ΟΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ HIGH-END ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥΣ ΕΝΙΣΧΥΤΕΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΕΛΕΙΩΜΟ ΚΑΙ Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΤΗΣ ARCAM ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΧΟΡΤΑΣΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΙΑ ΣΕ ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΡΜΟΝΙΑ.
Η νέα εποχή για την Arcam λέγεται «HDA» και σηματοδοτεί τις πρόσφατες αλλαγές στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της εταιρίας από το Cambridge, που εξαγοράστηκε από τη Samsung μαζί φυσικά με όλο τον όμιλο Harman.
Η νέα γκάμα διακρίνεται για την ανανεωμένη εμφάνιση που αποτελεί μια καλόγουστη μετεξέλιξη των FMJ, με τη χαρακτηριστική ματ βαφή σε γκρι απόχρωση, μεγάλα ασημένια χειριστήρια που κάνουν ωραία αντίθεση με το γκρι φόντο και έντονες καμπύλες στην επάνω και κάτω πλευρά των προσόψεων.
Ο SA30 παρουσιάστηκε πέρυσι και είναι αυτή τη στιγμή η δύναμη κρούσης της φημισμένης βρετανικής εταιρίας, ο καλύτερος από τους τρεις ολοκληρωμένους της και με διαφορά ο ακριβότερος.
Έχει λίγο πιο ψηλό σασί από τους SA10 και SA20 και εμπεριέχει ένα πλήρες τμήμα ροών, εφάμιλλο με αυτό του ανεξάρτητου streamer/pre ST60, που είναι ένα από τα πιο «διαβασμένα» που έχουμε συναντήσει. Αποκωδικοποιεί πλήρως τα αρχεία MQA του Tidal Masters και είναι πιστοποιημένο ως Roon endpoint, επικοινωνεί δικτυακά μέσω Airplay και Chromecast αλλά δεν έχει Bluetooth.
H Arcam διατήρησε το ήδη κορυφαίο τμήμα του DAC του SA20, με επτά επιλογές ψηφιακών φίλτρων και μετατροπή από το Sabre 9038, όμως αύξησε το πλήθος των s/pdif εισόδων κατά μία οπτική και προσέθεσε μια είσοδο ΗDMI ARC/eARC για σύνδεση με τηλεόραση.
Ο εξοπλισμός του SA30 δεν σταματά εδώ, καθώς αυτός «δανείστηκε» το σύστημα ακουστικής διόρθωσης Dirac Live από τους AV της εταιρίας, ενώ το κερασάκι στην τούρτα του κορυφαίου ολοκληρωμένου της Arcam είναι το νέο phono stage, που μπορεί να ενισχύσει κεφαλές κινητού πηνίου, χωρίς όμως ρυθμίσεις.
Αυτά είναι αρκετά για να σταθεί ο SA30 απέναντι στον ανταγωνισμό, ο οποίος περιλαμβάνει τόσο υπερμοντέρνες, αποκλειστικά ψηφιακές προτάσεις (βλέπε NAD M10 με class D, Dirac και οθόνη αφής) όσο και παραδοσιακά, αποκλειστικά αναλογικά μηχανήματα, όπως ο Naim Nait XS3 με το καταπληκτικό phono του.
Η Arcam δηλαδή κινείται κάπου ανάμεσα στα δύο αυτά άκρα και με τον SA30 μας επιτρέπει να έχουμε σύγχρονες ευκολίες σε συνδυασμό με διακεκριμένη ηχητική ποιότητα, γραμμικό στάδιο εξόδου και το πικάπ μας να παίζει αναλογικά. Μπορεί μεν να ψηφιοποιεί τα πάντα προκειμένου να δουλέψει το Dirac με όλες τις εισόδους, αλλά μπορούμε κάλλιστα να το απενεργοποιήσουμε και να ακούσουμε direct.
ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΣΕ ΒΑΘΟΣ
Με την τάξη G, η Arcam κάνει εδώ και χρόνια το δικό της «παιχνίδι» με τα στάδια εξόδου, προσπερνώντας τις τάξεις ΑΒ και Δ και προσφέροντας τάξη Α για τα πρώτα watt και Β για τις κορυφώσεις του προγράμματος, μέσω ενός συστήματος πολλαπλών γραμμών τροφοδοσίας.
Με αυτό τον τρόπο, συνδυάζει την τάξη Α και την ταχύτητα του μικρού τροφοδοτικού με τη χαμηλή κατανάλωση αλά Δ και την οδήγηση δύσκολων φορτίων. Χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία, το πέρασμα ανάμεσα στις γραμμές τροφοδοσίας είναι μη ανιχνεύσιμο και η Arcam μας εγγυάται ότι δεν υπάρχει… turbo lag.
O SA30 είναι ο πιο ισχυρός ολοκληρωμένος της σε τάξη G και αποτελεί τον διάδοχο του Α39. Αν εξαιρέσουμε το οβάλ ταμπελάκι της πρόσοψης με το μοντέλο, την τεχνολογία dot matrix της οθόνης και τα ποιοτικά βύσματα με διάφανα καλύμματα για τα ηχεία, τα δύο αυτά μηχανήματα ελάχιστη σχέση έχουν μεταξύ τους.
Ο παλιός, καταρχάς, δεν είχε ίχνος από ψηφιακό κύκλωμα και το phono του ήταν μόνο για κεφαλές ΜΜ. Η ψηφιακή πλακέτα πρωταγωνιστεί στο εσωτερικό του SA30 καταλαμβάνοντας έναν «δεύτερο όροφο», σε μια πολύ τακτική υλοποίηση όπου δεσπόζει η θωρακισμένη γέφυρα δικτύου και πλείστα όσα τσιπάκια που υποστηρίζουν τις ψηφιακές επεξεργασίες και μετατροπές, με την ΗDMI να έχει τη δική της πλακέτα.
Βρήκαμε καλύτερους ηλεκτρολυτικούς πυκνωτές (LeLon 2×10.000μF/63V και 2×18.000μF/50V) και αισθητά περισσότερη τάξη στο smt κύκλωμα, ενώ οι δύο γέφυρες ανόρθωσης έχουν μετακομίσει από την ψήκτρα στο μεταλλικό χώρισμα που απομονώνει τον μ/σ και έχουν αφαιρεθεί οι δύο ανεμιστήρες.
Το τμήμα ροής του SA30 χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του Chromecast για να συνδεθεί και δίνει προτεραιότητα στην ενσύρματη σύνδεση έναντι του Wi-Fi. Ο ενισχυτής φαίνεται αμέσως από την εφαρμογή που θα τρέξουμε, π.χ. Bubble UPnP ή την MusicLife της Harman, ωστόσο δεν καταφέραμε να διαβάσουμε τα αρχεία από την USB-A της πλάτης του ενώ δεν «είδε» τα DSD του υπολογιστή μας, ωστόσο έπαιξε με άψογο τρόπο όλα τα PCM υψηλής ανάλυσης που του δώσαμε από το δίκτυο, αναγράφοντας στην οθόνη τα στοιχεία του αρχείου.
Από το μενού του SA30 μπορούμε να κάνουμε μια σειρά από ρυθμίσεις, όπως την επιθυμητή καμπύλη διόρθωσης του Dirac για κάθε είσοδο, ισορροπία καναλιών, ορισμό εισόδου ως processor mode (bypass) με ορισμό της επιθυμητής στάθμης, επιλογή ψηφιακού φίλτρου, παράλειψη από τον επιλογέα των μη χρησιμοποιούμενων εισόδων, τη φωτεινότητα της οθόνης, την αυτόματη αναμονή κλπ.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι το τηλεχειριστήριο με τα φωτιζόμενα πλήκτρα μπορεί να χειριστεί και άλλες συσκευές, όχι μόνο της Arcam, καθώς είναι μαθητευόμενο. Με δυο λόγια, ο SA30 είναι μακράν πιο εξοπλισμένος του προκατόχου του και το μόνο που θα μας λείψει από τον Α39 είναι το δεύτερο ζεύγος των εξόδων ηχείων.
DIRAC LIVE: ΦΙΛΤΡΑΡΕΙ ΤΑ «ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ» ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
Το σύστημα της Dirac αποτελεί βασικό πόλο έλξης στον SA30, μολονότι η Arcam θεωρεί προτιμότερες τις ακουστικές διορθώσεις με φυσικές παρεμβάσεις στον χώρο μας. Στη συσκευασία του ενισχυτή βρήκαμε ένα μακρύ καλώδιο και ένα μικρόφωνο USB για τη μέτρηση, όμως μάταια ψάχναμε που να το συνδέσουμε.
