hxosplus.gr
H τεχνολογία του πολιτισμού

ΑKu Audio: HES 2020 Virtual Edition | S01E03

H μεγάλη έκπληξη του HES2020 ακούει στο όνομα… AKu. Από ελληνικά χέρια και μυαλά με στιβαρό τεχνολογικό background, γεννήθηκαν τα μοναδικά αυτά ηχεία που παντρεύουν αριστοτεχνικά το ασυμβίβαστο home audio με προηγμένες τεχνικές του pro χώρου. Μιλήσαμε με τον κ. Καζαντζή,  ιθύνων νου της εταιρίας, έναν άνθρωπο που δούλεψε σκληρά για να μετουσιώσει το εφηβικό του πάθος σε ηχεία-κομψοτεχνήματα της σύγχρονης ακουστικής τέχνης.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΡΙΣ ΚΩΤΣΗΣ

Καλώς ήλθατε στην Έκθεση και καλή αρχή στην εταιρία σας! Πείτε μας λίγα πράγματα για το τεχνολογικό σας οπλοστάσιο και τη σχέση σας με την «Ελληνική Τεχνολογία», που αποτέλεσε πρωτοπόρα δύναμη για τα ελληνικά δεδομένα κοντά στο millenium.

Η «Ελληνική Τεχνολογία» ήταν μια οικογενειακή μας επιχείρηση που αναλάμβανε τη σχεδίαση, ανάπτυξη και δοκιμή τεχνολογικών προϊόντων κάθε είδους, συνδυάζοντας μεταλλικές κατασκευές, ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και ενοποίηση συστημάτων κάθε είδους. Έτσι υπήρχε εδώ και πολλά χρόνια η κατασκευαστική τεχνογνωσία και με την AKu Audio συνεχίζουμε στην ουσία την δουλειά της «Ελληνικής Τεχνολογίας», αλλά με αποκλειστική κατεύθυνση πια τον ήχο, που είναι και το προσωπικό μου πάθος!

Πώς ξεκίνησε η σχέση σας με την υψηλή πιστότητα;

Ήμουν δέκα χρονών όταν είχα την πρώτη μου επαφή με ένα walkman, μετά την οποία «κόλλησα» με τον ήχο και την τεχνολογία του. Διάβαζα ότι περιοδικό κυκλοφορούσε τη δεκαετία του 90, μάθαινα απ’ έξω τα τεχνικά χαρακτηριστικά και, λίγο πριν τελειώσω το σχολείο, αποφάσισα να μην αγοράσω ξανά  ηχεία αλλά να κατασκευάσω μόνος μου ένα ζευγάρι. Το έριξα λοιπόν στη μελέτη και, καθώς είχα πρόσβαση στο μηχανουργείο της «Ελληνικής Τεχνολογίας», άρχισα να δημιουργώ πρωτότυπα και να τα δοκιμάζω.

Έκανα μια λίστα με τα δέκα βασικότερα προβλήματα των σύγχρονων ηλεκτροδυναμικών ηχείων και ξεκίνησα την περιπέτεια της επίλυσής τους. Σημαντικός σταθμός της πορείας, ένα πρωτότυπο που έκανα στα δεκαοχτώ μου, από αλουμίνιο που δίνει το σχήμα της καμπίνας και μόλυβδο που αδρανοποιεί το μέταλλο. Ένα από τα βασικότερα προβλήματα των ηχείων καμπίνας είναι η διαφορετική πίεση που υπάρχει μέσα και έξω από αυτά και σκέφτηκα ένα σύστημα που τις εξισορροπεί. Εξάλλου, ποτέ δεν συμπαθούσα τα ηχεία-κουτιά, που είναι η εύκολη λύση αλλά υποφέρει από στάσιμα κύματα, την επίδραση της μπάφλας, τις ορθές γωνίες, κλπ. και σε συνδυασμό με την διαφορά πίεσης, κάνει πολύ πιο δύσκολη την κίνηση του γούφερ προς τα μέσα.

Η λύση που έδωσα σ’ εκείνο το πρωτότυπο ήταν ένας σωλήνας που εξέχει της καμπίνας, γεμισμένος με το κατάλληλο υγρό (μάζα, ιξώδες) και υπολογισμένος έτσι ώστε να εξισορροπεί τις δύο πιέσεις. Έτσι πέτυχα με μια ελάχιστη σε μέγεθος καμπίνα για το 8ιντσο γούφερ, απόδοση που έρχεται φυσιολογικά με καμπίνα 60 λίτρων. Ακολούθησαν πολλά πρωτότυπα έκτοτε και τα πιο μεγάλα βήματα έγιναν όταν συνεργάστηκα με τον αδελφό μου,  που είναι πολύ έμπειρος σε θέματα CAD γύρω από σχεδιάσεις αυτοκινήτων.

Την AKu Audio ήθελα από τα είκοσι δύο μου να την δημιουργήσω, ωστόσο πέρασαν χρόνια μέχρι να ετοιμαστούμε οικονομικά, κατά τα οποία εξελίσσαμε τα σχέδιά μας και δουλεύαμε το επαγγελματικό κομμάτι της AKu Solutions, με custom εγκαταστάσεις σε δύσκολους ακουστικά χώρους, όπως σκάφη κλπ., χάρη στο οποίο χρηματοδοτούσαμε το όραμά μας.

Επιλέξατε αυτή την εποχή για το ντεμπούτο της AKu Audio, όπου όλα αλλάζουν στις ακουστικές μας συνήθειες ή απλώς προέκυψε τώρα;

Όχι, απλώς τώρα ετοιμαστήκαμε, μετά από πέντε χρόνια σκληρής δουλειάς οπότε αναπτύξαμε τα πέντε μοντέλα για την οικιακή σειρά της AKu, μετά από πληθώρα πρωτότυπων. Στόχος μας σε όλα τα μοντέλα είναι οι αδρανείς καμπίνες και η ελευθερία στον τρόπο λειτουργίας των μονάδων.

Υπάρχει σε κάποιο από τα μοντέλα σας το σύστημα εξισορρόπησης της πίεσης που προαναφέρατε; Τι υλικά καμπίνας και τι μεγάφωνα χρησιμοποιείτε;

Όχι, το σύστημα αυτό θα μπει στο κορυφαίο μας μοντέλο, που δεν το έχουμε ανακοινώσει ακόμη. Θα λέγεται Hydra, θα φοράει δύο γούφερ 21 ιντσών (!) και ομοαξονική μονάδα μεσαίων/πρίμων (συμμετρικό σχέδιο WCW) μέσα σε tractrix χοάνη και θα αποτελέσει την απόλυτη δήλωση εκ μέρους μας, μια «βιτρίνα» των τεχνολογιών μας αν θέλετε.

Για τα Enargia και Talos, πέρα από την ιδιαίτερη γεωμετρία των καμπίνων που κατασκευάζουμε με CNC,  χρησιμοποιούμε MDF, καουτσούκ, μολυβδόφυλλο και μαλλί, όπου κάθε υλικό δουλεύει σε μια συγκεκριμένη μπάντα συχνοτήτων. Η απόσβεση γίνεται προοδευτικά, με ελαφριά απορρόφηση ακριβώς πίσω από τα μεγάφωνα ώστε να «αναπνέουν» και στη συνέχεια όλο και πιο παχύ απορροφητικό, για να μειωθεί η επιστροφή της ενέργειας από την καμπίνα προς το γούφερ.

Το Enargia είναι πρακτικά το απόλυτο μοντέλο μας αναφορικά με τους συντονισμούς. Διαθέτει δύο ενεργά 12ιντσα σε ανεξάρτητες καμπίνες, το καθένα από τα οποία φορτίζεται από δύο 12ιντσους παθητικούς ακτινοβολητές (μπρος-πίσω). Επιλέγουμε γούφερ της Scanspeak, για λόγους quality control και αξιοπιστίας, αφού ένα γούφερ που θα αγοράσεις σήμερα θα μετράει ακριβώς το ίδιο με ένα που θα αγοραστεί μετά από πέντε χρόνια. 

Τα τουίτερ στα τρία κορυφαία μοντέλα είναι σπέσιαλ, τα κατασκευάζει στη Γερμανία φίλος μας Πολωνός, πρώην μηχανικός της Accuton με το δικό του όραμα. Θέλαμε έναν μεγαλύτερο θόλο με μεγάλες διαδρομές, καθώς μας ενδιαφέρει ένα χαμηλό σημείο κρος, να κατέβει δηλαδή όσο πιο χαμηλά γίνεται με μεγάλη ευαισθησία χωρίς χοάνη κι όχι τι κάνει π.χ. στα 40KHz όπου δεν φθάνει η ακοή μας.

Το κροσάρουμε στα 1000-1200Hz, αναλόγως μοντέλου και παίζει με πολύ χαμηλή παραμόρφωση και μεγάλες διαδρομές, ακόμη και με απαλές κλίσεις 24dB/oct, αναλαμβάνοντας όλη την κρίσιμη περιοχή όπου το αυτί μας είναι πιο ευαίσθητο. Η βασική έκδοση είναι με θόλο αλουμινίου/μαγνησίου 1,34 ίντσες, ετοιμάζουμε όμως και μια premium έκδοση με θόλο βηρυλλίου, ειδικά για το Enargia, που θα φθάνει τα 35KHz.

Πείτε μας για το εντυπωσιακό Talos, το 12ιντσο της πλάτης είναι ενεργό;

Όλα μας τα ηχεία είναι πλήρως ενεργά, εκτός από τα Πέριξ. Χρησιμοποιούμε ενεργά φίλτρα με DSP σε συνεργασία με την DEQX για «αόρατα» σημεία κρος και ενισχυτές σε τάξη Δ της Hypex για τον καλύτερο δυνατό έλεγχο των μεγαφώνων, σε εξωτερική μονάδα για λόγους ψύξης. Ωστόσο έχουμε και πιο ακριβές εκδόσεις, με ενισχυτικά module της Parasound σε τ. ΑΒ, που δίνουν τα πρώτα 25W σε τάξη Α.

Εξάλλου, κατά την παραγγελία μπορεί ο πελάτης να ζητήσει π.χ. συγκεκριμένο ενισχυτή λυχνίας για το τουίτερ κι εμείς μοντελοποιούμε τα χαρακτηριστικά του κατά την επεξεργασία του φίλτρου, για να έρθουν σωστά οι στάθμες. Χάρη στο εξελιγμένο DSP, χρησιμοποιούμε ελάχιστη επικάλυψη ανάμεσα στις μονάδες και έχουμε ακριβώς την ίδια διασπορά από το κάθε μεγάφωνο στα σημεία του κρος, έτσι αυτά τα σημεία δεν ανιχνεύονται καθόλου με το αυτί.

Και λίγα λόγια για το εξαιρετικά ασυνήθιστο μόνιτορ Ichor, που όπως είδαμε στον κατάλογό σας παράγεται σε δύο εκδόσεις.

Είναι μια πολύ τολμηρή κατασκευή, ένα από τα πρώτα χυτά αλουμινένια high end studio monitor. Διαθέτει 8ιντσο γούφερ και η μονοκόμματη καμπίνα έχει αυτό το σχήμα εσωτερικού κώνου, για να μειώνει την εσωτερική πίεση που βλέπει το μεγάφωνο, ενώ παράγεται και στην έκδοση ΕΒ με δύο 10ιντσους παθητικούς ακτινοβολητές για έκταση χαμηλού κάτω των 30Hz. Η χυτή καμπίνα περιλαμβάνει από το καλούπι εσωτερικά νεύρα και το βάρος του ηχείου φθάνει τα 28 κιλά.

