ΟΙ ΣΕΙΡΕΣ 600 ΚΑΙ 700 ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΝΟΥΝ ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΤΗΣ B&W. ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΕΔΩ ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΗΧΕΙΟ ΔΑΠΕΔΟΥ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ 700 ΠΟΥ ΔΑΝΕΙΖΕΤΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΓΙΑ ΤΗ ΣΕΙΡΑ 800.
H B&W κυκλοφορεί, κατά μέσο όρο, μια νέα γενιά ηχείων κάθε 5 χρόνια, και ως κατασκευαστής που ερευνά ασταμάτητα, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι κάθε νέα της κυκλοφορία εμπλουτίζεται με προηγμένες τεχνολογίες. Που είναι αρκετά ουσιαστικές ακόμη και στο ηχείο της δοκιμής, το 704 S3, τι κι αν είναι το μικρότερο δαπέδου της νέας σειράς.
Σε σύγκριση με το αντίστοιχο -προηγούμενο- μοντέλο της σειράς 700 S2, αυτό είναι πιο ψηλό, με μεγάφωνα παρόμοιου μεγέθους. Η μικρή αύξηση του ύψος και του βάθος της καμπίνας έχει επιβάλει την υιοθέτηση βάσης για να αυξηθεί κάπως η περιοχή «πατήματος» του ηχείου, μεγιστοποιώντας τη σταθερότητά του. Η βάση δέχεται κλασικές ακίδες ή ελαστικά πατάκια, όλα εύκολα ρυθμιζόμενα καθ’ ύψος. Ανοίγοντας τη συσκευασία, αμέσως διαβάζει κανείς τη δήλωση της B&W: «Σχεδιασμένο στην U.K. – Κατασκευασμένο στην Κίνα», θα ήταν σοβαρό λάθος να θεωρηθεί ότι έχει γίνει μείωση της ποιότητας της λάκας ή του φινιρίσματος. Καθόλου!
Πραγματοποιήσαμε τεχνικούς ελέγχους και στα δύο ηχεία, για να επαληθεύσουμε τα χαρακτηριστικά τους. Έτσι βρήκαμε ότι η εμπέδηση, η οποία εξαρτάται από τις παραμέτρους του ηχείου, την ανοχή των εξαρτημάτων του κροσόβερ, τη σταθερότητα της καμπίνας και την ακρίβεια τοποθέτησης του υλικού μόνωσης εσωτερικά, αποκλίνει όχι περισσότερο από 0,3Ω σ’ όλο το εύρος των συχνοτήτων μεταξύ των ηχείων του ζεύγους.
Κι όμως, κοιτάζοντάς προσεκτικά τα ηχεία, υπάρχει κάτι που θέλει μερικά δευτερόλεπτα να το εντοπίσουμε. Αυτό έχει να κάνει με το μέγεθος των μεγαφώνων, η ενεργή διάμετρος των γούφερ (105 mm) είναι μικρότερη από αυτή του μιντρέιντζ (118 χλστ.). Λογικό θα μου πείτε. Ένα μιντρέιντζ που είναι τεχνολογίας FST (Fixed Suspension Transducer) -σταθερής ανάρτησης δηλαδή- δεν μπορεί να κινηθεί πολύ για να αξιοποιήσει στο έπακρο τη γραμμικότητά του -που εδώ «κόβετε» αρκετά χαμηλά προς τα γούφερ (στα 450Hz)- με αποτέλεσμα να απαιτείται μεγάλη επιφάνεια κώνου.
Τα δύο γούφερ, από την πλευρά τους, έχουν προφανώς συνολική ενεργή διάμετρο 148 χλστ., που όντας μικρά, καταφέρνουν να αποδίδουν καλύτερα στη μεσαία περιοχή από το εάν υπήρχε ένα και μόνο γούφερ. Τα μικρά σε διάμετρο γούφερ επιτρέπουν επίσης στην κατασκευή στενής πρόσοψης καμπίνας, με τα συνακόλουθα πλεονεκτήματα όσον αφορά τις περιθλάσεις, που μειώνονται περισσότερο εδώ από τις ελαφρώς στρογγυλεμένες άκρες και το καμπυλόγραμμο προφίλ της μπάφλας.
Πάνω της προεξέχουν τα δακτυλίδια του μιντρέιντζ και των γούφερ, όπως και του τουίτερ. Στην πίσω πλευρά του ηχείου βρίσκουμε τους κλασσικούς διπλούς ακροδέκτες για δικαλωδίωση και μια ελαφρώς μεγαλύτερη από το προηγούμενο μοντέλο θύρα reflex με την ονομασία «Flowport». Είναι γεγονός ότι η Bowers & Wilkins έχει μια νέα αράχνη με την ονομασία Biomimetic Suspension, την είδαμε στην δοκιμή του 805 D4 (τεύχος hp #32), στα μεγάφωνά της.
