opticon 6 και Opticon 2 είναι ταιριασμένα και στο πίσω μέρος κάθε ηχείου αναγράφεται ποιο είναι δεξί και ποιο αριστερό.

Dali Opticon 6
EIΔΟΣ: Hχείο δαπέδου, καμπίνα bass reflex 2½ και ½ δρόμων
ΜΕΓΑΦΩΝA: 2×6,5” γούφερ από ίνες χαρτιού και ξύλου, 1×1,1 ίντσα τουίτερ θόλου, 1x17x45χλστ. τουίτερ ταινίας
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ/ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: 89dB/4Ω
AΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 49Hz-32ΚΗz, (±3dB)
ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΙΣΧΥΟΣ: 25-200W
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 195x1001x330 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 18,9 κιλά

Dali Opticon 2
EIΔΟΣ: Ηχείο βάσης, καμπίνα bass reflex 2 δρόμων
ΜΕΓΑΦΩΝA: 1×6,5 ίντσες γούφερ από ίνες χαρτιού και ξύλου, 1×1,1 ίντσα τουίτερ θόλου ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ/ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: 87dB/4Ω
AΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 59Hz-27ΚΗz
ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΙΣΧΥΟΣ: 30-150W
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 195x351x297 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 7,8 κιλά

Dali Opticon Vokal
EIΔΟΣ: Κεντρικό ηχείο, καμπίνα bass reflex 2½ δρόμων
ΜΕΓΑΦΩΝA: 1×6,5 ίντσες γούφερ από ίνες χαρτιού και ξύλου, 1×1,1 ίντσα τουίτερ θόλου, 1x17x45χλστ. τουίτερ ταινίας
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ/ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: 89,5dB/4Ω
AΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 47Hz-32ΚΗz
ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΙΣΧΥΟΣ: 30-150W
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 435x201x312 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 8,8 κιλά

Dali Sub K-14 F

EIΔΟΣ: Ενεργό Subγούφερ bass reflex
ΜΕΓΑΦΩΝA: 1×14 ίντσες, κώνος αλουμινίου
ΕΝΙΣΧΥΤΗΣ: 450 Wrms
AΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 29Hz-160Ηz
ΕΙΣΟΔΟΙ 1xLine in RCA, 1xLFE
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ: Κροσόβερε 40-120Hz, Φάση 0°/180°, Ένταση
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 395x430x425 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 26,4 κιλά

91%

ΣΧΟΛΙΟ

Η «μαγική» εμπρός τριάδα σε αυτό το σύστημα ηχείων έχει τη σπάνια ιδιότητα, παίζει μουσική και σινεμά. Συμπληρωμένη από το ολοκαίνουργιο και πολύ ικανό Sub K-14 F είναι μια πρόταση που δύσκολα μπορεί να αγνοήσει κανείς.

Κινοτεχνική
ΕΠΑΦΗ
  • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τιμές: Opticon 6 1698€/ζεύγος, Vokal 549€/τεμάχιο, Opticon 2 898€/ζεύγος, Sub Κ-14 F 1199€

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα