Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση είχαμε σήμερα με τον μεγάλο σχεδιαστή ηχείων
Όταν ο ιστορικός του μέλλοντος προσπαθήσει να συλλέξει πληροφορίες σχετικά με την εξέλιξη της αναπαραγωγής του ήχου, από τις πρώτες ημέρες του μέχρι σήμερα, σίγουρα θα σταθεί στο έργο του Andrew Jones.
Σχεδιαστής ηχείων σήμερα, αλλά χομπίστας του ήχου στα πρώτα του χρόνια. Με καταγωγή από την Αγγλία, o Andrew Jones από μικρός κατασκεύαζε κιτ, ηχεία και μαγνητοφωνούσε δίσκους σε κασέτες και ταινίες.
Λάτρεψε το στέρεο και το Hi-Fi. Ο ενθουσιασμός του για τις ηχομηχανές τον οδήγησαν να σπουδάσει Φυσική και Ακουστική στην Αγγλία. Εκεί ασχολήθηκε πιο επιστημονικά με το θέμα του σχεδιασμού των ηχείων.
Οι γνωριμίες του με τη βιομηχανία του Hi-Fi έγιναν στις εκθέσεις ήχου, όπου είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τις Celestion και KEF.
Το φλετ αυτό του άνοιξε την πόρτα της KEF και αμέσως ανέλαβε μηχανικός στο τμήμα ανάπτυξης και έρευνας. Έτσι είχε τη δυνατότητα να έχει πρόσβαση σ’ ένα τεράστιο στόλο οργάνων μετρήσεων, αφού η KEF τότε πρώτα μετρούσε και μετά άκουγε τα ηχεία της.
Μεγάφωνα, κροσόβερ, καμπίνες και πολλές-πολλές μετρήσεις ήταν η καθημερινότητα. Πολλές φορές οι μετρήσεις ήταν άριστες, αλλά ο ήχος όχι, όπως έχει πει σε συνεντεύξεις. Το φταίξιμο πήγαινε στην πηγή της μουσικής, αφού οι εργαστηριακές γεννήτριες είναι άψογες. Ακόμη πιστεύει ότι οι μετρήσεις είναι το σημείο εκκίνησης σχεδιασμού ενός ηχείου.
Για να «μάθει» την πηγή μελέτησε τις ηχογραφήσεις, τις εγγραφές, τα στούντιο, το mastering ακόμη και τους ηχολήπτες. Ασχολήθηκε και με τον επαγγελματικό ήχο, ενώ του αρέσουν πολύ τα ATC και τα πάνελ της Quad. Ήθελε να σχηματίσει τη συνολική εικόνα της αλυσίδας του ήχου.
Παράλληλα γνώρισε σε συνέδρια μερικούς πρωτεργάτες που έβαλαν τα θεμέλια του Hi-Fi, όπως τους Floyd Toole, Neville Thiele, Stan Lipshitz, Siegfried Linkwitz και άλλους. Στην KEF, o Andrew Johns, συνέβαλε στην ανάπτυξη του ομοαξονικού μεγαφώνου Uni-Q.
Ως ανήσυχο πνεύμα που ήταν δεν περιορίστηκε στην KEF, το επόμενο άλμα του ήταν η Infinity όπου σχεδίασε τα Prelude, Overture και άλλα θηριώδη ηχεία.
Επόμενος σταθμός η Αμερική και η TAD, μια κορυφαία εταιρία ηχείων και μεγαφώνων της Pioneer. Ο Andrew ήταν η αιτία που η Pioneer κυκλοφόρησε τα πρώτα της ποιοτικά ηχεία, τη σειρά ΕΧ για όσους θυμούνται, μετά πήγε στην Ιαπωνία για να σχεδιάσει για την ΤΑD τα εμβληματικά Reference One.
Ακριβές high-end υλοποιήσεις που ακόμη και σήμερα ακούγονται υπέροχα. Η επαφή του με τόσους κατασκευαστές, σε τόσα σύγχρονα εργαστήρια και «γεύσεις» ήχου, εμπλούτισαν την τεχνογνωσία του σε σημείο που να «ακούει» ένα ηχείο πριν καν τραβήξει την πρώτη γραμμή στο χαρτί.
Αργότερα πρώτη η Pioneer και μετά η Elac, του ζήτησαν να δημιουργήσει ηχεία χαμηλού κόστους αλλά με μεγάλο ήχο. Από λευκό χαρτί θα έπρεπε να σχεδιάσει ηχεία με τεχνολογία αλλά κυρίως με ήχο.
Αρχικά δημιούργησε για την Pioneer το πακέτα Dolby Atmos. Για την Elac ανέπτυξε την σειρά Debut με αποτέλεσμα να φέρει την εταιρία στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Ήταν μεγάλη πρόσκληση να σχεδιάσει ηχεία που κοστίζουν πολύ λίγα. Ήθελε τα ηχεία αυτά να εκπλήσσουν τον καταναλωτή πρώτα με τη τιμή τους και μετά -στο σπίτι- με ήχος τους. Πράγματι, από τις δοκιμές που κάναμε, τα κατάφερε και σήμερα τα Debut να αποτελούν τα πιο «buzz» ηχεία των ημερών μας.
Η πιο πρόσφατη συνεργασία του Andrew Jones είναι με την MoFi Electronics, εκεί σχεδίαση το ηχείο SourcePoint 10 με ομοαξονικό μεγάφωνο 10 ιντσών (το τουίτερ είναι 1,25 ιντσών), έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στην καμπίνα και στο σχήμα της πρόσοψης (μπάφλα) που έχει πάχος δύο εκατοστών. Η πρόσοψη υπάρχουν πολλαπλές γωνίες (κοψίματα) γύρω από την ομοκεντρική μονάδα για την μείωση των περιθλάσεων. Είναι κατασκευασμένη από MDF μίας ίντσας και η ίδια η καμπίνα έχει εσωτερικό όγκο πενήντα λίτρων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ιδανική διάμετρος ενός ομοκεντρικού μεγαφώνου είναι οι δέκα ίντσες, ώστε να έχουμε ελαχιστοποίηση της κίνησης του κώνου και παραγωγή βαθιών μπάσων. Δουλεύοντας με ένα μείγμα χαρτοπολτού, η MoFi ανέπτυξε έναν κώνο που βελτιστοποιεί τους συντονισμούς και πληροί τις απαιτήσεις ως κυματοδηγού στο τουίτερ.
Ο Andrew Jones μας εξήγησε ότι οι νέοι οδηγοί που ανέπτυξε για την MoFi Electronics έχουν καλύτερα στοιχεία από τους αντίστοιχους Uni-Q της KEF επειδή είναι μεγαλύτεροι σε μέγεθος. Άλλωστε και τα Uni-Q ο ίδιος έφτιαξε και τα ονόμασε “Uni-Q”.
Tο SourcePoint 10 επειδή έχει ένα μεγάφωνο με τα ίδια χαρακτηριστικά σε όλα τα επίπεδα, μπορεί να τοποθετηθεί και οριζόντια ως κεντρικό ηχείο. Τα ηχεία ενός μεγαφώνου, όπως τα ομοκεντρικά, είναι πιο εύστοχα στον σχεδιασμό τους απ’ ότι τα δαπέδου, επειδή δεν υποφέρουν από την “κάθετη” συνιστώσα συντονισμού που είναι πολύ δυνατή.
Ο Andrew Jones ετοιμάζει και άλλα ηχεία αυτή την εποχή για την MoFi Electronics που θα ανακοινωθούν σύντομα.