Η εταιρεία έφτασε την αράχνη σε ασυνήθιστα επίπεδα τελειοποίησης ώστε να μειωθούν σημαντικά οι παραμορφώσεις και ο θόρυβος στα ηχεία της. Τώρα, «κατεβάζει» την τεχνολογία αυτή και στην νέα σειρά 700, για την μείωση της εσωτερικής δευτερεύουσας εκπομπής των μεγαφώνων, ώστε η αράχνη να μην λειτουργεί σαν μιντρέιντζ «υπομεγάφωνο», όταν κινείται, δημιουργώντας ανεπιθύμητους θορύβους.
Το τουίτερ είναι μιας ίντσας με θόλο από άνθρακα που ο κατασκευαστής ισχυρίζεται ότι φθάνει άνετα μέχρι τα 47ΚHz. Σύμφωνα με την παράδοση της B&W, το τουίτερ είναι σχεδιασμένο με μακρύ θάλαμο «αποσυμπίεσης» ώστε να απορροφάτε σε μεγάλο βαθμό το πίσω κύμα. Σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά αυτό το τουίτερ είναι καλύτερο όσον αφορά την «αποσυμπίεση» και τη διαχείριση ισχύος, επιπλέον μακρύτερο σώμα σημαίνει και μεγαλύτερος όγκος φορτίου.
Μικρές βελτιώσεις έχουν γίνει και στο σύστημα μηχανικής αποσύνδεσης από την πρόσοψη, τόσο για το τουίτερ όσο και για το μιντρέιντζ. Τα δύο γούφερ είναι ίδια και παράλληλα. Ο κώνος τους υιοθετεί το προφίλ Aerofoil με μεταβλητό πάχος, το οποίο βελτιώνει την ακαμψία όπου οι καταπονήσεις είναι μεγαλύτερες χωρίς άσκοπη αύξηση της μάζας, ενώ έχει τελειοποιηθεί -με παρόμοιο τρόπο με τα μοντέλα της σειράς 800 D4- το μαγνητικό σύστημα.
Mε λίγα λόγια, στο ηχείο έχει γίνει πλήρης εκμετάλλευση όλων όσων επιτρέπει η φυσική γι’ αυτούς τους όγκους και γι’ αυτές τις επιφάνειες, αυτό δηλαδή που κάνει πάντα η B&W.
ΤΙ ΜΙΝΤΡΕΙΝΤΖ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ!
Για την δοκιμή ακολουθήθηκε η συνήθης διαδικασία εύρεσης της βέλτιστης θέσης των ηχείων στην αίθουσα ακρόασης. Χρειάστηκε μόλις λίγος χρόνος γι’ αυτή την διαδικασία, όπως μερικές μετρήσεις και μερικές προκαταρκτικές ακροάσεις για να βρούμε ότι τα 704 S3 αποδίδουν άνετα σχεδόν όπου κι αν τοποθετηθούν.
Εμείς τα βάλαμε ακριβώς εκεί που έχουμε σημαδέψει με αυτοκόλλητες ταινίες στο δάπεδο, από άλλες δοκιμές. Η πρώτη ακρόαση εκπλήσσει αρκετά. Ξεκάθαρα ο ήχος του ήταν ευχάριστος, ολοκληρωμένος, πλήρης και πολύ καλά εστιασμένος. Βάλαμε αμέσως το διάσημο κομμάτι Comfortably Numb των Pink Floyd, που θεωρούμε καθοριστικό για να αποκαλύψουμε το χαμηλό εύρος και αμέσως λάβαμε υπέροχες χαμηλομεσαίες.
Ομοίως, η απόκριση του ηχείου στην υψηλότερη οκτάβα επιβεβαιώνεται και η ηχητική σκηνή κάθε άλλο παρά σκοτεινή είναι. Αψηφώ οποιονδήποτε θαυμαστή των Pink Floyd που δεν έχει ακούσει αυτό το τραγούδι τουλάχιστον μερικές εκατοντάδες φορές σε στάθμη που «αισθάνεται» το σύστημα και δεν διστάζω να την ανεβάσω λίγο ακόμη, εισπράττοντας το πόσο συνεπής είναι η δυναμική που καταφέρνουν να αναδημιουργήσουν αυτά τα μικρά ηχεία δαπέδου σε ένα δωμάτιο περίπου 90 κυβικών μέτρων.
