ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ, ΗΡΕΜΟΣ, ΑΚΡΙΒΕΣΤΑΤΟΣ. Ο CTA 408 ΜΑΣ ΚΑΛΕΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ, ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΣ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕ ΡΕΟΥΣΕΣ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΣΕ ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΦΟΝΤΟ. ΜΕ ΕΝΑ ΕΞΟΧΟ PHONO STAGE KAI ENAN ΙΚΑΝΟΤΑΤΟ ΕΝΙΣΧΥΤΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΟΣ ΜΕ ΤΑ ΗΧΕΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΤΑΙΡΙΑΞΕΙ.
Η Copland ξεκίνησε τη δεκαετία του ‘80 και δεν άργησε να γίνει ευρέως γνωστή, με τη φήμη της να εκτοξεύεται την αμέσως επόμενη δεκαετία χάρη στις προσιτές high-end συσκευές της, όπως τον ολοκληρωμένο ενισχυτή CTA 501 και το CDplayer CDA 288.
Η εταιρία από τη Δανία, που ιδρύθηκε και διευθύνεται από τον κ. Olé Möller, ήρθε σαν σανίδα σωτηρίας για πολύ κόσμο κατά την έκρηξη του «προσιτού» high-end στα μέσα των nineties.
Με τα πρώτα της ακόμη προϊόντα, κατάφερε να χαρίσει σύγχρονη φινέτσα στους ενισχυτές λυχνίας και τα ψηφιακά player της πρώιμης εκείνης περιόδου για την τεχνολογία, με την έννοια ότι ο ήχος της ισορροπούσε με μαεστρία ανάμεσα στις αρετές των λυχνιών και των τρανζίστορ και τα ψηφιακά της διέθεταν εξαιρετικά ομαλά και ανοιχτά πρίμα, χωρίς τα συνηθισμένα προβλήματα που ταλαιπωρούσαν πολλά player της εποχής.
Η Copland ήταν και παραμένει εξαιρετικά προσεκτική στο τι θα παρουσιάσει, ποτέ δεν βιάζεται να κατεβάσει κάτι στην αγορά αν δεν το έχει τριπλοτσεκάρει και, ενώ κατά καιρούς έχει παρουσιάσει διάφορων κατηγοριών συσκευές, σε γενικές γραμμές αρκείται στα απολύτως απαραίτητα, φροντίζοντας όμως τα προϊόντα της να έχουν εξαιρετικούς λόγους τιμής/απόδοσης και, ταυτόχρονα, απαράμιλλη ποιότητα κατασκευής.
Η ολιγομελής γκάμα της απαρτίζεται σήμερα από δύο ολοκληρωμένους (με KT-88, KT-120), ένα σετ προενισχυτή/τελικού ενισχυτή (ΚΤ-120 με ενεργή σταθεροποίηση KT-88) και το μοναδικό της DAC/pre/ενισχυτή ακουστικών με λυχνίες στην προενισχυτική του έξοδο.
Ο CTA 408 είναι συνεπώς μόλις το έκτο μέλος και το πρώτο, μέχρι στιγμής, που χρησιμοποιεί την «οβίδα» KT-150 στο στάδιο ισχύος. Είναι σήμερα το ακριβότερο κομμάτι της Copland, αλλά μην κάνετε το λάθος να υποτιμήσετε τον τελικό CTA 506 παρέα με τον προενισχυτή CTA 305, μολονότι αρκετοί θα μπουν στο δίλημμα να επιλέξουν, εφόσον οι τιμές είναι εξαιρετικά κοντά (λίγο πιο ακριβό το σετ των δύο σασί από τον νέο ολοκληρωμένο, χωρίς μάλιστα να έχει το ρυθμιζόμενο phono MC του CTA 408). Είναι άλλες οι χάρες του νέου και άλλες των παλιών, βλέπετε, ανεξάρτητα από την λυχνία ισχύος.
Με δύο λόγια, ο CTA-408 έχει μεν πρακτικά τη δύναμη του τελικού αλλά χωρίς την ενεργή λαμπάτη σταθεροποίηση του σταδίου εξόδου του. Εξάλλου, το πλήθος των λυχνιών στον CTA 408 φθάνει μόλις τις οχτώ, όταν το σετ απαριθμεί δεκαέξι και οι μικρότεροι ολοκληρωμένοι CTA 405/A χρησιμοποιούν από έντεκα.
Μπορούμε λοιπόν να περιμένουμε πως ο CTA 408 θα είναι ακόμη πιο μοντέρνος ηχητικά από τα αδέλφια του, εφόσον μάλιστα υπάρχει και το νέο κύκλωμα με mosfet που υποστηρίζει το λαμπάτο στάδιο της οδήγησης. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει αναγνωρίσιμες αρετές λυχνίας, το αντίθετο θα λέγαμε.
Στην ουσία πρόκειται για ένα εξαιρετικά εξελιγμένο ηχόχρωμα γύρω από τις πολύ ισχυρές KT-150, που δεν μοιάζει με τίποτε άλλο που έχουμε ακούσει. Μπορεί κανείς να εντοπίσει στον CTA 408 ομοιότητες με ακριβότερα μηχανήματα της Audio Research αλλά και με single-ended σχεδιάσεις με την λυχνία αυτή, ειδικά στη μεσαία περιοχή. Αλλά παραπέμπει εξίσου σε κορυφαίες υβριδικές σχεδιάσεις μεγάλης ισχύος ή σε πολύ σπέσιαλ solid state περιπτώσεις.
Ο CTA 408, εξάλλου, αποδείχτηκε αρκετά απρόβλεπτος στα ταιριάσματά του: δεν διέγειρε σωστά τα KEF R11 και τα Focal Spectral 40th, ωστόσο απέδωσε καταπληκτικό χαμηλό με τα JBL L100 Classic και Monitor Audio Gold 100 (όλα αυτά από την έξοδο των 4Ω-δοκιμάσαμε και την 8Ω) ενώ διέγειρε άψογα ακόμη και τα ATC SCM70SL (από την έξοδο των 8Ω) που κατεβαίνουν πολύ χαμηλά, κάνοντάς τα να παίζουν μουσική με τρόπο ανάλαφρο, δυναμικό, πολύ λεπτομερή και ρέοντα!
Από τα νούμερα ευαισθησίας και αντίστασης των ηχείων αυτών δεν προκύπτει κάποιο κριτήριο επιλεξιμότητας εκ μέρους του ενισχυτή, ούτε μπορούμε να πούμε ότι το 12ιντσο του JBL ή το 9ιντσο του ATC είναι πιο βατά οδηγικά από τα παράλληλα 6,5-7 ιντσών γούφερ των συγκεκριμένων ηχείων δαπέδου.
Συνεπώς, όσοι τον σκέφτεστε για την επόμενη αγορά σας, καλό είναι να δοκιμάσετε πριν αγοράσετε. Να είστε έτοιμοι για όλα, ασχέτως μεγέθους ηχείου και τυπικών χαρακτηριστικών. Τέτοια επιλεκτικότητα δύσκολα εξηγείται αλλά να είστε σίγουροι ότι εντός πέντε λεπτών θα ξέρετε αν ταιριάζει ή όχι, δεν θα χρειαστεί δηλαδή… να το φιλοσοφήσετε.
Η εσωτερική κατασκευή είναι αντάξια της εξωτερικής εμφάνισης και αντιληπτής ποιότητας, με κορυφαία τάξη, ποιότητα υλικών και συναρμολόγηση, ενώ η πλάτη του καταλαμβάνεται από το πολύ ανεπτυγμένο, θωρακισμένο phono stage και υπάρχει ανεξάρτητος ενισχυτής ακουστικών σε τάξη Α, με την έξοδο στη δεξιά πλευρά του αλουμινένιου σασί.
Το πολύ ήσυχο και λεπτομερές διακριτό phono είναι τουλάχιστον εφάμιλλο με εισαγωγικές high end προτάσεις στα 1.500 ευρώ και το ίδιο ισχύει για τον εξαιρετικό οδηγικά ενισχυτή ακουστικών.
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ ΑΠΟΛΥΤΟΣ
Ο CTA 408 εκκινείτε από διακόπτη στην πλάτη του και τίθεται σε κατάσταση αναμονής ή λειτουργίας από το πιεστικό της πρόσοψης. Αυτό επιτρέπει προθέρμανση για 30 δλ., πριν σταθεροποιηθούν τα led στο κεντρικό κυκλικό πάνελ των ενδείξεων, αλλά πρέπει να αφήσετε άλλα τόσα να περάσουν πριν παίξει, αλλιώς θα ακούσετε παραμόρφωση από τα ηχεία σας.
Πάντως, καλό είναι όλοι οι ενισχυτές να αφήνονται επί 10-15 λεπτά υπό τάση πριν ξεκινήσουμε τις ακροάσεις και πάντα με χαμηλές στάθμες αρχικά. Δύσκολα περιγράφει κανείς κάτι τόσο ικανό και αόρατο όσο ο CTA 408 αλλά θα το παλέψουμε. Τονικά είναι τόσο ουδέτερος όσο ένας κορυφαίος με bipolar. Καμία στρογγυλάδα δεν ανιχνεύεται στην τονική του καμπύλη που δείχνει ως μια απέραντη ευθεία.
Η ατάκα του είναι εξαιρετικά σαφής και χειροπιαστή, δεν έχει όμως ίχνος τρανζιστορικής έμφασης κι εδώ μπορεί κανείς να εντοπίσει έναν εξαιρετικά ομοιογενή συνδυασμό λυχνίας-mosfet στην μουσικότητα της ατάκας και τον ρευστό τρόπο που αποδίδει, χωρίς να συντομεύει την πληροφορία με λαμπάτο πάχος, τις πιο δύσκολες μεταβατικές.
Μα ενώ είναι ταχύς και άπαχος, ποτέ δεν θα γίνει λεπτός και αποστεωμένος, όπως πολλοί bipolar. Θα λέγαμε ότι μοιάζει πολύ με υβριδικό, ωστόσο πάντα σε αυτούς έχεις αίσθηση δύο τμημάτων- ενός πλούσιου κι ενός γρήγορου- κάτι που δεν συμβαίνει στον CTA 408.
To τίμπρο του εξαρτάται απόλυτα από το ηχείο. Με το ATC SCM70SL είχαμε αποθέωση της ουδετερότητας αλλά τόσο πυκνές και αέρινες περιγραφές που μας πήραν… τα κλάματα από την μουσική συγκίνηση. Με το JBL L100 Classic πήραμε τις πιο πολύχρωμες λαμπάτες περιγραφές, με διαφάνεια στην απόδοση των αρμονικών σαν ουράνιο τόξο, στα όρια της παραίσθησης.
Εδώ η μουσικότητα πήρε μια πιο fun κατεύθυνση κι ένα χαμόγελο σχηματίστηκε στα χείλη μας, λες και γίναμε χίπις των seventies. Με το πολύ πιο προσιτό Monitor Audio Gold 100 βιώσαμε μεν ένα λίγο πιο «ρηχό» – παρ’ όλα αυτά πολύ φινετσάτο – τίμπρο σε σχέση με τα προαναφερθέντα, όμως το αποτέλεσμα ήταν τόσο προκλητικά μεγάλο σε σκηνή, με τέτοια πληθωρική παρουσία βαθέως χαμηλού και τέτοια σκηνική ακρίβεια, που μείναμε άφωνοι!
Σίγουρα ο CTA 408 λατρεύει τα μικρά high end ηχεία βάσης που εξαφανίζονται, στα οποία κατεβάζει τόσο χαμηλό σαν να αψηφά το μικρό τους μέγεθος. Η ανάλυση είναι κι αυτή ανάλογη του ηχείου και ποτέ δεν έδειξε να έχει κάποιο όριο στα μπάσα, τα μεσαία ή τα πρίμα, ακόμη και με το επετειακό ATC που είναι το βασικό ηχείο αναφοράς μας και εκθέτει κάθε θόρυβο ή ανεπάρκεια περιγραφής.
Ο μόνος χαρακτήρας που μπορεί να εντοπίσει κανείς αφορά την σκηνική του παρουσία, που είναι αρκετά κοντά στον ακροατή χωρίς ποτέ να συνωστίζεται στα πρώτα πλάνα, απλά δείχνει λιγότερο laid back/με βάθος από τα solid state πρότυπα, παρόλα αυτά με θαυμάσιες αντηχήσεις σε καθαρότητα και προοπτική.
Οι αποστάσεις είναι πολύ άνετες καθώς τα είδωλα δεν προκύπτουν «ξεχειλωμένα» και οι διαχωρισμοί μεταξύ τους είναι εξαιρετικοί, με ενιαία αποτύπωση του χώρου, χωρίς ευφωνικές συγχωνεύσεις ή αφύσικα ξεκομμένα από το φόντο.
Ο τρόπος που διαχειρίζεται την άφθονη δύναμή του αποτελεί ίσως το πιο μεγάλο χάρισμα του νέου Copland. Λεπτοφυής και ντελικάτος ή ορμητικός και ξεσηκωτικός, πάντα ανάλογα με το πρόγραμμα, ο CTA 408 έχει σπάνιο μουσικό άγγιγμα στις δυναμικές του και θα κάνει πολλούς αντιπάλους παρόμοιας δύναμης να ακουστούν άτσαλοι και ακατέργαστοι, με απώλεια ανάλυσης ή επιβολή χαρακτήρα τις στιγμές των μεγάλων αντιθέσεων.
Το low level είναι φυσικά παρόν σε όλη του την έκταση, διατηρεί όμως τις ορθές ενεργειακές αναλογίες και ποτέ δεν θυμίζει μεγεθυντικό φακό εις βάρος των κορυφώσεων ή των αντιθέσεων μεσαίας κλίμακας, όπως αρκετοί σε τάξη Α. Με απλά λόγια, μείναμε εκστασιασμένοι από την ηχητική φυσιογνωμία του ενισχυτή και θεωρούμε ότι αποτελεί μια εξαιρετικά τίμια πρόταση με απόλυτες επιδόσεις, σε πολύ λογική τιμή.
Ένας ενισχυτής αναφοράς που θα χαρίσει πολλά χρόνια ικανοποίησης στον ιδιοκτήτη του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΕΙΔΟΣ: Ολοκληρωμένος ενισχυτής λυχνίας με τηλεχειρισμό
ΛΥΧΝΙΕΣ: 4XΚΤ-150, 2x12BH7, 1x12AY7/6072A
ΙΣΧΥΣ: 2x75W/8Ω & 3,5Ω
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 5Hz-80KHz (-3dB)
ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ/ΘΟΡΥΒΟΣ: <0,9%/-90dB
ΕΙΣΟΔΟΙ: 4xRCA (50KΩ/250mV), phono MM (47KΩ/3mV), MC (50-100-470Ω/0,26mV), tape loop (in/out)
ΕΞΟΔΟΙ: ηχείων 4Ω & 8Ω, ακουστικών (Rout: 9Ω, 10Hz-200KHz class A)
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 400W (ασφάλεια Τ5Α)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (ΠxΒxΥ): 435x460x222 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 26 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Άργησε λίγο η πολύπειρη Copland ν’ ακολουθήσει το «κύμα» των ενισχυτών με τις «οβίδες» KT-150 της Tung Sol. Ο CTA-408 όμως είναι πια μαζί μας! Είναι ο τρίτος και ακριβότερος ολοκληρωμένος ενισχυτής των Δανών και με διαφορά ο πιο ισχυρός, ουδέτερος και αναλυτικός.
ΤΙΜΗ: 6.999€