Αυτό συμβαίνει επειδή, αντίθετα από τον NAD M10, τo σύστημα αυτόματης διόρθωσης της Dirac περνάει απαραίτητα από τον υπολογιστή μας, όπου πρέπει να κατεβάσουμε την ειδική desktop εφαρμογή και να εγγραφούμε δωρεάν στην υπηρεσία.
Ακολούθως, χρησιμοποιούμε ένα zip που θα βρούμε στην ιστοσελίδα της Arcam με οδηγίες, τις επιθυμητές καμπύλες απόκρισης (target curves) και τα στοιχεία του μικροφώνου (calibration) που θα χρησιμοποιήσουμε (περιλαμβάνει στοιχεία για αυτό που συνοδεύει τον ενισχυτή και για τα XTZ Pro και miniDSP UMIK-1), το οποίο πρέπει να συνδεθεί σε θύρα USB του υπολογιστή.
Προτείνονται το λιγότερο πέντε μετρήσεις στη θέση ακρόασης και στο ύψος των αυτιών μας, με το μικρόφωνο να «κοιτάζει» προς το ταβάνι, τις οποίες μπορούμε να επεξεργαστούμε σε δεύτερο χρόνο για να ορίσουμε το συχνοτικό εύρος όπου θα εφαρμοστεί η διόρθωση, δηλαδή τα φίλτρα, και τις επιθυμητές καμπύλες στις χαμηλές συχνότητες.
Μπορούμε να αποθηκεύσουμε μέχρι τρεις διαφορετικές ρυθμίσεις, αναλόγως της πηγής μας, δίνοντας π.χ. έμφαση στο χαμηλό για τις ταινίες μας. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, εφόσον η δουλειά ανατίθεται στον υπολογιστή, είναι τόσο αυτός όσο και ο ενισχυτής να είναι συνδεδεμένοι στο ίδιο δίκτυο.
Η ΠΑΛΗ… ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ
Η ζέστη που παράγεται από τον SA30 είναι περισσότερη από τον τυπικό ΑΒ και καλό είναι να μην τον «στριμώξετε» και κυρίως να μην τοποθετήσετε άλλο μηχάνημα επάνω του, ειδικά στις γρίλιες εξαερισμού.
Παίξαμε με τα KEF R11 σε εκκωφαντικές στάθμες χωρίς την παραμικρή αλλοίωση της τονικής ισορροπίας ή της εστίασης, αλλά καθόλου δεν χρειάστηκε να δυναμώσουμε την ένταση για να ακούσουμε καθαρά, δυναμικά και αναλυτικά.
Ασχέτως εισόδου, ο SA30 είναι παράδοξα καθαρός, διάφανος και λεπτομερής για τη δύναμη που αποδίδει, ίσως μια ιδέα πιο γλυκός από τις αναλογικές και πιο αναλυτικός από τις ψηφιακές. Με αυτόν πήραμε ίσως το καλύτερο χαμηλό που έχουμε ποτέ ακούσει από τα KEF, γέμισε όλο το περιοδικό με βαθύ μπάσο, το οποίο είναι ολοστρόγγυλο, χωρίς αιχμές, με πανίσχυρα μέτωπα, άψογο έλεγχο και ιδιαίτερα πυκνή και λεπτομερή υφή.
Το μπάσο του κρατάει απολαυστικά τη διάρκεια της κάθε νότας, δεν βιάζεται να την αποσβέσει αλλά απελευθερώνει όλο τον ηχητικό της όγκο, χωρίς ποτέ να μπερδεύει τις χροιές, την ατάκα και τη θέση του χαμηλού στο χώρο.
Είναι λες κι αυτός ο ενισχυτής έχει σύσταση… 2.1 καναλιών, σαν ένας ανεξάρτητος ενισχυτής να αναλαμβάνει το χαμηλό και ποτέ δεν ζορίζεται με ταυτόχρονη έντονη παρουσία της μεσαίας περιοχής. Αλλά αν περιμένετε κάποιου είδους ασυνέχεια ανάμεσα στο μπάσο και το υπόλοιπο φάσμα, θα εκπλαγείτε ευχάριστα. Ούτε κάποιο σινιάλο μας δίνει ότι τώρα περνάμε στο μεγαλύτερο τροφοδοτικό.