Ακούγοντας τελευταίες κυκλοφορίες δίσκων, η ηχητική σκηνή, όσο μπορεί να αξιολογηθεί με τη μοντέρνα μουσική, είναι αξιόπιστη, η ευκρίνεια με την οποία αναδύεται το κάθε ηχητικό στοιχείο στο σύνολό της είναι μαγευτική, μια ποιότητα που περίμενα να είναι κορυφαία μόνο στη μεσαία περιοχή, αντίθετα με εξέπληξε και η μεσαιοχαμηλή, το χαμηλότερο άκρο της περιοχής, όπου ανακάλυψα υφές που είχαν παραμείνει κρυμμένες για χρόνια σε γνωστά μου μουσικά κομμάτια.
Η αλήθεια για την ηχητική σκηνή προκύπτει σχεδόν πάντα με ακρόαση κλασικής μουσικής και εδώ τα 704 S3 αποδείχτηκαν εξαιρετικά ηχεία. Στις τρεις τελευταίες Σονάτες του Μπετόβεν το πιάνο του Pollini παίζει σε απόσταση περίπου δέκα μέτρων, το ηχεία το αποδίδουν συμπαγές, αιχμηρό, ευκίνητο στις δυναμικές παραλλαγές, πολύ πιστευτό. Άκουσα το Allegretto στις εκδόσεις Haitink της LSO και Kleiber της Wiener Philharmoniker, με εξίσου ευχάριστα αποτελέσματα για την ικανότητα απομόνωσης των οργάνων όχι μόνο για τις λεπτομέρειες αλλά και για τον διαχωρισμό τους σε μια εικονική περιοχή τόσο ευρεία όσο και βαθιά, συγκρίσιμη μ’ αυτό που μπορεί να απολαύσει κάποιος καθήμενος στο κέντρο της έβδομης ή όγδοης σειράς στην αίθουσα του κονσέρτου.
Ιδιαίτερα οι χορδές είναι πολύ όμορφες και εδώ το καλύτερο προέρχεται από το κάτω άκρο του μιντρέιντζ, αν και οι τρεις δρόμοι του ηχείου φαίνονται στενά δεμένοι. Ο ήχος είναι ζωντανός, «γυαλιστερός» και λεπτόκοκκος.
Ακόμα και τα κύμβαλα των ντραμς απελευθερώνονται εύκολα στον αέρα. Η κούραση στην ακρόαση είναι σχεδόν ανύπαρκτη ακόμα κι αν η ένταση είναι ανεβασμένη πέρα από το νόμιμο όριο. Το βαθύ μπάσο υπάρχει μέχρι εκεί που υποδεικνύεται από τις μετρήσεις, γύρω στα 40Ηz, το πιο χαμηλό είναι αντιληπτό αλλά καλά εξασθενημένο και όσοι δεν μπορούν χωρίς αυτό θα πρέπει να αποκτήσουν ένα subwoofer, που θα μπορούσε να είναι το DB4S της ίδιας σειράς.
Αλλά, αν δεν συνέβαινε αυτό, οι σχεδιαστές της B&W θα έπρεπε να λάβουν το Νόμπελ Φυσικής. Η εξαγωγή συμπερασμάτων από ένα τέτοιο ηχείο είναι μια αρκετά εύκολη υπόθεση. Τα Bowers & Wilkins 704 S3 είναι μικρά και ισχυρά ηχεία δαπέδου, τεχνολογικά προηγμένα, πολύ καλά κατασκευασμένα και φινιρισμένα, με συναρπαστική απόδοση, σχετικά εύκολα στην τοποθέτηση και κατάλληλα για οποιοδήποτε μουσικό είδος, χάρη στη σταθερή τους δυναμική ικανότητα.
Λίγα πράγματα αρνούνται όπως περίπου η πρώτη οκτάβα περίπου, πολύ μεγάλοι χώροι με απορρόφηση και τους αδύναμους ενισχυτές. Γι’ αυτό που δίνουν σε ποιότητα και ποσότητα προσφέρονται σε άκρως ανταγωνιστική τιμή.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Bowers & Wilkins 704 S3
EIΔΟΣ: Ηχείο δαπέδου bass reflex
ΔΡΟΜΟΙ: 3
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 1xToυίτερ 25 χλστ., 1xΜιντρέιντζ 130 χλστ. Continum FST, 2xΓούφερ 130 χλστ.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΙΜΗ ΙΣΧΥΣ: 30-150Wrms
EYΑΙΣΘΗΣΙΑ: 88dB/2,83V/1 μέτρο
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 48Hz-33KHz, ±3 dB
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 8Ω (ελάχιστη 3,1Ω)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ME TH BAΣΗ (ΠxYxΒ): 252x964x321 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 20,5 κιλά
ΣΧΟΛΙΟ
Mε εξελιγμένα μεγάφωνα, με προηγμένες τεχνολογίες ανάρτησης, με πυκνωτές Mundorf στο κροσόβερ και με μεγάλη οπή bass reflex, το 704 S3 ηχεί πολύ ακριβότερο από την τιμή του.
TIMH: 3.499 ευρώ