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το καλύτερο υλικό για την καμπίνα ενός ηχείου;

Μόνο τρία υλικά «από μόνα τους» διαθέτουν τη σκληρότητα και τη μάζα για κορυφαία αδράνεια: το μάρμαρο, ο μόλυβδος και ο γρανίτης. Το καλύτερο είναι φυσικά ο μόλυβδος αλλά είναι «απαγορευμένος καρπός», δεν παίρνεις CE  με αυτό το υλικό. Αν, τώρα, κάποιος μπορεί να αντέξει δύο τόνους στο σαλόνι του, θα του έφτιαχνα ένα Enargia από μάρμαρο. Πέραν του βάρους κοιτάμε και το φινίρισμα. Το τσιμέντο για παράδειγμα είναι μεν αδρανές αλλά βαρύ και δεν έχει καλή εμφάνιση.

Επίσης κατασκευάσαμε Ichor από μαυροσίδηρο με καλό φινίρισμα, αλλά έφθασε τα 90 κιλά το ένα, επάνω σε ποια κονσόλα θα βάλει κανείς δύο τέτοια; Τελικά το αλουμίνιο βολεύει, καθώς συντονίζει σαν  «καμπάνα» σε μια συχνότητα με υψηλό Q, την οποία εντοπίζεις εύκολα και την αποσβαίνεις ή την αποφεύγεις εντελώς π.χ. αν το γούφερ παίζει μέχρι τα 1500Hz, τότε δεν την διεγείρει. Αλλά σε κάθε περίπτωση δεν αρκεί η γεωμετρία, είναι απαραίτητη και η εσωτερική απόσβεση σε ευρύ φάσμα συχνοτήτων από διαφορετικές στρώσεις υλικών.

Κατασκευάζετε στην Ελλάδα; Οι τιμές σας φαίνονται αρκετά υψηλές για τα δεδομένα της χώρας. Σκέφτεστε εμπορικά τις ξένες αγορές;

Μετά από επίμονη προσπάθεια δύο ετών, καταφέραμε να έχουμε μια καλή συνεργασία με τους τεχνίτες μας αλλά και πάλι είμαστε από πάνω τους όταν κατασκευάζονται τα δύο κορυφαία μοντέλα. Το Talos χρειάζεται 15 ημέρες δουλειάς από τρεις έμπειρους τεχνίτες, ενώ το μόνο σημείο που μας προβληματίζει ακόμη στο made in Greece είναι η ποιότητα της βαφής και του φινιρίσματος, αφού οι καλοί τεχνίτες είναι μετρημένοι στα δάκτυλα, δεν έχουν συνεπώς χρόνο και χρεώνουν αρκετά.

Τα ηχεία μας πάντως έχουν εξαιρετικά πολύπλοκη εσωτερική κατασκευή και δεν θα μπορούσαν να είναι προσιτά ή να έχουν μαζική παραγωγή, κάτι που εξηγεί τις τιμές μας, ωστόσο σίγουρα θα είναι χαμηλότερες από τον διεθνή ανταγωνισμό π.χ. Magico, Wilson ή YG Acoustics.  Έχουμε ήδη κάνει προεργασία για τις διεθνείς αγορές όπου έχουμε παραδοσιακά καλές σχέσεις χάρη και στο οικογενειακό μας background και αρκετοί προμηθευτές περιμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον τα ηχεία μας, έτσι στην ουσία το βήμα «προς τα έξω» είναι πιο εύκολο για εμάς.

Εδώ πολλοί είναι πρόθυμοι να σε «μηδενίσουν» π.χ. εξαιτίας της χρήσης DSP, αλλά αυτή η τάση ανεβαίνει διεθνώς χάρη στην εξέλιξη της active τεχνολογίας και καθοδηγείται κυρίως από τον pro χώρο, με τον οποίο έχουμε πολύ στενή σχέση. Το εμπορικό κομμάτι είναι βέβαια δύσκολο, αλλά το προϊόν μας είναι ειδικό και όχι μαζικό και τις αποφάσεις στην AKu τις παίρνουν οι μηχανικοί! Σκοπεύουμε λοιπόν να δημοσιεύσουμε άμεσα την πλήρη εργαστηριακή εικόνα των ηχείων μας, ώστε να μπορεί ο καθένας να κρίνει και να συγκρίνει.

Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας, σας εύχομαι κάθε επιτυχία!

Κι εγώ ευχαριστώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρουν

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης. Αποδοχή Περισσότερα