Στην Audi, ο ήχος του ηχοσυστήματος είναι από τα κύρια χαρακτηριστικά της ποιότητας. Ο κατασκευαστής θεωρεί τον ήχο και την ακουστική κάτι πολύ περισσότερο από απλή ψυχαγωγία.
Οι χρήστες, θέλουν στο αυτοκίνητό τους ένα περιβάλλον που τους ενθουσιάζει, τους ευχαριστεί και ταυτόχρονα τους εμπνέει. Ένα χώρο ακρόαση χωρίς θόρυβους, ακόμη και τα ηχητικά σήματα ενημέρωσης, κινδύνου/προειδοποίησης ή πληροφόρησης θα πρέπει να είναι διακριτικά.
Ποιους θόρυβους αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι στο αυτοκίνητο και από πού προέρχονται;
Το ηχητικό μείγμα σ’ ένα αυτοκινήτο σχηματίζεται κυρίως από διάφορους θορύβους. Οι πιο συνηθισμένοι θόρυβοι, κατά την διάρκεια της οδήγησης, είναι ο ο ήχος του κινητήρα και της κύλισης των ελαστικών στο δρόμο, αλλά και της ροής του αέρα στην επιφάνεια του αυτοκινήτου.
Υπάρχουν και προσωρινές πηγές θορύβων όπως η ανύψωση των παραθύρων ή ο τρόπος που κλείνει η πόρτα. Τα ηχητικά σήματα ενημέρωσης και πληροφόρησης μεταδίδουν ιδανικά τα μηνύματα με διακριτικό τρόπο – τα τυπικά κλικ των φλας που αναβοσβήνουν είναι ένα από αυτά, καθώς και ηχητική επιβεβαίωση από τη λειτουργία αφής στην οθόνη MMI.
Τα κουμπιά και οι διακόπτες πρέπει να παράγουν απαλούς αλλά διακριτούς ήχους όταν χρησιμοποιούνται. Οι ενοχλητικοί ήχοι κινδύνου/ προειδοποίησης απαιτούν την πλήρη προσοχή των επιβατών μόνο όταν είναι απαραίτητο.
Πώς εντοπίζει η Audi τις πηγές ανεπιθύμητου θόρυβου;
Ειδικοί από διάφορες ειδικότητες – από την ανάπτυξη οχημάτων και πλαισίων έως τη διασφάλιση ποιότητας – συνεργάζονται για αυτόν τον σκοπό. Οι ειδικοί δοκιμάζουν και αξιολογούν κάθε νέο μοντέλο Audi στο δρόμο και σε επιφάνεια δονήσεων, αλλά και σε ειδικό υδροπαλμικό εξοπλισμό. Πρόκειται για μια σερβο-υδραυλική βάση εδρασμένη σε τέσσερα σημεία που κάνει το όχημα να δονείται: Οι ενοχλητικοί θόρυβοι, όπως κραδασμοί και τριξίματα στο χώρο των επιβατών, προκαλούνται από δονήσεις στις χαμηλές συχνότητες έως και 50Hz. Μετράνε τους κραδασμούς κάθε εξαρτήματος ή ολόκληρου του πλαισίου προκειμένου να εντοπιστούν οι πηγές θόρυβου.
Υπάρχουν ηχητικές διαφορές μεταξύ αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικών αυτοκινήτων;
Σε αντίθεση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, ένας ηλεκτρικός κινητήρας δεν έχει σχεδόν καθόλου ταλαντώσεις, δονήσεις ή μηχανικούς θόρυβους. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, οι θόρυβοι που μπορούν να “τοποθετηθούν” στο προσκήνιο. Η Audi καταβάλλει τεράστια προσπάθεια προς αυτό το σκοπό. Για παράδειγμα, όλες οι περιοχές όπου ο θόρυβος μπορεί να μεταφερθεί στο πλαίσιο του Audi e-tron είναι ειδικά απομονωμένες και αποσυνδεδεμένες. Αυτό σημαίνει ότι τα σχετιζόμενα με τον σχεδιασμό ανοίγματα και κοιλότητες του πλαισίου γεμίζουν με υλικό από μικροΐνες (όπως τα ηχεία). Το ίδιο επίσης και οι θόλοι των τροχών για να απορροφούν (ακυρώνουν-εξουδετερώνουν) τον ήχο. Επιπλέον, επιφάνειες όπως το δάπεδο επικαλύπτονται με ειδικό υλικό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κάνει τη λαμαρίνα να δονείται λιγότερο.