Εδώ μας περιμένει το πανόραμα της low level διαφάνειας και ακρίβειας των class A, μια ζωηράδα και ενέργεια στα πιο αχνά σήματα, με χρώμα και κορεσμό για βραβείο. Αυτό σημαίνει εξαιρετική εστίαση και ατελείωτη ανάλυση ακόμη και σε χαμηλές στάθμες ακρόασης και έναν πολύ γεμάτο, ευκρινή και ήρεμο ήχο σε μεσαίες στάθμες, με ασυμπίεστες δυναμικές αντιθέσεις και σπουδαία ταχύτητα περιγραφών.
Αντίθετα όμως από τους class A, δεν υπάρχει ίχνος από πάχος και αργοπορία όταν καλούνται να αποδώσουν μεγάλα ποσά ενέργειας προς το ηχείο. Εδώ όλα συμβαίνουν αβίαστα, χωρίς στρες και αλλοίωση του χρονισμού αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι το πως ο ενισχυτής συνδυάζει την τεράστια δύναμη με την λεπτεπίλεπτη υφή.
Τονικά, ο μεγάλος Arcam είναι ουδέτερος, ίσως ελαφρά φωτεινός στα μεσοπρίμα αλά τρίοδος, με χαρακτηριστική ανοιχτοσύνη στη σκηνή και έλλειψη προβολικότητας στα είδωλα. Οι τονικές αποχρώσεις του τον τοποθετούν με άνεση στην κορυφή της κατηγορίας και σε θέματα κορεσμού ίσως δεν έχει αντίπαλο, φθάνοντας στο απόγειό του με πικάπ μέσα από το εξαιρετικό phono stage που διαθέτει.
Στα δυναμικά του είναι υποδειγματικός, σχεδόν εκρηκτικός μα εξαιρετικά τακτικός και λεπτομερής και, ενώ δεν φθάνει την αμεσότητα και την ορμή στα ξεσπάσματα του Naim Nait XS3, εντούτοις έχει αρκετή αμεσότητα για να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον και ποτέ δεν γίνεται απόμακρος και ακαδημαϊκός.
Με δυο λόγια, ο SA30 είναι ένας δεκαθλητής σε ότι αφορά τη δισκοθήκη μας, αναπλάθοντας όλες τις ηχογραφήσεις με λαμπερό ταμπεραμέντο και χωρίς ποτέ να αστοχεί στα βασικά, κάτι που δεν είναι καθόλου σίγουρο στο high end, όπου οι χαρακτήρες, οι προτιμήσεις και το περιβάλλον (μουσική και συνοδά) όπου έχει αναπτυχθεί ένα μηχάνημα μπορούν να περιορίσουν σημαντικά την «εμβέλειά» του στη συλλογή μας.
Ο μεγάλος Arcam είναι λοιπόν ένα εισιτήριο διαρκείας για την ηχητική ευδαιμονία μας και αξίζει κάθε ευρώ της τιμής του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΙΣΧΥΣ: 2x120W/8Ω, 2x220W/4Ω
DAC/ADC: Sabre 9038Q2M, AKM AK5552 (192KHz/32bit)
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΙΣΟΔΟΙ: 2xοπτική, 2xομοαξονική, USB-A, HDMI-eARC, Ethernet/WiFi/AirPlay2
ΦΙΛΤΡΑ: Brick wall, apodizing, 3xminimum phase, 2xlinear phase
ΑΝΑΛΟΓΙΚΕΣ ΕΙΣΟΔΟΙ: 3xΓραμμής RCA (1Vrms/10kΩ), 3,5 χλστ., phono MM (5mV/47KΩ) και MC (0,35mV/470Ω)
ΕΞΟΔΟΙ: 1xPre out (800mV/240Ω), ακουστικών (5Vrms/Rout=1Ω, load 16Ω-2ΚΩ)
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ: PCM μέχρι 192KHz/24bit (coax.), 96KHz/24bit (opt.)
ΕΞΤΡΑ: Chromecast, MusicLife app, Dirac Live (3 μνήμες), Analogue Direct, Roon Endpoint, MQA decoder, μαθητευόμενο τ/χ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΥxΒ): 433x100x323 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 12 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Με ένα από τα πληρέστερα τμήματα streaming της αγοράς, ακουστική διόρθωση μέσω Dirac και DAC της Sabre με επτά επιλογές φίλτρων, ο πιο ισχυρός ολοκληρωμένος της Arcam σε τάξη G αποτελεί μια πρόταση κύρους, με εξαιρετικό ήχο και άριστες ικανότητες οδήγησης.
ΤΙΜΗ: 2.480€