Δεν είναι μόνο οι επιδόσεις
Ο χρόνος ξεκινάει τον Δεκαπενταύγουστο. Μου μου έλεγε συχνά ένας πρώην μετανάστης από τον Καναδά, πρώην ναυτικός τα καλοκαίρια κάπου στο Μεσολόγγι.
Για πολλούς, ο Δεκαπενταύγουστος είναι η μεγάλη γιορτή, η περίοδος που μπορείς να κλείσεις για λίγο τα μάτια, μετά την ένταση μιας ολόκληρης χρονιάς, πριν από την πολυπόθητη ανάπαυση.
Αποσυνδέεσαι και απομακρύνεσαι από την καθημερινότητα, ακόμα και σωματικά, για να πας σε μέρη που ίσως δεν έχεις δει ποτέ τον χειμώνα, ή σε μέρη της καρδιάς σου, όπου νιώθεις σαν στο σπίτι σου. Τον Δεκαπενταύγουστο των καιρών και των παραδόσεων έχει αλλάξει.
Πριν την πανδημία ένοιωθες την αύρα και το θόρυβο της μεγάλης γιορτής, μέχρι τότε ο Δεκαπενταύγουστος κρατούσε αρκετές ημέρες, τελευταία μόλις ελάχιστες. Όσο φεύγει ο χρόνος από αυτή την ημέρα αυτή τόσο «χτυπάνε» τα αλάρμ της επιστροφής στην κανονικότητα και φέτος ήταν περισσότερα από κάθε άλλη φορά.
Ο Αύγουστος έχει μετατραπεί σ’ έναν κανονικό μήνα, αφού τα λανσαρίσματα και η τεχνολογία δεν γνωρίζει ανάπαυλα. Ποτέ στο παρελθόν τόσες πολλές νέες συσκευές ήχου δεν είχαν παρουσιαστεί μέσα στον Αύγουστο, από ακουστικά μέχρι high-end ενισχυτές.
Αυτό που ζήσαμε φέτος ήταν τρομακτικό. Η audio και η video βιομηχανία δεν σβήνει τις μηχανές της πια ούτε τον Δεκαπενταύγουστο, μερικοί το φαινόμενο αυτό το ονομάζουν «κινέζικη απειλή» και άλλοι «προετοιμασία για τον χειμώνα».
Το σίγουρο είναι ότι ο χώρος που υπηρετούμε δεν είναι ο ίδιος, έχει αλλάξει για πάντα, όσο για εξομαλύνσεις και ορθολογισμούς δεν διακρίνονται ούτε στο βάθος του ορίζοντα. Όταν για τους κατασκευαστές ήχου ακόμη και ένα μικρό ηχείο είναι τεχνολογία και όταν οι αγοραστές θέλουν οι νέες συσκευές τους να έχουν τα τελευταία συστήματα, τότε η audio βιομηχανία έχει μετατραπεί σαν αυτή των smartphone. Κορυφαίοι ενισχυτές με φανταστικό ήχο έχουν πρόβλημα πια στην αγορά γιατί δεν έχουν για παράδειγμα εισόδους XLR, pre-out ή δυνατότητα διενίσχυσης.
Μετατροπείς DAC με καλό ήχο και τιμή, δεν γνωρίζουν τις πωλήσεις που υπολόγιζε ο κατασκευαστής τους γιατί δεν ελέγχονται με εφαρμογή ή δεν έχουν σύστημα ακουστικής διόρθωσης του χώρου. Είναι βλέπετε και ο κορεσμός, τα σπίτια μας έχουν γεμίσει με προϊόντα τεχνολογίας κάθε είδους.
Οι ακροατές και γενικά όσοι αγοράζουν νέο hi-fi έχουν απαιτήσεις και αυτές δεν περιορίζονται μόνο στις ηχητικές επιδόσεις, αυτές τις βρίσκει κανείς εύκολα σε προηγούμενα ή μεταχειρισμένα μοντέλα. Αυτό που δεν βρίσκει είναι η κάλυψη των αναγκών του σήμερα και εδώ δεν υπάρχει άκρη αφού όλα αλλάζουν με ταχύτητα.
Επόμενο είναι η βιομηχανία να λανσάρει συνεχώς νέα προϊόντα με τα τελευταία συστήματα, περιορίζοντας σημαντικά την παραγωγή της. Μάλιστα γνωστή εταιρεία υπολόγιζε να πουλήσει μερικές χιλιάδες τεμάχια ενός νέου μοντέλου της, αλλά δεν ξεπέρασε τις μερικές εκατοντάδες κατά συνέπεια τα υπόλοιπα που κατασκεύασε τα ονόμασε «ηλεκτρονικά απόβλητα» και πήραν το δρόμο της ανακύκλωσης.
Η βιομηχανία προτιμάει να καταστρέφει ότι δεν πουλάει παρά να το διαθέτει σε ελκυστική τιμή στην αγορά. Δεν γνωρίζουμε αν αυτό το νέο τοπίο οφείλεται μόνο στην εξέλιξη της τεχνολογίας ή στην δράση των κινέζων, οι απόψεις διίστανται.
Σε πρόσφατη συζήτηση που είχα με στέλεχος γνωστής κινέζικης εταιρείας μου είπε ότι: «Μας πιέζουν να λανσάρουμε το επόμενο μοντέλο (σ.σ. μόλις είχαν κυκλοφορήσει το καινούριο τους) και έχουν ήδη έτοιμα μοντέλα για τα επόμενα δύο χρόνια».
Οδοστρωτήρες κανονικοί οι κινέζοι, που είναι νέοι (και στην ηλικία) σε σχέση με τους ανθρώπους των ευρωπαϊκών εταιρειών για παράδειγμα και εφαρμόζουν επιθετικούς δρόμους προώθησης ότι κατασκευάζουν.
Ίσως όλα τα παραπάνω να είναι προς όφελος όλων μας, ώστε κάθε φορά που αγοράζουμε κάτι νέο εκτός επιδόσεις να είναι και σύγχρονο.
Στα δικά μας τώρα, στο Σαββατοκύριακο 9 και 10 Νοεμβρίου σας περιμένουμε όλους στην μεγάλη έκθεση της Αθήνας HES2024 για να ακούσουμε, να αγγίξουμε και για να δούμε από κοντά όχι νέο κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά. Η φετινή Έκθεση ΗΧOS EIKONA SHOW θα λάβει χώρα στο ξενοδοχείο Wyndham Grand (πρώην Imperial) στο κέντρο της Αθήνας. Σας περιμένουμε…
Φώτης Φωτιάδης