Στην μπροστινή πλευρά, μια πολύπλοκη ακολουθία πολλαπλών στρωμάτων μονώνει το θόρυβο ώστε να μην εισέρχεται στο εσωτερικό. Στο πίσω μέρος, αντίστοιχη μέριμνα υπάρχει για τη νέα αρχιτεκτονική του οχήματος με κίνηση στον πίσω άξονα. Επιπλέον, οι ηλεκτρικοί κινητήρες περικλείονται σε “καμπίνες” μείωσης θόρυβου. Ακόμη και η επένδυση του δαπέδου έχει σχεδιαστεί για να απορροφά ήχο. Στο εσωτερικό, η μοκέτα με αφρό συμβάλλει στη διατήρηση της ησυχίας.
Ο δεύτερος σημαντικός παράγοντας για τη χαλαρή ατμόσφαιρα μέσα στο Audi e-tron είναι η ανεπτυγμένη αερακουστική του. Κανονικά, ο θόρυβος του ανέμου γίνεται πιο εμφανής όταν ένα αυτοκίνητο φτάσει ταχύτητες 85 χλμ./ώρα και άνω. Αυτός ο θόρυβος παραμένει αρκετά χαμηλός στο Audi e-tron και μόλις που διεισδύει στο εσωτερικό, επειδή οι στεγανοποιήσεις των θυρών, οι εξωτερικοί καθρέπτες και οι τσιμούχες έχουν βελτιστοποιηθεί.
Οι επιβάτες μπορούν να έχουν μια χαλαρή συνομιλία ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες. Το παρμπρίζ διατίθεται στάνταρ με διπλά τζάμια.
Πως η Audi εκμεταλλεύεται τους ήχους που παράγονται στο αυτοκόνητο ενισχύοντας ή ακυρώνοντάς τους;
Χρησιμοποιώντας ενεργή ακύρωση θόρυβου (ANC, Active Noise Cancellation), για παράδειγμα, μια συγκεκριμένη περιοχή του ήχου του κινητήρα μπορεί να μειωθεί. Το σύστημα χρησιμοποιεί μικρόφωνα (δείτε το διάγραμμα χρησιμοποιώντας το A8 ως παράδειγμα), τα οποία είναι ενσωματωμένα στην επένδυση οροφής και μετρούν το επίπεδο ήχου στο εσωτερικό. Μια συσκευή ελέγχου αντιστρέφει κατά 180 μοίρες τα ηχητικά κύματα και δημιουργεί αντίθετο ήχο μέσω των subwoofer. Από την άλλη πλευρά, το Audi SQ5 TDI διαθέτει σύστημα εξάτμισης που δίνει έμφαση στους επιθυμητούς ήχους χαμηλών συχνοτήτων, επιτρέποντας στον ήχο του κινητήρα να έχει πιο δυναμικά χαρακτηριστικά. Ένα σπορ ηχητικό εφέ μπορεί επίσης να δημιουργηθεί δυναμικά στο ηλεκτρικό σπορ αυτοκίνητο e-tron GT, μέσω του ηχοσυστήματος.
Πώς λειτουργεί ο ήχος 3D στο αυτοκίνητο;
Ο όρος 3D ήχος περιγράφει έναν ήχο που καλύπτει και τις τρεις διαστάσεις ενός χώρου. Όταν εφευρέθηκε η ηχογράφηση, ο ήχος ήταν μονοφωνικός. Στη δεκαετία του 1960, δημιουργήθηκε ο στερεοφωνικός ήχος που παράγει μια αίσθηση σκηνής. Ο όρος “1-D” αναφέρεται σε αυτόν τον στερεοφωνικό ήχο. Στη συνέχεια, το “2-D” αναφέρεται στον ήχο surround: Πολλά ηχεία (κανάλια) εμπρός και πίσω σε διάταξη 5.1 και του 8.1. Ωστόσο, σε αυτό το επίπεδο, κάθε ηχητικό εφέ αντιστοιχεί σε ένα μόνο ηχείο ή σε μια συγκεκριμένη ομάδα ηχείων. Από την κυκλοφορία του τρέχοντος μοντέλου Q7 το 2016, η Audi έχει προσφέρει συστήματα ήχου Bang & Olufsen με 3D ήχο, που παρέχει την χωρική διάσταση του ύψους. Τα συστήματα χρησιμοποιούν πολλά επιπλέον ηχεία πλήρους φάσματος για αυτόν τον σκοπό, τα οποία είναι ενσωματωμένα στην κολόνα Α και, όπως στα Α8 και Q8, επίσης στην κολόνα Β καθώς και στην επένδυση οροφής. Το εσωτερικό δημιουργείται μια μεγάλη σκηνή.
Υπάρχει ένας αλγόριθμος πίσω από αυτήν την τεχνολογία που η Audi ανέπτυξε μαζί με το Fraunhofer Institute. Ο αλγόριθμος αυτός ονομάζεται “Symphoria 2.0”, ένα σύστημα 3D audio δηλαδή, που μετατρέπει τις δικάναλες (στέρεο) ή 5.1 καναλιών ηχογραφήσεις σε 3D audio για να γεμίσει ο χώρος με μουσική.
Στα συστήματα ήχου Bang & Olufsen, έχουμε 24 κανάλια, 23 ηχεία και ισχύ οδήγησης 1,92ΚW. Αυτή η τεχνολογία κάνει την καμπίνα επιβατών ηχητικά μεγαλύτερη απ’ ότι φυσικά είναι.
Όμως, η Audi δεν παραμελεί την ποιότητα του ήχου στη compact κατηγορία. Αντιθέτως, προσαρμόζει στην περίπτωση αυτή το τεχνικό concept στις χωρικές συνθήκες. Στο A1, για παράδειγμα, υπάρχουν τέσσερα μιντρέιντζ μεγάφωνα ενσωματωμένα στο ταμπλό με προσανατολισμό κάθετα προς τα πάνω και χρησιμοποιούν το παρμπρίζ ως ανακλαστική επιφάνεια. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε ήχο 3D, κάτι που είναι εξαιρετικό σε αυτήν την κατηγορία.
Πώς ωφελείται η Audi από τη νέα συνεργασία με τη Sonos;
Για τον ήχο του 4 e-tron η Audi συνεργάστηκε με την Sonos, γνωστή από τα δικτυακά ηχητικά συστήματα που κυκλοφορεί. Η Audi αναφέρει ότι διάλεξε την Sonos για το μπάσο της και ότι είναι περισσότερο γνωστή στο νεανικό κοινό. Κατά συνέπεια, λέει η Audi, η Sonos ταιριάζει με το νέο compact SUV, το οποίο αντιπροσωπεύει την είσοδο της Audi στο ηλεκτρικό μέλλον στην κατηγορία. Η δυναμική φιλοσοφία ήχου που συνδέεται με τη Sonos θα κυκλοφορήσει στα μέσα του έτους σε άλλα μοντέλα της compact κατηγορίας.
Next big thing: Σε τι εργάζονται οι μηχανικοί ήχου της Audi αυτή τη στιγμή;
Ακόμα και τώρα, οι ειδικοί ήχου της Audi βρίσκονται στο εργαστήριο και ασχολούνται εντατικά με την ηχητική εμπειρία του αύριο. Αυτό που αποκαλούμε “Immersive audio”, έναν τρισδιάστατο ήχο (3D) που περιβάλλει τον ακροατή. Επίσης το 5G φέρνει νέες υπηρεσίες streaming υψηλής ανάλυσης στο αυτοκίνητο. Στο εγγύς μέλλον, η Audi θα χρησιμοποιήσει το ίδιο το αυτοκίνητο ως “smartphone” με κάρτα sim για να λαμβάνει υπηρεσίες ήχου και εικόνας.